Opfok prijzen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Opfok prijzen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:11

Hoe zit het gemiddeld met de prijzen van de opfok.
Ik heb iemand gevonden die elk jaar een klein groepje hengsten in zin land houd.
Het is een groep van max 5 hengsten.
Land ligt hoog dus heet is droog.
Hij heeft veel land dus altijd gras.
ALs het in de winter sneeuwd of echt heel slecht is legt hij een baal hooi in het land.
Als er wat is belt hij meteen.
Hoefsmid en entingen moeten we zelf regelen.
De kosten zijn vanaf november tot mei 75 euro.
En vanaf mei tot november 50 euro.

Is dit een beetje een normaal bedrag?

noellie

Re: Opfok prijzen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:13

Dit is niet duur hoor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:10

Dat is voor niks als het voor de hele periode is, maar per maand vind ik het nogal duur als je andere kosten er nog bij komen.
Ze komen niet op stal?In principe prima maar wel een schuilstal? Niet tegelijk ontwormt en geent enzo? Ik zou wel zeker weten willen dat het ook goed is, als je hoefsmid e.d. optelt en zelf betaalt kan hij ook naar een wat duurdere opfok...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 19:56

Alles is goed geregeld, ze krijgen een schuilhok.
En op een duurdere opfok staan ze met zijn 10en of meer in een kudde en ik vind het het mooist als hij met een paar paardjes staat.
Minder risico.
Dit betaal ik dan per maand tot hij 3 is.
Hoefsmid hoeft niet zo heel vaak en de onze doet het voor 12 euro omdat we er meer hebben.
En verder wat ik hier in de buurt hoor zijn prijzen van 100 euro per maand en daar regelen hun de smid maar je moet wel zelf betalen. En daar hebben ze als afrastering prikkeldraad. en als je wil dat hij in de winter op stal kan betaal je 150 geloof ik.
Goed is het daar zeker.
De hengsten van een vriendin staan daar ook.
En dat worden nu al prachtpaardjes.

Hij komt daar met een hengstje eerst van de zelfde leeftijd

En ik ben zo blij.
Heb zojuist het JA woord van paps gehad dat Andoy mag blijven.. YES YES YES.. ik sta nu te springen en gillen in de woonkamer.!!!!!!!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:54

Gemiddelde opfokprijzen zijn voor de winter idd tussen100 en 125 euro, voor de zomer betaal je meestal tussen de 250 en 350 voor een heel seizoen. Belangrijkste is dat je een adres hebt waar je vertouwen in hebt, het komt nogal eens voor dat ze niet naar de smid gaan, niet worden ontwormd, dat je niet wordt gebeld als er één kreupel is - en de praktijk hier is dat we grote ambities hebben om iedere maand bij het jonge spul te gaan kijken, maar soms komt dat er niet van - dus dan met je wel zeker weten dat het allemaal in orde is!

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:56

Het is absoluut niet duur.
Als ze kunnen schuilen en als extra 's winters goed kuil/hooi wordt bijgevoerd dan heb je een goede deal.
Je zou zelf hem een aantal keren in de week nog brokken kunnen voeren, maar haal hem dan wel even uit de kudde...zodat hij even rustig kan eten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:17

Kendra schreef:
Gemiddelde opfokprijzen zijn voor de winter idd tussen100 en 125 euro, voor de zomer betaal je meestal tussen de 250 en 350 voor een heel seizoen. Belangrijkste is dat je een adres hebt waar je vertouwen in hebt, het komt nogal eens voor dat ze niet naar de smid gaan, niet worden ontwormd, dat je niet wordt gebeld als er één kreupel is - en de praktijk hier is dat we grote ambities hebben om iedere maand bij het jonge spul te gaan kijken, maar soms komt dat er niet van - dus dan met je wel zeker weten dat het allemaal in orde is!

Ja hij kijkt elke dag bij de hengstjes want er staat er ook 1 van hem zelf.
Vorig jaar had een van de hengsten van een vriendin van me een dikke sprong, niks ernstigs maar hij had er toch ff gebeld.
Ze is even wezen kijken en het zag er verder wel oke uit dus ze gaf m 2 dagen en anders zou ze de DA bellen.
Naar 2 dagen was het al enorm gezakt.
En er is een x een hengst van haar uitgebroken en die stond bij merrie's in.
Hij heeft toen meteen gebelt.
Ik was toen bij haar.
We hebben de hengst kunnen vangen en naar een andere wei gebracht samen met hem.
En als er geen gras is legt hij er z'n grote baal kuil in.

