[TI] Mijn tinker heeft voor het eerst Mok,wat wel en niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Mijn tinker heeft voor het eerst Mok,wat wel en niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:31

hallo,

Mijn tinkermeisje heeft voor het eerst mok ,alleen linksachter,maar wel fel,ik ben het nu steeds aan het ontsmetten met Isobetadine en aan het insmeren met Sudocreme,ben wel pas twee dagen bezig.
Ze zakte de laatste tijd ook soms door haar achterbeen(ook links),kan dit met de mok te maken hebben?
Volgende week maandag komt de veearts,voor hem moet ik dus blijven wassen met isobetadine,maar ik heb het gevoel dat dat niet genoeg is,vandaar dat ik er Sudocreme op aan het smeren ben,
wie heeft er nog meer goede tips voor me?want ik ben niet bekend met mok dus wil graag advies,

Groetjes Kiara

Anoniem

Re: Mijn tinker heeft voor het eerst Mok,wat wel en niet doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:33

hoi kiara, ik gebruik bij mij merrie zinkzalf, lekker veel en dik insmeren, het houd het been droog, ik vind elke dag wassen teveel, dan heeft de mok geen kans op uitdrogen, mok komt meetsal van vocht vandaar, maar ik zou zeker mer de zalf doorgaan tot je DA er is. succes

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:40

Bedankt,ja idd ik had al zoiets dat dat wel erg nat was,want echt helemaal droog krijg je het niet goed na het wassen,maar ik smeer zeker dik de zalf erop haha,bedankt voor de snelle reactie

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:52

Hoi hoi,
Onze Joey heeft ook een klein plekje mok gehad.
Onze behandeling bestond uit.
2x per week wassen met Betadine Scrub
2x daags Cure-Mok tabletjes van VSM (homeopatisch)
en elke dag insmeren met een olie het recept hiervan is:
50 ml olijfolie (of jojobaolie) in ieder geval een drager en hierin oplossen 25 druppels tea-tree olie.
De mok is weg.

Maar laat even je dierenarts kijken inderdaad die kan ook een huid monster nemen om even te kijken wat de beste behandeling is.

succes en laat je ons weten hoe het verder gaat en wat de dierenarts vertelde?

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:43

Een apotheek hier in Brasschaat ( belgië) verkoopt een zelfgemaakte zalf die super helpt! Smeer je gewoon 1 maal per dag. Was wel een kostelijk goedje. Denk 20 euro voor een klein potje maar je komt wel lang toe ( zeker als het nog maar op 1 been zit) moest je geïntresseerd zijn pm je maar. Kunnen we nog iets regelen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:20

mijn tip was alle benen 1 keer heel goed droog ze smeer er mok zalf of andere zalf voor dit gebeuren.
zet het dier minstens 2 weken in een dik opgestrooide schone stal die wel zo schoon mogelijk moet worden gehouden.
dat heb ik bij mijn ruintje gedaan die was er met een week vanaf ik heb hem voor de zekerheid nog een week op stal gehouden.

sucses

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:22

bijna vergeten
mok komt ook van binnen uit dus probeer wat dingetjes tegen mok die kun je zo krijgen bij de paarden drogist

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:13

hoi

mijn tinker heeft soms ook een beetje last van mok. Zeker in de hefstperiode moet je uitkijken

ik geef preventief: Kiezelderma, dat is een poeder wat je door het voer moet doen, je kan dit kopen bij. www.jordenshippo.nl. Je doet er ruim 1 jaar mee, kost iets van 40 euro, dus over een jaar gezien valt het wel mee en het werkt!!! vind ik dan..

daarnaast idd. de benen wassen, met betadineshampoo, biotex of sebacil ( dat je vaak wel via je veearts kan krijgen omdat ie het toch ook illegaal in zijn bezit heeft)

en daarnaast een goede mokcreme kopen ( van hofmans's lieve vind ik erg aan te raden) en Calendulan zalf ( van VSM) werkt ook heel erg goed vind ik!

succes ermee!

groetjes Marjolein

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:44

Vervelend dat je paard mok heeft!
Hier zijn een paar tips die ik her en der opgevist heb:
- De behandeling bestaat uit het wassen van de benen met SARNACURAN in een verdunning van 10 ml op 10 liter water. Dit moet men 3 maal herhalen met een tussentijd van één week. Indien men dit wassen preventief elke maand één maal uitvoert zal men echter nooit geen problemen krijgen.

