jaarling mogelijk drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 16:59

Een oom van mijn vriend heeft 2 jaarlingen, een hengst en een merrie. Allebei ontzettend leuke dieren om te zien die goed kunnen bewegen. Nu zei ik van het voorjaar al tegen hem, "ik ga naar Lemelen om Japie te laten castreren, het is slechts voor 30 euro, zal ik jouw hengst meenemen want die moet er eigenlijk ook hoognodig aan geloven". MAar kennelijk was hij er nog niet klaar voor want hij wilde het niet. Intussen breekt het seizoen aan dat zijn merrie hengstig wordt. Dit is tevens het seizoen van warmte en insekten, zodat castratie niet te doen is. Mijn 2 jarige staat inmiddels ook bij hem op de wei, omdat ze het weelderige gras hard nodig had om te groeien (bij mij was ze ondanks al de brokken en voordroog afgevallen). De merries hadden vandaag hengstig moeten worden, misschien worden ze het morgen nog. Nu maak ik me over mijn 2 jarige niet zo druk. In maart wordt ze immers al 3. Maar die jaarling... Wat voor impact zou de groei van een vrucht hebben op zo'n jong dier?

ijsklontje

Re: jaarling mogelijk drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:41

Ik kan alleen zeggen dat de mogelijheid bestaat dat ook de jaarlinger drachtig is. Ik zou de da gaan bellen om laten controleren of ze drachtig. Ik zou mijn jaarlinger niet drachtig willen hebben. Ik denk dat het groei problemen opleverd. Ik weet niet wat de andere daar over denken.

groetjes
Chantal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:04

Ik zou idd zo snel mogelijk laten scannen! Een jaarling drachtig, lijkt me niet echt goed voor de groei enzo.. Volgens mij is de merrie dan ook nog helemaal niet klaar om te kunnen bevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:42

En daar zet jij je merrie bij in de wei?

En de impact van een drachtige jaarling kun je zelf ook wel inschatten denk ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:57

tjah in het wild lopen ze ook samen he [***]
maar ik zou haar ook snel laten scannen, lijkt me idd niet erg goed voor zo'n jong meissie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:57

BrittKitt schreef:

vind je dat zelf ook niet een simpele opmerking?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:22

Als ze drachtig is, laat je het veulen er dan uitspuiten. Als je dit doet kan het zijn dat de merrie nooit meer drachtig wil worden, nouh veel succes er mee.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:02

Het is zeker erg slecht! jonge merries die te hard groeien willen ze nog weleens laten dekken, omdat de merrie dan haar groei aan het veulen geeft, en ze daar energie aan geeft. dit is dus echt niet goed voor zo'n ukkie!

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:24

Het is inderdaag erg slecht voor je jaarling. Persoonlijk denk ik niet dat ze drachtig is, omdat dat zelden voorkomt bij jaarlingen. Maar als dat wel zo is, heel sneeeel uit laten spuiten, anders je paard naar de k.l.o.t.e.n.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 14:14

Ik zal dat zeker tegen hem zeggen dat hij het veulen beter kan af laten spuiten. Maar of hij zal luisteren... hij heeft wel eens vaker niet naar mij geluisterd namelijk. Kijk, over mijn 2 jarige maak ik me niet heel druk. Ze is om precies te zijn 2 jaar en 5 maanden, dus bijna 2,5 jaar. Hoewel veel mensen ook bij die leeftijd twijfels hebben voor drachtigheid denk ik dat het niet veel kwaad kan.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:52

Ik denk dat de kans dat de jaarling drachtig is een heel stuk kleiner is. Merries worden meestal pas hengstig in het jaar dat ze 2 worden. Hengsten echter, zijn al vruchtbaar als ze een jaar zijn. Mijn jaarling hengst heeft tot en met dit voorjaar bij mijn merrie die nu 2 is geworden in de wei gelopen. Toen ik dit voorjaar merkte dat de hengst iets te serieus werd heb ik ze uit elkaar gehaald.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:18

[***] schreef:
BrittKitt schreef:

vind je dat zelf ook niet een simpele opmerking?

d'r staat toch ook een knipoog bij

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:55

Zidalgo schreef:
Ik denk dat de kans dat de jaarling drachtig is een heel stuk kleiner is. Merries worden meestal pas hengstig in het jaar dat ze 2 worden.

Dan is deze merrie er vroeg bij want hengstig worden daar is toch al sprake van bij haar. Ik hoop ook maar dat het loos alarm is. In ieder geval wordt advies gevraagd bij de dierenarts of het goed is om het veulen te laten komen of beter weg te laten spuiten. ALS ze drachtig is natuurlijk.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:34

Desiree schreef:
Ik zal dat zeker tegen hem zeggen dat hij het veulen beter kan af laten spuiten. Maar of hij zal luisteren... hij heeft wel eens vaker niet naar mij geluisterd namelijk. Kijk, over mijn 2 jarige maak ik me niet heel druk. Ze is om precies te zijn 2 jaar en 5 maanden, dus bijna 2,5 jaar. Hoewel veel mensen ook bij die leeftijd twijfels hebben voor drachtigheid denk ik dat het niet veel kwaad kan.

