Hoe zijn andalusiers met rijden/zadelmak maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lachmar

Hoe zijn andalusiers met rijden/zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 14:51

Nou de titel spreekt al voor zich.
Ik krijg binnenkort een andalusier om zadelmak te maken, maar ik weet helemaal niet hoe deze paarden zijn in de omgang enzo.
Zijn ze over het algemeen braaf of zijn het wat hetere paarden?
Ik rij normaal altijd op kwpners.

Ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

Lusitana

Re: Hoe zijn andalusiers met rijden/zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:45

Als ze als Lusitano´s zijn, is het type opstappen en rijden. Dat zijn gewoonlijk niet echt bokkers. Die zijn slim, leergierig en meewerkend. Maar dwarspissers vind je onder alle rassen, dus ik kan niet zeggen hoe DAT paard is. Lusitano´s dus ik neem aan ook Andalusiërs willen wel werken, sommigen zijn dus loperig, maar niet lastig. De energie is goed in banen te leiden.

Het zal vast een verademing zijn na KWPN paarden (niet boos worden KWPN lovers)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-09-05 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 21:49

Dus over het algemeen fijne paarden om mee te werken?
Ieder paard verschilt inderdaad qua karakter, maar zo heb je bijvoorbeeld ook friezen en haflingers, waar je over het algemeen maar op hoeft te stappen en weg te rijden.
Dat is bij kwpners som wel anders

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:52

Ja, die ervaring heb ik ook, ik ben niet zo weg van het moderne KWPN paard.
Ik weet niet hoe Friezen zijn om in te rijden, maar ze (Iberisch paard) zijn idd gewoonlijk type Haflinger, lekker koel in de kop.

Succes.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 21:53

Ik heb mijn anda zelf ingereden. Het was idd hoofdstel om zadel op opstappen en wegrijden.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 21:58

Lusitana schreef:
Als ze als Lusitano´s zijn, is het type opstappen en rijden. Dat zijn gewoonlijk niet echt bokkers. Die zijn slim, leergierig en meewerkend. Maar dwarspissers vind je onder alle rassen, dus ik kan niet zeggen hoe DAT paard is. Lusitano´s dus ik neem aan ook Andalusiërs willen wel werken, sommigen zijn dus loperig, maar niet lastig. De energie is goed in banen te leiden.

haha lees dat laatste zinnetje net pas.
Ik rij normaal ook altijd KWPN paarden.
Ben benieuwd.
Heb ook een keer een fries en een haflinger zadelmak gemaakt, maar dat vond ik niks.
Veelste sloom

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:27

Ik heb het net achter de rug en het is inderdaad wat lusitana zegt: opstappen en wegrijden! Achteraf heb ik er moeilijker over gedaan dan dat nodig was.
Maar neem 1 ding van mij aan: een andalusier (lusitano in mijn geval) wil ontzettend graag zijn/haar best doen, dus neem het dier tegen zichzelf in bescherming en bouw het rustig op, ook lijken ze zelf meer te kunnen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:33

labe schreef:
Maar neem 1 ding van mij aan: een andalusier (lusitano in mijn geval) wil ontzettend graag zijn/haar best doen, dus neem het dier tegen zichzelf in bescherming en bouw het rustig op, ook lijken ze zelf meer te kunnen.

Precies, daar moet je wel opletten idd.. Dat hebben ze over t algemeen wel snel..

Iig succes, en ik ben ook wel benieuwd hoe je het ervaren hebt achteraf

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:35

Heb net 2 half andalusiers(xArabier) ingereden.
Vinden het wel interessant.

Hoe dát paard wat jij zadelmak maakt is weet je nooit.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 23:29

Ohhh goed topic dit! Aangezien groene anda's een stuk goedkoper zijn inc. de kosten als je ze laat inrijden dan al bereden anda's. Ik lees alles mee aangezien ik mss ook een anda wil aanschaffen!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:08

Nou vandaag komen ze hem brengen.
Ben benieuwd hoor.
Schijnt wel een sensibel paard te zijn, maar die heb ik wel meer gehad, dus dat moet goed komen

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:37

En, en, en? Hoe bevalt het je tot nu toe? Ben zoooo nieuwschierig!!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 20:40

Ze hebben hem vanmiddag gebracht en tot nu toe is ie wel braaf, maar heb er verder nog niet veel mee gedaan, laat ze altijd eerst even wennen.
Maar morgen ga ik hem even longeren.
Zal van de week ook wel foto's maken.
Hij had pas schijnbaar ergens op een keuring gewonnen en nou moet ie in oktober weer naar een keuring.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 02:03

Mijn ervaring met andalusiers is dat ze erg gevoelig zijn..
Ik ben altijd erg voorzichtig met mijn handen..

Als je hem verder dus alleen engels inrijd zou ik hem net zo behandelen als elk ander paard wat je inrijd..

En idd niet over vragen.. ze bieden ze erg snel aan..
Met name de verzameling zit er erg snel in.. maar het is vaak nou juist de kunst om ze er eens uit te rijden..
net zoals het opkroppen achter de teugel..hebben ze vaak nog wel een handje van..ik zou daar extra opletten..
Veel succes..

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:49

Ze zijn heel mak, hebben totaal geen kwaad in hun, maar wel heel erg pittig en super slim.

