al het gezever over fokken ten spijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 18:41

HIer heb je altijd van die "blabla"figuren met hun mond vol over het fokken van een goed paard en hoe dat dan wel eventjes moet.

Maar afgelopen zaterdag stond er in de Tubbantia een schitterend stuk van Jeroen Dubbeldam die in Aken afscheid zou gaan nemen met De Sjiem. Hij had gezegd dat de beste sportpaarden heel vaak van hobbyfokkers vandaan kwamen die het leuk vonden om een veulentje te fokken met hun merrie.
Want er is simpel weg geen formule om een goed paard te fokken.

Hier op bokt zouden veel van die blabla's zulke hobbyfokkers "vermeerderaars" noemen. Dat getuigt dus van arrogantie.

ik denk dat dat ook zo is. Vaak zijn paarden op papieren zoveel mooier dan in het echt en ook zoveel beter. Dus laat mij het veulen van de 2 jarige merrie die per ongeluk gedekt is maar fijn houden, ik weet zeker dat het niet onder doet voor het gemiddelde veulen dat een officiele dekhengst als vader heeft.

Xox

Re: al het gezever over fokken ten spijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:29

De meeste goed presterende KWPn paarden in het Internationale springen komen weg bij de zgn. hobbyfokkers.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:41

@ Desiree, ik dacht dat wel meer mensen hun 2-jarige laten dekken... bewust... om de groei te stoppen ofzo? Zou het zelf niet doen maar zo te horen kan je er ook niets aan doen, toch? Hopen dat je een leuk veulen hebt volgend jaar.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:20

wat nog niet wil zeggen dat een hobbyfokker er geen verstand van heeft en ook geen goede bloedlijnen kan combineren . Ik fok ook maar een tweetal veulens per jaar maar ik probeer het wel goed en doordacht te doen . Ik kom ook wekelijks op de grote wedstrijden en mijn grootste hobby is de start -en uitslagenlijsten bestuderen en de goeie combi's eruit vinden en dergelijke maar ik kom spijtig voor jouw desiree weinig "toevalsproducten" tegen , het grootste deel ervan hebben gewoon een droomorigine , pluis er de top 100 maar eens uit . Ik heb ook al veel met jeroen gepraat en ik weet dat hij met hobbyfokker bedoeld mensen met één of twee fokmerries waar ze een stam met goede en gezonde sportpaarden mee fokken en niet alleen naar de comercie en het geld

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:30

@ Desiree, dit hoor je idd vaker ja van de profs.
Ik heb zelf een jaarling ook gefokt door een " hobbyfokker" (Yvonnelind hier op bokt) en die vind ik persoonlijk (en mensen die er meer verstand van hebben zijn het daar mee eens) er mooier uitzien dan de jaarlinegn die rondlopen op een bekende stoeterij bij mij in de buurt!
En dan heb ik het nog niet eens over zn manier van draven.......
Geweldig zweefmoment!!

En ik weet ook ckr dat er niks "geks" met hem is gebeurd omdat Yvonne het niet om het geld doet. Ook hebben wij een goede band gekregen en vertrouwen we elkaar, iets wat jammergenoeg bijna onmogelijk is in de paardenwereld.........
Maar goed ik dwaal een beetje af.......

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:34

Vergeet een ding niet in je verhaal: De Sjiem is een combinatie die bedacht is door de hengstenhouder. KI was toen nog in opkomst en de hengsten sprongen nog gewoon op de merries. De hengst waar de moeder van de Sjiem in eerste instantie door gedekt zou worden had net een andere merrie gehad. Op aanraden van de hengstenhouder is op het laatste moment toch besloten om de vos van stal te halen. We weten allemaal wat ervan gekomen is....

Vroeger had een hengstenhouder bepaalde hengsten en mensen gingen altijd naar dezelfde hengstenhouder. Deze hengstenhouder probeerde zijn klanten met een zo passend mogelijke hengst te bedienen.

