Fokproducten en dierenleed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fokproducten en dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:19

IK zit al jaren midden in het dierenleed.Dus die klok weet ik wel degelijk te vinden.Ik ben die stommerd die voor asiels vrijwillig werkt en geen cent verdiend.Die er bij mag zijn als er te veel honden en katten zijn en er dieren in slaap worden gedaan.Ik ben de gene die al veel leed heeft gezien.
En ik blijf er bij bewust fokken voorkomt veel leed ,helaas niet alle.
Bovendien ben ik niet de gene die altijd met een vinger naar een ander wijst en niet naar mijn eigen zaken kijk.

En Alane ,jij praat gewoon wartaal.Maar ik heb al lang gezien dat je graag van nature dwars ben dus ga je gang .Mij raak je niet.

Bovendien als julie zo met dieren omgaan en het normaal vinden.Wie ben ik om het te kunnen veranderen.Maar onder tussen heb ik toch een poging gedaan

Desiree

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:15

"als jullie zo met dieren omgaan", waar slaat dat op? Hebben mijn dieren het niet goed?

Ik weet dat er te veel paarden zijn. Maar ik wil dat fokken dan ook bij 1x houden. NIet alleen omdat het eerder geld kost dan iets oplevert, maar ook omdat het voor mij te veel spanning geeft, omdat ik bang ben dat er mogelijk iets mis gaat met de merrie of met het veulen. Ja, OOK met het veulen dat niet gepland is!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:37

Dit is niet de eerste keer dat ik dit hoor of meemaak. Ook al eens eerder zag ik een jaarling die gedekt werd en drachtig werd. De jaarling heeft het allemaal prima overleefd en er groeide een mooi dier uit. Het veulen was niet echt te registreren, maar dat is een ander verhaal. De moeder hebben ze toen maar niet opnieuw gedekt (ik geloof pas met de 4) en zo kwam alles toch nog wel goed.

Silvana: je kan ook een discussie te voeren zonder iemand van wartaal en dwarsligger te beschuldigen. Het niet eens zijn met iemand kan ook op een andere manier tot uiting worden gebracht.

En ja, er worden veel paarden en ponies in het wilde weg gefokt. Dit is een ongelukje en er is zeker geen opzet in het spel. Hooguit een lichte vorm van verwaarlozing, waaraan nog iets gedaan kan worden.

Persoonlijk zou ik de D.A. bellen om het veulen eraf te spuiten. Klinkt vervelend, maar het is het best voor de jaarling en voor het veulen. Een driejarige met een veulen vind ik niet zo'n erg bezwaar. In dat geval kan je er hooguit aan denken of je geld en energie wil stoppen in een veulen dat niet behoorlijk geregistreerd kan worden. Per slot van rekeing is de hobby er een die geld kost en er zijn limieten aan wat een gewoon mens kan besteden aan de hobby.

En Silvana, nog een ding: ik kan hiermee als uiterst bot overkomen, maar het is een slechte zaak dat er in Nederland zo weinig paardenvlees wordt gegeten. Er zouden minder schrijnende gevallen zijn als de (paarden)vleesprijs hoger was. Paarden kunnen op een humanitaire manier aan hun eind komen. Altijd beter dan transporten naar verre landen.

Ik ken mensen die hun hengstveulens gewoon in de diepvries stopten. Ik zou dat niet kunnen, maar ik weet dat sommigen daar minder problemen mee hebben. En een waardige en pijnloze dood met een nuttig doel is vele malen beter dan een waardeloos leven met een slechte verzorging.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:05

joostvangestel schreef:
En Silvana, nog een ding: ik kan hiermee als uiterst bot overkomen, maar het is een slechte zaak dat er in Nederland zo weinig paardenvlees wordt gegeten. Er zouden minder schrijnende gevallen zijn als de (paarden)vleesprijs hoger was. Paarden kunnen op een humanitaire manier aan hun eind komen. Altijd beter dan transporten naar verre landen.