Ooh daantjuh is zo HAPPY!!
Ze mag haar veulen houden.. hihihi
Ik loop nu al 2 uur met een dikke big smile door de woonkamer.

Bobbie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:31

Wat ik zo hier en daar hoor van mensen die paarden in de opfok hebben staan moet je gemiddeld 100 a 120 euro per maand rekenen. Dit is dan wel exclusief dierenarts, smid, wormenkuur en enten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:34

Ik zet de jonge paarden op www.deburd.nl
Ik vind dit een bedrijf met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik laat ze wel vaker bekappen en ontwormen dan in het "basispakket" zit, dat is prima te regelen en je krijgt gewoon een extra rekening.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:14

Dat is op zich niet duur. Ik betaal ongeveer hetzelfde, maar bij mij zitten er brokken bij in de winter. En het eerste jaar (als veulen) betaal je nog minder. In de zomer staan ze 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en 's nachts in een grote loopstal met onbeperkt kuil. Bijkomende kosten voor wormenkuur, hoefsmid en DA zijn voor je eigen rekening.

Ik vind echt dat ik de perfecte opfok heb gevonden , maar jij hebt het zo te lezen ook niet slecht gedaan!

Mocht iemand nog opfok in het oosten van het land zoeken, stuur mij dan een PB!

Groetjes!

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:38

Ik betaal in de winter €100,-- en in de zomer € 75,--.

Dit is inclusief ontwormen, exclusief hoefsmid en DA. Hoefmid komt voor alle paarden tegelijk (tenzij er iets aan de hand zou zijn waardoor hij vaker moet komen) Enten gaat ook tegelijkertijd. In principe hoef je dus niets te regelen.
DA wordt gebeld indien er iets aan de hand is (i.o.m. eigenaar)

In de winter staan ze in een loopstal en krijgen onbeperkt ruwvoer en wat krachtvoer. Ze komen dagelijks buiten.
Zomers staan ze dag en nacht buiten.
Er is dagelijks toezicht.

Ik breng mijn veulen er aankomende zaterdag naar toe. Voor mij is dit de perfecte oplossing (alhoewel dit in de praktijk natuurlijk altijd nog moet blijken )

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:21

Alleen weidegang in de winter en hooi is voor een opgroeiend veulen niet voldoende. Op deze manier ontbreekt het aan de nodige koolhydraten, vitamines en sporenelementen. Je veulen zal ook brokken moeten hebben en de nodige droge stof tot zich moeten kunnen nemen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:28

Ik betaal 80 per maand. Alleen de hoefsmid en veearts en dergelijke zijn daar niet bij inbegrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:07

mijn veulens staan op www.eaglesranch.com
heel belangrijk: s'winter weidegang maar ze komen s'nachts op stal en krijgen dan kuil en brok. Hoefsmid en ontwormen zit er allemaal bij in, als je veulen een keer vaker moet dan de groep is die keer bekappen wel extra. Per maand € 80 voor een veulen.
Een grote groep vind ik niet zo'n probleem, integendeel.
Het zomerseizoen betaalde ik € 375

Ik ga niet zo vaak heen te kijken maar ik heb er wel vertrouwen in dat het allemaal goed gaat. Ik zie wel regelmatig foto's op de site. Mijn jaarling blijft er nu de winter nog en die wil ik dan in het voorjaar terug halen, mijn hengstveulen gaat er over een week of 2 heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:31

Op de Burd krijgen de veulens s'winters gewoon brok en zeewier naast het kuilvoer.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:36

Nou, ik betaalde zoals ik al eerder had gezegd, 50 euro voor de stalling.

Incl. komt dit neer op 80 euro per maand.

Mijn merrie krijgt daarvoor de gehele dag weidegang (zomers en 's winters) en gaat 'snachts op stal.