Veel van de vroegere toppaarden zijn dus een resultaat van doordacht handelen van de hengstenhouders.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:26

libke schreef:
wat nog niet wil zeggen dat een hobbyfokker er geen verstand van heeft en ook geen goede bloedlijnen kan combineren . Ik fok ook maar een tweetal veulens per jaar maar ik probeer het wel goed en doordacht te doen . Ik kom ook wekelijks op de grote wedstrijden en mijn grootste hobby is de start -en uitslagenlijsten bestuderen en de goeie combi's eruit vinden en dergelijke maar ik kom spijtig voor jouw desiree weinig "toevalsproducten" tegen , het grootste deel ervan hebben gewoon een droomorigine , pluis er de top 100 maar eens uit . Ik heb ook al veel met jeroen gepraat en ik weet dat hij met hobbyfokker bedoeld mensen met één of twee fokmerries waar ze een stam met goede en gezonde sportpaarden mee fokken en niet alleen naar de comercie en het geld

Jij bent dan misschien een hobbyfokker, maar jij fokt wel heel bewust met merries uit bepaalde bloedlijnen met prestaties.

Die hobbyfokkers waar Jeroen het over had, hadden merries die vaak niet eens ooit ook maar iets gepresteerd maar ze vonden het zo leuk om er een veulentje bij te hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:28

Naar aanleiding van Fabjuh:
Ik ben inderdaad ook een hobby fokker, maar probeer altijd wel een hengst bij mijn merrie te zoeken die voor mijn gevoel "past".
Zamiro is toevallig gefokt van een niet gekeurde, maar prachtige dressuurhengst die in de sport prima heeft gelopen. Dat is heel goed afgelopen, maar tegenwoordig fok ik alleen nog met goedgekeurde hengsten en volg ik adviezen op van ervaren (en vaak stokoude) fokkers die bij mij in de buurt wonen. Daar leer ik heel veel van. Er lopen niet zoveel papierloze paarden in de Z, maar Zamiro wordt vast één van de uitzonderingen hè Fabjuh?!

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:31

Z, neej joh Pff wij zijn dalijk zo goed dat we gelijk GP morgen starten.....
Anky pas maar op.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:33

Ik fok ook met goedgekeurde hengsten. Dat van mijn 2 jarige was een ongelukje want ik heb nog overwogen om haar te laten dekken maar vond haar nog te jong. Anders had er een officiele hengst op gezeten.

Ik heb 2 merries wel laten insemineren en daar heb ik heel bewust een hengst bij uitgezocht die er goed bij paste. Ik denk nu ook allemaal dat er mooie veulens van komen, kan bijna niet geloven dat de veulens niet goed zouden zijn, grinnik. Maar ik ben dan ook zeer overtuigd van de merries.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:34

Jeroen had het niet over de doorsnee 1.50 winnaars maar over die speciale paarden die nog meer kunnen en voor je door het vuur gaan. Dat zijn toevalsprodukten. Voor de rest ga ik toch liever voor een goed veulen naar VDL, Nijhof, Maas Hell, etc. en let daarbij op de merriestam, dan dat ik naar een boertje hier in de buurt ga.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:38

Oehoe; onderschat die boertjes uit de buurt niet hoor; daar zitten hele kundige fokkers tussen met oude bewezen merriestammen!! Waar denk je dat Wiepke of Nijhof zijn fokmerries vandaan heeft..?!

Oosterhui

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:45

daar heeft Yvonne gelijk in, ze hebben dan misschien een aantal goeie merries staan en gaan helemaal uitvogelen wat daar het best bij past, en laten we nou eerlijk zijn, tuurlijk is een hengst belangerijk, maar met een goede merrie heb je een groot deel van het werk al gedaan, en veel grote hengstenhouders halen juist bij dat soort mensen hun paarden, ik ken zo'n boertje, hij heeft 5 merries (hele goeie) en fokt al bijna 40 jaar en heeft al 14 paarden gefokt die grote prijzen springen, maar de goede man laat weinig aan het toeval over...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:48

annegti schreef:
Veel van de vroegere toppaarden zijn dus een resultaat van doordacht handelen van de hengstenhouders.

