[TI] Snor en manen tinker-vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharmila

Snor en manen tinker-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:05

De snorvraag

Dit jaar is Sjimmies snor niet afgeschuurd door het gras

Maar als gevolg dat ie superlang is en steeds dikker en dikker wordt. Ik moet het zelfs gaan kammen anders komen er gewoon dikke klitten in. Wat niet zo prettig is voor Sjim...... Zo'n snor is harstikke gevoelig en om nou antiklit op zijn neus te sproeien is ook niet zo'n grappig idee.

Hoe verzorgen jullie de snorren van jullie tinkies???

De manenvraag

Sjims manen worden steeds langer. Ik hoor van de een juist wel invlechten, en van de ander juist niet. Ik vlecht ze op het moment in omdat ik bang ben dat hij erop gaat staan ofzo. Maar ja hoe gaat het met het wassen met shampoo?? Moet ik dat vaker of minder gaan doen. Ik doe het nu 1 keer in het halfjaar. Maar omdat er liters antiklit spray doorheen gaan worden die manen sneller viezig.

Dus een vraagje voor de mensen met een paardje die ook van die enorme manen hebben. Hoe verzorgen jullie die manen dagelijks???

Pellie

Re: Snor en manen tinker-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:15

ik was gam's manen bijna nooit, zie er het nut niet van in. vorig jaar alleen voor de keuring en dit jaar ook maar 1x... waarom weet ik niet meer.

en hij heeft alleen winterdag een snor
aan mij heb je dus niet zoveel.

waarom was je zijn manen?

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:18

Pellie schreef:
ik was gam's manen bijna nooit, zie er het nut niet van in. vorig jaar alleen voor de keuring en dit jaar ook maar 1x... waarom weet ik niet meer.

en hij heeft alleen winterdag een snor
aan mij heb je dus niet zoveel.

waarom was je zijn manen?

Door de antiklitspullen die erin gaat blijft er naar mijn idee veel viezigheid plakken. Het gebruik wordt alleen maar meer naarmate die manen dikker en langer worden. Als ik na een tijd een hand door zijn manen haal komt mijn hand er weer zwart uit zo vies worden ze

Tja daarom was ik ze dus.....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:30

oh ja dat gooi ik er ook niet zo veel in, héél enkelt en regenbuien doen wonderen voor een smoezelige tink. op zich heb heb je nog mazzel dat hij zwart is
ik doe er soms ook vlechten in maar momenteel ff niet omdat hij ze stuk maakt aan een schroefje in zijn box.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:04

Zelf heb ik een tink met nog niet echt lange manen, maar ik las laatst ergens (damn, waar ook weeer?) dat de pipi-vlechten (als je die maakt) iedere keer in een ander deel van de manen gemaakt moeten worden, anders kunnen ze gaan breken. Op een andere volgorde zeg maar.
lekker wazig weer, ik denk dat je hier niets aan hebt.....
De snor van mijn tink slijt wel af door het gras, en is lang zo vol niet als die van Sjim!

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:05

Wij doen bij pris z'n manen nooit vlechten in......alleen wel is met rijden, want dan zit het nog wel is in de weg maar verders nooit. En wassen doen we ook mss 1x in het half jaar. En met kammen gebruiken we gewoon gliss gurl weet niet of ik het goed schrijf hoor.... Maar dat halen we gewoon bij de drogisterij en werkt gewoon super!!! Genn vieze zwartehanden al sje je hand er door haalt Als ik jou was zou ik het een xtje probeeren is echt een stuk beter dan al die troep bij de paarden winkels En nog een voor deel je kunt het ook bij je zelf gebruiken

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:59

Chub heeft gelukkig geen snor...

Manen vlecht ik als het zo'n warm weer is als nu... Anders zweet ze zich een ongeluk onder die dikke bos.
Wassen doe ik ze regelmatig, anders worden ze heel plakkerig en ranzig... Daarna wat anti-klit erin en klaar

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 06:49

Hier een pro ( hi hi) Irish haar manen zitten altijd in de vlechten, en nee het breekt niet af! Het groeit zelfs beter. Antiklit is werkelijk bende en kan juist zorgen dat het haar WEL afbreekt. Daarom raad ik het altijd af! Ik gebruik creme's als groome's choice en cowboy's magic. Dat blijft er zo 3 a 4 weken inzitten ondanks de regen. Wassen doe ik echt zelden en als ik het al doe ( voor wedstrijd en shows) dan doe ik het met biotex en betadine shampoo.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:27

Mijn paarden lopen nu toevallig met vlechten. Katinka omdat er een harenvretend veulentje bij loopt, en Ciara omdat ik nu ritten doe met de huifkar en het inspannen een stuk makkelijker gaat dan met losse manen. Maar normaal gesproken doe ik mijn paarden geen vlechten in.

