Genoeg fokkers maar waar zijn de toppers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pukpaleisje

Genoeg fokkers maar waar zijn de toppers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:08

Ben al een tijdje op zoek naar een fijn rijpaard merrie liefst ster of keur groot genoeg voor mij braaf en gezond.
Er wordt toch genoeg gefokt zou je zeggen maar wat kom ik tegen:
kreupele niet te rijden paarden,paarden met een verhaaltje of andere ellende.
Ik benadruk het hoeft geen Z merrie te zijn, geen UTV merrie of hengsten moeder kleur maakt mij niet uit en ja ik wil echt nog wel wat geld spenderen al is het maar een hobby, maar uren zoeken, half Nederland doorgereden en heel wat telefoontjes versleten nog geen resultaat...er is genoeg te koop en mensen willen er graag van af (bied niet want je hebt ze ) maar iets wat er op lijkt , het lijkt niet te vinden.....
Genoeg fokkers maar weinig (semi)toppers...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Genoeg fokkers maar waar zijn de toppers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:14

Beter zoeken en de juiste mensen laten weten wat je zoekt.

Hoe groot moet ie iig zijn dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:26

Voor 12.500 regel ik je er binnen 14 dagen eentje. Mag je nog kiezen welke kleur je wilt, zolang het maar een basiskleur is.........

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 07:41

Ik moet zeggen, geen problemen mee.
Ik belde naar een kennis, dat ik op zoek was. 1 dag later had ik de fokker aan de lijn en ik geloof dat we diezelfde week of de week erop zijn gaan kijken en weer iets later gekocht.
Goede paarden zijn er wel degelijk te vinden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:06

Goede kopers, dat is een probleem

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:12

Ik herken je verhaal wel een beetje ik ben NL volgens mij wel drie keer rondgereden voor ik een paard gevonden had en dan hoefde ik niet speciaal een merrie te hebben.
Waar ik me vooral aan erger is dat mensen je laten komen voor een paard wat je helemaal niet zoekt. Als je drie keer aan de telefoon vraagt of een dier echt boven de 1.70m is en je komt in verweggistan aan en hij blijkt de 1.65m net te halen dan baal ik behoorlijk.

Gewoon rustig blijven zoeken en idd zorgen dat de juiste mensen weten wat je zoekt dan kom je vanzelf wat tegen.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:23

goeie paarden genoeg, alleen goed zoeken.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:52

Inderdaad, goed zoeken en goede contacten hebben.

Ik ben ook máánden op zoek geweest naar een goed merrieveulen, viel ook allesbehalve mee, maar het is wel gelukt en eigenlijk nog een beter veulen dan wat ik had durven hopen.

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 12:12

Taj fokkers genoeg gesproken het liefst verkopen ze de merries die + 20 zijn en gust, of die ene jonge merrie die geen ster werd en niet te rijden was of de merrie met een peesblessure, langdurig kreupel of een oog...
Fijne paarden zijn het moeilijkst te vinden en ja heb bij diverse handelaren een lijntje uitgegooid maar nog geen beet gehad, de grootte moet minimaal 1.67-1.68 zijn en kijk maar op marktplaats voor mij valt al de helft af...
Misschien toch nog even geduld hebben.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:18

Pak gewoon alle catalogi van de afgelopen CK's en bel achter elke merrie aan die Ster of Keur is geworden.
De telefoonnummers staan er zelfs bij. Gewoon doen, want slechts weinigen komen op dat idee. Waarschijnlijk tref je al redelijk vlot een eigenaar die zijn paard wel wil verkopen, maar er niet mee wil lopen leuren.........

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:25

Dat is idd een goede tip.
Ik heb zelf ook wel fijne reacties gekregen als je een paard te koop vraagt op Marktplaats. Er zijn genoeg mensen die hun paard wel willen verkopen maar niet te koop hebben staan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:36

Katja schreef:
Ik heb zelf ook wel fijne reacties gekregen als je een paard te koop vraagt op Marktplaats. Er zijn genoeg mensen die hun paard wel willen verkopen maar niet te koop hebben staan.

Les 523: Als een paard langer dan 1 dag te koop staat is het
A: geen écht goede
B: eventueel een redelijke goede, maar nét iets te duur.

