Deken op tijdens drachttijd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

Deken op tijdens drachttijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:59

Hallo!

Ik heb een vraagje.. Mijn merrie is nu 4 maanden drachtig en dit begin je echt al heel goed te zien.
Nu het straks weer kouder wordt wil ik de deken weer op gaan doen. Normaal heb ik vaak 2 winterdekens op, maar dit jaar doe ik dat niet omdat ik haar graag in de laatste paar maanden van haar drachttijd ook in de wei wil hebben. Ze moet dan wel een beetje een vacht hebben, ook al krijgt ze dit bijna nooit.
Maar hoe doen jullie dat? En als het veulen bijna komt kan ze toch geen deken meer op houden?
Dus moet ze wel een beetje haren krijgen toch?
Najah wat vraagjes dus.. ik zou graag willen weten hoe jullie het doen.
Alvast bedankt

maroes

Re: Deken op tijdens drachttijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:29

Mijn merrie is ook 4 maanden drachtig en doe haar ook in de winter een deken op. Wel bouw ik de dekenperiode eerder af ,dan als ze niet drachtig is.Ik wil haar dan eigelijk begin april dekenlood hebben.Bij haar eerdere veulen heb ik het op deze manier gedaan en dat werkte prima. Ik scheer haar ook gewoon.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:17

Ik heb mijn merrie tijdens haar drachtigheid ook in de winter een deken opgedaan. Alleen een wat minder dikke dan ik normaal zou doen en in het voorjaar heb ik het snel afgebouwd zodat ze zonder deken op de wei kon.
De singels konden toen ook niet meer langer gemaakt worden ...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:29

Gewoon eerder afbouwen en overdag naar buiten doen zodat ze haar eigen vacht kan kweken.
Lijkt me niet zo'n probleem

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:38

Mijn merrie moet eind maart bevallen.. En die heeft ook een deken.
Maar als het veulen komt dan zit ze nog midden in het deken seizoen.
Kan die op blijven als het veulen drinkt?? gaat dat wel?
Ik zit erg te twijfelen HOE ik dat ga op lossen. want zonder deken gaat niet.. ze wordt best wat bereden en mischien geschoren als ze niet droog te krijgen is..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:41

Nee Cayusejuhh, een deken op tijdens het zogen/ veulen bij zich hebben creert absoluut problemen. Een veulen kan er in springen, achter hangen en het drinken wordt door zo'n deken zeker bemoeilijkt. Zeker de deken af houden.

Ik heb dit seizoen de dekens dus vervroegd. Als alles goed gaat bevalt ze pas eind juni, maar om te zorgen dat ze alle energie in d'r veulen gaat stopppen, heb ik dus nu al een deken op. Normaal pas in December bij minder 10 graden overdag. Andere reden is dat ik wedstrijden rijdt en ze helemaal nat wordt met zo'n vacht. Opzich geen probleem, omdat ze snel ook weerdroog is en geen teddybeer. Reden voornamelijk is dus dat ik wil dat ze d'r energie in het veulen stopt en niet in d'r vacht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:29

Mijn drachtige merrie krijgt in de winter enkel een regendeken op buiten. Op stal staat ze altijd zonder. Ze krijgt wel winterhaar maar is geen beer qua beharing.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:44

Wij doen ze ook een deken op, en bouwen het zo af dat ze ruimschoots voor de bevalling dekenloos zijn. Bovendien houden we er in het dekseizoen ook rekening mee, dat we dus niet in maart een veulen krijgen bij een merrie die de hele winter doorwerkt en een deken op moet hebben. Zo'n merrie laten wij paseind mei dekken, om een april veulen te krijgen, zodat ze dekenloos is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:52

In de winter deken op, en eerder afbouwen. Geen deken op bij een zogend paard, dat is vragen om ongelukken!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:28

Cassidy schreef:
In de winter deken op, en eerder afbouwen. Geen deken op bij een zogend paard, dat is vragen om ongelukken!

dan kan ik beter GEEn deken op doen denk ik... want ze moet eind maart veulenen. en het KAN dat er een halve meter sneeuw ligt. net als dit jaar..

Hmmz idd niet goed gedan met dekken ik fokte eerst met me shet en nu met me rijpard merrie dus even niet bij na gedacht..
bedankt voor de tips!

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:43

Wat adviseren jullie mij : Mijn merrie komt redelijk snel in dr dikke vacht ik kan haar niet scheren en ze is 2 april uitgerekend wat moet ik doen ????????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:48

Eerder afbouwen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:13

Cayusejuhh schreef:
Mijn merrie moet eind maart bevallen.. En die heeft ook een deken.
Maar als het veulen komt dan zit ze nog midden in het deken seizoen.
Kan die op blijven als het veulen drinkt?? gaat dat wel?
Ik zit erg te twijfelen HOE ik dat ga op lossen. want zonder deken gaat niet.. ze wordt best wat bereden en mischien geschoren als ze niet droog te krijgen is..

