[TI] Tinker als eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Tinker als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:16

Goh Maya.. ik schrok eigenlijk wel even toen ik deze reactie van jou, elders las:

Maya schreef:
Ik zou voor eerste paard niet voor een Tinker gaan, dit omdat veel Tinkers gewoon zo geschift als wat zijn, door slechte behandeling bij import. Heb het al bij veel dieren gemerkt, er zijn ook wel brave en makke Tinkers, maar ik vind dat geen eigenschap voor dat ras. Eerder voor een Haflinger of Fjord. Verder heb je bij veel Tinkers dat je niet weet wat er mee gebeurd is, afstamming onbekend etc. etc.

Er zijn geschifte Tinkers idd, maar vind je dit niet wat overdreven? Ik denk zelf dat er overigens genoeg Tinkers in Nederland zijn die het tegendeel kunnen bewijzen en dat er maar meer dan genoeg zijn ondertussen die zelfs in Nederland zijn geboren of opgegroeid en die Tinkers tonen de werkelijke karakteristieke aard...

Sorry dat ik er hier op inga, maar ik wilde in dat topic niet offtopic gaan. Is overigens absoluut niet aanvallend bedoeld, eerder als begin van een wellicht interessante discussie met diverse meningen?

Anoniem

Re: [HK] Tinkerpraat deel 6 Keep on talking!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:24

Leon, ik pb je even. Had liever gezien dat je dat in een ander topic startte, niet in Tinkerpraat. Dit doet de sfeer niet goed.

Damn, je bent al offline, voor de rest, ik zou het zeker waarderen dat je er niet hier op reageert, maar start voor mijn part een nieuw topic, maar ik wil hier niet in Tinkerpraat op discussiëren

Eline

Re: Tinker als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:40

Op verzoek van Maya gesplit uit TinkerPraat en een 'nieuw' topic van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:44

Merci Ellende!

Dan zal ik nu verduidelijken waarom ik dat vind

In mijn opinie is dat inderdaad zo, veel tinkers, en dan met name de Tinkers die nog in de handel zijn, zijn gewoon... ze hebben veel meegemaakt, en mijn ervaring is dat er toch wel een steekje los zit. Goede opvoeding verbetert het wel, maar het gros heeft nog wel een steekje los, en ik zou de Tinker absoluut niet aanraden voor iemand voor als eerste paard. Waar het in het topic met name om draait.

Daarnaast is het zo dat de paarden die hier opgegroeid en gefokt nog jong zijn, en enkel veulens tot 2-3 jarigen enzo, die vertegenwoordigen niet zo'n groot aandeel in het Tinker-aanbod. Het gros zijn geïmporteerde en verhandelde Tinkers die te koop zijn, niet die hier gefokt zijn. Dus daarom zou ik voor een eerste paard, niet iemand een Tinker aanraden. Wellicht dat dat over een aantal jaar zo is, als alle geïmporteerde dieren tot rust zijn, en er hier een goede fok-basis is gekomen met dieren die een rustigere jeugd hebben gehad. Die zullen ongetwijfeld wel het relaxte karakter hebben wat het ras zou vertegenwoordigen. Maar op dit moment niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:30

Maya, ik moet zeggen dat ik het voor een deel zeker met je eens ben. Tinkers die hier gefokt zijn en aangeboden worden zijn inderdaad over het algemeen erg jong, maar de tinkers die worden geïmporteerd zijn ook zelden ouder dan een jaar of 4, en groen.
Ze worden naar Nederland gehaald, zadelmak gemaakt en als ze daardoor nog overdonderd zijn en nog niet helemaal in topconditie zijn worden ze verkocht. Ik heb aardig wat paarden ingereden, en het echte gedonder begint pas later als de paarden meer kracht krijgen, meer zelfvertrouwen krijgen en grenzen gaan verkennen.
Maar toch denk ik niet dat het probleem bij de paarden ligt. Deze paarden hebben inderdaad soms aanpassingsproblemen, maar die zijn door goed kundig handelen te verhelpen.
Probleem ligt vaak bij de mensen die tinkers kopen, en bij een imagoprobleem wat betreft tinkers. Tinkers staan te boek als hele rustige vriendelijke paarden, waar iedereen mee overweg kan. En dit idee leeft niet alleen bij 'leken' is mijn ervaring, maar ook bij doorgewinterde paardenmensen. Die vervolgens weer eens iemand die beginnend is en lekker recreatief wil rijden een tinker aanraden, et voila, het cirkeltje is weer rond.
Zo iemand gaat dan op zoek naar een tinker, koopt een 3-jarige tinker die bij de handelaar hartstikke kuikenmak is, en eenmaal thuis na een tijdje toch heel anders blijkt te doen. En dan zit je dus met een paard wat goed verder doorgereden moet worden en een eigenaar die weinig kaas gegeten heeft van dergelijke problemen oplossen, met als gevolgd dat het van kwaad tot erger gaat. Groen + groen werkt nou eenmaal niet, en dat is toch wat je vaak ziet.
Ik ben er ook van overtuigd dat er inderdaad een groot deel van de van de tinkers een flinke opdonder krijgt van het transport, ik denk dat die dieren ook een hele cultuurshock te verwerken krijgen. Maar dat is in vrijwel alle gevallen op te lossen door de juiste persoon.
Bovendien hoor je eerder de slechte verhalen dan de goede ben ik van mening.

