Citaat:
Een goede pony is niet vet
Als groot liefhebber van de welsh (mountain) pony is er bijna geen mooiere dag denkbaar dan de dag van de Centrale Keuring (CK) te Kootwijk.
Persoonlijk beleef ik veel plezier aan het beoordelen van de kwaliteiten van de pony’s. Dit jaar viel het me echter niet mee…
Wellicht komt het doordat ik met mijn werk veel bezig ben om paarden en pony’s op de BCS (Body Condition Score) te beoordelen, maar ik heb me weer verbaasd over de hoeveelheid vet die de pony’s (en haar kwaliteiten) bedekten.
Zonde, want onder die laag vet zullen vast hele mooie pony’s schuil gaan.
Het is mij ook volstrekt onduidelijk waarom de pony’s zo vet (of zoals het vaak netjes wordt genoemd “in rijke conditie”) worden voorgesteld.
Staat een “pony met massa” tegenwoordig gelijk aan een dikke pony ? Of wordt op deze manier de zogenaamde “diepte” gecreëerd ?
Wat mij betreft is het antwoord op beide vragen nee.
Niet alleen de beweging van de pony wordt belemmerd, maar het te dik zijn van de pony’s heeft enkel slechte gevolgen voor haar gezondheid!
Zo geeft het een extra belasting op de pezen, banden en gewrichten van de pony; achteruitgang van de algehele conditie; een verhoogde kans op hoefbevangenheid en niet te vergeten hyperlipemie !
Hyperlipemie is een ziekte die redelijk makkelijk te voorkomen is, maar toch nog steeds voorkomt bij (met name) pony’s.
Vooral drachtige merries vormen hierbij een risicogroep.
Een goed voedermanagement kan dus veel narigheid voor de pony besparen, waardoor het publiek en de jury weer laten genieten van de werkelijke kwaliteiten van de pony.
Mirjam Visser
Tja...helaas, veel vette pony's gezien dus die belemmerd werden in hun beweging door het vet.
In de rubrieken die ik heb gezien viel het me overigens op dat er veel pony's waren met een goed type, maar mindere (matig tot slechte) bewegingen, met name bij de 3-jarigen viel dit op.
Nu moet ik zeggen dat ik de jaarling- en twenterrubrieken gemist heb...wellicht dat het daar beter was.

Het komt alleen de beweging niet ten goede. Ik zou voorstellen: ga eens op de Royal Welsh kijken, daar staan ook geen magere ponies vooraan.