[TI] Tinkers voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Tinkers voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:06

Ten eerste ben ik eigenlijk wel benieuwd welke Tinkers hier op Bokt voor de kar staan? Van een aantal weet ik het al wel.

En hoevaak lopen ze dan voor de kar en hoeveel uur meestal?

Heb je je Tinker zelf beleerd of laten beleren of was hij/zij al beleerd?

En nog een apart vraagje... hebben meer van jullie problemen met de wijdte van het lamoen? Of schuurwondjes n.a.v. de wat moeilijkere oefeningen zoals bijv keertwendingen?

Bij zowel Snowdon als de Cob-merrie Kyra op dezelfde stal, is het lamoen eigenlijk net iets te smal, waardoor de broekstrengen/houders (ik weet hier geen woord voor?) die om het lamoen heen zijn geslagen, dus langs het lichaam schuren als ze een behoorlijke draai maken en dus hun lichaam tegen het lamoen aan duwen.

Nu is het wel zo dat Kyra nog vrij onervaren is en nog vrij onbehouwen beweegt. Snowdon is af en toe gewoon wat teveel met zichzelf bezig, waardoor hij overhaast zijn werk af wilt maken....

KootMiraDrum

Re: Tinkers voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:18

Ik heb gezorgd dat die "ogen" nu iets lager hangen op een plek waar Koot net iets minder gevuld is. Voorkant van het lamoen prikte Koot eerst in zijn hals bij een draai. Heb de strengen nu iets langer, en zo gaat het goed.
Hoe vaak? Wel 3x in 5 weken tijd ofzo. Mira schijnt het ook te kunnen, maar ik weet niet of 't gaat passen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:21

Ik denk dat jij nu iets anders bedoelt, ik snap nl niet wat je met die 'ogen' bedoelt... en ik kan datgene wat ik bedoel niet op een andere plaats vastmaken...

Bij mijn vorige kar prikte het lamoen ook in de hals, maar dat lamoen was gewoonweg te lang.

Wat voor kar heb je voor Kootje? De meeste karren/lamoenen zijn wel geschikt voor diverse paarden, denk wel dat zowel een Fjord als een Tinker tussen eenzelfde lamoen passen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:24

Ja, we bedoelen wat anders
Deze kar heb ik.
Afbeelding

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 19:25

Ow een gave tweewieler! Kan je vast lekker hard mee haha

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:30

Heeft ook een rem, moet je dus niet gebruiken als je bij een stoplicht staat te wachten terwijl de weg schuin omhoog loopt.......... dan zitten de bomen namelijk ineens in Koot zijn oren. Gek he En die lieverd reageerde niet eens.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:42

Flanna staat voor de kar We zijn nog maar 8 x op pad geweest. We zijn het dus nog aan het opbouwen.

De laatste 2x zijn we 1 uur onder weg geweest.

We zijn zelf aan de slag gegaan met hulp van een stalgenoot. Ik heb voordat we Flanna kochten mijn koetsiersbewijs gehaald.
Flan heeft ooit 2x voor de kar gestaan bij haar vorige baas maar dat ging daar niet zo goed en door omstandigheden hebben ze haar verkocht.

Wij hebben nog geen schuurwondjes kunnen ontdekken. Wel vind ze het maken van een keert wending nog erg spannend omdat ze dan die dingen voelt.

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:47

Tinkerbell gaat ook voor de kar...2 a 3 keer per jaar ofzo...Hebben er gewoon te weinig tijd voor

Geen schuurwondjes, maar de kar is wel op maat gemaakt... enkel van haar buikriempje heeft ze soms wat plekjes, daar gaat dus een beschermend donsje over

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:03

Ik heb ook beschermers over de singel en het borsttuig...

En verder ook nooit schuurwondjes gehad eigenlijk, alleen nu dus... maar hij is ook wel grover/breder geworden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:04

Overigens is dit topic niet bedoeld als verzamel- of fototopic, dus probeer daar op te letten in je reactie.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:11

Lisje staat nu net voor de kar. Ze heeft er nu 2 keer voor gelopen, morgen word de 3e keer. Vorige keer zijn we een half uurtje weg geweest. Bij haar heb ik geen schuurwondjes ontdekt, maar we doen ook niet echt dressuurmatige oefeningen, alleen over de weg en door het bos...

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:26

Macho is ook beleerd voor de kar,dat hebben mensen uit ouddorp voor me gedaan 1 1/2 jaar geleden.
Momenteel staat hij niet voor de kar omdat ik nog geen eigen recreatiewagen en tuig heb !
IK heb afgelopen zomer wel gelest en ik wil volgend jaar mijn menbewijs gaan halen !
Van schaafwondjes heeft macho nog geen last gehad .

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:48

Roosje heeft ook voor de kar gelopen(niet vaak hoor),heb met hulp van een man bij ons op stal haar beleerd.
Dat ging super goed.
Maar helaas omdat ik er liever op zit dan erachter,is het verslonst.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 20:51

Ik men overigens wekelijks. soms sla ik een weekje over en soms is het meer dan 1 x in de week.. Nu het vroeger donker wordt, blijft het mennen vaak bij een keertje in het weekend. Gemiddeld een uur tot anderhalf uur, maar soms ook wel een complete middag (met pauze offcourse...)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:54

Wij zijn trouwens meestal 1,5u a 2u weg

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:34

Wij hebben van de zomer Magic rustig voor de kar laten beleren. Nu laten we haar lopen tot ze 3,5 jaar is en pakken het dan weer op. Wel gaat ze nog af en toe in het tuig zonder kar. Bij haar hadden we geen last van plekken omdat ze nog niet zo breed is.

En binnenkort gaan we kijken wat Pippa kent. Misschien morgen al. Ik verwacht dat bij haar de boom wel straks word maar moet net passen want de fries en fjord passen er ook tussen.

