KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 12:17

Gisteren kreeg ik onderstaand verhaal te horen en sindsdien verkeer ik in een complete shock. Onderstaande namen zijn fictief, het verhaal is echter waar. Ik zou van jullie graag willen horen of het hier om een uitzondering gaat of dat iets dergelijks vaker voorkomt.

Kennissen van mij, relatief onervaren paardenmensen, hebben ongeveer een jaar geleden 2 kruisingen hackney/tuigpaard van hun toenmalige buurman gekocht. Nog afgezien van het feit dat deze paarden totaal contactgestoord waren/zijn, ondekte ik het volgende.

Het gaat om een 5-jarige merrie en een 3-jarige ruin. Gisteren werd mij verteld dat het moeder en zoon zijn. Nu is dat al iets wat vrijwel onvoorstelbaar is. De merrie is dus als enter gedekt en heeft als tweejarige een veulen gekregen. Buurman zei dat het een ongelukje was. Iets wat inderdaad te hopen is natuurlijk.

Toen ik de stamboekpapieren van beide paarden bekeek (KWPN!) deed ik de volgende schokkende ontdekking. De vader van de merrie was, laten we hem voor het gemak Tom noemen. Blijkt dat volgens het stamboekpapier van de 3-jarige, dat Tom ook de vader van hem is.

Kort samengevat: Entermerrie wordt op 1-jarige leeftijd gedekt door haar vader. Krijgt op 2-jarige leeftijd een veulen, dat dus een rasecht inteeltproduct is.

Wat blijkt? De huidige eigenaar had van de oude buurman te horen gekregen dat hij eigenlijk niet wist welke hengst de merrie gedekt had. En omdat Tom zijn paradepaardje was, hij Tom als vader aan het KWPN heeft doorgegeven.

Het KWPN maakt vervolgens braaf de papieren (en paspoorten) voor beide dieren. Kun je je voorstellen dat bij het KWPN iemand achter de computer zit en doodleuk de naam van de driejarige invult met daar achter (v. Tom X vm Tom, inclusief hele stamboom)??? Zo bizar! Ik vraag me af of daar wel wordt nagedacht?

Wat de waarheid ook is (ik durf voor geen enkele mogelijkheid mijn hand in het vuur te steken, want het zou mij niet verbazen als Tom daadwerkelijk de vader van de 3-jarige én zijn moeder is), deze kennissen zijn (Nee, ik vind het ook niet slim van ze, maar de truc van de buurman gaat natuurlijk ook alle perken te buiten!) behoorlijk in de aap gelogeerd.

Ofwel ze hebben een 100% inteeltproduct op stal staan óf ze hebben papieren waarmee gefraudeerd is. En zie dat maar eens terug te draaien...

Wat zouden jullie in dit geval doen? Een DNA-test kan opheldering geven, maar hoe zit het dan met het deel van de fraude? Krijg je nieuwe papieren? Ben je als nieuwe eigenaar ook niet een heel klein beetje aansprakelijk? En hoe zit het met het KWPN-aandeel in dit verhaal? Op basis van een frauduleus dekbewijs flansen zij een papier en paspoort in elkaar.
En daarbij: Hoe kan het in Godsnaam zo zijn dat een 100% inteeltproduct gewone KWPN stamboekpapieren krijgt????

essie79

Re: KWPN & Fraude (?) Dit is een ongelofelijk verhaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:28

Moet toch gelijk weer denken aan een paar jaar terug waar een
Osmium x Ferro voor de hk kwam, dus zo vreemd is inteelt niet.

Volgens mij heeft een bokker hetzelfde aan de hand, merrie gedekt door eigen vader, maar kan niet op de naam komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:53

Er komt bij het fokken wel meer inteelt voor hoor, in bepaalde mate levert het regelmatig ook nog erg goede fokproducten op ook.
En..... je hoopt bij het insemineren ook maar dat je het sperma van de juiste hengst krijgt aangeleverd (remember Luckyboy?)
Ik kan me hier niet druk over maken.

Wel jammer dat de merrie al zo vroeg is gedekt, dat remt in de groei, maar goed, ongelukjes gebeuren helaas.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:13

Heb je in de ijsland wereld al eens naar Ofeigur fra Flugumyri gekeken?

Daar gaan je haren van overeind staan en het is niet een te beschrijven die bloedlijnen!

Toch komt daar echt een tophengst uit, en is Ofeigur zelf een stamvader!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:14

ik kan hem zo niet kopiëren maar het is op i-net te vinden

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:29

Dat gebeurt vaker hoor . Wij hadden ook zo'n inteelt product op stal, vader van merrie A was hengst B. Deze hengst is uitgebroken en heeft een kudde met jaarlingen opgezocht die een paar weilanden verderop stonden. Resultaat bleek later 2 drachtige jaarlingen waaronder merrie A de dochter van B. Het veulen heeft reg. B papieren gekregen bij het KWPN omdat de vader niet goedgekeurd was (moeder had om die reden ook al een blauw papier).

Ook werden er twee veulens van bovengenoemde hengst (3/4 broer en zus) samen aan een handelaar verkocht die ze gewoon nog samen in de wei heeft gedaan. Beiden waren vroegrijp want de merrie is op 22 maanden bevallen bij haar nieuwe eigenaar van een hengstveulen met als vader het veulen waar ze zelf mee op de wei gegooid was. Veulen heeft het overigens niet overleefd. Moeders was wat enthousiast met haar benen toen ze op de wei stond en heeft haar veulen geraakt .