Valt wel mee.

Vroeger ging men na de kerk de kroeg in.
Er werd dan gesproken over hengsten.

Net als op Bokt.

De boeren die niet wisten welke hengst ze moesten gebruiken bleven maar luisteren naar de 2 a 3 man ("vooraanstaande" die het als maar over dezelfde hengst hadden.

Tegen de tijd dat het 12 uur was in het cafe en tijd werd om naar huis te gaan ,wist een ieder met welke hengst ze gingen dekken.

nl. dezelfde als waar die 2 a 3 personen mee dekte en toch wist het merendeel het niet van elkaar, maar ze hadden allemaal toch wel een praatje gemaakt met een van de 3 personen in de "piesbak". (pb)

Wat dat betreft is er nog steeds niets veranderd.
Het enige verschil men komt niet meer in de kerk.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-08-05 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:49

Zoals Ceasario dat beschrijft, zo is er een leuke colum in IDS die dat PRECIES zo beschrijft. Hoe heet dat stukje ook alweer? Staat ergens op een linker pagina.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:38

Ik merk dat Desiree een manier probeert te vinden om het goed te praten dat een 2 jarige drachtig is van een wilde hengst. En nu denkt ze dat die nakomeling een gouden medaille gaat winnen? Sorry hoor, dat beestje zal mss wel een leuk (recreatie) paard worden maar goede paarden worden in 99 % van de gevallen gefokt door mensen die daar serieus mee bezig zijn, voor de hobby of niet. Ik fok ook voor de hobby Desiree maar vergelijk me niet met jou. En Jeroen Dubbeldam bedoelt jou ook niet.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:44

[***] schreef:
Ik merk dat Desiree een manier probeert te vinden om het goed te praten dat een 2 jarige drachtig is van een wilde hengst. En nu denkt ze dat die nakomeling een gouden medaille gaat winnen? Sorry hoor, dat beestje zal mss wel een leuk (recreatie) paard worden maar goede paarden worden in 99 % van de gevallen gefokt door mensen die daar serieus mee bezig zijn, voor de hobby of niet. Ik fok ook voor de hobby Desiree maar vergelijk me niet met jou. En Jeroen Dubbeldam bedoelt jou ook niet.

Okej jij hebt dus blijkbaar moeite met lezen
Laten we het gezellig houden, en als je iemand dan toch op een wat "minder milde manier" de "waarheid" wilt zeggen, stuur diegene dan gewoon een PM'tje. Zo zet je niemand voor het blok en dit voorkoomt die ellendelange discussies ......

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:51

fabjuh1987 schreef:
[***] schreef:

Okej jij hebt dus blijkbaar moeite met lezen
Laten we het gezellig houden, en als je iemand dan toch op een wat "minder milde manier" de "waarheid" wilt zeggen, stuur diegene dan gewoon een PM'tje. Zo zet je niemand voor het blok en dit voorkoomt die ellendelange discussies ......

Ik ben het hiermee eens; een beetje meer respect en minder sarcasme graag... Natuurlijk is het een ongelukje, maar Desiré wil er het beste van maken en dan hoef je daar niet zo negatief over te doen. Ik kan daar alleen maar respect voor hebben, laten we van elkaars fouten leren ipv elkaar de grond in te trappen op Bokt. >;)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:00