Ik heb zelf ook zo'n nutcase, was ook compleet geflipt. Helaas heeft zijn eerste eigenaresse hem door omstandigheden moeten verkopen, waarna hij ook een aantal keer is doorverkocht en een paar keer als 'eerste paard' bij mensen terecht is gekomen. Is alle keren helemaal fout gegaan.
En totaal niet om mezelf op te hemelen of anderen af te vallen, maar ik heb er nu na veel moeite wel een fantastisch paard aan. Hartstikke braaf, kan er ieder kind opzetten, wat dat betreft is het zowat een modeltinker nu. Maar dat heeft wel heel veel tijd gekost, en ik had hulp tot mijn beschikking.

Ik zie onder tinkers nog steeds veel echt brave paarden, meer dan bij de meeste andere paardenrassen.

Misschien heb ik dit stuk een beetje erg generaliserend geschreven, ook niet bedoeld om met een vingertje naar iemand te wijzen, maar het is wel wat ik vaak zie gebeuren....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:00

Maya ik ben het met je eens, ik denk dat ik mijn streepjes ( of moet ik vlekjes zeggen) in cobland ook wel verdiend heb, en ook ik ben van mening dat een irish cob als eerste paard geen goede keuze is! Alleen bij mij op stal al heb ik het 3 keer fout zien gaan! De irish cob heeft een geweldig braaf imago, maar de keren dat het daar aan voldoet zijn op 1 hand te tellen. Althans zo zie ik het. Mijn merrie is nu enorm braaf, maar nog zou ik er geen onervaren ruiter op naar buiten durven laten gaan, en dan heb ik haar al 8!! jaar! Ook de ander cobs die ik ken zou ik dat niet toevertrouwen. Ze zijn gewoon loeisterk en vreselijk eigenwijs. En dat kunnen ze erg goed tegen je gebruiken, daarnaast is het voor een onervaren iemand haast onmogelijk om correct om te gaan met een probleempaard, zowel een koppige als een getraumatiseerde.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:51

Mijn eerste paard (en enige paard) is een tinker geworden. Hij is niet de makkelijkste, maar ik had geen andere gewild. Ik heb echt heel veel van hem geleerd, en hij ook van mij. We hebben wel les gehad in natural horsemanship / freestyle, zonder dat waren we nog lang niet zo ver geweest.
Maar ik denk dat het best meevalt qua getraumatiseerde tinkers. Er zijn gewoon een aantal tinkers die echt geen goed karakter hebben en steeds weer opnieuw verkocht worden, en een aantal die bij handelaren te koop staan en blijven staan, die worden steeds weer opnieuw aangeboden. De tinkers met een goed karakter zijn heel snel weg en worden ook niet snel meer verkocht. Dus blijven voor de verkoop bijna alleen slechtere paarden over.

Ik ben naar zeker 20 tinks gaan kijken, er waren veel leuke tinkers, helaas zaten die allemaal boven ons budget, en de rest daar was allemaal wel iets mis mee. Mystic heb ik particulier gekocht, van een mevrouw die zwanger was en helaas haar tink niet kon houden.
Ik denk dat je hier de beste tinkers tegenkomt, bij mensen die om wat voor reden dan ook hun lieve paard niet kunnen houden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:59

Het ligt er een beetje aan wat je verstaat onder 'je eerste paard'. Chubby is ook 'mijn eerste paard', maar ik reed al 13 jaar en had al meerdere pony's en paarden verzorgd.
Dat verzorgen varieerde van 1x per week een uurtje mogen rijden, tot dagelijkse verzorging van paarden op een handelsstal (incl. uitmesten, voeren, poetsen, knuffelen en rijden).

