Manhattan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rox04

Manhattan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 13:16

Wie heeft er een nakomeling van Mahattan? Wij hebben dit jaar een merrie van Haarlem laten dekken door Manhattan en ik ben erg nieuwschierig hoe zijn nakomelingen het doen. Wat voor merrie heeft Manhattan volgens jullie nodig? Volgens mij zijn er niet zoveel nakomelingen van deze hengst maar als iemand er een heeft of kent, alle informatie is welkom. Het is echt jammer dat hij niet meer in de sport loopt.

Rox04

Re: Manhattan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:24

Is er nou echt helemaal niemand op bokt die een nakomeling van Manhattan heeft of kent?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:37

jawel, ik heb er 1. Wordt volgende week zadelmak gemaakt, dus kan jou er niet veel van vertellen.
Karakter: sensibel, maar dat kan ook door zijn moeder (Goodtimes)komen. Zijn moeder is een grootramige merrie van 1.65 mtr. en hijzelf is 1.70 mtr.
Veel Manhattans schijnen het goed te doen, het zijn laatbloeiers.
Hier een foto

Afbeelding
URL=http://imageshack.us]Afbeelding[/URL]

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:03

Dit is mijn Manhattan merrieveulen van bijna zes maanden, Aprilfee.
April is net een paar dagen bij haar mama weg.
Toen ze in de wei gezet werd en heerlijk aan het showen was, had ik geen fototoestel bij me.
Een paar uur later heb ik wel even het toestel meegenomen om een paar mooie plaatjes te schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:04

Waarom loopt hij niet meer in de sport dan? Hij is dik een half jaar geleden nog Drents Kampioen ZZ-springen geworden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:35

Hij loopt nog wel in de sport Robert Roordink rijd hem!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:55

Manhattans kunnen behalve een goede sprong maken, ook erg goed bewegen!

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:33

Bedankt voor jullie reacties. Mooi veulen Kitty. Ik vind die van Suzan1 wel heel veel weg hebben van Mahattan zelf. Onze Haarlem merrie is een vrij bloederig type, ben benieuwd wat er uit gaat komen. Manhattan loopt misschien nog wel in de sport maar zal nooit zijn kwaliteiten in de internationale sport kunnen laten zien. Eerst reed Peter Geerink hem maar omdat hij toch niet verder komt dan nationaal hebben ze hem naar Robert Roordink gebracht zodat hij toch nog een beetje gezien wordt. Waarom hij niet hoog in de sport kan gaan lopen heb ik dus via mail aan Nijhof gevraagd. ik kreeg het volgende antwoord:

Hartelijk dank voor je email. Manhattan heeft een soort leverinfectie (geel in de ogen en slijmvliezen) waardoor hij niet in de internationale sport kan lopen. Dit is niet erfelijk en is geen probleem voor de dekdienst. Hij wordt voorlopig echter wel nog landelijk uitgebracht door Robert Roordink.
Groeten, Jeannette. www.team-nijhof.nl

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:34

Ja hoor Manhattan loopt nog in de sport, hij heeft even kalm aan moeten doen wegens een blessure, maar dat komt vast weer helemaal goed.
Wij hebben een drie jarige, spring heel erg goed, Manhattan fokt inderdaad vergrotend, zie zijn index, die overigens erg goed is.
We hebben ook een veulen, beweegt zeer goed, maar de Ekstein moeder kan ook redelijk lopen. Ik zie in Manhattan de opvolger van Burggraaf alleen dan denk ik dat de nakomelingen veel attenter,voorzichtiger en bloederiger zullen zijn.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:48

En dàt komt dus weer door de kruising met Abgar.
Ik denk alleen dat er meer Burggraaf nakomelingen zijn dan dat er Manhattan nakomelingen zullen zijn.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 09:08