Ze krijgt nu nog even 2 kilo brok, maar dat wordt 3 kilo. En onperkt kuil.
Ook zit de verzorging erbij in en krijgt ze dus iedere dag persoonlijke aandacht.

Ze staat in een grote loopstal met een ponyveulen met uitloop naar het weiland.

Dus, ze heeft het erg luxe moet ik zeggen...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:01

De opfok waar claudina's veulen staat, kost 90 euro in het winterseizoen (half jaar) per maand. En dan staan ze 's nachts op stal, en overdag met de groep buiten. 's zomers kost het 300 euro voor het hele seizoen, dan staan ze 24 uur per dag buiten. Kosten zijn inclusief brokken, kuil, exclusief hoefsmid, ontwormen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:58

Bucephalus schreef:
Alleen weidegang in de winter en hooi is voor een opgroeiend veulen niet voldoende. Op deze manier ontbreekt het aan de nodige koolhydraten, vitamines en sporenelementen. Je veulen zal ook brokken moeten hebben en de nodige droge stof tot zich moeten kunnen nemen.

Nou als je die VETTE wei ziet hoeft hij echt geen bix hoor.
De hengsten van een vriendin van mij zijn er ook reuzen van geworden en de merrie's die er staan ook.
Stuk voor stuk kanjers die goed in het vlees zitten, misschien zelfs een beetje te.
Hij krijgt straks wel eerst brok, maar dat is alleen de 1ste winter omdat hij nog heel jong is.
Daarna niet meer.
Tenzij het gras niet zo goed loopt.
Maar zo als nu heeft ie het niet nodig.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:50

daantjuhhh schreef:
[...]

In de winter loopt het gras over het algemeen niet zo goed...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:27

Bovendien bevat gras wel eiwitten, maar geen bouwstoffen. Uiteindelijk hebben wij ook calcium e.d nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:38

Wiepie schreef:
daantjuhhh schreef:
[...]

In de winter loopt het gras over het algemeen niet zo goed...

nee dat weet ik, maar als je meer als een 4kante kilometer hebt heb je altijd zat voor 2 veulens.
Als het eene landje op is gaat hij naar het volgende stuk.
Het is goed onderhouden en ligt allemaal erg hoog.
Dus echt nat is het ook niet.
Alleen als er z'n dik pak sneeuw als vorig jaar komt word het moeilijker.
En dan zullen ze heerlijk bijgevoerd worden

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:58

In alleen hollands gras zitten volgens mij ook niet alle mineralen en vitaminen etc etc die je jonge paard wel nodig heeft.... Beetje te eenzijdig... denk ik.... Dan zou je ze altijd nog mineralenliksteen kunnen geven of van die hoe heten die brokken (sjit ik kan er even niet opkomen...). Natuurlijk hoeven ze niet veel brok bijgevoerd te krijgen, maar een beetje is zeker niet slecht voor ze.
Correct me if I'm wrong....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:06

De eerste winter krijgen ze zoiezo brok bij.
Ze zijn nu nog erg jong dus.
En straks moeten we maar even aankijken

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:30

Liksteen heeft geen nut, ze eten er nooit voldoende van en bovenden weet je nooit hoeveel ze er van eten (zeker niet als je meer paarden/veulens hebt).
Jonge paarden hebben zeker aanvullende bouwstoffen nodig, wij voeren altijd pavo met podo. Botten en spieren ontwikkelen zich volop en dar moeten ze hun hele leven mee doen. Als je denkt dat álles' in de wei zit, moet je je gras een keer laten bemonsteren. Best handig, weet je ook wat voor meststoffen je volgend jaar moet strooien om tekorten aan te vullen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:58

Ja dat doet die man ook.
Hij is echt heel erg met dat gras bezig.
Hij heeft ook koeien.

Wij willen volgend jaar ook z'n monster van ons eigen gras maken, omdat we vermoeden dat daar weinig in zit.
Kan je bij de welcoop geloof ik doen.

Wij voeren ook pavo met podo bestand.
4 maanden voordat de merrie was uitgeteld.
En nu heeft hij veulen brok van pavo, dat is trouwens behoorlijk dure brok 10,10 euro.
En dat krijgt hij straks ook zoiezo tot hij 1 jaar is.
Daarna kijken we verder.