Merrie op 2 jarige leeftijd laten dekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Merrie op 2 jarige leeftijd laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:45

Ondanks dat ik er geen voorstander van ben zit ik er over te denken om mijn (nu nog) jaarling volgend jaar te laten dekken.

De belangrijkste rede voor mij is dat ik wil dat ze stamboek word en dit ivm met haar grote misschien twijfelachtig gaat worden.
Haar billen zijn op het moment 100 cm en haar schoft 98 cm terwijl ze in de lente dat ze 3 word max 105 mag zijn.

Op papier is ze super interesant om mee te fokken, ze heeft haar afstamming, kleur en bewegingen(bouw op het moment niet, ze groeit lekker en alle kanten op, maar ik ga er van uit dat dat vanzelf weer goed komt) allemaal mee.
Dat ze uit eindelijk groter word maakt mij niet uit, mijn 'doel' is om de groei wat af te remmen zodat ze op 3 jarige leeftijd nog binnen de maat blijft zodat ze in het stamboek ingeschreven kan worden. Anders word ze (ondanks dat ik grootse plannen met haar heb) ingereden, betuigt en verkocht.

Wat zijn de plus en min punten hiervan?

Als ik haar laat dekken wil ik haar wel wat later in het seizoen laten dekken, door een niet te grote hengst, en haar daar bij goed(uiteraard ook weer niet te gek) te voeren zodat ze wat dat betreft niets te kort komt.

Desiree

Re: Merrie op 2 jarige leeftijd laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:47

Ik denk dat je groei niet zozeer tegenhoudt. Dat zou ze later namelijk alsnog inhalen als dat in haar genen zit. Mijn 2 jarige is drachtig. MAar dat was geen opzet maar een ongelukje. Een geluk heb ik: ze is pas in augustus drachtig geworden en ze is in maart 2 geworden, dus al 2,5 jaar bijna toen ze gedekt was.

De groei zal dus langzamer gaan maar niet stoppen. Overigens is langzaam groeien wel beter voor de botontwikkeling dan snel groeien. DAarom raadt men aan om vooral veulens en jaarlingen liever iets aan de schrale kant te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:57

Desiree schreef:
Ik denk dat je groei niet zozeer tegenhoudt. Dat zou ze later namelijk alsnog inhalen als dat in haar genen zit.

De uiteindelijke maat doet er voor mij ook niet toe, hoe groter hoe beter als gebruikspony. Dan hou ik er met het verdere fokken wel rekening mee met hengstkeuze dat ik niet een te grote hengst uit kies mocht ze zelf richting de 110 gaan uit eindelijk. Ik ken genoeg goede fokmerries die groter zijn dan 105(op 3 jarige leeftijd)/107(op 4 jarige leeftijd), die hebben wel de kwaliteit en zet je gewoon een wat kleinere hengst op.

Het gaat mij er dus om om de groei wat te remmen zodat ze op 3 jarige leeftijd nog binnen de maat blijft.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:59

(interressant, onderwerp, dit was ik ook van plan met mijn merrie toen zij nog leefde. Toch lees ik even me ein dit topic)

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:25

Meestal groeit een jaarling niet zo veel meer, het eerste jaar groeien ze het snelst daarna gaat het meestal nog om een paar centimeter mits ze het natuurlijk steeds goed gehad hebben.
Je kan een 2 jarige wel laten dekken maar dan moet je goed kijken hoe ze er uit ziet, ze moet toch al een beetje ontwikkeld zijn anders krijg je het jaar daarop problemen als ze een veulen heeft, vaak worden ze dan ontzettend schraal.
Wij laten ook wel eens een 2 jarige merrie dekken maar dan moet ze goed ontwikkeld zijn en al het oude haar moet eraf zijn en dan dekken na de langste dag(na 21 juni)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:38

Mijn ervaring tot nu toe: Niet slecht.
Momenteel ben ik een merrie aan het inrijden van 3 die net van haar veulen af is. Vind deze merrie door haar dracht een stuk volwassener geworden. Qua grootte en ontwikkeling is ze absoluut niet achtergebleven. Op het moment van dekken was deze merrie ook al mooi uitgebouwd, dus denk dat het dan best moet kunnen! Verder is er ook niks met haar gedaan (niet dat we haar al zijn gaan beleren zo vroeg) dus ze heeft in alle rust haar dracht kunnen uitzitten.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:47