Dan ben je als nieuwbakken eigenaar niet meer helemaal groen. En dan kun je best om leren gaan met de nukken van een Tinker.

Het ligt ook aan de eigenwijsheid van een groene eigenaar. Is deze eigenaar bereidt om te luisteren naar adviezen? Is deze eigenaar zo verstandig om begeleiding te zoeken? Staat deze eigenaar stevig in z'n schoenen?

Ik ken weinig paarden en pony's (incl zgn. kinderpony's) die geen misbruik zullen maken van onkunde van de eigenaar. De liefste en zachtaardigste pony is in verkeerde handen binnen no-time een draak. En sterk....? Een shet neemt je ook zo mee hoor, als 'ie wil....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:11

Chubby schreef:

Ik ken weinig paarden en pony's (incl zgn. kinderpony's) die geen misbruik zullen maken van onkunde van de eigenaar. De liefste en zachtaardigste pony is in verkeerde handen binnen no-time een draak. En sterk....? Een shet neemt je ook zo mee hoor, als 'ie wil....

Hier ga ik helemaal in mee!
En de ene Tinker is de andere niet..
Ik heb er op het moment 3, ik heb er 4 gehad, maar mijn ene is dan wel stronteigenwijs, het is verder een pony waar iedereen zo mee weg kan lopen. En zeker wel geschikt zou zijn als eerste paard.
Maar een andere merrie die ik gehad heb, was dat juist weer totaal niet.
Het ligt er ook zeker aan wat voor ervaringen je gehad hebt voordat je eerste paard aangeschaft werd. Ik had heel weinig ervaring toen ik mijn D-pony kreeg, maar nu had ik, denk ik, eerder Shakyra willen hebben dan mijn toenmalige D-pony

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:13

Ook ik ben het gedeeltekijk met Maya eens. Maar zelf vind ik ook dat de irish cob bekend is en nederland als een lief een schaapmak paardje wat in veel gevallen echt NIET is. (er zitten er af en toe bij ,bij ons maar die zitten dun) Een rijpaard kun je drillen maar bij een irish cob moet je het vertrouwen zien te winnen met veel aanvoelen en geduld krijg je dit vaak goed klaar maar dit kost tijd en soms veel tijd en daar hebben de mensen vaak geen gedult meer voor. Zo hebben wij hier ook regelmatig irish cobs staan die soms wel een jaar bij ons zijn voordat ze geschikt zijn voor de verkoop!!! Want dan pas hebben ze het vertrouwen in een mens!!In Engeland en Ierland lopen ze vaak in kudde`s waar ze zijn opgegroeid en vaak amper mensen gezien, maar omdat ze zo braaf en cool zijn( vaak worden ze gewoon overbluft), zijn het vaak in eerste instantie makkelijke paarden maar naar een paar maanden komt pas de daadwerkelijk irish cob naar voren!! Zo staat vaak een irish cob 1 week in Nederland en is al weer door verkocht naar een nieuwe eigenaar vaak weet de handelaar helemaal niet hoedat ze in elkaar zitten omdat ze dan al weer verkocht zijn. Bij ons staan de paarden uit Engeland minimaal 1 maand bij ons maar meestal langer tot soms wel een jaar dan kun je pas redelijk zeggen hoe een irish cob ECHT inelkaar zit kwa karakter en hoe ze zijn met rijden. In Nedeland hebben de mensen ook vaak geen gedult meer!! En o wee als een tinker een keer ergens van zou schrikken het zijn toch makkelijke paarden???? Maar het zijn wel levende paarden en geen houten hobbelpaarden!! Dit wordt dikwijls genoeg onderschat door mensen omdat een irish cob ook vaak gekocht wordt door mensen die bijna tot geen verstand van paarden of paardrijden hebben!!! Vaak ligt het ook aan de ruiter!!! Die zijn zelf nog niet ver genoeg en schaffen een tinker aan omdat die zo braaf zijn !!! En dan ligt het vaak ook aan de ruiter en NIET aan het paard!! Maar meestal krijgt het paard toch de schuld. En dat is vaak niet terecht. Veel mensen moeten eerst zelf eens leren hoe ze met een paard om moeten gaan laat staan rijden!! Dit is ook mijn mening. En daar worden ook regelmatig irish cobs de dupe van. Maar wij merken inmiddels wel de irish cobs die nu inmiddels 3 jaar of ouder zijn en inderdaad bij ons geboren zijn dat die ook makkelijker in te rijden en inderdaad vaak braver zijn dan de import irish cobs, maar ergens is dit normaal vind ik want die zijn vanaf veulentje zijnde met mensen opgegroeid en die vertrouwen de mens dus. Die zijn vanaf kleins af aan begonnen met een goede basis en dit is belangrijk in je verdere leven die zijn nog onbeschadigd!! Wij zeggen vaak iets aan leren is 10x makkelijker als iets af leren .