Nadeel van vlechten vind ik dat de manen in plaats van aflopend vanaf het hoofd naar de schouder, 1 dikke mat worden waardoor de vorm van de hals voor het oog een groot zwaar massief geheel wordt en dat vind ik niet mooi...

Maar doorgaans zien mijn paarden hun manen er zo uit :
Afbeelding

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:03

Mijn tinker heeft ook hele lange manen. Toen ik hem kocht had hij dat nog niet, en heb van het begin af aan een paar dagen in een hengstenvlecht en dan weer een paar dagen los, en het werkt heel goed, want hij heeft er hele lange dikke manen van gekregen.. Als je namelijk de manen in een vlecht doet dan hoef je er ook niet zoveel antiklit spul in te doen....
Succes....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:51

Mijn tinks hebben niet echt superlange manen, maar ze zijn toch zo'n cm of 70 à 80, dus das toch weeral behoorlijk... Ik doe er eigenlijk niks aan. Voor de keuring of een show ofzo worden ze wel gewassen en ontklit, maar ook zonder verzorging alle dagen zien ze er goed uit. Mijn tink met krulletjes heeft wel sneller eens last van dreadlocks, dus die worden dan wel even uitgekamd.
Verder vlecht ik eigenlijk nooit in, maar daar ben ik nu wel mee begonnen als ik ga rijden. Zo schuren de teugels er minder langs. Ook als het erg warm is worden er enkele dikke vlechten ingelegd.

Alleen mijn ene merrie heeft een snor en daar doe ik ook niks aan. In de hoogzomer is het betrekkelijk kort, in de winter is ie vrij lang, maar uitkammen ofzo is niet nodig(en bovendien zou mn merrie het niet moeten weten) Van wat ik op de foto's zie, denk ik ook niet dat het nodig is om bij sjim te gaan toilleteren.

De sokken: das een ander verhaal. Deze worden wel af en toe even in de zeep gezet en daarna behandeld tegen mijten (het wassen dient er enkel toe dat het product beter doordringt). Gekamd worden ze enkel voor een keuring. Is ook helemaal nie nodig bij mijn paardjes (hoewel ze beide veel sok hebben).

_Evelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:34

Snor:
Wij hebben 1 paard met een behoorlijke snor. Daar doe ik eigenlijk niks aan. Soms zit het een beetje in de klit, dan kam ik het er inderdaad uit.
In de winter komen er soms ook wat modderklonten in, maar die gaan er als hij drinkt eigenlijk altijd weer uit.

Manen:
Onze paarden hebben eigenlijk altijd vlechten. Die blijven erin zitten totdat ze een beetje losraken. Dan doen we er wat cowboy magic in en kammen ze uit. Na 1 a 2 dagen komen er dan weer vlechten in en begint het weer op nieuw. De manen veel sneller als je ze vlecht!
De manen wassen we niet regelmatig. Eigenlijk alleen als ze echt te vies zijn. Dan gebruiken we meestal gewone shampoo of zilver shampoo voor keuringen.
Shampoo's gaan eigenlijk alleen irriteren als je ze niet goed uitspoelt, dus je hoeft niet persee paarden shampoo te gebruiken.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:32

Snor: Bonita heeft er nauwelijks een, maximaal 2 cm lang, was toen ik haar net had gekocht er nog aan, maar door de weidegang er weer afgeschuurd. Doe er dus niks aan.

Manen: Op de weide vlecht ik haar altijd, een stuk of 8 pipi-vlechten. Op stal doe ik het alleen als het heet is. Ik was haar manen een keer per twee weken met Derma-shampoo om de vuiligheid en schilfertjes te verminderen. Verder om door te kammen gebruik ik Leovet Rider's Magic en om de huid van de manenkam en staart te voeden Leovet Bio-huidolie (sinds kort). Verder gebruik ik geen andere antiklitmiddelen als cremespoeling en equistar etc.