Ik denk er ook aan om mijn jaarling volgend jaar te laten dekken. Maar ik mijn gevoel vind het zo raar om die grote kleuter te laten dekken!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:19

Ik laat mijn merrie volgend jaar ook op 2 jarige leeftijd dekken. Ze groeit ook de pan uit.
Ik moet bekennen dat ze wel stevig is en de lengst in haar gewrichten wel aankan, maar ik wil niet straks een 3 jarige van tegen de 1.80m hebben. Ze is nu goed 1 jaar en is al wel 1.65m groot!

Ik ken ook zat Duitse fokkers die al hun merries als twenter laten dekken. Of ze nu groot of klein zijn...
De merrie die ik rijdt heeft ook op haar derde het eerste veulen gekregen en meet nu op 6 jarige leeftijd zeker 1.75m.

Ik vind dat het met een "beste" twenter goed kan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:06

De fokker van mijn paard liet al z'n merries vaak al op 2 jr dekken. En gelukkig maar, anders was mijn paard er niet geweest. Haar moeder was zelfs nog 2 (een maand voor ze 3 werd) toen ze beviel.
Als je er redenen voor hebt om het te doen, zoals volwassener gedrag of geld dan zie ik het probleem niet zo. In de natuur zullen er ook zat merrie's zijn die met 3 al hun eerste veulen hebben.
Maar als het paard er nog al jeugdig eruit ziet of klein lijkt te blijven kun je denk ik beter tot het 3de jaar wachten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:39

Dus als ik het zo zie heeft niemand er slechte ervaringen mee.

Normaal zou ik toch wachten tot ze 3 zijn. Dan die zomer dekken, in rijden en dan 's winters weer een paar maanden stil zetten tot het veulen er is en dan weer verder. Zo heb ik het ook met mijn (nu) 4 jarige gedaan en dat is me eigenlijk wel goed bevallen.

Maar in dit geval wil ik graag dat Ukkie toch stamboek word, dat gaat bij mij voor 'wat ik normaal zou doen'. Zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar dan wel iets meer kans.
Ik ben er dus bijna zeker over uit dat ze volgend jaar naar de hengst gaat, wel wat later in het seizoen. Ik had eigenlijk voor in de toekomt de hengst op het oog waarvan haar moeder nu drachtig is en een van onze andere merries gaat ook naar die hengstenhouder(aan de andere kant van het land). Maar die gaat wel optijd in het seizoen. Dus waarschijnlijk word het toch een hengst iets dichter bij, er loopt genoeg leuks rond wat kwa bloedvoering en type goed bij haar zou passen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:47

De meningen zijn er heel erg over verdeeld. De een zegt dat het best kan, en de ander vindt absoluut van niet. Ik denk dat je het gewoon per individu moet bekijken. De ene merrie is wat voor op haar leeftijd, de ander eerder weer wat achter. Gewoon kijken hoe ze zich ontwikkelt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:23

Mijn voorkeur gaat er ook niet naar uit, maar met een gegronde reden en gezien ik denk dat het voor de merrie best moet kunnen (maar mijn menselijke ideeen vinden het gewoon ietswat krommer ) er altijd uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

Zoals ook bij beleren vind ik dat het moet kunnen, maar je er niet standaard voor moet gaan!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:26

In de fokkerij worden merries wel vaker jong gedekt. Het zal ze misschien wat remmen in de groei maar echte slechte verhalen heb ik er tot dusver niet over gehoord.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:31

Bella schreef:
Zoals ook bij beleren vind ik dat het moet kunnen, maar je er niet standaard voor moet gaan!

Je bedoelt een merrie van 2 jaar inrijden? Nee absoluut niet! Ik vind dat ze tegenwoordig al veelste veel vragen van een 3 jarige. Je moet niet vergeten dat zo'n paard in principe gewoon een jonge puber is die dat gewicht en gevraag van de ruiter en z'n eigen botten die nog moeten volgroeien vaak slecht kunnen combineren zeker op 2 jaar!.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:33

Bij de fokkerij waar ik stage loop laten ze merries soms ook op 2 jarige leeftijd dekken. vooral als ze nu al behoorlijk vet zijn. dat had er dan ook mee te maken dat ze dan volgend jaar niet hoefbevangen komen te staan als ze nu al zo vet waren (24/7 op het weiland) Maar merries die nogal tenger zijn laten ze dan nog niet dekken.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:37

Ik heb er totaal geen verstand van dus erg zinnig is mijn mening misschien niet.

