[TI] Kan een tinker 24/7 buiten zonder schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Kan een tinker 24/7 buiten zonder schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 06:17

Nou ja zoals de titel al zegt.
Ik huur een stuk weiland van een boer, maar er mag helaas niets op gebouwd worden.
Nu heb ik hem vorig jaar in November binnen gehaald en in zijn stal gezet, maar dat betekent dat hij dan overdag niet naar buiten kan.
Nou naar 2 dagen had ik echt een ander paard, hij werd echt oervervelend.
Zou ik hem nu gewoon buiten kunnen laten?

Groetjes,
Esther

GeneralFlynn

Re: Kan een tinker 24/7 buiten zonder schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:20

Mijn Tink staat 24/7 het hele jaar buiten.
Ze heeft geen schuilstal,maar er staat wel een zeecontainer in het land,waar ze achter kan gaan staan om uit de wind te zijn.
Droog en beschut is het niet,maar zelfs als het hagelt en sneeuwt,wil ze niet de stal in.
Dus ik zou zeggen:kijk goed naar je paard.
De een vind het fijn,en de ander zal ongelukkig worden.
Dat is echt per paard verschillend.
De meeste tinkers krijgen een enorme wintervacht,en in het wild hebben ze ook geen stallen...

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:20

Vorig jaar heeft macho nadat hij de hele zomer buiten had gestaan,'s winters in een tinkerkudde gestaan zonder afdak.
Dat ging prima,maar zo'n grote groep 25 tinkers geeft 's nachts wel veel warmte !

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:41

Met hoeveel paarden zou hij nu buiten staan dan?

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:40

Met een shetje samen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:14

VMR -> TI

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:23

Ja hoor met een tinker kan dat zeker. Sweety staat ook 24/7 buiten en ze heeft mooie stallen op haar weien maar ze gaat er niet in. Ze gaat enkel in de stal als ze even met rust gelaten wilt worden door de mensen. Als ze haar zien staan ze altijd te roepen en klaar met lekkers soms is ze daar echt moe van en verdwijnd ze. Maar voor slecht weer gaat ze niet binnen. 2 winters terug hingen de ijspegels in der sokken en baard en ze is niet ziek geworden en ging niet binnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:54

Op zich kan het wel. Wettelijk gezien ben je VERPLICHT een schuilmogelijkheid te bieden. Dat hoeft niet per se een stal te zijn, een dichte houtwal is ook accoord.
Let wel goed op je paard, niet elk paard kan er evengoed tegen en dat heeft weinig met ras te maken, maar met het individuele paard. Bedenk dat buitenstaan een koude aangelegenheid is, waarvoor ze voldoende energie moeten krijgen (=voer) om zich warm te kunnen houden, zelfs met een deken erop.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:05

mijn hengstje staat ook gewoon buiten.
en ook gewoon bij een boer met een schet.
hij krijgd swinters een dek op en voer en hij heeft ook geen beschutting en dat gaat nu al 2 jaar goed dus waarom niet.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:07

Ik heb zelf een Quarter merrie en die staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Maar ze heeft wel bommen in de buurt waar ze onder kan schuilen. En een paard gaat echt niet dood van een beetje regen hoor.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:34

JA hoor kan best, ik heb een tinker en een Andalusier die dag en nacht buiten staan zonder schuilstal, wel een coniferen haag waar ze achter kunnen staan als het bar is. Als het bv dag en nacht regent doe ik mijn tinker een dunne regendeken op, en mijn Anda natuurlijk ook, de anda krijgt zowiezo een dikkere waterdichte deken op dag en nacht als de kou en nattigheid weer begint, hij trekt het niet, zijn vacht wordt niet zo heel dik.., maar hij wil ook niet op stal, dan schreeuwt en trapt hij de hele boel bij elkaar..tja...Veel hooi voeren, door de vertering van het hooi kan het paard zich lekker warm houden, er komt dan nl enorm veel warmte vrij door dit proces. Het paard past zich er naar aan...het is meer ons idee he, wij hebben het koud, dus zal mijn paard het ook wel koud hebben, maar zo werkt het gelukkig niet...warmte daar hebben ze veel meer last van.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:36

Oja nog even een aanvulling, voor mijn tinker alleen een regendeken als het echt bar koud is en continu regent, verder niet...hij heeft het eerder snel te warm dan koud...

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:37

Ja dat klopt idd. Ik heb al snel van ach zielig... Terwijl dit natuurlijk niet zo is. Ik denk toch dat ik het maar ga proberen om hem deze winter buiten te laten. Genoeg hooi bijvoeren, hoeveel hooi doen jullie eigenlijk dan?

