[TI] Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:12

Hoi !

Nou de titel lijkt me duidelijk

Wat ik precies wil weten is of jullie Tinkers ook zo snel en veel zweten terwijl de conditie gewoon in orde is ?

Even als voorbeeld :

Een paar dagen geleden heb ik een ong. een uur gewoon normaal dressuurwerk gedaan met Shayla. Je kent het wel , voltes , draven stappen, galloperen. Niks geen moeilijke oefeningen.
Echt warm was het niet maar na dat uur was ze dus echt kletsnat van het zweet. Paar minuten uitgestapt en na 5 minuten was haar ademhaling weer normaal en de neusgaten ook. Dus aan de conditie kan het niet liggen.

Over het algemeen vind ik haar erg snel gaan zweten en ze zweet dan ook erg veel. Na een uur echt hard werken (bijv. tijdens de les) loopt soms na het uur het zweet met straaltjes van haar lijf, buik en benen.

Is dit nou een soort tinker"kwaal / trekje" vraag ik me af.

frenia

Re: Tinkers....zweet die van jullie ook zo snel en veel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:32

volgens mij wel...
Ik heb twee tinkermerries en ook nog eens drie veulens en die hebben het allemaal...
Ook zonder werk te verrichten dus bv op een warme dag op stal staan, zweten ze zich algauw kapot! Of bv als ze geen schaduw hebben op hun wei...
Het ligt idd niet aan hun conditie, maar ze gaan gewoon erg snel zweten (ook de veulens trouwens) en dan druipt het er ook echt af en je zadeldoek is kletsnat. daarom zorg ik er ook voor dat mijn tinkers heel vaak kunnen drinken tijdens een langere rit. het water dat eruitgaat moet ook weer naar binnen he.

Heel erg opletten bij tinkers met hittegolven!!!
twee jaar geleden is mijn merrie Tinkerbell er bijna aan gestorven...
We waren op tweedaagse trektocht en het was heel erg warm. Ze heeft toen een hitteslag gekregen. Ze ging zwalpen (alsof ze gedronken had) en is neergeploft en kon daarna niet meer recht. Na heel wat aanmoedigen hebben we haar zover gekregen nog het stukje naar huis te stappen. thuis (dat was op 5 minuutjes stapafstand zodber ruiter) is ze weer door haar benen gegaan, maar deze jkeer op een schaduwrijk plekje. het veulen dat er toen bij liep wou geen melk drinken omdat die in de uier zuur was van de hitte! De dierenarts erbij gehaald en voortdurend afgekoeld met water en koude compressen op haar hoofd. Haar spieren van haar achterhand waren al volldeig stijf...
Ze is er uiteindelijk doorgesparteld, maar de dierenarts zei dat we ontzettend veel geluk hebben gehad. Een minder sterk paard of een paard zonder veulen zou zich misschien gewoon hebben opgegeven...
sindsdien ga ik niet rijden als het kwik te hoog stijgt en zorg ik er ook voor dat we enkel stilstaan waar ze in de schaduw kan. Verder krijgt ze regelmatig wat te drinken (hoewel iedereen me dan staat uit te lachen) en wanneer we halt houden en ze het naar mijn idee te warm heeft haal ik er even een natte spons overheen...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:56

Mijn tinker zweet juist weinig in vergelijking met andere paarden. Terwijl hij toch een wat dikkere vachtstructuur heeft dan het gemiddelde warmbloedpaard.
Dat weinige zweten is ook niet goed, een paard wat weinig zweet kan zijn warmte minder goed kwijt. Toch lijkt hij juist niet veel last te hebben als het echt warm is, hij loopt er geen stap langzamer door, en wordt ook niet bepaald futloos.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:27

Ik rijd met Chub nu max zo'n 30 minuten. Dat is gewoon het basiswerk. Ze is dan met normale temperaturen van vorige week ook behoorlijk nat. Met temperaturen zoals vandaag staat ze in de wei al te zweten.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:58

ben net even bij Angel gaan kijken en ja hoor bij temperaturen als deze vandaag staat ze kleddernat in de wei.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn tinkers er ook niet bepaald futloos van worden hoor, alleen die keer bij de hitteslag was dat zo.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:01

Mijn tinkies zweten ook enorm zonder wat te doen. Ze hebben wel voldoende schaduw als ze uit de zon willen staan. Ze presteren het ook evenals gisteren om hun grote waterton om te gooien evenals vandaag, stelletjes sukkels wat dat betreft....