Volgens mijn gevoel kan het nooit goed zijn voor een merrie om een veulen te krijgen terwijl ze nog niet is uitgegroeid.

Kinderen van 12 kunnen ook kinderen krijgen maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:39

Dan zou je dus moeten wachten tot paarden 7 zijn, want dan is alles pas helemaal volgroeid en gesloten.
Een paard van 2 a 3 kun je beter vergelijken met een kind van 16 a 17.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:44

Als ik haar volgend jaar dek laat ik haar het jaar daarna leeg, en begin ik pas in te rijden als het veulen er van af is(als ze dus de 3,5 gepaseerd is). Dus daarna de tijd om te groeien krijgt ze wel. Ik zal ook geen groot fokkende hengst nemen.

Als ze volgend jaar nog echt een slungel is hoop ik maar gewoon dat ze niet te hard meer gaat groeien en laat ik haar leeg. Mocht ze wel flink zijn gaat ze naar de hengst.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:49

Sammie schreef:
Bella schreef:

Je bedoelt een merrie van 2 jaar inrijden? Nee absoluut niet! Ik vind dat ze tegenwoordig al veelste veel vragen van een 3 jarige. Je moet niet vergeten dat zo'n paard in principe gewoon een jonge puber is die dat gewicht en gevraag van de ruiter en z'n eigen botten die nog moeten volgroeien vaak slecht kunnen combineren zeker op 2 jaar!.

Ook....er zijn mensen die een 2,5 jarige inrijden omdat het wel kan. In sommige gevallen denk ik; nou ja voor deze keer, vooruit...paar weken doorpakken en dan weer jaartje laten staan. Maar dat moet je niet als standaard aan gaan houden van dat de 'norm' van 3 of 3,5 naar eerder gehaald wordt. Zelfde bedoel ik dus voor het laten dekken. Voor een keer moet het in deze situatie kunnen, maar je moet het niet als standaard willen aannemen!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:51

Maar waarom zou je dat nou doen, een paard van 2,5 jaar inrijden, dat heeft dus totaal geen enkel nut, zelfs niet voor 1 keer. Ik ken genoeg paarden die op zo'n leeftijd ingereden zijn en er helemaal geflipt door zijn geraakt. En dat is gewoon zonde van het beestje, dus nee inrijden op die leeftijd kan voor mij zelfs niet voor 1 keer! En al helemaal niet een paar weken doorpakken.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:14

Tja ga naar een handelsstal waar een moment heerst waarop er alleen nog maar jonge dingen staan of al goed doorbeleerde (hoog)drachtige paarden. Dan staat er een (te) stevige 2 jarige die zich stierlijk verveelt. Dan zegt de eigenaar: Laten we die maar eens betuigen. Dan kun je hoog en ver springen, maar het gebeurd toch!
Uiteindelijk is dit diertje er enorm van opgeknapt en duidelijk weer lekker in zn vel kwam te zitten. Een mazzeltje dus!!

Ben dus geen fan van zo vroeg inrijden, maar het gebeurt en in enkele gevallen heeft het dus ook positieve werking gehad (maar blijkbaar verschillen die ervaringen per persoon, maar misschien is het ook rasafhankelijk???). Dit jaar op de keuring werd me nog gevraagd of we de 2 jarige ruin waarmee ik liep al onder het zadel hadden. Toen we het antwoord: NEE gaven werd ons vreemd aangekeken en gezegd: Dat kan al echt wel hoor!!
Nou we beginnen er dus echt NIET mee...