Groetjes,
Esther

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:46

Eigenlijk onbeperkt, zodat ze altijd kunnen knabbelen, ik meng het ook wel met wat stro, goed voor het calcium.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:10

Ik voer eens per dag een hele bult met kuil,en daar eten ze dan allemaal van.
Lekker veel,en als er de volgende dag nog wat ligt,dan heb je dus teveel gegeven.
Dan kan je dus minderen met hooi/kuil.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 14:36

Oke en wat over een regendeken? Is dat toch ook wel noodzakelijk? Ikzelf heb het niet zo op dekens, maar ja. Hoor graag jullie tips en adviezen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:47

ik heb op die van mij een waterdichte deken van 200 gram en die krijgd ook hooi naar behoefte met bix en wat extra's appels, wortels, vitamintjes enzo voor weerstand en een klein beetje gedroogd brood voor vulling (brood kan gaan uitzetten in de maag) .
dat is engelijk hoe die er van mij bij staat.
ik hoop dat je er wat mee kan.

twist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:15

ja dat kan makkelijk
die van mij stond ok 24/7 buiten zonder schuilstal
maar hij had wel een 200 gr waterdichte deken om
kreeg ook kuil en zijn wortelen,appels,brood,komkommer,tomaat.
gewoon voor de vitamine
maar hij heeft het echt niet koud gehad

dus ik zou het gewoon lekker doen hoor meis
je tinker zou het opzeker lekker vinden

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:53

Snowdon heeft het afgelopen jaar ook 24/7 buiten gestaan zonder schuilstal. Ik voerde hem geen hooi of kuil bij. Hij heeft de winter supergoed doorstaan met een lekker dikke wintervacht en een klein shetje als gezelschap.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:34

Mijn paardjes staan in de winter ook dag en nacht buiten, hebben wel de beschikking over een schuilstal maar gaan daar eigenlijk weinig in. Zelfs al het stortregent staan ze meestal nog buiten. Ze hebben geen deken op, en krijgen een enorme dikke wintervacht.
Hooi voeren is volgens mij inderdaad dé remedie tegen kou, eten houdt warm, dus ze kunnen volgens mij het beste de hele dag wat te knabbelen hebben.

Edit : mijn (nu) jaarling is overigens hartje winter geboren, op 10 januari. Na een week of 2 ging ze - in overleg met de dierenarts - al gewoon dag en nacht met moeder mee naar buiten. Ze werd al geboren met een enorm dikke wintervacht, en die werd in die winter alleen maar dikker. Paarden regelen dat allemaal zelf wel, qua temperatuur !

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:55

Mijn 3 Tinkers blijven ook gewoon 24/7 buiten zonder schuilstal, misschien dat ze hooguit als het héél slecht weer is (dus koud én nat), een paar keer alleen 's nachts op stal gaan. Maar ik denk dat ze daar ook gerust tegen kunnen hoor!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:02

Nou mooi, ik hoef me dus niet druk te maken en hem gewoon lekker buiten laten staan. Ik krijg soms negatieve reacties van mensen ; ach doe dat beestje nou naar binnen etc. Maar als hij zichzelf daar nou het beste bijvoelt?! Ik laat hem lekker staan.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:45

ik denk ook dat een tinker dat wel kan, maar dat het wel handig is om te hebben!

in de zomer staat Taryn graag in de schaduw, dus een boom zou ook goed zijn, maar ze gaat dan liever in haar schuilstalletje staan. Ook s nachts ligt ze er wel eens in, want ik moet toch redelijk vaak nog het stalletje mesten. Het grootste deel staat ze er wel buiten, maar als ze wil kan ze er toch in en ik weet ook dat ze hem wel gebruikt!

kan je geen afdakje maken ofzo?

taryn krijgt onbeperkt hooi! ik zou juist zeggen, als er de dag erna nog wat ligt, weet je zeker dat ze genoeg heeft gehad. Van hooi wordne ze toch niet dik, kan je beter iets te veel van geven, want ze regelen zelf wel hoeveel ze nodig hebben.
groetjes marjolein

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:16

Wat andere mensen zeggen daar moet je je leker niks van aantrekken. in dit geval toch. Ik ben al uitgescholden voor paardenmishandelaar omdat mijn paard buiten stond met ijspegels aan haar baard en geen stal had. Maar ze had dus wel een stal. kom eens mee meneer zei ik. Kijk hier eens een hele mooie stenen stal maar ze gaat er niet in ze staat liever buiten. Weet je wat die man toen beweerde? Dat ik haar MOEST opsluiten in die stal want mijn paard wist blijkbaar niet wat goed voor der was :s Tja mensen die er niks van kennen wat doe je eraan he.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:10

Mijn paardje krijgt helaas vreselijke mok van ons land. We zitten op veengrond waar echt heel veel water op blijft staan. Ze zat helemaal onder de plekjes, op allevier de benen Bonita staat helaas dus sinds 1 augustus binnen, maar ze was binnen 5 dagen compleet van de mok af, nu heeft ze alleen nog 2 droge rasp-plekjes. Ze staat ook niet erg graag buiten. Als ik op stal ben, mag ze altijd de wei op, maar ze staat na een half uurtje al tegen het hek aan te duwen of ze alsjeblieft naar binnen mag!

Ikzelf vind dat je gewoon naar je paardje moet luisteren, wat hij "zegt". Als hij veel liever is als hij lekker buiten is, moet je dat lekker doen!!

En ijspegels aan baardjes, ach ja.. Ik heb alleen een deken voor na het rijden, want dan komt er letterlijk stoom van haar lijf af en zonder deken heeft ze het dan echt koud, dat vind ik wel sneu. Als ze weer droog is, gaat die deken lekker weer af. Ik stooi haar stal altijd lekker dik op, daar heeft ze ook veel warmte van. Verder kijk ik het gewoon aan. Mocht ze het berekoud krijgen doe ik daar natuurlijk wel wat aan.

Groetjes Dianne