Mijn hengst Maxolo durft niet goed bij de waterbak te komen met 3 merries erbij. Uit voorzorg dat hij te weinig zou drinken geef ik hem 3 keer daags een aparte emmer met water om uit te drinken, me ervan te verzekeren dat hij geen water tekort komt, zeker niet met die warme dagen als vandaag. Hij zweet overigens wel minder, tenminste zo lijkt het aan zijn vacht te zien, dan de 3 merries, dat is wel vreemd vind ik.

Koetje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:16

Die van mij zweet verschrikkelijk erg.
In de winter heb ik hem daarom ook altijd een winterdeken op want toen ik dat nog niet had was hij 2 dagen na het rijden soms nog nat en werd hij ook wel eens verkouden.
Nu met winterdeken is hij niet meer verkouden geweest.

Ik wilde het net morgen aan de da vragen hoe het komt dat hij zo veel zweet.

Het druipt er meestal af na de les.
Hij fokt zich soms wel erg op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:37

Ja Mystic zweet ook zo erg na het rijden, en ook op de wei in de zon. En de andere tinker bij ons op stal ook, is kletsnat na een les en op wei.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:36

Jup ik heb ook zo'n zweterd.
Z'n conditie is het niet. Warmte ook niet.
Helemaal fit, in de winter... na 10 min. druipt het zweet er gewoon af.
Geen idee hoe het komt...
Op de wei, met warm weer heeft hij er inderdaad ook last van.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:05

Ik denk dat het komt omdat de tinkers een dikkere huid en beharing hebben dan KWPN-ers waar wij ze denk ik mee vergelijken. Tinkers zijn overlevers in barre tijden en hebben daardoor een zeer goede 'jas' ontwikkelt. Vandaar dat ze snel zweten denk ik.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:17

Hier hebben ze het inderdaad ook vrij snel warm, maar hou daarbij ook in de gaten dat paarden een temperatuurtje van 15 graden ideaal vinden (met zomervacht! dus met wintervacht hebben ze het dan natuurlijk liever nog kouder). Ook zie je dat veel tinkers toch nog een dikker vacht hebben in de zomer dan menig ander paard, wellicht heeft dat er ook mee te maken ?!

Maar merkte trouwens ook goed dat vorig jaar toen ze dikker waren (doordat we zoveel/teveel gras hadden ) dat ze het nóg sneller warm hadden, terwijl de verdere conditie vergelijkbaar was .

In de wei onder de manen zweten ze als t boven 20 graden is en t zonnetje schijnt, als het nog warmer is (ook al kunnen ze in schaduw enzo) beginnen ze ook wel bij benen en flanken te zweten.

Binnen hebben ze het zowiezo al snel warm, daarom rij ik ook liever buiten in bos of buitenbak.

Ze beginnen meestal na een klein half uurtje dressuren te zweten, maar rij je dan dus nog goed door (maar eigenlijk toch niet overdreven) dan komen de druppels boven de ogen en loopt t langs benen naar beneden.

Maar denk hierbij ook dat een tinker een gemiddelde oefening een stuk moeilijker vind dat meeste andere pony's en paarden. Als je ziet dat ze met inrijden gewoon nieteens de bocht halen gewoon omdat ze het zo moeilijk vinden om in hun lijf in te buigen enzo... (oké natuurlijk afhankelijk van bouw e.d., maar zie/ zag t heel veel --> veel meer dan bij t inrijden van andere paarden/ pony's/ rassen)
Dan zijn ze dus al gauw best hard aan t werk als je dressuurt

Maar even uitstappen en ze zijn op adem.

Als het minder warm is stap ik nog extra lang uit (of loop erlangs, dan gaat t sneller ) en daarna ca 30 - 45 minuten zweetdeken op en ze zijn weer droog

Met een wintervacht is het natuurlijk nog erger als je dan binnen gaat rijden, maar zweetdeken op tot de ondervacht droog is en dan is het weer oké

Denk dat ze gewoon meer aan koude temperaturen gewend zijn en (net als ik) niet houden van de benauwde warmte van NL en hun gevoelstemperatuur ligt ook nog anders dan bij een mens (15 graden tegenover - 20/25?!)

oeps weer erg lang verhaal, maarja probeer t zo duidelijk mogelijk te omschrijven