- De veearts adviseert de volgende geneesmiddelen:
 Sebacil
 Hydrocortiderm

Sebacil
Was de benen eerst met schoon water zodat er geen modder of andere viezigheid aan de haren zit en droog de benen daarna af.
De Sebacil verdunnen: 5 ml op 5 liter water.
Gebruik een plantenspuit om de Sebacil aan te brengen.

Hydrocortiderm Deze zalf direct na de behandeling met Sebacil aanbrengen op het been. De zalf goed in masseren. Zorg dat u handschoenen draagt tijdens deze klus.
De behandeling 2 à 3 keer per week herhalen gedurende 3 à 4 weken. Zie je na deze periode geen verbetering, schakel dan de veearts in.
Mok en schurft - preventief behandelen. Schurft en mok worden mede veroorzaakt door schurftmijt. Door de benen elke maand te behandelen met Sebacil worden eventuele aanwezige parasieten direct vernietigd en voorkom je dat je paard mok krijgt in een ver gevorderd stadium.

- Behandeling van mok.
De therapie bestaat uit het ontsmetten van de aangetaste plek, dat kan door wassen met Betadine-shampoo. Na het wassen het been goed afdrogen en er kan een opdrogende zalf gebruikt worden. De zalf zorgt ook voor het soepel houden van de huid, waardoor bewegen minder pijnlijk is.
Wanneer er korsten gevormd zijn, deze niet afpulken, maar zachter laten worden door zalf en alleen verwijderen wanneer ze makkelijk van het been loslaten.
Bij ernstige mok kan beweging pijnlijk zijn. Toch is het dan niet altijd goed om het paard stalrust te geven. Hierdoor wordt namelijk ook de doorbloeding van het been een stuk minder. Lichte beweging op een droge stofvrije ondergrond is dan beter.
Wanneer mok niet behandeld wordt kan een paard er veel last van hebben, ook kan het bloedvergiftiging (einschuss) tot gevolg hebben.

Vaak is het een beetje uitproberen wat bij jouw paard het beste helpt. Andere middelen waar andere ruiters al goede resultaten mee hebben bereikt:
- Uierzalf
- Zinkzalf
- Sudocream
- Tea Tree olie
- Calendulazalf
- Zeewater
- Animalintex
- Cure mok pillen
En via de DA voorgeschreven gekregen:
- Otiderm
- Avuloxil (intramammaire zalf)
- Droogzetters
- Socatyl

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 06:09

Bedankt voor al jullie reacties,ik zal zeker blijven smeren en inderdaad kiezelderma heb ik altijd gebruikt,maar ben er begin dit jaar mee gestopt,stomstomstom .
Maar ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes Kiara

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:53

ach kan gebeuren, ik weet ook niet 100 procent zeker hoeveel invloed de kiezelderma heeft, want toen ik vandaag kwam had ik een giga mokplek ontdekt, gewoon een tijdje niet op die plek gekeken en ja hoor! hele dikke korst! gelukkig kon ik het er zo afhalen en heb ik het ingesmeerd, dus ik denk dat het wel weer snel over gaat. Meteen een pluk sok weggeknipt, ik merk dat het dan echt sneller geneest

succes ermee

groetjes marjolein

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 12:15

over dat sokken wegknippen,daar was ik eerst ook aan t denken aan,maar gaan de korte haartjes als ze gaan groeien dan niet iriteren in de wond?
En dat ze door dr achterbeen(waar ze de mok heeft)zakt kan dat dus door de mok komen?
Groetjes Kiara

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:22

Mijn Tinker heeft ook regelmatig mok. Zij loopt daar niet gevoelig door maar ik begreep dat dat wel mogelijk is.
Wij gebruiken altijd acederm zalf en dan is zo'n plekje zo weg, bij haar...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:45

Kiara04 schreef:
over dat sokken wegknippen,daar was ik eerst ook aan t denken aan,maar gaan de korte haartjes als ze gaan groeien dan niet iriteren in de wond?
Groetjes Kiara

Ik knip de onderste haren in de kootholte ook altijd weg. Zie je bijna niets van, maar maakt het behandelen makkelijker. Mijn paard heeft zulk dik en stug haar, zodat je bijna niet bij de plekken kunt komen.
Gebruik zelf mokcreme met pepermunt erin en dat werkt goed. Is inderdaad zoeken waar jouw paard goed op reageert. Stro werkt bij mij juist averechts met mok. Dus als ze mok hebben, zorg ik voor zo min mogelijk stro in de inloopstal (strootjes prikken in de wonden, waardoor het weer opengaat).

