Welk ras zou voor ons geschikt zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deaglán

Welk ras zou voor ons geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:35

Wij, mijn man en ik, zijn nog niet zo lang geleden begonnen met paardrijden en het bevalt ons heel goed (geweldig zelfs). We hebben besloten om nog even geen paard aan te schaffen maar omdat we weide en stalling hebben wordt er natuurlijk regelmatig via vrienden en kennissen een paardje aangeboden.
Ooit zal er natuurlijk wel een paardje/pony komen maar dan komt het volgende probleem, welke soort past bij ons beide. Voor mijn man maakt het allemaal niet uit maar ik zou liever niet hoger gaan als een stokmaat van 1.55 (les nu op paarden van 1.75 en dat vind ik echt veel te groot). Ik ben ong. 1.60 en weeg 60 kg en mijn man is 1.72 en rond de 85 kg. Ik val eigenlijk meer op de wat grotere/stevigere pony soorten maar zou mijn man daar ook mee uit de weg kunnen?

Groetjes ingrid
Laatst bijgewerkt door Deaglán op 20-10-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

wreckh

Re: Welk ras zou voor ons geschikt zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:36

Tinker, Haflinger of Fjord. in ieder geval een breder paard, omdat je man wat groter is.

Xx_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:41

off gewoon een kleine kwpn.

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:14

Ik zou ook gaan voor klein en breed:
Fjord, Haflinger of Tinker...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:36

1.72 voor een man is niet groot je kunt uit verschillende rassen een keuze maken, ik zal gaan voor een paardje van minimaal 1.50m

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:44

Lusitano een echt páárd, een breed paard, maar hoeft niet groot te zijn.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:46

dan neem je wat wreckh zegt een haflinger fjord of tinker.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:17

Natuurlijk zou ik je gelijk een Paint Horse aanraden! Niet te hoog, ijzersterk, zeer wendbaar en een cool karakter! Vaak ook nog in Bonte uitvoering, maar dat hoeft niet perze.
Kijk op www.dutchpainthorseclub.com of pb maar voor meer info! Zie ook mijn profiel voor 2 Prachtige Paints!

Amorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:22

fjordjes en haffie's enz kunnen makkelijker buiten blijven dan een kwpn, dus het ligt er ook een beetje aan hoeveel werk voor het op stal zetten en dekens enz j eraan wil hebben lijkt me!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 19:35

Ik ben natuurlijk gewoon nog een beetje aan het shoppen maar ik wil ook iets verder kijken als de paarden waar je het eerst aan zou denken, zoals de tinker, haflinger e.d.
@ Jeddah ben net op die site gaan kijken en er staan idd prachtpaardjes bij. Zal me nog eens wat meer gaan verdiepen in het ras.

groetjes ingrid

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:36

tja, wat willen jullie ermee gaan doen?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:45

Een ijslander! Ze kunnen tot 90 kilo tillen, hebben een goed karakter en ze kunnen tolten zodat je niet hoeft te stazitten.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:58

Een fjord Deze heb je ook in verschillende types, kleuren & maten.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:34

Ik zou idd voor een sober ras kiezen. Tinker, Fjord, Haflinger. Lekker makkelijk, kunnen het hele jaar buiten staan. En je groeit er niet uit.

Hinke zei een IJslander maar dat zou ik persoonlijk niet doen als je nog niet zo veel ervaringen hebt. Dan zou je eerst bij een stal moeten gaan rijden om iets ervaring te hebben. Je zit met de extra gangen en IJslanders rijd je anders dan normale paarden. We hebben zelf ook IJslanders en het zijn echt super paarden ik wil nooit meer anders! Zonder IJslander ervaring kun je ze ook wel kopen maar dan echt onder begeleiding en 1x in de week lessen. Een IJslander verpest je best snel kwa gangen...

Frankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:35

ik zou voor een fries gaan!! heb je ook in kleinere "maten" en heerlijke sterke paarden,
fijne gangen

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:41

fries, tinker, fjord
genoeg mogenlijkheden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:33

Lusitana schreef:

Een echt paard ? Bedoel je daarmee dat koudbloeden geen echte paarden zijn? Die hebben toch ook 4 benen en een staart.

@ Deaglán: Ik zou gaan voor een grote maat fjord of een rustige tinker. Haflingers zijn over het algemeen wat heter in het hoofd dan een fjord. Tinkers zijn door hun oorsprong heel verschillend qua karakter (ik beweer niet dat andere rassen geen verschillen hebben, tuurlijk zijn die er. Tinkers alleen wat meer). Een fries is misschien ook wel wat maar daar weet ik niet genoeg van om je een verstandig advies te kunnen geven.

Je kunt het beste je eisen op papier zetten en daarmee verschillende rassen vergelijken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:09

heb je wel eens gedacht aan een Noriker?

op deze site staan er een aantal te koop, maar ze hebben er nog veel meer die ook bijna allemaal te koop zijn!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:37

fjordnina schreef:
Lusitana schreef:

Een echt paard ? Bedoel je daarmee dat koudbloeden geen echte paarden zijn? Die hebben toch ook 4 benen en een staart.

Ik zeg een echt páárd, tegenover de genoemde COBtypes.
Je zult toch moeten toegeven dat de Lusitano een ander type is dan de genoemde ponies, kleinpferden, cobs, hoe je ze ook noemen wilt.
De Lusitano is een paard. Het was dus niet kleinerend, maar vergelijkend bedoeld.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:43

hihi een belg hoeven ook niet groot te zijn maar zijn zeker sterk...

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:47

dat denk ik ook

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:58

je kan anders toch een gewoon een stevige KWPN-er nemen? die zijn echt in alle kleuren en soorten!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:23

Bedankt voor alle ideeen, ik ben nu dus ook gewoon alle soorten aan het opzoeken en kijk dan wat ik mooi vindt maar ook of de soort voor ons geschikt is. Een arabiertje blijft gewoon mooi en een pinto met arabieren bloed is prachtig maar voor ons nog "out of reach". Buiten dat hebben we nog steeds de hoofdprijs van de loterij niet gewonnen dus blijft de prijs ook nog redelijk belangrijk. Zelf zat ik rond de 4000,- te denken maar mijn man vindt 3000,- eigenlijk al te veel (dat wordt dus nog onderhandelen of langer sparen ), zeker omdat we alleen recreatief willen rijden. Die prijs zal natuurlijk ook wel van soort tot soort verschillen maar daar heb ik nog geen duidelijk beeld van.
Nog een vraagje; heb je bij verschillende rassen ook rasgebonden kwaaltjes waar je event. rekening mee moet houden? Tinkers, kunnen b.v. gevoelig zijn voor mok, zit dat in de soort of ligt dat gewoon aan de beharing van de benen en geldt dat dus ook voor b.v. de Fries?

Groetjes ingrid

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:30

bij Norikers is de selectie zo streng dat er nog geen rasgebonden kwalen voorkomen, ik heb nog nooit een Noriker met zomerexzeem gezien b.v. mok komt wel eens voor maar dat valt vaak te vookomen, ze hebben weinig behang dus je ziet snel genoeg dat er iets zit wat er niet hoort

Niet alle Norikers zijn zo zwaar als die van mij, ik heb er eentje van het oude type, zijn er er ook luxer en ze komen in alle kleuren voor

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:18

bij de tinker , fjord,haflinger komt idd vaak mok voor. dat komt omdat er vocht bij de sokken komt en dan vinden de bacterien die voor mok veroorzaken lekker en daarom hebben die paarden vaak mok.
bij de tinker kan je ook snel (kom niet op de naam) maar te eiwit rijk hooi en gras hebben. daar moet je ook zuinig mee zijn. en bij een dikke wei in stukjes geven. die paarden leven echt op bijna niks en is iets al snel te veel..(goed uitgelegt???)