Een tip voor de mensen wat ook ECHT SUPER werkt bij een irish cob is een irish cob trainen op een freestyle/ naturel horsemanship manier dat doen wij ook en dat werkt ook super.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:20

HHhmm deels eens.

Geïmporteerde tinkers zijn een slag apart. Die zijn niet geschikt voor beginners.. over het algemeen dan.

Maar nu het volgende: ik heb afgelopen weekend mijn 3 jarige (niet-geïmporteerde) tinkermerrie verkocht.. Aan een beginner van 12 jaar. Dus volgens dit topic zou dit nooit goed kunnen gaan.

Ik denk dat het niet ligt aan de tinker, maar aan het feit dat beginners paarden kopen. Dat is wat ervoor zorgt dat het paard na een maand denkt toedeledokie, ik ga lekker vervelend doen.

Om deze reden heb ik gezegd dat ik haar alleen verkocht als ze nog verder doorgereden zou worden door een gevorderde en dat ze les moest gaan volgen. Dit gebeurd, de merrie blijft nog een maand extra bij ons om verder in te rijden e.d en daarna gaat het meisje met haar les nemen.

Moet ik wel zeggen dat dit een uitzonderlijk brave merrie is waar ik het nu over heb, geen van mijn andere paarden (ook die twee die wél in Nederland zijn geboren) zou ik ooit verkopen aan zo'n jong en onervaren meisje.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:24

Gelukkig heb ik een Tinker en geen Irish Cob...

Een Tinker is een paard zoals een KWPN'er, Arabier of Haflinger dat ook is. Voor mij maakt het dus helemaal niet uit of een Tinker wel of niet je eerste paard is: als je maar kunt rijden. En juist dat laatste waag ik bij veel mensen die een Tinker kopen te betwijfelen. Rijden is meer dan alleen maar op een paard kunnen blijven zitten of 10 jaar manegelessen volgen...
Het maffe is alleen dat geen mens erover denkt om een sportpaard te kopen als hij / zij nog een beginner is qua rijden, maar dat een koudbloedpaard dan blijkbaar wel erg geschikt is. Onbegrijpelijk.

Als eerste paard is een paard geschikt dat het klappen van de zweep kent, onvoorwaardelijk braaf is en de ruiter dingen leert. Zoek een leermeester als paard: kleur, ras of geslacht is slechts een kwestie van voorkeur / smaak!

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:58

MM interresant topic, met veel waars en niet waars. het probleem ligt hem denk ik ook bij het feit dat veel mensen vergeten dat een Tinker een echte koudbloed is...dus vaak ook nog eens een enorme binnenvetter, en erg laat rijp en uitgegroeit. Een tinker groeit door tot en met 7 jaar, dus zelfs rond zijn 8e levensjaar kan hij nog wat hoger en breder worden, de groeischijven sluiten pas als ze 8 zijn....De meeste warmbloed mensen rijden hun 4 of 5 jarige al behoorlijk optimaal.. Juist omdat tinkers binnenvetters zijn gaan dingen vaak vrij lang goed, de wat luxere hoger in het bloed staande types zullen eerder exploderen of laten weten dat er iets mis is.(uitzonderingen daargelaten).Helaas wordt er door de gemiddelde paardenmens vaak ook geen onderscheid in training gemaakt bij tinkers. Een tinker is in pincipe een echte koudbloed, dus met een heel andere soort bespiering die een langere warming up en cooling down nodig heeft. De spieren van een koudbloed zijn dikker en korter, de warmbloed heeft langere dunnere spieren die gemakkelijker op te warmen zijn ...Ik zie helaas dagelijks mensen hun tinker op de warmbloed manier rijden, weinig pauzes tussendoor, even halsstrekken, en dus ook rug oprekken zijn bij een tinker extra belangrijk. Vaak komt er protest door teveel vragen...Mensen die altijd alleen maar of op een manege gereden hebben(geen kwaad woord daarover hoor, we moeten het allemaal leren)of alleen maar warmbloeden gereden hebben moeten zich zowiezo eerst eens goed verdiepen in het ras voordat je het aanschaft, ben je onervaren, laat je dan goed begeleidendoor iemand die veel ervaring heeft met tinkers of koudbloeden..., zeker inderdaad met het verleden van veel import tinkers.ben je redelijk onervaren.dan kan je het beste eentje kopen die al een tijdje hier in Nederland is en al een tijdje onder het zadel, maar laat je zowiezo goed begeleiden, ga niet alleen knoeien, dan kan je best als eeste paard een tinker aanschaffen hoor. Maar houd er rekening mee dat ze binnenvetters zijn, en heel lang dingen kunnen opkroppen, en ineens gaat het fout na al het overdonderende wat ze hebben meegemaakt, kunnen ze echt totaal van de kaart raken, en echt gevaarlijk reageren, want het is natuurlijk een behoorlijke massa spieren die aan de haal gaat, en soms zelfs niet meer voor rede vatbaar is...Mar dit kan natuurlijk voor ieder ras gelden, ben je onervaren wees dan gewoon voorzichtg, laat je goed voorlichten en neem zeker goede begeleiding, en denk vooral niet dat je het alleen wel kunt met de o zo "brave" Tinker. Hij is in al zijn reacties gewoon paard! Pff wat een preek...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:12

