hoeveel maanden veulen van moeder af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjielp17

hoeveel maanden veulen van moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:20

hoi
weet iemand waar ik kan vinden vanaf hoeveel maanden een veulen van zijn moeder afkan?

thanx

jaimpjuh

Re: hoeveel maanden veulen van moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:41

na 6 maanden kan het veulen er af..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:50

met 4 - 6 maand kan het veulen er al wel af.
de een doet het met 4 maand, de ander met 5 en weer een ander met 6...het is maar of je veulen verder in orde is, niet te klein, en of je evt. met je merrie de sport (weer) in wilt.

die van mij is nu 20 weken en gaat met 2 weken bij zijn moeder weg. dus dan is hij 5.5 maand.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:02

5 maanden is een helemooie leeftijd om te spenen. Op deze leeftijd zijn ze onafhankelijker van hun moeder, eten brok, gras en hooi.
4 maanden is volgens de deskundige te vroeg omdat het veulen emotioneel nog niet rijp is om zonder moeder te zijn.
Vaak worden veulen wel gespeend op een leeftijd van 3 a 4 maanden, dit omdat de merrie ziek is of weer in de sport moeten lopen.
Later dan 5 maanden mag natuurlijk altijd omdat in de natuur de moeder het veulen zelf pas speent als het nieuwe veulen zich aandient.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:31

mijn veulen was gepland om met 5 maanden af te spenen. Ik heb ze uiteindelijk afgespeend op 4.5 maanden. Ik vind 5 maanden een mooie leeftijd

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:32

Ace gaat binnen kort ook bij Lania weg. Dan is ze ongeveer 5 maanden.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:00

die van mij is er met 6 mndn af gegaan, maar wel heel geleidelijk

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:03

Mijn veulen heb ik vorige week gespeend van haar moeder op 4mnd en 4 dagen.

Niet omdat ik daar zo'n zin in had, van mij had ze er nog veel langer bij mogen blijven, maar ivm "het weer".
Samen met haar moeder past ze niet meer in een box (veel te veel massa) en als het weer omslaat moeten alle pensionpaarden naar binnen (geen uitzonderingen, anders krijg je scheve gezichten).
Aangezien de eigenaresse van de opfok ook nog op vakantie ging en ik zeker wilde weten dat het veulen goed at en dronk voor die tijd, heb ik besloten haar naar de opfok te brengen.
Ze heeft zich 2 dagen niet zo prettig gevoeld, maar dat is nu al over...volgens mij krijgt ze het al best naar d'r zin met d'r nieuwe vriendinnen.

Het hengstveulen van vorig jaar heb ik met 4,5 mnd weggebracht en deed het vanaf de eerste dag ook goed.

Helaas heb ik nu éénmaal wat latere veulens: dat heeft zijn voordelen en nadelen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:15

Ons veulen word morgen 5 maanden en we hebben haar gisteren verkocht.
Ze zal dus één deze weken gespeend gaan worden.
Ik denk zo het veulen te zien, dat zij er geen problemen van zal ondervinden, aangezien het al een hele dame is!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:25

die van mij is er net vanaf zij is 5 maanden

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:18

FA --> kraamstal

caviatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:42

van 4-6 maanden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:37

Met 3 maanden kunnen ze er van af, dan kunnen ze van gewoon voedsel leven. Als het nog niet hoeft kun je ze beter met een maand of 5 afspenen. 3 maanden zou ik alleen in een echte noodsituatie doen, veulen is emotioneel te jong. Wij hebben er eentje staan die met 3 maanden uit nood afgespeend was en direct bij ons gebracht (dus ook andere stal) en het verschil met onze eigen veulens die met 5 maanden zijn afgespeend is enorm.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:42

die van mij is met 4 maanden afgespeend maar die doet het prima, hij loopt in een koppel van 5 veulens die allemaal even oud zijn en dr loopt ook een veulen bij die geschatte hoogte even groot moet worden als die van mij en die is met 6,5 maanden afgespeend en ze doen kwa groote en emotionele belasting niet voor elkaar onder, maar het andere veulen eet moeilijker brok dan dat mijn Noah deed met 4 maanden!
Ze zijn beide deze week 7 maanden oud.

simonezorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:03

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Meestal tussen de 4 en 6 maanden

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:59

Wanneer je je veulen via een veiling verkoopt, mag hij pas van de moeder af wanneer hij minstens 4,5 maand is!

