Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

haha nee geintje.
(sorry hoor jongens, beetje spot mag kunnen toch??)
met een stukje 2. Dat achterbeenstukje
Brennie schreef:Een goede ruiter kan van een springpaard best een Z-paard maken, maar een slechte ruiter zal nooit van een dressuurpaard een Z-paard maken!
Brennie schreef:Hallo! Kimberley en Obelisk niet vergeten! Kimberley is de vader van mijn dressuurpaard en ze is gedekt door de dressuurhengst Obelisk. Een dressuurpaard fokken is niet zo moeilijk, je zet gewoon een dressuurhengst op een dressuurmerrie en je krijgt een dressuurveulen. Een betere vraag is: hoe fok ik een Grand Prix-paard? Iedere malloot kan namelijk een dressuurpaard fokken, maar de vraag is of deze paarden ook daadwerkelijk gaan presteren! De combinatie merrie x hengst moet goed klikken, maar de opfok en daarna de opleiding is ook heel belangrijk! Een goede ruiter kan van een springpaard best een Z-paard maken, maar een slechte ruiter zal nooit van een dressuurpaard een Z-paard maken!
Excuseme schreef:Brennie schreef:Hallo! Kimberley en Obelisk niet vergeten! Kimberley is de vader van mijn dressuurpaard en ze is gedekt door de dressuurhengst Obelisk. Een dressuurpaard fokken is niet zo moeilijk, je zet gewoon een dressuurhengst op een dressuurmerrie en je krijgt een dressuurveulen. Een betere vraag is: hoe fok ik een Grand Prix-paard? Iedere malloot kan namelijk een dressuurpaard fokken, maar de vraag is of deze paarden ook daadwerkelijk gaan presteren! De combinatie merrie x hengst moet goed klikken, maar de opfok en daarna de opleiding is ook heel belangrijk! Een goede ruiter kan van een springpaard best een Z-paard maken, maar een slechte ruiter zal nooit van een dressuurpaard een Z-paard maken!
Een koe rij je tegenwoordig nog naar het Z.
Suzanne F. schreef:Ojee hier open je een heel leuk topic want binnen de kortste keren krijg je hier CGJ, Sarabande, Arie53, Desiree etc. die hier een hele leuke discussie van gaan maken.
CGJ: Een dressuurpaard fok je niet maar die maak je.
Arie53: Let op een evenwichtsmodel met goede verhoudingen, een juist lendenmechanisme en een achterbeen wat eerder aan de grond is dan het voorbeen. Genoeg shagya bloed en dan terugfokken op Ramses.
Desiree: Een dressuurpaard wordt niet geboren bij een prof fokker maar bij een amateur.
(sorry hoor jongens, beetje spot mag kunnen toch??)
Tja en ikzelf denk dat een dressuurpaard gefokt KAN worden door bijv. hoge fokwaardeschattingen, indexen, verwachtingswaardes, sportresultaten en dan dus een goede merrie kruisen met een goede hengt. Maar ja dat zegt dus niet altijd wat.
Het KAN ook een toevalstreffer zijn, maar het KAN ook een samenbrengen van de juiste genen zijn.
sarabande schreef:En ik kom dan weer met mijn item nummer1
Gezondheid
en vervolgens karakter
ART_UMA schreef:Een topdressurpaard wordt gefokt door een (gelukkige) kleine fokker, die eigenwijs z'n eigen weg gaat en goed selecteerd. Met nog meer geluk komt die topper in de dop bij een goede ruiter et voila.... (als het allemaal heel blijft). Als die fokker dan echt heeeeel veel geluk heeft, heeft hij (of zij) er nog een beetje aan overgehouden ook.
Jan_VT schreef:
Duveltje schreef:Dressuur x dressuur wil niet zeggen dat je dan gelijk een goede krijg. Genen spelen een grote rol.
Als het zo simpel zou zijn zouden we allemaal goede veulens kunnen fokken. Goed maal goed wil niet zeggen dat dat product per definitie ook goed is.