D.V. Sperma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unesco

D.V. Sperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:56

Iemand hier ervaring met het dekken doormiddel van diepvries sperma???
Kansen van bevruchting gelijk met vers??????
Reacties welkom.
gr. Marco

Suzanne F.

Re: D.V. Sperma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:19

Unesco schreef:
Iemand hier ervaring met het dekken doormiddel van diepvries sperma???
Kansen van bevruchting gelijk met vers??????
Reacties welkom.
gr. Marco

Kansen van bevruchting liggen veel lager dan met met vers, bijna 50 %. In verhouding met verzendsperma ongeveer 25 % lager.

Het moment van bevruchting moet heel precies bepaald worden en daarom worden de merries dan ook 2 x per dag opgevoeld. De kosten liggen ook hoger daardoor. Het verschilt per hengst hoe de kwaliteit van het D.V sperma is en hoe lang het blijft leven na ontdooien.

Maar de kansen van slagen liggen beduidelijk lager en zijn heel vaak teleurstellend.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:31

Hey Suzanne,

Thx voor info, wil mijn Krack C merrie komend seizoen bij Joop van Uytert laten insemineren met D.V. van Sandro Hit. Ze gaat dan wel bij Joop op stal om optimale begeleiding. Zou het alleen erg jammer vinden dat ik geen veulen zou hebben, het is een flinke investering!!!!!!
gr. Marco

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:45

als je op een goed Ki station je merrie laat begeleiden en het sperma is van goede kwaliteit dan zijn de kansen bijna even groot ,het schrikt veel mensen af omdat je het eenvoudigweg niet thuis kan doen ivm om de paar uur scannen .Ik werk bijna uitsluitend met diepvries omdat het aanbod van topspringhengsten nu eenmaal alleen diepvries is en toch zijn al mijn merries elke keer van de eerste keer drachtig dus het hoeft echt niet slechter te zijn ..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:47

Unesco schreef:
Hey Suzanne,

Thx voor info, wil mijn Krack C merrie komend seizoen bij Joop van Uytert laten insemineren met D.V. van Sandro Hit. Ze gaat dan wel bij Joop op stal om optimale begeleiding. Zou het alleen erg jammer vinden dat ik geen veulen zou hebben, het is een flinke investering!!!!!!
gr. Marco

Sandro Hit is niet aan te komen, niet via Joop. Ik wilde mijn merrie ook laten dekken met Sandro hit maar Joop zei dat er heel moeilijk aan te komen was en alleen voor heel weinig merries beschikbaar.
Daarbij is het dit jaar geprobeerd bij Joop met diepvries van Ferro en ondanks de goede begeleiding toch mislukt. Sandro hit is absoluut geen optie tenzij je naar Duitsland gaat en heel veel centjes neerlegt.

Verzin maar iets anders!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:48

libke schreef:
als je op een goed Ki station je merrie laat begeleiden en het sperma is van goede kwaliteit dan zijn de kansen bijna even groot ,het schrikt veel mensen af omdat je het eenvoudigweg niet thuis kan doen ivm om de paar uur scannen .Ik werk bijna uitsluitend met diepvries omdat het aanbod van topspringhengsten nu eenmaal alleen diepvries is en toch zijn al mijn merries elke keer van de eerste keer drachtig dus het hoeft echt niet slechter te zijn ..

Ligt ook aan je merrie, sommige merries worden echt niet drachtig met diepvries!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:48

de ijzeren man biedt het toch aan?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:16

Ik heb goede ervaring met diepvriessperma. Merrie was in één keer drachtig (11 jr maiden, werd ook nog eens slecht hengstig). Heb haar wel een weekje op het station gehad. Sluit me verder helemaal bij Libke aan!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:01

DPV is inderdaad vaak wel iets moeilijker. Goede begeleiding is het belangrijste. Het is zeker te doen, een nadeel is dat het soms met de bevruchting wat moeilijker ligt omdat het nauw aankomt en lang niet alle dpv van goede kwaliteit is. Het is voor ons ( www.mansolein.com) ook nog uitproberen. Vorig jaar ( 2004) hadden we 4 merries waarvan en uiteindelijk maar 1 drachtig is geworden. Ook afgelopen seizoen is er twee keer een merrie geinseminerd met dpv en ook dat pakte niet. Nou, was dat wel steeds van dezelfde hengst dus het kan zijn dat het niet helemaal goed was, of omdat het gewoon niet klikte. Laat je in elk geval goed informeren. Ik vind persooonlijk het grootste nadeel van dpv dat de condities die de hengstenhouders volgen slecht zijn. Je krijgt 3 dosissen en daarbij krijg je geen garantie als de merrie niet drachtig is en dat vind ik wel enig sinds waardenloos. Ik begrijp dat de kosten van dpv maken ect. hoger liggen maar ik wil persoonlijk toch wel een kleine compenstatie als het niet lukt.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:21