Ach, mijn instructrice heeft dit jaar bewust een "wilde hengst" op haar fokmerrie gezet. Hengst komt van zo'n boertje, zijn vader is een niet goedgekeurde cocktail. Hengst kan wel lopen dus voor de sport maakt het dan niks uit of er wel of geen papier bijzit. Bij dat boertje heeft de hengst een keer per ongeluk zijn moeder gedekt en daar kwam zo'n leuk veulen uit dat ze het nog een keer gedaan hebben. En nu heeft ze hem dus op haar (zeer goede) fokmerrie gezet want die word zo lastig drachtig met KI. Zal best een leuk veulentje uit komen. Alle ggk dekhengsten kunnen super, super bewegen/springen. Wie van hun nakomelingen erft dat? Slechts een paar. Dus ja.. het is denk ik ook vaak een toevalstreffer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:09

Ik zou niet moeder bewust met haar veulen dekken. Als het per ongeluk (??) gebeurd en er komt een leuk veulen van dan heb je een gelukje, maar om het daarna nog eens bewust te doen, dat vindt ik wel heel erg onverstandig!! Inteelt fokken is echt niet verstandig; je kan er paarden met zeer ernstige gebreken mee fokken, dat weet toch iedereen?? Als je dààr bewust voor kiest... vindt ik wel een groot risico; het gaat wel om levende dieren hè..?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:16

Yvonnelind schreef:
Ik zou niet moeder bewust met haar veulen dekken. Als het per ongeluk (??) gebeurd en er komt een leuk veulen van dan heb je een gelukje, maar om het daarna nog eens bewust te doen, dat vindt ik wel heel erg onverstandig!! Inteelt fokken is echt niet verstandig; je kan er paarden met zeer ernstige gebreken mee fokken, dat weet toch iedereen?? Als je dààr bewust voor kiest... vindt ik wel een groot risico; het gaat wel om levende dieren hè..?

1e was een ongelukje, hengst heeft nu andere (goede) fokmerrie gedekt. omdat het veulen zo goed gelukt was

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:16

Tja, dat heeft dat boertje toen gedaan (en tja 1e keer ongelukje.. dat kun je wel verwachten eigenlijk als je een hengst zolang bij zijn moeder laat lopen)... Waren iig twee leuke veulens. Die heeft mijn instructrice toen gezien toen ze die hengst kocht. Mede daarom dacht ze toen probeer het eens op mijn eigen merrie (geen inteelt nu dus). Er word hier op bokt wel vaker negatief gesproken over "wild dekken". Als er in Februari een knap veulentje uitkomt zal ik weleens foto's maken en plaatsen.
Ik zag vandaag merrie en inmiddels ex-hengst naast elkaar op de wei staan en werd wel echt benieuwd.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:22

Dus wel 2 veulens bij zijn moeder hè; ik kan wel aardig lezen hoor!
Wild dekken; de kans op een echt goed veulen is gewoon wat kleiner dan bij een goedgekeurde hengst, maar meestal valt het wel mee en soms lukt het verassend goed... Ik heb meer (veel zelfs) moeite met dat inteelt verhaal hoor! Ik begrijp wel dat je instructrice dat niet doet, maar ik vind het een dom boertje.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:35

Tja, boertje heeft ook het paard "getoilleteerd" voor verkoop.. Oftewel zijn prachtige voorpluk die tot aan zijn neusgaten kwam recht afgeknipt tot boven zijn ogen. Ben ook geen voorstander van inteelt hoor.. Maargoed even weer ontopic: fokken blijft een gok, soms is het echt verbazingwekkend wat er uit twee ouders komt. Natuurlijk heb je hele bewezen combinaties, maar zelfs dat kan verkeerd uitvallen. Dat is er ook het leuke aan.. een hobbymatige fokker heeft in principe net zoveel kans op die ene topper als een grote bekende fokker.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 23:46

annegti schreef:
Vroeger had een hengstenhouder bepaalde hengsten en mensen gingen altijd naar dezelfde hengstenhouder. Deze hengstenhouder probeerde zijn klanten met een zo passend mogelijke hengst te bedienen.

Zoals die van Doruto en Lucky Boy XX zeker? .............