Ik ben blij dat ik wat ervaring had met andere paarden, voordat ik mijn eerste Tinker kocht. Mijn eerste tinker Mr. Been sloeg boven de staldeur uit naar de staleigenaar. Hij was eerder nog nooit zo geschrokken van een paard als van mijn tinker. Dit was een importtinker en was in de lente van 1998. Ben zelf ook bijna doodgetrapt door hem, toen ik zijn sokken wilde drogen bij het solarium. Kon gelukkig op een muurtje springen. Pfffff, als ik er nog aan denk, erg benauwd moment was dat.

Toen mocht ik deze tinker ruilen met een andere. Deze bleek kreupel te zijn, probleem lag in de schouder. Deze ook weer geruild tegen een scharminkelige merrie. Die durfde de stal niet meer uit eenmaal bij mij thuis toen ze er eenmaal in stond en was overal bang van. Uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen, Nikita dus, maar af en toe kan ze nog weleens flippen buiten omdat ze in een keer panisch wordt. Dat ben ik nu wel gewend van haar, dus schrik daar niet meer van.

Ook heb ik een tinker gehad, die van Supertje, ik was eerste eigenaar, niet te hanteren. Moest hem helaas verkopen, want hij had absoluut geen vertrouwen in de mens en vluchtte door over alle sloten heen te springen. De boer vond dat ik hem in mijn eigen land moest houden, maar dat ging gewoon niet.

Conclusie: met alle importtinkers heb ik slechte ervaringen. Ben blij dat de tinker niet mijn eerste paard was in mijn leven.

De hier opgefokte tinkers zijn dan wel mak, maar kunnen toch een behoorlijk temperament hebben en lekker eigenwijs zijn. Dus ik zeg tegen een beginner, koop eerst maar een oud beleerd paardje en ga daar maar eens mee oefenen en koop dan een tinker als je paardrijden nog steeds zo leuk vindt. Ik heb bijvoorbeeld in het verleden daarom een tinker niet aan een gezin verkocht die een tinker zocht als eerste paardje.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:24

Ik ben het deels met Maya eens, maar niet wat betreft de slechte ervaring met import. Ik denk dat het eerder zal liggen in het feit dat veel tinkers in engeland en ierland geboren zijn in het semi-wild. Daar hobbelen ze heerlijk tussen andere tinkers rond met relatief weinig contact met mensen ed.

Dan wordt je opeens door een in hun ogen eng wezen gevangen en in iets geplaatst wat ze niet kennen en beweegt. Daarna komen ze opeens in een klein hokje te staan weg van hun vriendjes. Logisch dat ze dan van slag zijn. En als iemadn er dan meteen mee gaat inrijden zonder ze de tijd tot wennen/acclimatiseren geeft. ja dan is het vragen om problemen. Maar dat zou je bij elk ras in die situatie krijgen denk ik.

in Nederland groeien de meeste jongen paarden op in direct contact met mensen. Duw je een afgespeend veulen in een wei ver overal vandaan krijg je precies hetzelfde. Daar hebben we ervaring in. Dan heb je met 3 ook een paard wat totaal niet weet wat ie met de situatie aanmoet.