Ja dat weet ik bijna wel zeker. Manhattan is nou 11 jaar en ik weet niet hoeveel nakomelingen Burggraaf met 11 jaar had maar het zullen er denk ik toch wel wat meer zijn dan Manhattan. Wel raar eigenlijk als ze beide toch dezelfde kwaliteiten hebben, maar dat komt denk ik doordat Burggraaf toen al internationaal sprong dus zich veel meer in de kijker reed. Manhattan springt misschien wel ZZ maar wij hier in Limburg horen eigenlijk niks van hem. Hij zal dus ook niet internationaal starten dus hij moet het dan echt hebben van goed presterende nakomelingen, dat is maar zijn reclame denk ik zo.
Wanneer hij goed presteerde op internationaal nivo dan had hij denk wel veel meer dekkingen gehad uit heel het land.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:18

Ja , en toch zijn Manhattan's wel erg geliefd ook in het buitenland.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 10:39

Dat wist ik niet, voordat wij onze merrie door hem hadden laten incemineren had ik eigenlijk nog maar vrij weinig over hem gehoord. Komt natuurlijk ook wel omdat Geesteren niet in onze regio ligt. In de achterhoek (daar ligt Geesteren toch) zullen wel veel meer Manhattans zijn.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:29

Ja, het is imo een goede hengst die nog wat ondergewaardeerd wordt, maar ja daar komen de mensen vanzelf nog wel achter.
Wij hebben een veulen van hem die waarschijnlijk naar Brazilie gaat.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:59

Ook ik heb een Manhattan!

Hij is nu 6.
Z springen en Z1 dressuur.
(bedenk er wel even bij dat ik niet een professionele ruiter ben, dus dat hij me dikwijls nog moet helpen in het parcours)
Hij heeft wel een beetje dat Burggraaf-achtige bij het springen. (net iets te graag ernaar toe willen). Qua gangen is hij zeker niet bijzonder, maar dit komt ook van moederskant.
Al met al een heel fijn paard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:41

ja dat is zeker wel zo dat hij nog een ongewaardeerde hengst is, hoeveel dekkingen heeft hij dit jaar eigenlijk gehad? Hanneliesje heb je een foto van je veulen? Ben erg benieuwd.
suepergirl, mooi paard heb je. Ik vind hem zo qua type niet echt een Burggraaf type, hij lijkt veel luxer. Hoe groot is hij eigenlijk en hoe is zijn gallop? Onze Haarlem merrie kan goed stappen en draven maar galloppeerd heel slecht. Hoop dat Manhattan daarin iets zal verbeteren bij het veulen. Het schijnt dat hij zelf een goede krachtige gallop heeft.
Maar jou paard heeft dus wel genoeg kwaliteiten als sportpaard als hij Z spring en Z1 dressuur loopt. Hoe zijn zijn manieren op de sprong en is hij voorzichtig? Veel Burggraafs zijn vaak wat lomp hoor ik.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:48

Hoi,

Ik heb ook een manhattan. Een zwarte merrie. 3 jaar, ster, voorlopig keur en prok goedgekeurd! Zeer fijn in de hand. Kan super bewegen en super springen!

Afbeelding

Afbeelding

Hij is pas 8 weken onder het zadel. Dus rijfoto's heb ik niet.

Ik hoop dat er een leuk veulen uitkomt!!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:53

sophie83 schreef:
ja dat is zeker wel zo dat hij nog een ongewaardeerde hengst is, hoeveel dekkingen heeft hij dit jaar eigenlijk gehad? Hanneliesje heb je een foto van je veulen? Ben erg benieuwd.
suepergirl, mooi paard heb je. Ik vind hem zo qua type niet echt een Burggraaf type, hij lijkt veel luxer. Hoe groot is hij eigenlijk en hoe is zijn gallop? Onze Haarlem merrie kan goed stappen en draven maar galloppeerd heel slecht. Hoop dat Manhattan daarin iets zal verbeteren bij het veulen. Het schijnt dat hij zelf een goede krachtige gallop heeft.
Maar jou paard heeft dus wel genoeg kwaliteiten als sportpaard als hij Z spring en Z1 dressuur loopt. Hoe zijn zijn manieren op de sprong en is hij voorzichtig? Veel Burggraafs zijn vaak wat lomp hoor ik.

