Kennissen van mij, relatief onervaren paardenmensen, hebben ongeveer een jaar geleden 2 kruisingen hackney/tuigpaard van hun toenmalige buurman gekocht. Nog afgezien van het feit dat deze paarden totaal contactgestoord waren/zijn, ondekte ik het volgende.
Het gaat om een 5-jarige merrie en een 3-jarige ruin. Gisteren werd mij verteld dat het moeder en zoon zijn. Nu is dat al iets wat vrijwel onvoorstelbaar is. De merrie is dus als enter gedekt en heeft als tweejarige een veulen gekregen. Buurman zei dat het een ongelukje was. Iets wat inderdaad te hopen is natuurlijk.
Toen ik de stamboekpapieren van beide paarden bekeek (KWPN!) deed ik de volgende schokkende ontdekking. De vader van de merrie was, laten we hem voor het gemak Tom noemen. Blijkt dat volgens het stamboekpapier van de 3-jarige, dat Tom ook de vader van hem is.
Kort samengevat: Entermerrie wordt op 1-jarige leeftijd gedekt door haar vader. Krijgt op 2-jarige leeftijd een veulen, dat dus een rasecht inteeltproduct is.
Wat blijkt? De huidige eigenaar had van de oude buurman te horen gekregen dat hij eigenlijk niet wist welke hengst de merrie gedekt had. En omdat Tom zijn paradepaardje was, hij Tom als vader aan het KWPN heeft doorgegeven.
Het KWPN maakt vervolgens braaf de papieren (en paspoorten) voor beide dieren. Kun je je voorstellen dat bij het KWPN iemand achter de computer zit en doodleuk de naam van de driejarige invult met daar achter (v. Tom X vm Tom, inclusief hele stamboom)??? Zo bizar! Ik vraag me af of daar wel wordt nagedacht?
Wat de waarheid ook is (ik durf voor geen enkele mogelijkheid mijn hand in het vuur te steken, want het zou mij niet verbazen als Tom daadwerkelijk de vader van de 3-jarige én zijn moeder is), deze kennissen zijn (Nee, ik vind het ook niet slim van ze, maar de truc van de buurman gaat natuurlijk ook alle perken te buiten!) behoorlijk in de aap gelogeerd.
Ofwel ze hebben een 100% inteeltproduct op stal staan óf ze hebben papieren waarmee gefraudeerd is. En zie dat maar eens terug te draaien...
Wat zouden jullie in dit geval doen? Een DNA-test kan opheldering geven, maar hoe zit het dan met het deel van de fraude? Krijg je nieuwe papieren? Ben je als nieuwe eigenaar ook niet een heel klein beetje
aansprakelijk? En hoe zit het met het KWPN-aandeel in dit verhaal? Op basis van een frauduleus dekbewijs flansen zij een papier en paspoort in elkaar.En daarbij: Hoe kan het in Godsnaam zo zijn dat een 100% inteeltproduct gewone KWPN stamboekpapieren krijgt????
. Wij hadden ook zo'n inteelt product op stal, vader van merrie A was hengst B. Deze hengst is uitgebroken en heeft een kudde met jaarlingen opgezocht die een paar weilanden verderop stonden. Resultaat bleek later 2 drachtige jaarlingen waaronder merrie A de dochter van B. Het veulen heeft reg. B papieren gekregen bij het KWPN omdat de vader niet goedgekeurd was (moeder had om die reden ook al een blauw papier).
.
)
Neeeeh! Dat dacht ik niet!
.....