daar ben ik het niet mee eens!
volgens jou moeten we meer paardenvlees eten zodat er minder schrijnende gevallen zouden zijn
het lijkt mij juist andersom

als het paardenvlees duur zou zijn gaan er nog meer weg voor de slacht dus nog meer dierenleed

ook overwegen meer mensen om hun dier in te laten slapen omdat ze als slachtpaard toch bijna niets meer opbrengen dus minder dierenleed

en er kunnen ook meer mensen een kansloos paard kopen om het een goed leven te bieden omdat ze voor heel weinig te koop zijn dus minder dierenleed

nee hoor de lage prijzen hebben meer voordelen dan nadelen volgens mij
iemand die niet wil dat z'n paard geslacht word laat hem toch gewoon thuis inslapen
mijn paarden mogen niet eens geslacht worden omdat ze niet gechipt zijn
en ik eet ook geen vlees!
daar is niets mis mee..ieders eigen keuze.. gelukkig maar zeg
dooie beesten eten is gewoon smerig.. en uiterst dieronvriendelijk als je erover nadenkt hoe de meeste dieren leven in de bioindustrie walgelijk gewoon

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:10

Joostvangestel: Je hebt gewoon gelijk; paardenvlees is over het algemeen het enige echte scharrelvlees dat in in Nederland te krijgen is, klinkt cru inderdaad en ik zou nooit mijn eigen dieren op kunnen eten, maar ik eet gerust paardenrookvlees en heb er geen moeite mee dat paarden geslacht worden als de andere optie een waardeloos leven is met pijn of wat dan ook is. (beetje off topic) Zielige paarden verzorgen zodat ze niet uit hun leiden worden verlost..? Tjah, wat zal ik daar nou eens op antwoorden.. Goed sparen voor een gezond paard, dat lijkt me dan een passend advies.

Oh ja, onze jaarlingen die bij elkaar lopen worden de hele dag in de gaten gehouden... daar maakte iemand op pag. 2 nog een opmerking over...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:54

unamie schreef:
volgens jou moeten we meer paardenvlees eten zodat er minder schrijnende gevallen zouden zijn

Andersom: De mensen die nu paarden verwaarlozen zouden er beter voor zorgen als de vlees prijs hoger zou zijn door meer vraag: Immers brengt een weldoorvoedde meer op dan een gratenpakhuis

unamie schreef:
als het paardenvlees duur zou zijn gaan er nog meer weg voor de slacht dus nog meer dierenleed

Enkeltje slachthuis is snelle levensbeeindiging, nog tijden laten lopen om er meer geld voor terug te krijgen = dierenleed (uitgaaande van paardje dat geen paardwaardig leven meer kan hebben)

unamie schreef:
ook overwegen meer mensen om hun dier in te laten slapen omdat ze als slachtpaard toch bijna niets meer opbrengen dus minder dierenleed

Niet om een discussie pro en tegen slachten, maar in laten slapen kost geld, slacht kan nog iets opleveren, en slachten op zich is geen dierenleed, maar die lange transporten kunnen dat wel zijn..

unamie schreef:
en er kunnen ook meer mensen een kansloos paard kopen om het een goed leven te bieden omdat ze voor heel weinig te koop zijn dus minder dierenleed

Denk dat voor paarden levensbeeindiging paardwaardiger is dan door te leven... en wat is kansloos?

unamie schreef:
nee hoor de lage prijzen hebben meer voordelen dan nadelen volgens mij
iemand die niet wil dat z'n paard geslacht word laat hem toch gewoon thuis inslapen

Die keuze heeft niets te maken met dierenleed of hogere vleesprijzen voor paardenvlees.
dat is een persoonlijke keuze en soms kan het handiger zijn om te kiezen voor noodslacht (denk aan 30 graden op een zaterdag en de rendac kan pas op dinsdag komen ivm het maken van afspraken)
lekker zo'n stinkend kadaver op de oprit......