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:57

Mijn veulen is afgespeend toen ik hem kocht, dat was 1 week voordat hij 4 maanden oud werd ongeveer. De Eigenaar deed het liefst meteen als het veulen er klaar voor zou zijn (als hij zelfstandig eet en drink en ver genoeg van mamma af durft) omdat het veulen dan makkelijk zou wennen in zijn nieuwe omgeving, en een betere hechtere en makkelijkere band zou opbouwen met het nieuwe baasje omdat hij haar misschien toch een beetje als mamma gaat zien. Ik heb zelf geen idee wat nou het beste is, volgens mij had het wel wat later gekunt, maar mijn winstonnetje heeft nergens last van, heeft zn mammie zelfs amper gemist, het gaat prima met hem!!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:15

hier zijn ze zaterdag echt definitief van de moeder afgegaan en ze zijn 6 maanden..
maar dat verschilt per eigenaar en per veulen, sommige mensen laten ze juist met 4 maanden spenen, en sommige laten ze er zelfs een jaar bij staan, tja zulke mensen heb je.. maargoed dat verschilt ook per mening!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:16

vanaf 4 maanden mag het.

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:53

Tussen de 4 en 6 maanden is inderdaad het mooiste, je moet een
beetje kijken hoe het met de merrie en veulen is.
mijn eerste veulen heb ik er bij 4 maanden en een week vanaf gehaald, maar dat was meer voor de merrie, hij trok haar helemaal leeg, en sprong de hele tijd op haar, maar de tweede was een merrieveulen, daar had ze helemaal geen last van en die heeft er 5 en een halve maand bij gelopen, nu is er weer een hengstveulen en die heeft er 4 en een halve maand bij gelopen, ook omdat hij haar weer leegtrok. hij red zich zelf prima op het land hoor, we voeren we hem nog wat bix bij, om hem niet te veel terug te laten vallen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:48

Nog een klein vraagje, als het veulen is afgespeend, wanneer kun je hem weer bij de moeder zetten?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:09

Vorig jaar deden we moeder en zoon na 2 maanden weer bij elkaar in de bak, maar het kind ging er de hele tijd weer onder drinken.
Dus wij hebben ze toen een heel tijd uit elkaar gehouden.

Bij sommige merries hoeven die veulens dat echt niet te flikken want dan worden ze zo weer weggetrapt.

Dit jaar hebben we de merrie verkocht toen het veulen 5 maanden en 4 dagen was. De scheiding ging ontzettend makkelijk.
Bij Odin en Binky zou ik Binky nu wel af willen spenen omdat Odin weer meedoet met wedstrijden.
Hij is nu bijna 4 maanden (duurt nog 5 dagen)

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:49

heej

het kan vanaf drie maanden al maar dat is wel erg jong dus meestal rond de 4 tot de 6 ofzo

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 11:41

ik zou ze zo lang mogelijk bij elkaar houden, in de natuur zijn ze ook bijna een jaar bij hun moeder (tot het volgende veulen geboren word). Met 3 maanden moet het ook kunnen maar dat vind ik te jong. als je ze niet 1 jaar bij elkaar wilt of kan hebben zou ik ze afspenen rond 5 a 6 maanden, dat heb ik ook gedaan met mijn veulen, als ze niet naar de begrazing ging waren ze langer dan 6 maanden bij elkaar gebleven...

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:31

Gingers veulen is sinds vanmiddag helemaal alleen zonder mama.
Hij is de 18e 4 maanden geworden, maar eet al sinds dat hij 2 maanden is alles mee.
En hij is er nu al vanaf omdat hij ginger helemaal leeg zoog we kregen haar niet op gewicht en ze zag er erg slecht uit en ze heeft er ook nog eens een lichte longontsteking bij. Maar als de merrie nergens last van heeft ben ik ervoor om het veulen tot 6 maanden erbij te houden.