Serieus: Als een man of 3 het paard al hebben bekeken, dan hoef ik hem/haar niet meer te zien.

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:39

Zàt goede fokkers en goede paarden!! Maar vaak betaal je daar wel naar (en da's in mijn ogen terecht) want goed fokken kost geld!

En niet iedereen die wel eens een veulen fokt is een fokker.
In mijn ogen zijn dat de mensen die er serieus bezig zijn, met beleid vader en moederdieren selecteren, investeren in goede begeleiding van dracht, werpen, opfokken etc.
Geloof me; daar zitten echt veel goede tussen!

En wil je een goede ster of keur merrie dan kan ik me voorstellen dat je langer moet zoeken. Echt goeie houden fokkers natuurlijk ook graag zelf aan (tenzij ze tegen iemand aanlopen die ècht interesse heeft).
De tip om gewoon wat eigenaren af te bellen vind ik wel een goeie!

Succes met zoeken!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:43

CGJ12 schreef:

Les 523:
Als een paard langer dan 1 dag te koop staat is het

Serieus: Als een man of 3 het paard al hebben bekeken, dan hoef ik hem/haar niet meer te zien.

Net iets te duur is nog niet zo erg als genoeg mensen hem laten staan zakt de prijs vanzelf een keer en dan moet je net mazzel hebben dat je dan langskomt.
Verder heb je nog goede paarden die niet altijd even commercieël zijn maar dat zal in het geval van de ts niet zo zijn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:34

gewoon blijven zoeken.
Ik heb vorig jaar een jaar lang door nederland gereden.
Met een hele simpele eis.......vriendelijk hoofd en lekker los in het lijf!! (mag wel toch?! als je naar een drie jarige kijkt?!)

Ik heb zoveel paarden gezien en was overal geweest.
Tegen detijd dat ik echt geen zin meer had kreeg ik eindelijk het verlossende telefoontje.
Ik ging zonder camera, want ik dacht het zal wel weer niks zijn en ik was meteen verkocht, wat een gaaf beest.
Een ding heb ik wel in dat jaar geleerd...ik wist precies wat ik niet wou!

En de prijs....ach....ze proberen wel eens een net uit het land getrokken 3 jarige geit met weinig hals, kort kruis voor 30.000 te verkopen en dan zeggen ze dat je nog geluk heb.
Nou voor mij moet ie dan minimaal gouden drollen leggen.
Ik vind het wel erg dat ze zo'n prijs voor een groen dier vragen waar nog niks, maar dan ook niks aan gedaan is.

Dus vooral blijven zoeken, je komt jou merrie echt wel tegen en je moet ook zeker geen haast hebben, dan vind je haar echt wel

succes

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:16

CGJ12 schreef:
Katja schreef:

Les 523: Als een paard langer dan 1 dag te koop staat is het

hoeft niet altijd zo te zijn ,heb jaren geleden ook zo'n merrie gekocht die groen was en waar half Belgie wel eens een rondje had op uitgeprobeerd maar ik heb het toch maar gedaan . Ze is tot nu toe mijn beste peerd geweest en stond in '99 op de 69 ste op de wereldranglijst van de springpaarden

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 17:30

In het Noorden liep toch zo'n Jazz x Uniform vosje miss is dat iets zal even adres opzoeken....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:39

Pukpaleisje schreef:
Ben al een tijdje op zoek naar een fijn rijpaard merrie liefst ster of keur groot genoeg voor mij braaf en gezond.

DIe staat bij mij! Maar eh... die doe ik niet weg! Ben ik veels te blij mee. Donkerbruin, stermerrie, prok gekeurd. Alleen wel slecht gereden hoor! Gelukkig wordt het langzamerhand beter. Deze merrie is i.p.v. los gereden gewoon vast gereden en i.p.v. van de voorhand af juist OP de voorhand gereden. We weten dat hier redelijk goed op te lossen echter. Het is een heel lief dier, ze heeft voor mij alles wat een paard nodig heeft:
- nuchter in de kop
- voorwaarts
- springt zonder zeiken over de hindernissen.
- geschikt om mee buiten te rijden.

En omdat ze weefde heb ik haar voor weinig kunnen kopen. Weefde ja. WAnt ze bij mij op stal heeft ze het nooit gedaan en ik zie het haar ook niet doen in de toekomst.