Groetjes Dianne

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:57

cowboy magic waar kan je dat kopen,

Bij lonan is het verschillend de ene keer in de vlecht en de andere keer niet, Ze zijn mega gegroeit de laatste 2 jaar, ik gebruik 1 keer in de week anti klit een klein beetje, maar die creme wil ik ook wel eens proberen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:34

idd zoals irish zegt verschillende anti-klit sprays (zoals equistar) kunnen de manen erg breekbaar maken:j heb dat ook gezien.
Gebruik ook cowboy's magic of Leovet riders magic ca 1x per week soms minder. Soms gebruik ik leovet manenliquid als ze schilfers in haar manen krijgt. Bij ons beide te koop bij ruiterzaak, maar leovetproducten ook verkrijgbaar bij www.paardendrogist.nl.

Met warm weer heb ik de manen in ca 5 à 6 vlechten anders zweet ze er zoveel onder, maar verder heb ik ze ook vaak gewoon los. Alleen met rijden doe ik dan een hengstenvlecht, want al dat haar rond je teugels is meestal maar irritant
Hengstenvlecht inlaten werkt bij haar niet want dan schuurt ze het los, terwijl ze dus niet haar nek schuurt als ze losse vlechten heeft.

Begin met de 1ste vlecht trouwens wel wat verder naar achter, want ze wil dus wel altijd graag achter haar oor krabben en anders schuurt ze dus haar 1ste vlecht.
Als ze gaan schuren met vlechten in kun je ze beter uit laten, want dan kunnen ze dus zo een hele vlecht wegschuren en gaat er minder haar kapot als t los hangt Zo heeft 1 tink dus nooit vlechten in, want bij haar werkt t dus niet

Ik kam het dus ook niet zo vaak uit ca 1-2x per week. Doe de vlechten ca om de 3-5 dagen opnieuw afhankelijk van hoe het erbij hangt.

Verder was ik mijn paard altijd in het voorjaar als de wintervacht er zo goed als af is en het lekker weer begint te komen.

Soms nog eens aan t einde van het zomerseizoen en tussendoor als het warm is spuit ik haar gewoon af zonder schampoo, daar worden ze trouwens toch ook best schoon van .

Ik gebruik Keratoschampoo, die is jeukstillend en goed verzorgend voor de huid (ook tegen schilfers enzo), maar gebruik anders ook wel eens gewone blauwe paardenschampoo. Deze twee werken ook meteen als antiklit en kan dan zo alles uitkammen en doe er dan meestal pas een week later of zo weer creme in.
Voor de witte staart/ manen en sokken gebruik ik ook wel groene BIOTEX als ik het écht wit wil hebben, dan moet er wel antiklit in want daar wordt t wel stugger van.

Gebruik dus nooit gewone (mensen) shampoo, omdat dat de vetlaag van de huid aantast/ irriteert, bij paardenshampoo gebeurt dat niet (is speciaal rekening mee gehouden) en werkt meteen als antiklit want ook handig is

Sokken worden trouwens als ze er jeuk aan hebben of er plekjes zitten met sebacil of betadine gewassen (afhankelijk van hoe t eruit ziet) de plekjes worden dan ingesmeerd met sudocreme.
Verder iedere keer met poetsbeurt goed uitgeborsteld.

Snorren --> geen ervaring mee

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:57

Citaat:
idd zoals irish zegt verschillende anti-klit sprays (zoals equistar) kunnen de manen erg breekbaar maken:j heb dat ook gezien.

Heb ik net drie flessen equistar gekocht

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:24

leovet's rider's magic hoef je ook maximaal maar 1 keer per week te gebruiken, want de manen en staart blijven heel erg lang glad hierdoor en makkelijk doorkambaar. Bon heeft gister in het stof gerold, maar haar manen hebben geen vuiligheid erin, was met equistar wel anders

Groetjes Dianne

PS Equistar niet gebruiken als het vriest, dan breekt het haar helemaal snel af!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:12

Connors snor kam ik gewoon door met een fijne manenkam. Dat is eigenlijk alles.