Tip; de ogen van de boom verder naar voren doen dus richting de borst van het paard. Zo zitten ze niet bij het dikste gedeelte van het paard.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:42

Ik heb dus een simpele recreatiewagen, waarbij je dat soort ogen enzo niet kan verstellen....

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:45

Bij onze kar kunnen we het ook niet zelf. Dit hebben we laten doen door iemand met een las apparaat. Zo gepiept.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:48

Nikita heb ik laten beleren door een ervaren deskundige waar ik ook mijn koetsiersbewijs heb gehaald.

Het lamoen was bij Nikita ook te smal, we hebben gewoon van het lamoen beide stangen ietwat naar buiten getrokken. Nikita past er nu goed tussen. Heb tot heden geen schuurwondjes gehad. Tuig altijd goed schoonmaken helpt goed heb ik het idee. Heb redelijk wat ritjes gemaakt met Nikita, maar nu ff niet. Volgend jaar hoop ik de draad weer op te pakken.

Foto's: http://www.irishcobs.org/albums/mennen/ ... .sized.jpg

http://www.irishcobs.org/albums/mennen/ ... .sized.jpg

http://www.irishcobs.org/albums/mennen/ ... .sized.jpg

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:51

mamauba schreef:
Bij onze kar kunnen we het ook niet zelf. Dit hebben we laten doen door iemand met een las apparaat. Zo gepiept.

Ok.. zal dat eens onthouden (mocht ik een handige lasser tegenkomen....)

Dank je

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 06:27

Chakotay loopt al een jaar of 5 voor de wagen, ik had daarvoor een tinkerruin waar ik mee mende en die veel smaller was, daar had ik de kar ook voor gekocht, toen moest Chuck er met zijn dikke lijf tussen en binnen de kortste keren kreeg hij wonden op zijn billen door het kort wenden, bomen waren dus te smal, mijn ontzettend handige lieve mannetje heeft toen aan beide kanten de bomen losgezaagd en er een stuk tussengelast, even mooi schuren en verven en je ziet er niets meer van.
Leon, we moeten snel wat afspreken, dan kun je de constructie zien
Ik heb Chuck zelf beleerd, voor mijn tink is het het mooiste wat er is, voor de kar lopen.
Omdat ik niet mag rijden men ik nu zo vaak mogelijk, vaak de hele dag op stap en ook met georganiseerde ritten mee, de laatste was 40 kilometer in draf, daar heeft hij geen moeite mee, gaat natuurlijk wel behoorlijk training aan vooraf.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 08:02

Spetter staat ook voor de kar. Ik heb hem samen met iemand van de pensionstal waar ik toen stond zelf beleerd. Ondertussen ook bezig toen met koetsiersbewijs. Ik heb geen schuurplekjes gezien. Wel een kar gehad met een smal lamoen. Inmiddels heb ik een mooie marathon/recreatiewagen waarbij het lamoen verstelbaar is. Mijn tuig heeft veiligheidslichtogen en de strengen en de broek heb ik vast met panieksluitingen. Mijn tuig is net nieuw, oude was kapot. Oude tuig vond Spet niet fijn, drukte teveel in zijn schouder omdat het schoftstuk scheef was. Het nieuwe tuig nu 1 keer op gehad een hele middag en geen plekken oid.
Ik men soms veel en soms heel weinig. Probleem is dat ik soms geen groom heb en dat is wel lastig.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:00

Onze bolle staat ook voor de kar. Tot en met de sleep hebben we zelf gedaan, maar het eigenlijk aaanspannen hebben we door een ervaren instructeur laten doen. Al was dat niet echt nodig bleek achteraf. De eerste keer hebben we er zelf ook meegemend en onze bolle heeft geen krimp gegeven.

Hoevaak we mennen wisselt. Het streven is een keer per week dressuur, hindernissen of bosrit. Dressuur en hindernissen is en uur, een bosrit meestal anderhalf tot 2 uur.

Bij de lamoen hebben we geen probleem. Wij zijn in de luxe positie dat we een kar met verstelbare bomen heb. Die kunnen zowel in lengte als breedte versteld worden per kant. En ze staan dus op de breedtste stand zodat het net past.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:05

Owja... Gaan jullie allemaal braaf met groom mennen of ook wel eens alleen?

Ik ga in 50% van de gevallen eigenlijk alleen.. heb zo goed als nooit de beschikking tot een groom. Met een kinderfeestje laatst zat dan wel heel mijn kar vol, maar ook toen had ik dus geen groom.

Gelukkig kan ik Snowdon in m'n uppie inspannen en blijft hij stilstaan met inspannen. We hebben alleen nog een klein ongeduldigheidsprobleempje op het moment dat ik de leidsels opapak of als hij denkt dat ik de leidsels oppak... Dan gaat meneer alvast lopen en is hij boos als ik hem tegenhoudt... Daar ben ik nog steeds elke keer creatief mee, om dat op te lossen! Meestal laat ik hem lekker stappen en stap ik gauw ondertussen op Want een steigerende Tinker voor de wagen, is niet altijd leuk zegmaar....
Laatst bijgewerkt door snowdon op 16-10-05 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:08

Irish is ook beleerd voor de kar, in Ierland al.
De eerste keer dat we er hier mee onder het zadel naar buiten gingen wilde ze alleen maar midden op de weg rijden, dat was voor ons al een aanwijzing. Dat ik haar kocht heb ik er een sulky achter geknoopt en daar kon ik daarna zo mee wegrijden!

Ik heb zelf een kar gehad, maar liep tegen hetzelfde probleem als jij op Leon, van alles en nog wat geprobeerd en helaas uiteindelijk de kar maar verkocht! Nu eerst de staatsloterij maar even winnen....