Kan wel hoor ! Ze zullen het eerst wel vreemd vinden dat er zomaar een deken voor hun neus hangt als ze willen drinken. Maar verder hebben ze er geen last van hoor.
Je moet alleen wel om denken dat idd. de singels zo vast zijn dat het veulen niet me de beentjes tussen kan komen en dat het veulen ook wel eens in een deken wil happen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:43

Sammie schreef:
Eerder afbouwen.

Mee eens!!!
Het risico dat een veulen zich ophangt aan de deken van zijn moeder...ik moet er niet aan denken...dan maar een dikke vacht!

Je gaat toch geen risico nemen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:54

Normaal doen kan ook hoor ! Ik kan lezen en ik heb er nog nooit last van gehad dat veulens er tussen springen want die zijn meestal groter kunnen daar niet met hun beentjes komen. Ik heb het over de singels onder de buik door en als die zo vast maakt dat er geen lussen zijn maar niet te strak voor de merrie zijn kan het best.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:21

Wemkelover, er zijn verschillende soorten dekens. De dekens met twee singels onder de buik en bilkoorden (die je er dan zeer zeker af moet halen) en dekens met een Amerikaanse sluiting, dus een buiksingel en twee singels om de benen. Deze singels kun je niet strak zetten zonder dat je de moeder hindert, en als ze zo los moeten hangen zoals ze behoren te hangen kan het veulen er zeer zeker in verstrikt raken en zichzelf ophangen.

Iig is het veiliger voor het veulen om te proberen helemaal dekenloos te gaan tijdens de zoogperiode. Soms willen veulens ook weleens op een niet verwacht tijdstip geboren worden, op een moment dat de merrie de deken nog draagt. Ook daar kunnen serieuze dingen fout gaan. Is in het verleden weleens gebeurd, dat risiko moet je gewoon niet willen nemen.

Het is veiliger voor merrie en veulen, als de merrie de bevalling en de zoogperiode zonder deken ingaat. Als jij in het verleden de ervaring hebt gemaakt dat het wel goed kan gaan, dan heb je geluk gehad. Ik zou het iig iemand anders niet durven te adviseren. Dan maar de merrie wat langer in het haar...kans is namelijk ook aanwezig dat je vroeg moet stoppen met rijden omdat de merrie aangeeft het niet leuk meer te vinden. Dus waarom dan nog verplicht die deken op? Om haar kort in het haar te houden? Waarvoor?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:38

nee, om te zorgen dat ze niet ziek ofzo wordt omdat ze dan nog niet voldoende winterhaar heeft.
En die singels die ik bedoel breken echt wel als er iets in komt te hangen maar die bedoel kun je verstellen.
Zeg toch ook niet dat je het perse om moet laten ik zeg dat het niet kwaad kan. Hangt er natuurlijk idd wel van af wat voor deken je hebt.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:39

ik bedoel dat ze losgaan trouwens dan zijn van die inhaak dingen.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:29

wemkelover schreef:
ik bedoel dat ze losgaan trouwens dan zijn van die inhaak dingen.

Nooit van gehoord dat die los gaan als er een veulen in verstrikt raakt

zo beter?!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:32

Vertel mij dan eens welke buiksingels je bedoelt die losgaan als er iets in gaat hangen? Denk je overigens niet dat een veulen eerst stikt of zijn nek of benen breekt voordat een singel breekt?

En ik weet niet hoeveel veulens jij al naast de merrie hebt zien lopen, maar ze kunnen hoog springen hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:06

Waarschijnlijk geen 1, en als ze er al naast liepen duurde dat vast niet lang

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:15

Veulens zijn veel te groot om onder de buik van hun moeder de beentjes in verstrikt te raken. Ik bedoel gewoon die inhaak dingen niet die riempjes die je vast maakt. Ik heb al een paar keer met zulke dingen gehad dat er hoeft maar eventjes iets te gebeuren en ze schieten los. Maar ja laat maar ook. Het is mijn keuze...... ik heb geen zin om hier ruzzie over te gaan maken. Want dat hoeft helemaal niet.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:27

Ik heb nu een zogende merrie en een hengstveulen alias springhert erbij lopen, ik begin dit jaar niet aan dekens als dat goed blijft gaat. Ik zie hoe hij springt en hoe hij doet... daar moet je niet aan beginnen, zoals al eerder gezegd: vragen om ongelukken is dat .

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:40

dat is dezelfde vraag als ik heb alleen gaat montana midden in de winter bevallen! (ongelukje)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:15

Dan zou ik geen deken opdoen bij Montana, dan maar dik in het haar. Kans is groot dat je twee maanden daarvoor toch moet afbouwen omdat de merrie aangeeft het niet leuk meer te vinden. En van rustige stapritjes en een klein drafje zijn ze niet zo snel nat (maar dat ligt aan het paard natuurlijk).