Zijn manen was ik zelden. Wel haal ik de dreads eruit met mijn handen of gebruik een pinnenborstel. Heel af en toe gaat er antiklit spray in maar ik heb ook het idee dat het daardoor vuiler wordt. Theoretisch zouden COnnors manen wit moeten zijn maar meestal zijn die poepbruin, of geel groen met een vleugje wit erdoor.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:01

-> TI

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:00

Boya heeft alleen 's winters een snorretje. Aan zijn manen en staart doe ik weinig. Wel heb ik vaak vlechten in z'n manen, dan groeien ze mooier omdat ze minder snel sneuvelen. Met twee hengsten in een wei gaan er anders wel eens plukken manen verloren
In totaal was ik denk ik 3-4 x per jaar de staart/manen en sokken, vlechten doe ik om de 2 weken opnieuw erin en dan borstel ik wel. Verder niets. Lekker het vet ter bescherming erin laten. Ook omdat ze 24/7 buiten staan.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:59

Toots draagt gewoon losse vlechten zodat de manen niet gaan klitten. Regelmatig worden ze uitgeborsteld met zachte borstel. En ja, die snor! Mijn god dat viel me vandaag pas op. Ze laat hem voor de winter staan, maar hij is vrij kort, dus maak binnenkort alleen een beetje schoon tegen de "geligheid".

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:25

Bij chris heb ik de manen in de winer los, i.v.m regen enz. en in de zomer vlechten tegen de warmte,.. alleen bij hem zijn ze opzich nog helmaal niet lang,..{hij is ook nog maar 2,5} Wasen doe ik in het voorjaar en vlakvoor dat het koud wordt met bedatineschampoo, en dan doe ik er antiklit in. Maar ik vind ook dat die antiklit niet erg werkt, ik vind zijn manener ook dunner door worden dus gebruik het niet vaak.

Hij heeft alleen een snor in de winter en die maak ik soms schoon met een vochtig doekje,..

Veder zag ik hier een aantal schampoo's en creme's staan, kan je die gewoon in de winkel kopen en wat voor nut heeft het?
Bijv. cowboy's magic of keratoschampoo, of sudocreme?,.. het zegt me namelijk niks,.. zou iemand mij dta kunnen vertellen, via hier of pm? alvast bedankt .

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:38

@suusje26: sudocreme kun je gewoon bij de drogist halen, is creme die voor baby's gebruikt wordt. Kun je voor paarden als alternatief voor mokcreme gebruiken. Zorgt voor een vettig laagje op de wond, waardoor er geen water/troep meer bij de wond kan komen. Is even uittesten, bij de een werkt het goed, bij de ander niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:04

Sox heeft nooit een snor. De manen doe ik zomers in 5 of 6 vlechten, en dan weer 2 dagen los, en opnieuw vlechten. Ze zijn al heel lang niet gewassen maar het is wel nodig want ze zijn heel vies. Ik gebruik bijna nooit Equistar of zo, de manen klitten ook niet meer sinds ik ze vaak vlecht. Ik haar er wel regelmatig een borstel door, ook door haar staart. Sweet Itch op haar manenkam vindt ze wel lekker, zeker als het warm is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 09:14

suusje26 schreef:
Bij chris heb ik de manen in de winer los, i.v.m regen enz. en in de zomer vlechten tegen de warmte,.. alleen bij hem zijn ze opzich nog helmaal niet lang,..{hij is ook nog maar 2,5} Wasen doe ik in het voorjaar en vlakvoor dat het koud wordt met bedatineschampoo, en dan doe ik er antiklit in. Maar ik vind ook dat die antiklit niet erg werkt, ik vind zijn manener ook dunner door worden dus gebruik het niet vaak.

Hij heeft alleen een snor in de winter en die maak ik soms schoon met een vochtig doekje,..

Veder zag ik hier een aantal schampoo's en creme's staan, kan je die gewoon in de winkel kopen en wat voor nut heeft het?
Bijv. cowboy's magic of keratoschampoo, of sudocreme?,.. het zegt me namelijk niks,.. zou iemand mij dta kunnen vertellen, via hier of pm? alvast bedankt .

Volgens mij kan je al heel veel vinden bij de paardendrogist. www.paardendrogist.nl