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:23

het gekke is dat ik enerzijds wel een verschil merk naarmate ze hier al langer verblijven, maar dat de veulens het anderzijds ook wel hebben.
Tinkerbell, die ik inmiddels iets meer dan 4 jaar heb en die ik gekocht heb op de dag dat ze in België aankwam, toont inmiddels duidelijk verbetering. Bij dagen als gisteren voelt haar huid hooguit wat klammig aan als ze op de wei staat. Als je ze op stal zet (om te eten) begint ze lichtjes te zweten.
Angel daarentegen die nog maar sinds begin April dit jaar in België verblijft, die staat kletsnat op de wei (en ze hebben evenveel schaduw) en eens ze op stal komt, druipt het er gewoon zo af.
Toch zweet Tinkerbell ook nog veeeeel meer dan het gemiddelde paard. En ook haar veulen Baileys en de tweeling veulens Stella en Artois zweten behoorlijk wat af. Toch is Angel (die hier niet geboren is en hier ook nog maar enkele maanden is) de grootste zweterd van allemaal.
Ik stem in met de verklaring van dienie, maar ik denk dat ze wel in staat zijn om zich aan te passen(gedeeltelijk) aan warmere temperaturen... Dat kan ik natuurlijk alleen staven aan mijn cobs, hoe zit dat met die van jullie???

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:33

Connor zweet echt heel erg. Om ervoor te zorgen dat hij zijn warmte wat beter kwijt kan scheer ik nu zomer en winter bepaalde plekken helemaal kaal.

Dit scheelt iets in zweten. maar zoals gister dan haal ik hem uit de wei terwijl de stralen water van hem af lopen, zelfs zijn sokken zijn dan drijfnat.

Terwijl hij er geen last van lijkt te hebben van de warmte. gewoon gereden gisteravond en daarvan is ie netjes opgedroogt. Bij koudere dagen lijtk hij met rijden bv niet zo heel nat te zijn geworden maar als hij dat stilstaat kom na een minuut of 10 en zweet uit alle porien die hij heeft.

Of hij er aan went. geen idee ik heb hem nu 5 jaar en hij zweet nog net zo erg als in het begin terwijl zijn vacht wel dunner is dan toen ik hem net had.

Wel drinkt hij meer dan de andere paarden. En zijn zoutblok gaat wat sneller, kennelijk heeft hij er wel behoefte aan. het nadeel van dat snelle zweten voor hem is dat hij er nog smeriger door wordt dan hij al is.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:39

yep, dat zie ik ook bij Angel :s door dat zweten ziet ze eruit alsof ze net in een varkensstal heeft liggen rollen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:10

Met een bijna wit paard heeft dat wel zijn nadeel, maar ik ga hem er niet vaker door wassen. Weet ook niet of dat zou helpen tegen het zweten.

het voordeel is wel dat ze in ieder geval hun warmte goed kwijtkunnen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:38

Poeh Karuna die van jou zweet echt veel als ik dat zo hoor.
Gister alleen degene die manen los had een beetje klam eronder, maar de anderen niet al stonden ze nu dus wel allemaal in de schaduw te suffen toen ik kwam (ipv eten).

Mijne drinkt trouwens ook veel meer dan anderen, van andere tinks is dat niet te zeggen want die hebben een automatische drinkbak, maar omdat Sayla daar maar niet aan kon wennen heeft ze zo'n grote zwarte bak --> de pensionhouder staat er altijd versteld van hoe snel dat ding weer leeg is
en toen we nog samen een wei hadden moesten we ook altijd veel water geven (en offtopic: ze drinken trouwens ook meer als t vriest waar zou dat mee te maken hebben?!)

Ik spuit ze trouwens met warm weer altijd lekker af na t rijden, weet niet of jij dat ook doet?
Dan gaan ze ook wel rollen maar worden ze naar mijn idee toch minder vies, is niet zo plakkerig of zo ?! --> scheelt best veel vind ik en soms doe ik er dan nog wat horselotion (met teatree) doorheen dat is fijn vliegenafwerend! Zodat ze er weer lekker fris bij staan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:21

Afspoelen met water of sponzen doe ik met erg zweten zelfs voor en na het rijden. En daarna laten rollen, maar hij wordt er echt zwart van.

Alleen wassen met shampoo bedoelde ik. ik heb het idee dat hij dan alleen maar zwarten er viezer wordt.