Dat is geen specifieke tinkereigenschap. Tel daar bij op dat de meeste tinkers eigenwijs zijn, oersterk en op het oog erg flegmatiek. Daarnaast zijn de meeste tinkers nu nog vrij jong en niet zo doorgereden en getraind dan de meeste standaard kwpn paarden/welsh/haflinger/fjord.

Dan heb je geen goede combinatie van eigenschapen voor een onervaren eigenaar die start met een eigen paard. Daarnaast vindt ik fjorden ook eigenlijk daarom niet geschikt om dezelfde reden.

Begin als eerste paard/pony met een doorgereden ouder ervaren beestje tenzij je jarenlange ervaring hebt op meer dan alleen manegepaarden.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:25

Ik ben het deels wel met Maya eens. Veel mensen denken dat tinkers gewoon de grootste goedzakken zijn die je kunt hebben en dat vind ik nog het gevaarlijkste niet eens de trauma's of slechte karakters (met uitzondering van agresive paarden natuurlijk). Ik heb zelf nu 4 tinkers 2 hier geboren waarvan 1 heel makkelijk en die is tot 2 weken terug hengst gebleven tot zijn derde jaar en nooit problemen mee gehad en een merrie die nog wel eens haar nukken heeft gehad echt geen lievertje soms en absolut niet geschikt voor beginners. De eerste die ik heb gekocht die is 4 jaar geleden geimporteerd en ik schaapmak en de 2 die ik heb gekocht is ook heel lief maar moet duidelijk wennen maar doet geen vlieg kwaad maar je ziet aan haar dat ze soms er nog niets van snap. En dit vind ik ook een reden waarom beginners beter geen geiporteerde tinker kunnen nemen. Er zijn er ook veel met een braafkarakter en zich dus netjes zullen gedragen maar diep ongelukig zijn omdat ze niet begrepen worden en het allemaal maar niet kunnen verwerken.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:39

Onze bolle is superlief en braaf maar totaal niet geschikt voor beginners. daar is ie veel te eigenwijs voor. En hij heeft teveel trucjes die hij kent om toch zijn zin te krijgen. dat ligt niet aan het feit dat ie tinker is maar dat is gewoon zijn karakter. Veel mensen inclusief stalhouders hebben zich al in hem vergist. Hij ziet er zo lief en zoet uit, maar ondertussen.

vanaf dag 1 is hij totaal niet onder de indruk geweest van het transport vanuit het buitenland. De eerste dag dat ie in Nederland was hebben we hem gezien. Ze stonden allemaal achterin de stal weggedoken op een na. Die hing met zijn hele hoofd buitenboord om alles eens goed te kunen zien en om mouwen tussen je tanden te nemen. Alles was voor hem eigenlijk normaal en niet griezelig of zo.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 09:50

Tja ik heb altijd geweten dat Sweety uitzonderlijk is maar dit topic bewijst dat weer maar eens.
Sweety is geimporteerd op 2.5jaar en was zo groen als gras. Ze stond een maand op de paardenmelkerij waar men ook niks met haar deed. Dus toen ik der kocht kende ze niet eens een halster. Sweety is ook mijn eerste paard.
Verder had ik nog nooit een paard beleerd en nog nooit ervaring opgedaan met jonge paarden.
Maar ik heb Sweety helemaal zelf beleerd en zelfs helemaal alleen. 1 keer heb ik hulp gehad bij de 1ste keer opstappen omdat iemand haar moest vasthouden. Voor de rest hebben we alles samen (Sweety en ik) gedaan en alles is altijd prima gegaan.
Ik besef nu steeds vaker wat een geluk ik altijd heb gehad en nog heb met haar zeker als ik zo een topc lees.
Maar jullie zeggen als 1ste paard en beginner dit is een heel groot verschil he.
Ik reed al 10 jaar paard toen ik Sweety kocht dus ze was wel mijn 1ste paard maar ik was (denk ik toch haha) geen beginner.
Voor beginners vind ik het eerlijk gezegd ook geen goede paarden. Ze zijn veel te sterk en koppig als een ezel. Maar dat vind ik ook van Fjorden en Haflingers. Als mijn kind (als die er ooit komt) later een paardje wilt. Tja die zal van mij eerder een grote rustige knol krijgen ipv die dondersteentjes van Ponys.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:49

Esme_27 schreef:
Maar nu het volgende: ik heb afgelopen weekend mijn 3 jarige (niet-geïmporteerde) tinkermerrie verkocht.. Aan een beginner van 12 jaar. Dus volgens dit topic zou dit nooit goed kunnen gaan.

