Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sammie schreef:Wanneer?
Is ze NU 21? Dan dek je d'r op 22, en geeft ze een veulen als ze 23 is!
Groot risico
, weet waar je aan begint.
Niemandweet schreef:Tuurlijk zitten er risico's aan verbonden maar ik wil voorkomen dat ik straks een grote kans heb om mn merrie te verliezen tijdens de bevalling of dergelijke..
ceasario schreef:Het ligt er aan waar je nadruk oplegt.Sammie schreef:Is ze NU 21? Dan dek je d'r op 22, en geeft ze een veulen als ze 23 is! Groot risico[, weet waar je aan begint.
Weet je dat zeker?
Eerst maar eens kijken of ze regelmatig hengstig gaat worden etc.
Jansje schreef:Je laat het wel heel makkelijk klinken.... Wat dacht je van slechte (geen, dubbele) eisprongen, onregelmatige hengstigheden, een vuile merrie? Dichtzetten? Spoelen, swapjes en zulke grapjes.Als je een veulentje wil, gewoon laten dekken/insimineren. Kan best bij een wat oudere merrie. Bovendien is ze in een goede conditie en heeft ze al een veulen gehad. Paard heeft dan geen verhoogd risico.
DA ff laten scannen op de eisprong.En na de dekking ook ff.
Sammie schreef:Jansje schreef:Je laat het wel heel makkelijk klinken.... Wat dacht je van slechte (geen, dubbele) eisprongen, onregelmatige hengstigheden, een vuile merrie? Dichtzetten? Spoelen, swapjes en zulke grapjes.Als je een veulentje wil, gewoon laten dekken/insimineren. Kan best bij een wat oudere merrie. Bovendien is ze in een goede conditie en heeft ze al een veulen gehad. Paard heeft dan geen verhoogd risico.
DA ff laten scannen op de eisprong.En na de dekking ook ff.
Je kan best insemineren, maar om je dan ook een veulen krijgt is een 2de.
Paard heeft natuurlijk wel een verhoogd risico! Ze is op leeftijd en ze is ook geen regelmatige fokmerrie geweest!
Jansje schreef:Als je haar laat scannen, kun je eisprong beoordelen, ik neem aan dat de merrie niet vuil is, ivm conditie en geen andere meldingen, dan hoef je dus ook niet te spoelen! En dichtzetten hoeft vaak al niet, en als het wel moet is het vaak ook geen probleem.
Waarom zou je bij insemineren geen veulen krijgen?

Bucephalus schreef:Nu noem je 3 dingen op, die niet iedereen gebruikt of heeft als reden om een veulen te fokken. Als iemand graag zelf een stam op wilt bouwen is een oudere fokmerrie met de nodige predikaten zeker een optie, echter vraag ik me af of dit ook voor de Ts geldt. Een veulen voor zich zelf fokken, is ook geen probleem. Ik hoop echter wel dat ze weet waar ze aan wilt beginnen. De merrie zal uiteindelijk 23 zijn als ze (drachtig raakt en) bevalt. En mocht de ts het uiteindelijk wel willen, dan hoop ik dat ze begint met een swapje eind maart of april om te kijken hoe baarmoeder is en wat cyclussen betreft. En als de da groen licht geeft, waarom niet. Is het licht echter Rood, dan kan de portomonee ook aardig rood raken.Het is altijd een risico. Als de merrie gezond is en ze heeft een regelmatige cyclus en je hebt een goede reden waarom je een veulen wilt fokken.. (..) Zo kun je toch misschien iets opbouwen.
Sammie schreef:Jansje schreef:Als je haar laat scannen, kun je eisprong beoordelen, ik neem aan dat de merrie niet vuil is, ivm conditie en geen andere meldingen, dan hoef je dus ook niet te spoelen! En dichtzetten hoeft vaak al niet, en als het wel moet is het vaak ook geen probleem.
Waarom zou je bij insemineren geen veulen krijgen?
Vanwege al die dingen die ik daarvoor opnoemde.
De conditie van een merrie heeft niks met vuil zijn te maken, en heb ook zomaar het vage vermoeden dat de Ts ook niet weet wat dat allemaal inhoudt.