Overigens, ze is drachtig..... Dus ik hoop volgend jaar een "topper ' gefokt te hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:55

Die zijn er wel maar je betaalt er gewoon voor.

Ik wil Vot ook best verkopen maar ik wil er geen spijt van krijgen...

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:25

Maar moet b.v. een 10 jarige nette stermerrie op L niveau gereden nou 12.500 euro kosten.....er worden toch elk jaar zat merries ster...waar blijven ze in de fok, naar het buitenland in de sport...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:45

libke schreef:
hoeft niet altijd zo te zijn ,heb jaren geleden ook zo'n merrie gekocht die groen was en waar half Belgie wel eens een rondje had op uitgeprobeerd maar ik heb het toch maar gedaan . Ze is tot nu toe mijn beste peerd geweest en stond in '99 op de 69 ste op de wereldranglijst van de springpaarden

Als jij het hebt over SPRINGPAARDEN, dan praten we over een heel andere categorie. Die kun je desnoods morgen op de Zuidlaardermarkt nog wel aanschaffen. Daar staan vast nog wel wat veulentjes van Indoctro of iets dergelijks........ en nog voor weinig ook.
Het zal me niet verbazen als één van dergelijke beestjes over 11 jaar op de OS loopt......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:01

Suzanne F. schreef:

Ik wil Vot ook best verkopen maar ik wil er geen spijt van krijgen...

Dus je ziet iets aan haar wat je niet bevalt. !?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:03

Pukpaleisje schreef:
Maar moet b.v. een 10 jarige nette stermerrie op L niveau gereden nou 12.500 euro kosten.....er worden toch elk jaar zat merries ster...waar blijven ze in de fok, naar het buitenland in de sport...

Zoveel worden er geen ster. Hier tenminste niet.
En als ik ga rekenen wat een 3 jarige stermerrie me heeft gekost dan zit die 12.500 nog niet zo verkeerd. En dan ga ik er nog niet eens vanuit dat ik nog het "verlies" moet bijverdienen van die merries die géén ster werden, of die de PROK bij langen na niet konden halen.....

Dekgeld: 1.300
Dierenartskosten: 500
Verzendingskosten: 200

Directe dekkosten dus al gauw: 2.000
4 jaar opfok (1 jaar IN de merrie) en renteverlies: 6000 euro

Prokkeuring: 500
Klaarmaken keuring: 1.500

2.000+6.000+500+1.500=10.000

En dan is het nog niet zeker dat ie ook echt STER is geworden..........
Merrietestje: 1000 euro
Beleren en aanrijden vóór aanvang merrietest: 500
Hoefsmidkosten gedurende 0-3,5 jaar: 1000 euro

Dan zit ik alleen al op een KOSTPRIJS van 12.500 euro......... op een 3,5 jarige ster- of keurmerrie. Dan heb ik nog geen cent gerekend voor de arbeid die erin is gestoken.

Als ik dan nog even verder reken voor een SPORTPREDIKAAT:
Als 4-jarige aanleveren bij semi-professionele amazone á 500 euro per maand (en dat is niet eens duur). Dat is 6.000 euro per jaar. Met hoefsmid incluis komt dat op 6.500 per jaar.
Daar moet ze blijven staan totdat ze minimaal 6 jaar om Z te mogen lopen. Zeg maar tot minimaal maart van dat betreffende jaar....... Totaal toch al gauw 15.500 euro gedurende die trainingsperiode. En dan heb je nog steeds géén garantie dat ze ook écht Z(2) geklasseerd is.
Rentekosten gedurende die dikke twee jaar stel ik wel op nul.

Maakt al met al voor een ELITE SPORT merrie van 6,5 jaar al een kostprijs van 12.500+15.500 = 28.000 euro.........

En zoals gezegd....... dan zit echt ALLES mee en heb je dus ook een dijk van een merrie. Vele fokkers stranden al met een 2e premie als 3-jarige. Of een merrie die de PROK niet haalt (dan ben je helemaal mooi klaar) Dergelijke 3-jarigen hebben tot aan die leeftijd dezelfde kosten....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:04

ceasario schreef:

Dus je ziet iets aan haar wat je niet bevalt. !?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:42

Wat zoek je dan, Pukpaleisje...