[TI] Tinker nu al een beertje..!!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Tinker nu al een beertje..!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 18:26

Mijn tinkertje slaapt 's nachts op het zand in de paddock en kan in haar stal schuilen. Dit vind ze dan ook HEERLIJK!! Pas als het weer kouder word gaat zij met zaagsel lekker warm op stal. Ik heb echt het beste met haar voor maar nu word het toch wel een beetje erg lastig om dat zand nog uit die wintervacht te krijgen en hoe moet dat wel niet als ze in de winter op stal staat en het 's nachts vries..?! Heeft iemand een idee die wintervacht te remmen? Misschien een dekentje, maar welke?

Lenneke_

Re: Tinker nu al een beertje..!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:57

Ik snap je vraag niet helemaal. Je vind het vervelend om het zand uit haar vacht te poetsen als ze 's winters op stal staat

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:09

Heeft iemand een idee die wintervacht te remmen? Staat toch echt eeen vraagteken achter

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:11

Een deken is dan de beste optie ja beginnen met een wat dunnere en naarmate het echt koud wordt een dikkere,

maar je topic staat niet goed we hebben een tinkersub forum heb al getemd of het verplaatst kan worden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:12

een regendeken mischien?
deze heeft alleen een voering.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:12

Ze bedoelt denk ik dat rond dit jaargetij haar paardje normaal nog in het zand in de paddock staat maar dat ie dit jaar erg vroeg zn wintervacht krijgt en dat ze daarom nu het zand er niet goed vanaf gepoetst krijgt.
En nu wil ze weten welke deken ervoor kan zorgen dat de wintervacht nu nog niet helemaal doorzet.

correct if i'm wrong

luv_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:13

dat je paard veel zand in zijn haren heeft zitten komt omdat het op de huid blijft plakken dus dat moet je er goed uit gaan schrobben
en voor op stal kan ik je een tip meegeven
een staldeken of een winterdeken
veel plezier er mee

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:31

Bedankt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:57

Ik zou zelf nu een tinker nog geen deken opgeven... Maar ik zou ook niet weten hoe het anders moet...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:00

VMR -> TI

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:05

Ik zal een regendekentje opdoen. Of scheren? Maar ik denk niet dat je daar zin in hebt? Anders gewoon blijven rosborstelen en poetsen. Veel geluk!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:09

ik zou ook nog geen deken opleggen hoor.....is er een echte reden(buiten dat het zand er niet zo makkelijk uitgaat) waarom je niet wil dat hij een wintervacht krijgt?(ikke heb 4 tinkertjes lopen,hebben nooit deken op,staan ook in de winter dag en nacht buiten,en ook in de winter kan ik ze proper houden en perfect mee rijden...dusja....

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:43

Als je de wintervacht nu nog tegen wilt gaan d.m.v. een deken ben je eigenlijk al aan de late kant. Dan had je eigenlijk eind juli/ begin deze maand al moeten beginnen met een dunne deken.
Bovendien is een deken niet het enige wat de wintervacht verminderd, de hoeveelheid licht op een dag heeft daar ook veel effect op. Hoe langer licht, hoe minder wintervacht.

Ik heb ook weleens geprobeerd mijn tinker korter in het haar te houden door dekens, maar hij krijgt ook met deken net zo'n berenvacht. Ik laat hem dus ieder jaar scheren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:29

ja bij gam maakte het ook niet zoveel uit, de haren komen wel

en schrobben om het zand eruit te krijgen zou ik ook niet doen. dan haal je het lichaamsvet eraf zodat dat meer geproduceerd wordt, en jij nog harder moet poetsen, etc. het cirkeltje is rond

dat had ik dus de 1e winter met gam, ik borstelde me dood... haha. ik ben maar opgehouden en doe het poetswerk winterdag erg oppervlakkig, alles wat bovenop de vacht ligt mag eraf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:18

Hetzelfde met Connor. Die zit ook dik in zijn haar en heeft alijd het zand in zijn vacht gemasseerd. Helemaal krijg je het er niet uit. Ik heb wel een goede oplossing gevonden om het meeste eruit te krijgen. Ik heb bij welkoop een koeienrosbirstel gekocht. Gewoon een metalen hark eigenlijk. Hiermee krijg ik het meeste zand en haren er wel mee uit.

En die wintervacht. tsja die is bijna niet tegen te houden. Je zou alleen een dunne regendeken kunne opdoen buiten om het zand tegen te houden. Het haar komt toch wel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:51

Je bent inderdaad te laat met een deken als de wintervacht al (deels) aanwezig is. Met een deken begin je zodra ze beginnen te verharen, dus eind augustus/ begin september op z'n laatst. Ook dan houd je lang niet alles tegen.

