Hoe vererft Osmium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Hoe vererft Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 17:33

Voor mijn Gribaldi merrie ben ik me aan het orienteren voor volgend jaar.
Ik heb onder andere Rousseau en Osmium in gedachten.
Hoe vererft Osmium? Wat verbetert hij en wat heeft hij nodig in een merrie? Graag zou ik wat meer schoudervrijheid en wat meer knie zien en een wat sterker achterbeen.

Marijkeeee

Re: Hoe vererft Osmium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:27

volgens mij wel goed. alleen kan hij nog wel eens het korte voorbeen geven van Ferro, maar ik weet het niet zeker, ken er niet zo veel.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:38

Qua type spreekt Rousseau mij meer aan dan Osmium, maar dat is puur smaak. Misschien kun je Cute pm-en die heeft dit jaar met Rousseau gefokt, misschien kan ze uitleggen waarom.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:21

vraag LACHMAR.. zij heeft veel ervaring met osmiums en veel foto's van nakomelingen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:36

ik zou ook voor rousseau gaan, maar dat is omdat ik persoonlijk meer fanben van rousseau dan osmium, jammer dat osmium niet meer uitgebracht kan worden. want het is verder wel een mooie hengst

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:45

tja de nakomelingen die ik van beide heb gezien,spreekt rousseau mij duidelijk meer aan,ook qua hengst zelf,heb hem heir in de pavo cup gezien,en prachtig beest,met osmium altijd weinig gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:32

OK bedankt en wie kan mij dan meer vertellen over de nafok van Rousseau?? Ferro x Roemer, geeft dat wel wat lengte mee?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:09

Wij hebben thuis 1 van Osmium en 1 van Rousseau. Allebei X houston. Ik vind persoonlijk de Osmium veel belovender! geweldig voorbeengebruik en ook een goed achterbeen gebruik. Ik vind onze Rousseau veel minder flitsend, ze loopt veel korter. Toen de nu 3 jarige osmium nog veulen was werd ze 6e in de finale van Ermelo. Haar volle broer ook van Osmium werd 11e in de finale. De rousseau werd 1e in Drachten maar liet zich in Ermelo minder zien.
Ik blijf echt een fan van Osmium. Ik heb evt. wel foto's voor je.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:40

Ik denk dat de bloedvoering met Osmium en Gribaldi erg mooi is, dan fok je kracht op de lossigheid van Gribaldi.
Rousseau fokt zeker lengte! Roemer-bloed fokt sowieso vaak lengte. Wellicht soms wat fijntjes.
Maar ik denk dat ik in jouw geval voor osmium zou gaan.
Kan ik een optie op het veulen krijgen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:05

Rousseau schijnt te veredelen qua type. Zelf heb ik destijds met Osmium willen fokken. Vergrotende factor, Calypsomoeder sprak me wel aan, niet te heet.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:15

Oh nee geen osmium, wij wouden daar eerst ook mee fokken tot we hem in het echt op stal hebben gezien wat een lomp paard vind ik dat, dat voel me onwijs tegen, sinds dien wil ik geen osmium meer hebben, nafok kan ik niks overzeggen en rousseau ben ik ook geen fan van, beide paarden niet echt een goed kwalitatief goeie achterhand.. ik zou zelf in een hele andere hoek zoeken.. maar als ik moest kiezen Rousseau

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:00

Ik denk dat je bij een bloedtype merrie best Osmium kan kiezen. DAt vind ik nou een mooi degelijk paard zoals hij gebouwd is.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:36

Dat weet ik nog niet, je moet toch bloedtype hebben of niet dan? Niemand die nog graag op een soort groninger wil rijden de meeste zoeken toch wat bloederigs op en dan bedoel ik geen dun ielig paard maar gewoon een goed gebouwd paard maar met luxe beentjes en mooi fijn koppie.. en daar zou ik totaal geen osmium voor gebruiken want dat hoofd is totaal niet luxe en die benen ook niet..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:39