Uhm... ik zal even je vragen beantwoorden
Hij is zo rond de 1.70, met een goede galop. (niet extreem groot, maar wel super voor in het parcours) De draf is niet heel goed, maar dit komt vooral van moederskant.
Zijn manieren op de sprong zijn zeker niet slecht. Hij is heel voorzichtig, en heeft een super karakter. Hij heeft misschien niet het allerlaatste aan vermogen, maar zijn karakter zorgt ervoor dat hij zelfs het ZZ wel aankan. Al met al ben ik trots op me paardje.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:55

leuk beestje zo om te zien Carly22. Wat zijn de plannen met hem? De springsport in of dressuur? Neem aan springen want daar is hij toch eigenlijk wel voor gefokt. Wat is de moedersvader en hoe groot is hij?

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:00

ja suepergirl, karakter is ook heel erg belangrijk. Onze Haarlem merrie heeft ook echt vechtlust maar kan o zo heet en vervelend worden. We hopen dat het veulen een wat makkelijker karakter gaat krijgen dan zijn moeder. Maar je kan wel echt trots zijn op je paard, er zijn niet veel paarden die op 6 jaar hoog in de dressuur en springsport presteren.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:06

Uhm.. De planning is eerst dressuur onder mij. En als ze een half jaar dressuurwedstrijd heeft gelopen wordt ze gestart in de L springen. (de springruiter bij ons mag niet lager dan de L) Uiteindelijk zal ze springen en dressuur lopen! De vader van haar moeder is overste. Haar moeder heeft nationaal gesprongen.
Ze is nu uhhh.. 1.65. Maar ze wordt wel groter. Heb ook nog een halfbroer van haar (zelfde moeder) en die was op 3-jarige leeftijd ook 1.65. Nu is hij 1.68 en 5 jaar. Het zal dus wel door de moeder komen dat ze in het begin beetje klein blijven.

Om even op die galop terug te komen. De mijne heeft een hele krachtige en mooie galop. Ze had 72 punten bij de sterkeuring. Ik denk dat het met die galop wel goed komt. Ik weet niet hoe het bij andere nakomelingen van manhattan is hoor. Maar ik ben dik tevreden met hem!!! Vind dat hij goed fokt. Het karakter wat hij fokt is super!! Echt hele lieve paarden.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:13

dat klinkt allemaal wel positief, onze Haarlem merrie is ook 1.65 m dus ik denk dat dat met de maat wel goed moet komen. Voor mij hoeven ze als springpaard ook echt niet groter te zijn dan 1.70 m. Maar de moedre van onze Haarlem is maar 1.59 m. Maar ja Manhattan fokt duidelijk vergrotend staat ook in z'n index.

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:14

hebben jullie trouwens een grotere stal dat jullie ook een ruiter in dienst hebben? Mag ik vragen waar je vandaan komt?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:15

Citaat:
Hij is nu 6.
Z springen en Z1 dressuur.
(bedenk er wel even bij dat ik niet een professionele ruiter ben, dus dat hij me dikwijls nog moet helpen in het parcours)

das natuurlijk wel heel erg hartstikke knap he? Zijn niet zoveel paarden (en ruiters! ) die dat voor elkaar krijgen.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 20:18

Ja. Klopt. IK weet wel.. Hoe hoger ze komen (hoe meer ze moeten doen) hoe feller ze worden. met inrijden was die van mij heeel makkelijk.. vond alles goed enzo. Maar hoe meer je hem rijdt.. hoe feller hij wordt.

of wij een grotere stal hebben?? Mwa valt wel mee. We fokken en rijden in en verkopen. Je kunt het zo zien. Ze beginnen bij mij. ik rijdt ze in. neem ze mee naar wedstrijden en na een half jaar neemt de springruiter hem gedeeltelijk over. Springt hem in de L en dan verkopen we hem. Alleen deze blijft. Het is zo'n goede dat we haar niet kwijt willen. We gaan ermee fokken en naar het Z rijden. Daarna zien we wel wat we ermee doen.

We hebben trouwens geen springruiter in dienst.. We runnen het zaakje met zijn 3e. (zie instructeur, springruiter, dressuuramazone) ja tegewoordig is er een half jaar een dressuuramazone bij.. Omdat ik het even niet kan kwa tijdt. 4 paarden trainen + school gaat niet zo goed samen. Daarom heb ik even een beetje hulp.