Scheren is een optie als je echt door wilt blijven trainen. Na het scheren kun je dan beginnen met dekens. Zo doe ik het ook met mijn Chubby. Die wordt eind volgende maand voor het eerst geschoren en krijgt daarna een deken op.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:58

Ja maar een tinker ga je inaugustus niet met een dekenop zadelen die beestjes hebben het met 20 graden al warm en als je dan nog een dekenop gaat doen....
Je kunt misschien net als wat ik doe rond november een regendeken op doen (ongevoerd) zo blijft ie op de rug mooi schoon waardoor je wel kunt rijden.
Of ik zou (wat supertje doet) hem van de winter scheren, maar goed als je tinkertje 24/7 op de wei staat zou ik daar nog eens goed over na denken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:32

Tsja, als je niet wilt scheren en geen al te dikke wintervacht wilt hebben... Dan zul je 'm inderdaad al bij relatief warm weer een deken aan moeten trekken... Eventueel alleen 's nachts, bij dagtemperaturen onder de 20 gr ook overdag...

Het is ook best zielig als je je paardje in de vorstperiode drijfnat rijdt en 'm daarna in de vrieskou zet met natte vacht.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:37

Chubby schreef:
Tsja, als je niet wilt scheren en geen al te dikke wintervacht wilt hebben... Dan zul je 'm inderdaad al bij relatief warm weer een deken aan moeten trekken... Eventueel alleen 's nachts, bij dagtemperaturen onder de 20 gr ook overdag...

Het is ook best zielig als je je paardje in de vorstperiode drijfnat rijdt en 'm daarna in de vrieskou zet met natte vacht.

Moet je hem niet drijfnat rijden haha kan hier uren over door gaan he!
Mijn visie hierop is gewoon dat een tinkerniet al in augustus onder een deken hoort te staan (tenzij het eenlux type is) en als je er heel erg intensief mee rijd dan is scheren in een bep. model een oplossing als ie op stal staat. Verder hoort wintervacht bij de tinker. Vooral als je tinker 24/7 op de wei staat hou je daar gewoon rekening mee met het rijden. Als je paard op stal staat kun je nog een zweetdeken er op doen maar in de wei kan het niet als het regent.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:54

Ben het met je eens hoor, Suzanne vd. Een deken is sowieso niet ideaal, maar een beertje heb je natuurlijk vrij makkelijk natgereden in de winter. Vandaar ook mijn keuze om nu dekenloos te laten en straks te scheren en dan pas met deken te gaan sjouwen.

Als je ervoor kiest je paard 24/7/365 buiten te laten, dan zul je daar rekening mee moeten houden vwb je training...

En poetsen... Tsja... Dat blijft het nadeel van onze varkentjes met lang (en kort) haar

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:28

Chubby schreef:
En poetsen... Tsja... Dat blijft het nadeel van onze varkentjes met lang (en kort) haar

Ach dat versterkt ook weer de bandmet je paard

Ik ben van de winter gemiddeld 1 uur bezig geweest met poetsen, maar dan is ie ook weer brandschoon... om de volgende dag weer middenin de modder te gaan rollen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:48

Suzanne vd schreef:
Mijn visie hierop is gewoon dat een tinkerniet al in augustus onder een deken hoort te staan (tenzij het eenlux type is) en als je er heel erg intensief mee rijd dan is scheren in een bep. model een oplossing als ie op stal staat. Verder hoort wintervacht bij de tinker. Vooral als je tinker 24/7 op de wei staat hou je daar gewoon rekening mee met het rijden. Als je paard op stal staat kun je nog een zweetdeken er op doen maar in de wei kan het niet als het regent.

Waarom kan een luxe type wel vroeg onder een deken en een zwaar type niet? Ik heb dus zo'n luxe tinker, maar die is nu ook al aardig fluffy, en als ik er niets aan doe dan heeft hij ook een enorme wintervacht.
En een wintervacht hoort bij ieder paard, ieder paard krijgt in meer of mindere mate een wintervacht. Ik ken meer dan genoeg WPN'ers etc. die echt niet onder doen voor een tinker qua wintervacht.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:46

Op zich maakt het niet zoveel uit, wanneer je er een deken oplegt. Ik leg er pas definitief een deken op wanneer ze niet meer snel droog worden na het rijden. Die houd ik dan de hele winter op tot het lente wordt. Ze gaan onder de deken dan wel of niet verharen tot ze de juiste temperatuur vast kunnen houden, om zichzelf warm te kunnen houden. Tenminste dat is mijn ervaring. Heb regelmatig dekens opgelegd terwijl ze al een redelijke wintervacht hadden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:49

mijn tinkers hebben nooit een deken op en zo erg vind ik hun wintervacht niet :s
zij zijn nu volop in de rui, maar beertjes zijn het nog niet nu.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:57

Supertje schreef:
Suzanne vd schreef:

Waarom kan een luxe type wel vroeg onder een deken en een zwaar type niet? Ik heb dus zo'n luxe tinker, maar die is nu ook al aardig fluffy, en als ik er niets aan doe dan heeft hij ook een enorme wintervacht.
En een wintervacht hoort bij ieder paard, ieder paard krijgt in meer of mindere mate een wintervacht. Ik ken meer dan genoeg WPN'ers etc. die echt niet onder doen voor een tinker qua wintervacht.

Ik dacht dat de luxere types minder erg in de vacht staan. Maardan heb ik het dus verkeerd. Sorry