Kan me voorstellen dat een hoop dieren er helemaal niks meer van snappen. Bij de 3/ 3,5 jarigen die ik gereden heb (en rijd) merkte ik ook dat dat nog best aan de jonge kant is en doen we het dus ook kalm aan. Zal vantevoren dus er niet voor kiezen, maar in sommige gevallen kun je nu eenmaal niet alles weigeren (tenzij je met lege handen wil komen te staan). Misschien heel oneerlijk, maar aan de andere kant ook weer eerlijk (de zekerheid dat ze niet bij de slager belanden is in ieder geval vergroot). Klinkt hard en dat is het ook, maar zo is het leven wel!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:29

Betuigen vind ik nog iets anders dan erop gaan zitten op een zadel.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:36

De visie van Henk Nooren: "Van jong paard naar sportpaard" (juli 2002)

’In mijn jaren als Italiaanse bondscoach heb ik een poos samengewerkt met het Italiaans Olympisch centrum voor onderzoek. Daar werd gekeken naar de manier waarop sporters trainen en wat daarin te optimaliseren valt. Van de manier waarop wij met paarden omgaan, stonden die humane onderzoekers te kijken. Ze kregen ogen als schoteltjes. ‘Jullie zijn hartstikke gek’, was kort samengevat hun reactie. ‘Jullie doen veel te weinig met jullie topatleten’.

Tekst: Toin Diks

’Er is toen gekeken welke sport redelijk vergelijkbaar is met de springsport. We zijn uitgekomen bij het hordelopen. Een hordeloper moet tien tot twaalf horden nemen op een afstand van 400 meter. Daarvoor heeft hij een dikke minuut tijd nodig. Dat is ongeveer dezelfde tijd die een springpaard nodig heeft om een parcours te springen. Een tophordeloper is per dag zes uur bezig met het gericht trainen van zijn lichaam. Onze paarden staan daarentegen het grootste gedeelte van de dag in het hok te kijken. Als wij denken dat we heel veel doen met een paard komt het een paar uur uit de stal. Dan lopen wij nog altijd vier uur gerichte training achter op de menselijke atleet. Daar moeten we met onze paarden toch proberen naar toe te kruipen als we de beste resultaten nastreven. Dat is waarachtig niet simpel, want een mens kan zichzelf iets opleggen. Een mens kan doortrainen als het zwaar wordt of zeer doet: ‘Ik moet en ik zal doortrainen want de concurrent doet het ook en ik wil beter worden dan hij.’ Een paard heeft daar geen weet van en kan zichzelf niets opleggen.
Voor de mens zijn verschillende apparaten bedacht om de spieren sterker te maken. Dat kan met een paard niet. We kunnen een paard niet op een fitnessapparaat zetten en oefeningen laten doen om bepaalde pezen of spiergroepen extra te trainen. En een paard op zijn rug leggen om 25 keer op een bepaalde manier aan een been te trekken valt ook niet mee.

Gericht trainen
Er moet dus worden gezocht naar praktisch uitvoerbare wegen om een paard beter te kunnen trainen dan de concurrent. Dat is waar het om gaat in de sport. Je moet zoveel mogelijk geschikte dingen zoeken om het paard klaar te maken voor hetgeen wij er op een wedstrijd van verlangen. Dat is heel veel! Bestudeer maar eens een video van een barrage, liefst in slow-motion. Er wordt vanuit een korte hoek hoog en breed gesprongen. De afzet kost dan heel veel kracht. Kijk eens naar een landing waarin vaak meteen een wending ingezet wordt en bekijk een korte wending eens in slow-motion, of het versnellen en vanuit volle snelheid springen. Bij het goed bestuderen van deze beelden, raak je geïmponeerd door de enorme krachten die op een paardenlichaam komen te staan. Ik pleit ervoor om heel gericht op die verschillende facetten te trainen. Dat is heel moeilijk, want om dat te kunnen, is heel veel controle over het paard nodig. Dat alleen al heeft veel training nodig. Daarnaast moeten we het paard mentaal niet overbelasten en zorgen dat het lichamelijk niet te veel wordt voor het dier. Het is dus zoeken naar een balans. Er zal een aantal keren per week gereden moeten worden en voor de rest moeten wat alternatieven worden gezocht. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verschillende manieren van longeren, waarbij diverse optomingen kunnen zorgen voor training van bepaalde spiergroepen. We kunnen heuvel op- of heuvel af galopperen. Er kan gebruik gemaakt worden van een tredmolen die instelbaar is om heuvel op of heuvel af te stappen. Er zijn in de loop der tijd mogelijkheden bedacht om een paard mentaal niet te veel te belasten en toch lichamelijk sterk te maken.