Nee, dat heb je verkeerd begrepen denk ik. Ik bedoel met name de geïmporteerde paarden, dat dat niet geschikt is voor beginners. Juist de Tinkers die hier opgegroeid zijn, en een dus stabielere jeugd hebben gehad, die kunnen wel met beginners denk ik zo. Zoals ik ook in mijn tweede post van mij in dit topic zet.

Supertje verwoordt het goed, waarom ik veel geïmporteerde Tinkers niet geschikt vind voor beginners. Dat bedoel ik ook oa te zeggen.
Supertje schreef:
Ze worden naar Nederland gehaald, zadelmak gemaakt en als ze daardoor nog overdonderd zijn en nog niet helemaal in topconditie zijn worden ze verkocht. Ik heb aardig wat paarden ingereden, en het echte gedonder begint pas later als de paarden meer kracht krijgen, meer zelfvertrouwen krijgen en grenzen gaan verkennen.
Maar toch denk ik niet dat het probleem bij de paarden ligt. Deze paarden hebben inderdaad soms aanpassingsproblemen, maar die zijn door goed kundig handelen te verhelpen.

NB: Tinkers of Irish Cob is voor mij 1 pot nat, ik gebruik met name het woord Tinkers

Het "probleem" is dat de Tinker dus dat imago van grote brave goedzak heeft. Dus dat mensen die niet veel ervaring hebben in de paardensport, niet lang rijden, niet op veel verschillende paarden hebben gereden. Dat die denken ook goed met zo'n Tinker op weg te kunnen. En met een aantal kan je dat ook zeker doen, maar er is ook een groot aantal die gewoon behoefte hebben aan een consequente duidelijke ruiter... En ik heb het idee dat veel van die potentiële eigenaren gewoon minder ervaren zijn, enja... hun verwachtingen staan niet gelijk aan wat ze kunnen.

abby schreef:
Het maffe is alleen dat geen mens erover denkt om een sportpaard te kopen als hij / zij nog een beginner is qua rijden, maar dat een koudbloedpaard dan blijkbaar wel erg geschikt is. Onbegrijpelijk.

Dat vind ik ook een heel mooi en waar woord

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:02

Ik ben het er ook wel deels mee eens,
Wij hebben hier in de straat iemand staan die kocht als eerste paard die vrouw kon nog niet rijden en die zou dat die tinker dan wel even leren, nou dat is finaal misgegaan en het diertje staad nu alleen nog maar in de wei want hij is zogezecht levens gevaarlijk, Ik ben van mening zet je er een goede ervaren ruiter op dan zou dat best goed komen maar ja dat hebben ze niet,

De kreet hier is nu wel dat tinkers levens gevaarlijk zijn maar naar mijn mening zijn alle paarden dat als je niet weet waar je mee bezig bent,

Zelfs Lonan onze goedzak in de omgang heeft mij wel eens flink uitgeprobeert en als je dan een beginner was geweest was hij een heel ander dier geworden daar ben ik van overtuigd,
Met rijden kan hij zelfs nu nog best wel eens uitproberen vooral als er een ander op rijdt die hem echt aan het werk wil zetten,
Een rondje hobbelen kan iedereen op hem zet er zelfs kinderen een bange moeder dan zal hij echt niks doen,

Maar de stelling geld niet voor alleen tinkers vind ik, hoeveel mensen hier in nederland fokken met paarden gooien ze 3 jaar lang in een groep op het land en kijken er dan 3 jaar lang niet naar om, dat zijn er nog aardig wat, Die dieren moeten als ze 3 worden ook alles in een keer leren en dat gaat ook lang altijd niet goed,

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:12

dobbel schreef:

Maar de stelling geld niet voor alleen tinkers vind ik, hoeveel mensen hier in nederland fokken met paarden gooien ze 3 jaar lang in een groep op het land en kijken er dan 3 jaar lang niet naar om, dat zijn er nog aardig wat, Die dieren moeten als ze 3 worden ook alles in een keer leren en dat gaat ook lang altijd niet goed,

En dat ben ik dus niet met je eens! ik heb zo een veulen dat op het land staat en waar ik een keer in de 3 weken heen ga! Hij staat daar met 3 vriendjes. en verder helemaal niets! Hij is dus al een jaar weg uit mijn handen. Maar voor de smid hebben we hem laatst uit de wei getrokken. halster om en een heel stuk lopen. Meneer reageerde hetzefde als toen we dat nog elke dag deden. dier heeft de tijd van zijn leven daar!
Als je ze de eerste 6 maanden goed in handen hebt dan kan dat makkelijk

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:57

Met mijn geimporteerde Tinker heb ik geen enkel probleem gehad. (Haar in Nederland geboren dochter is een moeilijker type)"Geschift" vind ik ook een overdreven term. Er zullen wel een aantal Tinkers rondlopen die een trauma hebben opgelopen vanwege slechte behandeling, transport en weinig contact met mensen in de eerste levensjaren.