Als je Osmiun combineert met een bloedmerrie krijg je echt een heel mooi chique paard er uit. Kijk eens naar Burgraaf. Nog zo'n verhaal. Als je die hengst hengst op een willekeurige merrie zet kan er ook een heel zwaar type uit voortkomen. Combineer je hem met een bloedmerrie, komen er mooie en goede paarden van.
En we hoeven toch niet allemaal poppetjes te fokken?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:00

Als je echt een ferro nakomeling wilt hebben zou ik toch voor Metall gaan. schitterend dier...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:09

Op de site van Jacob Melissen staat deze combi ook een paar keer. Misschien leuk ter orientatie.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:18

Inderdaad als je een ferro wil, dan moet je inderdaad metall doen, ik hoef ook geen poppetjes te fokken ben zelf namelijk wel fan van de bodybuilders maar het zijn totaal niet mijn type hengsten waar ik mee zou fokken gewoon ook qua achterhand..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:52

Metall was eerste keuze maar das diepvriessperma en dat zie ik niet zo zitten eigenlijk.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:39

Ik vond toevallig op internet een 3 jarige Osmium X Gribaldi.
Ik vind het een erg mooie verschijning!

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:52

Hee thanx! Das wel mooi dier ja!

Maat en bot maar toch wel sjiek! Ziet er leuk uit! Mijn merrie en de hele stam heeft veel bloed dus die kan Osmium denk ik wel hebben.

Metall is super gaaf maar veredelt wel wat hoor, en dat hoeft niet echt.

Silvia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:08

Sinds een maand of 2 heb ik zelf ook een osmiumzoon.
Hij is gefokt uit een don primaire. en hij is nu ongeveer 2 maanden onder het zadel, en pakt alles goed aan. Heeft een goed voorbeen gebruik en is erg fijn in de omgang.
Veel succes nog met je keuze!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:54

er zijn best veel osmiums geboren. Op marktplaats staan momenteel 3 osmiums te koop aangeboden zo te zien. De osmium x gribaldi hierboven staat er ook bij. Daarnaast is nog een osmium x junior (bewegingswonder genoemd) en een 3 jarige osmium x burgraaf merrie (wat ik niet zo'n goede combi vind). Alledrie dus met foto. Ik zou gewoon eens wat paardensites afzoeken met afbeeldingen van nakomelingen van Osmium. DAn krijg je een beetje een beeld hoe hij fokt.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:11

Ik heb zelf twee osmiums en heb er in totaal drie zadelmak gemaakt en gereden.
Met werken zijn ze echt super fijn. Slim en zeer werkwillige paarden.
Kwamen alledrie uit een verschillende moeder.
Bij mijn eigen osmiums is het achterbeen sterk verbeterd wat bij mijn merrie juist een beetje traag was.
Wil je foto´s dan moet je me maar ff pb´en, maar kan ze niet hier plaatsen, want ik ben op vakantie.
ben morgen weer thuis.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:15

Zoro schreef:
Dat weet ik nog niet, je moet toch bloedtype hebben of niet dan? Niemand die nog graag op een soort groninger wil rijden de meeste zoeken toch wat bloederigs op en dan bedoel ik geen dun ielig paard maar gewoon een goed gebouwd paard maar met luxe beentjes en mooi fijn koppie.. en daar zou ik totaal geen osmium voor gebruiken want dat hoofd is totaal niet luxe en die benen ook niet..

Ik heb 4 osmiums op stal gehad en alle vier waren zezeker niet lomp gebouwd hoor.
En onder het zadel kan een paard toch heel veer veranderen vind ik.
Osmium is gewoon kollosaal en groot gebouwd, maar zeker niet lomp hoor.
Het misstaat hem niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:30

Ik heb een Osmium veulen verzorgt, super karakter zat er in. Kon ook nog leuk bewegen.
Het is geen shetlander, dus veel meer over type en hoe hij vererft kan ik niet zeggen .