De stalhouder is ook echt verbaasd over het zweten van Connor. Hij is wel wat gewend maar gister stond hij met open mond te staren naar dat druip paard. hij kan in de schaduw maar doet dat eigenlijk nooit.

Nu heeft Connor ook een 15 liter emmer en die kan 3 keer s avonds en 2 keer in de ochtend bijgevuld worden. Met zijn automatische drinkbak dronk hij wel minder.

in de winter drinkt COnnor ook meer dan bij een mormale temperatuur. geen idee waar dat aan ligt. Misschien omdat ze dan meer droogvoer krijgen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:33

Blackstar zweet al flink na een kwartier losrijden in de bak. Als ik echt intensief heb gereden loopt het er met stralen vanaf.
In de winter (zonder deken) heb ik twee zweetdekens paraat liggen, en om tien uur zijn ze allebei drijfnat, en ze is dan soms nog niet eens helemaal droog.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:50

Nou die van mij zweet ook al naar een half uur flink aan het werk met warm weer wel wat erger als bv swinters maar het loopt ook regelmatig met straaltjes van hem af,

Of het echt iets voor tinkers is weet ik niet stalgenoot van mij haar Kwpn zweet ook enorm en die heeft ook een super conditie

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:02

mijn twee drinken immens veel. Ze hebben elk (want momenteel staan ze apart op een wei) een waterbak. De ene is een oude badkuip en de andere is ook zo'n zwarte bak. De badkuipt wordt twee keer per week opgevuld (minimaal), de zwarte bak elke ochtend bijgevuld en elke avond volledig opgevuld. Ter vergelijking: onze volbloedmerrie doet met een ijzeren bak die maar half zo groot is als de zwarte ongeveer een hele week...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:14

karuna schreef:
Nu heeft Connor ook een 15 liter emmer en die kan 3 keer s avonds en 2 keer in de ochtend bijgevuld worden. Met zijn automatische drinkbak dronk hij wel minder.

in de winter drinkt COnnor ook meer dan bij een mormale temperatuur. geen idee waar dat aan ligt. Misschien omdat ze dan meer droogvoer krijgen?

Sayla heeft zo'n grote zwarte bak geloof 50 of 70 liter en die wordt dus bijna iedere dag gevuld en ze staat alleen s nachts binnen.

Misschien idd aan t droogvoer, maar wel typisch dat t dus met vorst weer meer is dan op dagen dat t wel koud is maar niet vriest ... ach zal best een logische verklaring voor zijn misschien is water van 10-15 graden dan wel een "opwarmer" voor ze ?!

Blackstar --> ik weet niet of je ervan op de hoogte bent, maar een zweetdeken moet je wel binnen ca 30-45 minuten wisselen want anders heeft het geen nut, want dan is deze verzadigd en trekt het weer naar binnen/ komt het weer op de vacht en dan is er juist gevaar op kouvatten!
Maar als de ondervacht goed droog is, is het oké dan krijgen ze geen kou die laag isoleert namelijk

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 15:27

Mijn tink drinkt ook veel meer dan de andere paarden.
Op de vorige stal viel dat op, omdat de paarden allemaal in kleine groepjes buiten stonden en ieder hun eigen drink-bak hadden.
Zweten doet ze ook vrij veel.
Grappig, ik dacht dat dat vele drinken te maken had met eiwitten.
Na inname van teveel eiwitten (ze drinkt vooral in de zomer meer dan anderen) plast ze het een en ander aan overschot dus zelf uit.
Was mijn gedachtengang...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:28

Als het een graad of 28 is nou dan staat het schuim tussen haar billetjes hoor,en dan is ze snel nat.

Maar een graad of 18,20 dan is ze helemaal niet snel nat ze heeft echt een bere conditie.

Dus nee! als het normaal weer is is ze niet snel nat.
Een beetje zweet op het boegje en waar het zadel zit.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:16

Tosca zweet ook altijd veel, maar haar basisconditie is nog niet zo super. Vooral afgelopen winter was een ramp, dus deze winter krijgt ze een winterdeken. Op de wei zweet ze nu ook wel wat met dit weer. En ze drink superveel nu.
Frenia, wat een verhaal! Ik rij altijd maar kort met zo'n warm weer, maar wel goed dat ik dit weet. Tosca is wel in de winter eens spierbevangen geweest, ook superveel zweten en stijve spieren.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:22

Grid > De dekens gaan ook na een drie kwartier tot een uur eraf en dan gaat de volgende erop.