Wij hebben ook een andalusier en die kan heel erg goed de spaanse pas, maar dat gebruikt ze ook tegen ons. Als ze tijdens het rijden ergens niet mee eens is, staat ze op de rem en maar de spaanse pas doen.. Erg spectaculair maar niet de bedoeling.

Ook moet je heel veel geduld hebben.

Heel veel plezier met je anda. Maar dat zal zeker lukken denk ik hoor!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:10

ik heb geen jonge anda gereden, maar wel wat oudere en daarbij herken ik wel veel, dat sensibele, de werklust.. en inderdaad het naar je hand toe rijden, die neiging om achter de teugel te kruipen.. ik vind het paarden met een droomkarakter, wel temperament maar goed te leiden mits je zelf geduldig bent en zachtaardig te werk gaat, forceren en krachttermen werken niet imo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:52

lachmar schreef:
Lusitana schreef:

Ik rij normaal ook altijd KWPN paarden.
Ben benieuwd.
Heb ook een keer een fries en een haflinger zadelmak gemaakt, maar dat vond ik niks.
Veelste sloom

Sloom zijn ze beslist niet...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:54

kjoetie schreef:
ik heb geen jonge anda gereden, maar wel wat oudere en daarbij herken ik wel veel, dat sensibele, de werklust.. en inderdaad het naar je hand toe rijden, die neiging om achter de teugel te kruipen.. ik vind het paarden met een droomkarakter, wel temperament maar goed te leiden mits je zelf geduldig bent en zachtaardig te werk gaat, forceren en krachttermen werken niet imo.

Ze herinneren de ruiter eraan hoe het hoort. Want ook een ander paard zou je zonder forceren en schelden moeten inrijden. Alleen kom je er bij een ander paard misschien mee weg. Maar of je er dan een goed paard aan over houd, is de vraag.

Iberische paarden maken betere ruiters.

plimmo

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:28

het zijn fijne paarden om mee te rijden ze kunnen wel bokken maar op het algemeen vinden andalusiers het gewoon heerlijk om te werken. tenminste met die van mij als k hem longeer bokt die en doet die gek en als k opstap is die braaf. bokt die wel maarje boeie he

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:38

nou nou...wat ene lovende woorden weer allemaal....

voor de mensen die vinden dat een fries sloom is,kom gerust een s op mijn merrie zitten zou ik zeggen,daarna pratenw e wel verder..

voor de rest heb ik echt tientallen andalusiers zadelmak gemaakt,en daarvan was een gedeelte lief en ook een paar regelrechte rampen bij...

mijn nu brave anda'tje,is weggedaan wegens alleen maar compleet achterover slaan tijdens het inrijden,hij is toen naar een naar africhtings mens gebracht ,waar hij achterover geklapt is op een hek...resultaat..een half jaar half verlamd zijn.

dus een andalusier is eigenlijk net als ieder ander paard,ook de kwpners die ik zadelmak gemaakt heb,waren doodsbraaf en zeer werklustig...maar daar zullen ook wel moeilijkere paarden tussen zitten..

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:36

Ik had geen ervaring met inrijden/zadelmak maken. Maar Ensueño die heb ik zelf ingereden toen hij bijna 4.5 was. En vanaf het begin was hij erg braaf(wel pittig, maar eerlijk en werkwillig).
Wel had ik van tevoren veel dingen met hem aan de hand gedaan, een band opgebouwd. Maar zo makkelijk had ik zelf toch niet verwacht.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:45

lachmar schreef:

Ik rij normaal ook altijd KWPN paarden. Haha!
Ben benieuwd.
Veelste sloom Haha!

Dat ligt vaak aan degene die er op zit Knipoog
Ik heb een tijdje jonge hengsten ingereden/doorgereden en vond ze zeer prettig te rijden.
Ze zijn eerlijk en willen voor je werken.
Wat me wel veelal opviel is dat ze vaak vrij gevoellig in de mond zijn, dus lekker van voren los laten.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:45

Heb zelf geen anda of kwpn-er of wat ook maar ingereden.
Wel dingen om me heen gezien Lachen De 2 anda's die ik hier in mijn omgeving heb gezien, was echt opstappen en weg rijden Ja
Vaak zijn het hele lieve dieren, maar bij ieder ras heb je idd etters er tussen zitten. Maar over het algemeen zie en hoor ik positieve verhalen over anda's Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:19

lachmar schreef:

Ik rij normaal ook altijd KWPN paarden. Haha!
Ben benieuwd.
Veelste sloom Haha!

Ik wil even opmerken dat ik er bij mijn fries 3 dagen over heb gedaan om überhaubt op haar rug te mogen hángen, dus opstappen en "sloom" wegrijden... Nah... neuh Knipoog Ach, dat worden de beste zeggen ze dan he, maar bij een aantal andere die ik zadelmak gemaakt heb kon je wel zo opstappen.

Ik verwar braaf alleen niet met sloom. De Anda's bij ons op stal waren ook allemaal braaf met zadelmak maken en die zijn zeker niet sloom te noemen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:36

ik vind ze heel braaf met zadelmak maken, er blijven natuurlijk we eens eikels tussen zitten.. we hebben nu ook voor het eerst merrie's zadelmak gemaakt, ik vond ze ook wel braaf maar werk toch liever met hengsten.