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:27

@alana
mijn antwoorden waren een reactie op de reactie van joostvangestel
jou reactie's zijn geen antwoorden en trekken zo die van mij uit het verband (snap ie het nog )
er klopt zo niets meer van

natuurlijk zijn er uitzonderingen maar 30 graden in nederland das echt zeldzaam
trouwens ik laat mijn paarden ook niet ophalen door de Rendac maar begraaf ze..
maar begrijpelijk is dat voor veel mensen geen optie

mijn laatste reactie......
dit is wel erg oftopic allemaal

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:34

Ik weet niet maar volgens mij heeft dit niet echt meer iets te maken met het eigenlijke topic. Of heb ik het mis???????

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:05

het heeft in ieder geval niets te maken met MIJN paarden en toekomstige veulens waarvan ik hoop dat ze voorspoedig op de wereld zullen komen. Want als het aan mij ligt, gaat geen van hen naar de slacht. Maar ik kan niet voorkomen als ik ze verkoop, dat er een akelige ruiter op komt te rijden die ze van voren naar beneden trekt en die ze niet goed behandelt. Mensen kunnen zich namelijk altijd beter voordoen dan dat ze in werkelijkheid zijn, en dat komt deels voort uit gebrek aan zelfkennis. Mensen kijken vaak ook mooier tegen zichzelf aan dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Maar ik vind de argumenten van Joost voor de slacht wel goed maar die van Unamie TEGEN net zo goed.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:58

Je hebt het helaas niet altijd in de hand Desiré dat je met je paard in een situatie komt dat je moet kiezen tussen afspuiten en begraven (waar vind je in godsnaam een paardenbegraafplaats????) of slachten.
Maar je hebt gelijk hoor; dit is verry off topic...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:32

unamie schreef:

Ik hoop dat je eens gekeken hebt naar wat er aan de andere kant van de noordzee gebeurt. Daar is paarden eten taboe. Paarden en ponies die niet gewenst zijn worden weggeven. Veulens dus soms voor de prijs van 1 Pond. En dan vinden ze die veulens later weer langs de kant van de weg, want er is echt helemaal geen hond die er iets om geeft. En ze zijn dood even weinig als levend, dus laat ze maar liggen creperen, zodat de locale vos het kadaver naar binnen kan werken. Uiterst diervriendelijk allemaal.

unamie schreef:
maar begraaf ze..

Voor zover ik weet is dat verboden bij de wet, dus verklaar je nader.

joostvangestel

Re: Fokproducten en dierenleed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:01

voor de duidelijkheid: ik geloof niet dat er hier echt bokkers zijn die zelf dieren op de wereld zijn om ponies zonder leven te fokken. Desiree: als ik jou goed ken van jouw posts hier weet ik zeker dat jij er goed voor bent. Mijn opmerkingen zijn dan ook meer in algemene zin en bedoeld dat de slager beter is dan een noodzakelijke ingreep van de dierenbescherming, hoe hard dat ook klinkt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:15

Dierenleed !

Een paard in een hok stoppen van 3 x 3 meter of kleiner, ruim 23 uur per dag.

Kun je beter varken zijn dan weet je dat er na 17 weken een einde aan komt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:39

Beide niet als ik zou mogen kiezen...

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:51

[quote="ceasario"]Dierenleed !

Een paard in een hok stoppen van 3 x 3 meter of kleiner, ruim 23 uur per dag.

Niks aan toe te voegen!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:01

Ik ben het wel met joost eens. Nu gaan veel slachtpaarden naar Italie omdat daar de vleesprijs veel hoger ligt, en ondanks dat er al veel verbeterd is mbt de transportenhoeft nog steeds maar 90% levend aan te komen om de rit lucratief te maken.

En die paarden hebben het echt niet (zacht uitgedrukt) naar hun zin 48 uur op de wagen.

Hier in Nederland krijg je niks voor je paard, je hebt misschien net de kosten eruit.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:30

Ik ben het wel met joost eens...