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:43

Inteelt is heel normaal hoor in de fokkerij, en niet alleen bij paarden (geiten ed. kan ook prima). Hoe denk je dat dat in het wild ging, de leider van de kudde dekte alle merries, OOK zijn eigen, vroegrijpe dochters.
En fraude van de KWPN? vind het eerlijk meer fraude van de fokker!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:09

Dat inteelt papier van Hangst A x hengst A is niet verboden en komt sporadisch voor.

Maar het opgeven van hengst Tom als vader -terwijl die niet de vader is- KAN later wel aan het licht komen bij een DNA controle. Maar dat gebeurt waarschijnlijk alleen als het veulen later uitgroeit tot een zeer succesvol paard. En aangezien die kans erg klein is, is de kans erg klein dat het ooit ontdekt wordt.........

(Zo dachten de eigenaren van Doruto en Lucky Boy er destijds ook over....... )

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:19

En in de natuur dan??????
Denk je nu echt dat vader denkt, OH NEE, DAT IS MIJN EENJARIGE , ERG HENGSTIGE , DOCHTER, DIE MAG IK NIET DEKKEN

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:28

CGJ12 schreef:
(Zo dachten de eigenaren van Doruto en Lucky Boy er destijds ook over....... )
En lowina/Lady

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:51

Beber schreef:
En in de natuur dan??????
Denk je nu echt dat vader denkt, OH NEE, DAT IS MIJN EENJARIGE , ERG HENGSTIGE , DOCHTER, DIE MAG IK NIET DEKKEN

Neeeeh! Dat dacht ik niet!
Maar, om 'de natuur' nu op één lijn te zetten met ons huidige fokkerijbeleid gaat mij echt te ver...
Is net zo iets als zeggen: "Mijn paard hoeft niet bekapt te worden, want in het wild is ook geen hoefsmid die paardehoeven bijvijlt."

Ik vind het te bizar dat het papier dat dit paard heeft gewoon net zo officieel is als het papier van mijn paard (waar qua bloedlijnen niks mis mee is). Ik suggereer ook niet dat het KWPN fraudeert, hoogstens dat ze wat suffig zijn .....

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:53

Enne, sja, ik zou als 'fokker' inderdaad niet zo trots zijn om mijn naam onder het bewuste papier te hebben staan. Om meerdere redenen dus...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:56

Toch zijn sommige inteelt producten echt niet altijd verkeerd, kunnen boven gemiddeld presteren. En zijn ook gewoon toegestaan. Er zijn ook gewoon hengsten die ggk worden kijk maar naar Hoogheid en Riverman voert ook dichtbij 2x furioso.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:58

waarom zou het Kwpn suffig zijn? Wat betreft vader op dochter of broer op zus. Zo uitzonderlijk is dat nou ook weer niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:00

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:37

Nee hoor, serieus dit is echt niet zo vreemd hoor.
Bij het Arabische stamboek doen ze dit juist om weer terug te fokken in lijn.
En kijk eens op www.paardenfokken.nl en kies een willekeurig paard, kijk dan 6 generaties terug , dan zie je waarschijnlijk allemaal dezelfde kleurtjes, oftewel inteelt.
En dit zijn toch de voorouders van onze huidige "toppers", die met "kennis" gefokt zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:42

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:44

Maar dit is geen fraude hoor, gewoon een inteeltgevalletje en dat komt wel vaker voor.

Renovo x Renovo ofzo.

En laatst zag ik een United x Krack C, en ook veel Trento B´s of Tuschinsi´s x Flemmingh ofzo

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:23

Ik heb ook een vader X dochter, niets mis mee en het veulen heeft een "normaal" papier.
Paps heeft in een overenthousiaste bui het draad genegeerd en zij dochter bezocht

snap dus eigenlijk niet zo goed dat TS
Citaat:
sindsdien verkeer ik in een complete shock
en zo vreemd opkijkt van inteelt...

Verder moeten de mensen op een stamboekkantoor het doen met de info die ze krijgen van de fokkers en kunnen ze onmogelijk alle veulens dna controleren .............

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:59

Bij de lusitano's wordt er ook veel gebruik gemaakt van vaders bij dochters om raslijnen te verbeteren

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:14

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:22

Ingeteeld op Jazz en dan 4 x Amor erin...

Nee sorry, kan best een goede zijn maar daar heb je niks aan als ie het niet doet.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:32

nog veel opvallender aan dit veulen, en waarschijnlijk ook de opzet van dit sterk staaltje inteelt, 4 x warmante

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:35

supersambo schreef:
nog veel opvallender aan dit veulen, en waarschijnlijk ook de opzet van dit sterk staaltje inteelt, 4 x warmante

Ja Warmante is de Amor merrie toch? Maar dan voert ie meer dan dan 4 x Amor want via Pion ook nog een keer.

Nee dit gaat mij een beetje te ver, ik ben raar maar dit slaat wel alles.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:39

Suzanne F. schreef:
Maar dit is geen fraude hoor, gewoon een inteeltgevalletje en dat komt wel vaker voor.

Ik denk dat TS met de fraude bedoeld dat de fokker de inteelt misschien zelfs alleen maar 'verzonnen' heeft, hij is er niet zeker van dat die hengst de vader is. (eigenlijk niet erg logisch dat hij dan niet een andere hengst heeft opgegeven, dan was iig op papier van inteelt geen sprake geweest)

Bij onze buren is ook eens een merrie geboren uit een volle broer en zus, jaarling hengst dekt zijn tweejarige volle zuster. Na 2 generaties zie je daar qua papierkleur al niks meer van (mits je verder ggk kwpn hengsten neemt). Merrie fokte erg leuke veulens!