Basisprogramma
Elk paard is anders en dient dus individueel benaderd te worden. Dat geldt overigens ook voor humane atleten. Toch kun je uitgaan van een bepaald basisprogramma dat elk paard (of elke atleet) uit moet kunnen voeren. Ik heb zelf een soort basisprogramma ontwikkeld dat op grond van de resultaten bevalt. Daarbij gebruik ik een trainingsmolen waarin de paarden loslopend ’s morgens anderhalf uur getraind worden in stap en draf. Daarna krijgen ze ruim een uur weidegang. Later worden ze gereden of gelongeerd, waarna ze een half uur in de molen gaan. Dat is in principe het basisprogramma voor alle paarden bij mij op stal. De verdere training hangt af van het lange termijn doel dat gesteld wordt. Voor paarden die een Olympiade of ander belangrijk internationaal kampioenschap lopen, proberen we de dagelijkse training langzaam op te voeren. Daarbij wordt heel specifiek gekeken naar het nut dat die extra training voor de betreffende paarden kan hebben. Die paarden komen bijvoorbeeld enkele keren in de week later op de middag in de tredmolen worden gelongeerd op een bepaalde manier of er wordt een eind heuvel op en af gestapt, gedraafd of gegaloppeerd. Ik ben niet bang dat ik de paarden te veel laat doen. Mijn indruk is zelfs dat een paard praktisch niet kapot te krijgen is. Absolute voorwaarde daarbij is, dat de training progressief opgebouwd wordt. Hoe meer werk een paard doet op een goede manier, hoe gezonder het paard wordt. Ik heb zelf een paard als tweejarige laten röntgenen waarbij het resultaat twijfelachtig was. Omdat het verder een prima dier was, heb ik hem gewoon op laten trainen. Als vijfjarige werd hij opnieuw geröntgend en bleek hij goed te zijn op de foto’s. Daar blijkt uit dat gerichte doelmatige training een paard sterker maakt.

Mentale voorbereiding
Als bij mij een veulentje wordt geboren, krijgt iedereen de opdracht het even aan te raken, een beentje op te pakken, of er iets anders mee te doen, telkens als ze erbij komen. Na veertien dagen is bij mij elk veulen handzaam, ook het aanvankelijk meest mensvreemde. Het is belangrijk dat soort dingen in de opfok te blijven doen. Ga eens een stukje wandelen met een veulen. Laat een het eens wat kleine sprongetjes maken. Daar heb je later heel veel plezier van. Zulke paarden krijgen heel veel vertrouwen in de mens. Die zijn gewend dat er onbekende dingen gevraagd worden en zullen de opdracht vol vertrouwen, zonder protesteren en met volle inzet uitvoeren. Uiteraard mag dat vertrouwen nooit beschaamd worden. Vraag daarom nooit onmogelijke dingen. Heel veel mensen fokken paarden als hobby. Uit die hoek komt wel eens het verwijt dat het zoveel kost om een paard bij een ruiter neer te zetten en parcoursklaar te laten maken. Maar je mag van een professionele ruiter niet verwachten dat hij in twee of drie maanden een grasgroen paard kant en klaar tovert. Als dat klaarmaken goed gebeurt, duurt dat langer en kost het veel uren. Een groot gedeelte van die arbeid kan praktisch iedereen zelf doen. Je kunt een paard al een heel eind opleiden en veel moeilijkheden voor de ruiter wegnemen door zelf gedisciplineerd met het dier om te gaan en er van alles mee te doen. De gedachte dat we met een paard niets moeten doen totdat het drie jaar oud is, is onzin. Dat hebben we elkaar aangepraat en vinden het misschien wel makkelijk.’

© De Hoefslag, publicatie uitsluitend

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:45

Wat wil je hiermee zeggen?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:47

Exuseme ik weet niet wat je hiermee wil zeggen maar er staat nergens dat ze er al met twee jaar op gaan zitten.

Beentje eens optillen, wandelen aan de hand, los springen, zorgen dat ze een beetje conditie krijgen en dat ze opgevoed zijn. Dit vergemakkelijkt later het inrijden. Dat haal ik uit dit stukje.

Er staat ook dat je geen onmogelijke dingen mag vragen en het vertrouwen van het paard niet mag beschamen.