Maar ik heb dan de volgende redenering; vroeger lag de prijs voor paardenvlees veel hoger in Nederland, toen werden er paarden uit Rusland en Ijsland naar hier toe gesleept omdat hier een hogere prijs voor het vlees gegeven werd dan daar.die transporten waren ook om van te kotsen: weken lang in een boot in je eigen stront.

Ik denk dat dit probleem zal blijven bestaan zolang er marktwerking in de vleessector is.

In Engeland worden containers vol met pony's gestopt en dat wordt allemaal richting Tunesie verscheept,om dat men in Engeland te veel dierenvriend is om paardenvlees te eten en de native pony society's hun fokprogramma niet zo willen aan passen dat er weer bruikbaren en gewenste pony's komen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:00

KiWiKo schreef:
Ik ben het wel met joost eens. Nu gaan veel slachtpaarden naar Italie omdat daar de vleesprijs veel hoger ligt, en ondanks dat er al veel verbeterd is mbt de transportenhoeft nog steeds maar 90% levend aan te komen om de rit lucratief te maken.

En die paarden hebben het echt niet (zacht uitgedrukt) naar hun zin 48 uur op de wagen.

Hier in Nederland krijg je niks voor je paard, je hebt misschien net de kosten eruit.

Dit is toch sowieso simpeler op te lossen door (dmv europese regels) de export van levend vlees aan banden te leggen ?

bijvoorbeeld :
na export een verbod op slachten binnen het half jaar ?

Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we koeien exporteren naar Italie, ze daar geslacht worden, en dat ze als "parma-ham" wederom weer in de nederlandse supermarkten liggen ?

dit zal vast niet waterdicht zijn....het is het eerste wat in mij opkomt...maar er moet toch een formule voor te bedenken zijn ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:04

ik vind zowizo al dat gezeul met dieren ernstig

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:19

Parmaham is van een varken

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:21

koeienvlees in varkensvlees veranderen kunnen ze alleen in Italie, vandaar

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:38

. ok.....got me ! ..........eet al meer dan 10 jaar geen vlees meer.....maar de strekking was duidelijk toch

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:03

Ja hoor! en ik ben het ook met je eens, het is triest, maar ja mensen kopen het dus dan gaat het door.

Maar ik vond dit wel een klein beetje grappig Every sad story has a funny side....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:30

Albertine_N schreef:
Ja hoor! en ik ben het ook met je eens, het is triest, maar ja mensen kopen het dus dan gaat het door.

Maar ik vond dit wel een klein beetje grappig Every sad story has a funny side....

even off-topic...maar ik geloof dat ik op mijn werk ook iets recht moet zetten want een collega van mij, echte sportman in de zin dat hij meedoet aan marathons e.d. en daar dus ook voor traint-beweert altijd geen varkensvlees te eten.......maar wat ik op zijn brood zie is toch echt (normale ) ham ! Standaard grapje is natuurlijk dat het paardenrookvlees is die ga ik maandag ook eventjes uit zijn droom helpen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:27

Mist schreef:
Dit is toch sowieso simpeler op te lossen door (dmv europese regels) de export van levend vlees aan banden te leggen ?

bijvoorbeeld :
na export een verbod op slachten binnen het half jaar ?

Dan is vlees niet meer te betalen in sommige gevallen niet meer te eten en zal alles zo'n beetje duurder gaan worden.... kan ook niet echt de bedoeling zijn van dit voorbeeld

Mist schreef:
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat we koeien exporteren naar Italie, ze daar geslacht worden, en dat ze als "parma-ham" wederom weer in de nederlandse supermarkten liggen ?

Je zou je eens af moeten vragen waarom die parmaham dan nog te betalen is en scharrelvarkensham duurder is?
En dan vooral met de huidige brandstof prijzen en tolwegen etc....

Mist schreef:
dit zal vast niet waterdicht zijn....het is het eerste wat in mij opkomt...maar er moet toch een formule voor te bedenken zijn ?

Mer vlees gaan eten zodat de vraag hoger wordt en er meer in eigen land geslacht gaat worden zodat er niets meer op transport hoeft...