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:47

Kiara04 schreef:
En dat ze door dr achterbeen(waar ze de mok heeft)zakt kan dat dus door de mok komen?
Groetjes Kiara

Als je mok ernstig verwaarloosd, kan dit (let op KAN) tot bloedvergiftiging leiden. Het been moet dan ook dikker en warm zijn en dan moet je echt snel een VA laten komen. Hierop kunnen ze natuurlijk slechter gaan lopen of door een achterbeen zakken.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 13:06

Boya schreef:
Kiara04 schreef:
Groetjes Kiara

Als je mok ernstig verwaarloosd, kan dit (let op KAN) tot bloedvergiftiging leiden. Het been moet dan ook dikker en warm zijn en dan moet je echt snel een VA laten komen. Hierop kunnen ze natuurlijk slechter gaan lopen of door een achterbeen zakken.

Nee het been is niet dikker of warm,ze heeft ook geen koorts en de mok kan ze niet langer dan een week hebben,want ik controleer haar elke week,en sinds een dag of drie ben ik aan het behandelen.Ze is ook heel levendig en fris,dus ze staat er niet ziek bij ofzo,en ze rent zich rot in de wei met de andere paarden.
Maandag komt de veearts,ben wel blij dat hij er dan eindelijk naar kan kijken!

Groetjes Kiara

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:35

Toen mijn paard uit Ierland kwam had ze ook wat mok. De DA gaf mokzalf en wat later heb ik Sebacil gekocht. Ik heb nooit geschoren. De mok is weggegaan na korte tijd.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:34

mijne heeft heel makkelijk zo last van beginselen van mok....zo jeuk aan haar achterbenen,staat ze dan te wrijven,maar heeft nog maar 1 keer echt wondjes gehad...
ik gebruik sarnacuran,oplossen in water,en dan met een borstel in het water en de benen mee wassen....vind ze heel leuk,want het jeukt,en dan ga ik krabben met die borstel(dan staat ze te slapen :-p),en als ze dan een wondje heeft ofzo,een mokzalf die de apotheker zelf gemaakt heeft erop,en een paar dagen later alles voorbij....ben ik heel tevreden over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:04

ik zou ook zeker niet op stro staan dan, wordt sneller nat, mijn paard staat op zaagsel, blijft ook veel droger. nu sinds 1 oktober staat ze snachts binnen en overdag op de wei nog, ik heb 1x prefentief dr benen met betadine shampoo gewassen en daarna dik ingesmeerd met zinkzalf, nu elke ochtend voor ze de wei in gaat smeer ik weer zinkzalf, de wei is redelijk droog dus moet kunnen, ik houd haar benen 2x per dag scherp in de gaten, als ik een korstje zie is de wei afgelopen, dit jaar lukt het me voor het eerst (hoop ik) om de mok tegen te houden, ik zweer bij zinkzalf

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:14

ik scheer het niet weg de haren, omdat het dan gaat prikken idd. maar als je het wegknipt kan je dat ook niet zo heel kort doen, maar komt er wel meer zuurstof bij zodat het sneller geneest, daarom knip ik wel altijd de haren weg en het wordt niet zo'n kliederbende in de sok, want de mokcreme/zalf blijft altijd ook in de sok hangen en dat heb je dan niet ( ook de bacterien blijven in de sok hangen dan)

groetjes marjolein

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:07

Darlah stampt sinds een aantal dagen nogal met haar ene achterbeen, ik voelde ook wat korstjes zitten, kan dat van de mok zijn?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:15

Het zou heel goed kunnen MM.
Noopje doet het sinds anderhalf/twee weken ook weer.
Bij haar zijn de korstjes echter nooit helemaal weggeweest.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:11

Bij Darlah weet ik ook niet hoelang de korstjes er zitten, maar sinds een aantal dagen begint ze zo te stampen, en echt maar met één achterbeen, maar daarmee tikt ze de andere dus wel steeds aan..
Wordt dus zinkzalf oid inslaan..

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:32

Hallo hallo,

Even een Up-date,
met Kiara gaat het gelukkig veeeeeel beter *o/* , ze bleek wel een wond van de kar te hebben ,maar die is gelukkig ook ver genezen,maar al met al helpt zinkzalf dus ook heel goed,en sinds vandaag ben ik ook weer kiezelderma aan het geven,baat het niet schaadt het niet he.

Groetjes Kiara

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:38

heyy

ik had een vraagje!
waardoor krijgt een paard eigenlijk mok?
mijn paarden/ pony's hebben het gelukkig (nog) niet gehad
maar als ik dit zo lees wil ik wel een beetje voorbereid zijn wil het wel gebeuren!
alvast bedankt!!!