Kansen zijn even goed, al ben je voor begeleiding iets meer kwijt. SH is wel aan te komen bij Schockemohle, er werden mij nog drie dosissen voor 2200 aangeboden, waarvan je er ook drie mag gebruiken, dus 3 keer een drachtigheid. Krijg je niets drachtig, dan heb je pech. Overweeg stalling bij Zangersheide, daar begeleiden ze de merrie en insemineren met behulp van endoscoop voor 250 euro + stallingskosten.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:44

Thx voor de reacties. Tot nu toe hoor ik dus wel verschillende ervaringen.
Volgens hengstenhouder die ik voor de begeleiding heb gevraagd, is het goed sperma dat diepvries van Sandro Hit! Vreemd trouwens dat ik hierboven lees dat je niets hebt als deze inseminaties mislukken. Dat heb ik nog niet nagevraagd!
Vind het moeilijk, enerzijds wil ik heel graag Sandro Hit op mijn merrie, maar ben wat huiverig voor het hogere risico van niet drachtig worden!

gr. Marco

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:00

daar zitten wij dus ook mee. Het is vaak moeilijk goede voorwaarden te krijgen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:51

het is idd een kwestie van méér dan één hengstehouders te bellen en naar de condities te bellen en ook zelf wat "ballen aan je lijf " hebben en iets meer te eisen er zijn er ook een heel pak die met DV insimineren en condities maken op 6 weken dracht .

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:09

kun je voorbeelden geven?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:14

Via Emmeloord wordt sperma aangeboden dat op Amerikaanse wijze is ingevroren en een veel hogere kans op bevruchting heeft.
Ik weet niet meer hoe die organisatie heet, even Emmeloord bellen anders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:19

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:25

ja, daar hebben we al zaken mee gedaan met het dpv enzo.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:53

Het verschilt ook echt wel van hengst tot hengst en er hangt ook veel af van de plaats waar het ingevroren werd. Wij hebben er eigenlijk vrij goede resultaten mee gehaald en hebben maar 2 van de 9 merries die we met DV gedekt hebben niet dragend. Daarbij hangt natuurlijk ook nog eens veel af van een ervaren DA die niet er niet tegenaan ziet om ook ´s nachts nog even te controleren en van de toestand van de merrie, 1 van die 2 was bv niet geheel op peil qua gezondheid (een beetje dof haarkleed en niet rond te krijgen).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:13

het heeft in mijn ogen ook echt te maken met het station waar je ze brengt . Waar ik ga hadden ze toen ik met mijn merrie ging eind mei al 700 merries effectief dragend op die datum ,de ervaring is in mijn ogen echt onmisbaar ,die DA zegt ook telkens tegen mij sperma van die hengst is super en als mijn merrie dan echt mooi hengstig is en mooi vanbinnen is dan zegt ie 99% kans dat ze drachtig is en tot nu toe heeft ie altijd gelijk gehad . Ik had 3 insiminatiedosissen gekocht bij hem van Accorado en hij zei het is heel goed sperma en kreeg mijn jonge merrie van de eerste keer dragend dus ik kan er nog met wat geluk nog twee merries van dekken .
ik krijg ook telkens een briefje mee wanneer ze geinsimineerd zijn en dat is idd op de gekste uren hoor midden in de nacht dus als je ze ergens zet waar ze niet de moeite doen om heel goed te begeleiden tja dan zijn de kansen veel kleiner ..

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:16

helemaal gelijk. Welk station heb jij het over als ik vragen mag?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:53

Toen ik bij De Radstake mee hielp, moesten we ook regelmatig om 12 uur ´s nachts nog insemineren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:05

Mansolein schreef:

www.keros.be

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:52

Wil ze laten insemineren bij het station van Joop van Uytert (hij bied ook Sandro Hit aan), heb daar goede ervaringen mee. Alleen nog nooit met D.V. daar gedaan. Weet iemand hier meer van?

De ijzeren man is ook een optie, volgens mij doen die vaker D.V. K.I. En daar kan ik vers krijgen mits ik in jan./febr. of maart dek!

gr. Marco

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:06

libke schreef:
Mansolein schreef:

www.keros.be

Ik kan beamen dat dit een super Ki station is. Ze komen van heinde en ver om bij hem merries te insemineren. Engeland, Frankrijk, Nederland en zelfs Duitsers brengen merries bij hem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:11

Ik wilde perse mijn merrie daar bij Joop hebben staan maar dat kon niet met Sandro Hit. Het kon wel via Joop maar ze moest naar een ander adres vlakbij de duitse grens. Verder allemaal gezeik dat ert zo moeilijk aan te komen was aan Sandro Hit en en maar voor bepaalde gereserveerde eigenaren en dat de kwaliteit ook niet echt goed was. En er werd me echt nadrukkelijk geadviseerd een andere te kiezen, en het kon gewoon niet als de merrie bij hun moest staan.