Maar ik ben het met Supertje eens, over het algemeen zal het aan de eigenaar en niet aan het paard liggen dat er dingen misgaan, waardoor paarden (en niet alleen Tinkers!) als moeilijk en onhandelbaar zullen worden bestempeld.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 12:05

*Overigens snap ik nog steeds niet de reden, waarom dit in een apart topic wel kan, maar ik heb geen zin in moeilijk gedoe, dus vind het wel best.*

Maar dan hou ik het er maar op dat ik geen rastypsiche Tinkers ken en dat Snowdon een wonderbaarlijk braaf paard is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:07

ik denk dat het ook aan de nieuwbakken eigenaar ligt. is die jong of al wat ouder? en hoe wordt er met de 'problemen' omgegaan?

gam en ik hadden ook opstartproblemen, die een half jaar duurden. misschien had een ander heb weer weggedaan, dat werd me ook meerdere malen gevraagd, wanneer ik hem nu ging verkopen, maar dat idee kwam niet eens in me op. het was vooral ik die me moest aanpassen en de paardentaal moest leren. da's helemaal goed gekomen dus wat ik als eerste zei, is voor mij het belangrijkste!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:20

Ik heb niet alles gelezen , ga dat straks ofzo nog proberen in te halen, maar nu eerst even reageren...

Tinkerbell was mijn eerste "paard", daarvoor heb ik een haflinger, verschillende welshjes en een shet gehad. Bovendien was ik nog geen 3dagen oud toen ik voor het eerst op een paardenrug zat/lag. Wij hebben dus zolang ik leef al paarden gehad (jumping, cross en rennen) en toch hebben zelfs wij problemen met Tinkerbell.
Zij is zo een van die geschifte tinkers...Toch kan ik zeggen dat ze als basis een heel fijn karakter heeft en nooit een vlieg kwaad zou doen. Jammer genoeg hebben ze haar helemaal verknoeid.
Dit paard in handen van een kind of van een beginneling zorgt voor traumas bij beide en gevaarlijke situaties...als die beginneling of dat kind er alleen voor staan! Want ik heb van Tinkerbell al veel geleerd en dat heeft ook zijn waarde!!!
Zelfs een getraumatiseerde tinker is volgens mij een goed beginnerspaard, mits de noodzakelijke begeleiding!!! Voorwaarde is wel dat die beginneling zich dan wel bewust is van het twijfelachtige verleden van zijn paardje...

Je kan echter niet alle (geimporteerde) tinkers over dezelfde kam scheren...Angel is nog geen jaar in België (van begin april ongeveer), net als tinkerbell drachtig geïmporteerd (hoogdrachtig zelfs en dat dan nog van een tweeling) maar Angel is het heerlijkste paardje dat je je kan voorstellen... Ik zou haar meteen aan een kleuter durven geven, zo makkelijk is ze!

Er zijn inmiddels ook al tinkers die ingereden zijn (4,5 jaar oud) die hier geboren zijn...

Bovendien vind je ook bij haflingers en fjorden enzo knettergekke exemplaren. Het gaat er alleen maar om dat degene die zich een tinker als eerste paard wil aanschaffen, zich ten volle bewust moet zijn van zijn keuze. Ga je voor een paard dat net van overzee komt dan kan het zijn dat je een getraumatiseerd exemplaar koopt, maar dan moet je daar ook achter staan! Wil je absoluut een brave dan kan je beter bij fokkers in de buurt een kijkje nemen.
Als iemand mij advies om een tinkeraankoop zou vragen, dan zou ik deze genuanceerde opmerking maken. Wat ik dan ook meteen zou opmerken is dat ze wel hun eigen kopje hebben, verwennerij lijkt mij taboe, maar dat is ook bij andere rassen zo (maar bij tinkers wel net iets extremers) en hangt opnieuw van de eigenaar af