Ik hoop voor jou dat het dan goed afloopt!
Buiten het feit dat het geheel niet een verstandig idee is om een veulen een veulen te laten krijgen ... en hier bedoel ik de jaarling EN de 2-jarige! ... vraag ik mij af of je oberhaupt papieren er voor kan krijgen!

Door onvoorzichtigheid, onkunde en gewoon, in mijn mening, totaal onverschilligheid komen misschien 2 veulens ter wereld bij twee jonge beesten die zelf nog veulens zijn! Je verwacht tot niet en nimmer aux serieus genomen te worden met dit zuiver 'kinder' mishandeling !
Laatst bijgewerkt door Peterina op 20-08-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:23

papieren krijg je er niet bij, wel knhs of nrps paspoort enzo

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:45

Gelukkig zijn er Stamboeken die geen papieren geven aan de veulens van 3-jarige merrie moeders!!!!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:46

Is er inmiddels al duidelijkheid over de jaarling? Drachtig of niet?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 09:17

Ik kan wel papieren krijgen dan bij dat veulentje. MAar dat zijn dan blauwe papieren. En die zal ik dan ook aanvragen. Mijn 2 jarige merrie is te vergelijken met een puber die een kind krijgt. DAt is jong, maar dat gaat bij paarden wel goed, beter dan bij mensen. Er zijn veel mensen die dat bewust doen, fokken met een 2 jarige merrie en dan met 3 jaar in rijden en in de sport doen. Maar veel mensen geven er de voorkeur aan om het dier uit te laten groeien. Ik heb die voorkeur ook, anders had ik deze 2 jarige gewoon serieus laten dekken door een officieel erkende hengst. Maar nu is er dus dit gebeurd. Over de jaarlingmerrie maak ik me wel zorgen. DAarom wil ik zoveel mogelijk informatie inwinnen.

Ze zijn inmiddels nog steeds niet hengstig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:55

Peterina schreef:
Gelukkig zijn er Stamboeken die geen papieren geven aan de veulens van 3-jarige merrie moeders!!!!

Weet je wanneer een koe (kortere levensduur dan een paard) haar eerste kalf krijgt?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:43

ceasario schreef:
Peterina schreef:

Weet je wanneer een koe (kortere levensduur dan een paard) haar eerste kalf krijgt?

Wat heeft dat in God's naam met deze onderwerp te maken ????

Je kan allerlei excuses en uitleg verzinnen waarom het 'goed' is of voor je eigen acceptabel is, maar fokken met een twee jarige PAARD is niet acceptabel of verantwoord. Tenminste als je van dieren en paarden houd!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:55

Dat die man zijn paarden bij elkaar in laat staan vind ik behoorlijk dom. Maar ik kan werkelijk niet snappen dat je je 2-jarige daar ook nog bij gaat zetten. Dat is toch vragen om dit soort dingen?

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:16

ceasario schreef:

nee!! Jij wel?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:29

een koe kalft voor het eerst als ze (amper) 2 jaar is
ze dragen negen maanden

maar hemeltjelief een jaarling laten lopen bij een hengst....
sorry hoor maar dat vind ik zooo stom

een merrie is naar mijn mening pas aan dekken toe op 3 jarige leeftijd
een veulen laat je toch geen veulen krijgen
waarom sommige mensen paarden hebben............

en als ze toch drachtig blijken te zijn meteen weg laten spuiten
volgens mij heeft dat geen invloed op en evt. latere drachtigheid

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:37

KarinvdM schreef:
Dat die man zijn paarden bij elkaar in laat staan vind ik behoorlijk dom. Maar ik kan werkelijk niet snappen dat je je 2-jarige daar ook nog bij gaat zetten. Dat is toch vragen om dit soort dingen?

gebeurt zo vaak hoor, en vaak weten jaarling hengsten niet eens dat ze uberhaupt wel kunnen dekken! Daar zijn ze vaak nog niet eens mee bezig (uitzonderingen daar gelaten dan...)
Je kan jaarling hengsten toch ook gewoon bij oudere merries zetten??
(dit heb ik al erg vaak gezien)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 17:02

Mijn 2 jarige staat nu eenmaal beter bij hem op de wei, dan de schrale wei bij mij die ze moet delen met mijn andere paarden en waar ze ondanks het vele bijvoeren van mij (brokken en voordroog) niet dikker werd. Nu begint ze gelukkig weer een stuk ronder te worden. Je kunt de ribben nog net zien. Ik had die jaarlinghengst ook liever als ruin gezien maar het is niet mijn paard. Oordeel niet te gemakkelijk over andermans situatie. En overdrijf niet zo, noem het niet onverantwoord om een dier dat ruim 2 jaar is hier aan bloot te stellen.

Helaas verkeert de oom van mijn vriend in de veronderstelling dat "het allemaal niet zoveel kwaad kan". Hij is niet zo gemakkelijk te overtuigen.