vraagje over fjord ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

vraagje over fjord ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:10

Hallo,

Ik had eerst een ander topic hierover maar omdat er iets mis was gegaan op bokt heb ik maar weer een nieuwe geopend, Ik heb ook bijna geen antwoorden ervan gezien dus ik had er nog niet veel aan..

Mijn vraag was :

Hoeveel gewicht kan een fjord maximaal houden?

Tosca_Denise

Re: vraagje over fjord ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:03

hej,
een gewone poy teminste dat zegt mijn instructeur kan ong. 200 kilo dragen een fjord is wat sterker gebouwd dus ik schat rond de 300 tot 350 kilo

groetjes denise

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:07

so dan... 200 kilo
Ik vind dat fjorden..tinkers...en alle kleine koudbloedjes gewoon volwassenen kunnen dragen hoor. Grote en kleine mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:11

200 kilo lijkt me sterk, een fjord en andere koudbloeden kunnen rond 80 kilo dragen dat is echt een stevige volwassen/

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:43

Tosca_Denise schreef:
hej,
een gewone poy teminste dat zegt mijn instructeur kan ong. 200 kilo dragen een fjord is wat sterker gebouwd dus ik schat rond de 300 tot 350 kilo

groetjes denise

350 kilo vind ik wel erg veel, dat weegt ie zowat zelf
ik vind 100 een maximale, ze zouden heus wel meer kunnen dragen maar denk niet dat dat zo goed is voor hun rug.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:50

judith_cloud schreef:
200 kilo lijkt me sterk, een fjord en andere koudbloeden kunnen rond 80 kilo dragen dat is echt een stevige volwassen/

Nou, sorry hoor, maar ik ben maar 1.60 en ík weeg zo rond de 80 kilo.
Wat denk je dat een stevig gebouwde volwassen man dan weegt? En die zou niet op een koudbloed kunnen omdat dat te zwaar is?! Onzin.
Verder kan je een fjord natuurlijk ook niet met 'andere koudbloeden' vergelijken. En fjord van 1.40 kan natuurlijk niet zoveel dragen als een Shire of Bels van 1.75.

Even weer on-topic. 350 kilo is idd errug veel.
Wat een fjord kan dragen is heel afhankelijk van de bouw. Hele slanke (zegmaar, de bouw van ijslander zo'n beetje) kunnen natuurlijk minder dragen als stevige fjorden met een korte rug.
Ik denk dat 100 kilo voor een 'normale' maat fjord met een niet al te lange rug goed te doen is.

Nu ik erover na denk, misschien bedoelde je instructeur dat normale pony 200 kilo kan trékken? Dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 17:35

oke bedankt.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:42

Ik zou zeggen 100 ongeveer, want 80 kunnen ze zeker en dat vind ik een beetje weinig.
Op de manege hadden we een instructrice die nogal fors was zeg maar, en die kon echt met gemak op een fjord.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:06

want ik ken iemand en die wou graag op een fjord ( die meneer weegt 130 kilo ) maar ik zat zo te denken is dat niet veelste zwaar??

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:21

130 kilo is voor elk paard te zwaar!

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:57

zo ziet het eruit als hij op een andere zit. ( rusische/pools ras ) van 1.55 die kon hem makkelijk houden:
Afbeelding

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:57

Als je echt een ouderwetse Fjord hebt, dus een compact Trekpaardje dan kan tie echt veel hebben orr, want die beesten zijn ontzettend taai. Dus ik denk dat zo'n ouderwetse Fjord toch best 130 kilo moet kunnen dragen. Als tie goed volgroeit is. Als het zwaarder word is dat niet goed voor het paard denk ik. Dan kan het wel een keer, maar niet elke dag ofzo.
Een moderne 'sportfjord' kan denk ik 100 kilo dragen.
En 130 kilo voor elk paard te zwaar?? Dat is echt gelul, weet je hoe sterk Trekpaarden bijvoorbeeld zijn, die hebben daar echt geen moeite mee hoor. En een beetje forse warmbloed zou daar ook geen moeite mee horen te hebben.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:58

ilovejuno schreef:
zo ziet het eruit als hij op een andere zit. ( rusische/pools ras ) van 1.55 die kon hem makkelijk houden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OI7QNRYI[/img]

Sorry dat ik het vraag, maar wat is dit voor een ras? En heb je meer foto's van dit paard, als ik het zo zie is het een supermooi beest

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:09

de ras is onbekend maar we weten alleen dat ie uit polen of rusland komt die kante.. ( het paardje is van men nicht )
ik zal nog een foto plaatsen.. even zoeken

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:13

bij manege de zwaanhoek hebben ze russen (www.dezwaanhoek.nl en dan ff bij ponykampfoto's kijken.. dan zie je ze wel staan)
deze heeft er wel wat van weg ja...

Edit!!!!! Verkeerde link..nu de goede
Laatst bijgewerkt door Annemarie op 17-08-05 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:16

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:16

ik zal even kijken..

* edit * site doet het ( nog ) niet..

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:21

Die hierboven ge-edit!
En ff die foto bekeken, leuk beestje zeg!
Heb je ook foto's ervan onder het zadel? Ben heel benieuwd.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:54

Fjorden kunnen veel houden!
Vooral de wat ouderwetse types
Ik weet alleen niet precies hoeveel..

Moniek_Jordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:58

het is idd de bouw van de fjord
maar ook de sterkte van de rug je hebt smalle luxe modellen en ook oudere mobellen die bijv. een vrij zwakke rug hebben
dus maar het gewicht is niet altijd zo erg probleem maar je moet ook rekening met de lengte van de ruiter houden
wand als de benen telang zijn is het voor de fjord ook niet lekker

maar dit is mijn mening

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:33

hij is niet zo groot mischien net 1.70.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 18:21

ik vind dat mijn tinker van 1.48 hoog echt geen presoon op haar rug moet hebben die zwaarder is dan 80 kilo! en dat geld eigenlik ook voor Fjordjes! ze zijn misschien wel sterk, maar je moet wel een beetje in verhoudingen kijken bij die beestjes. Ze zijn waarschijnlijk ook al lang niet meer zo sterk als een bijv een belgs trekpaard, omdat er in de loop van de tijd ook wel weer wat is veranderd aan een Fjord. tegenwoordig heb je meer luxere Fjorden, maar dan nog een ouderwets type fjord van 1.40 zou ik nooit iemand op zette van 100 kilo!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:27

leintje24 schreef:
ik vind dat mijn tinker van 1.48 hoog echt geen presoon op haar rug moet hebben die zwaarder is dan 80 kilo! en dat geld eigenlik ook voor Fjordjes! ze zijn misschien wel sterk, maar je moet wel een beetje in verhoudingen kijken bij die beestjes. Ze zijn waarschijnlijk ook al lang niet meer zo sterk als een bijv een belgs trekpaard, omdat er in de loop van de tijd ook wel weer wat is veranderd aan een Fjord. tegenwoordig heb je meer luxere Fjorden, maar dan nog een ouderwets type fjord van 1.40 zou ik nooit iemand op zette van 100 kilo!

Ik vind ook idd niet dat een modern Tinkertje of Fjordje dat niet iedere dag op z'n rug moet krijgen. Maar een echte ouderwetse Fjord of een echte ouderwetse Tinker, (en met een ouderwetse Fjord bedoel ik geen vetgemeste moderne Fjord ) kan 100 kilo echt wel hebben orr.. Paarden en zeker koudbloeden zijn niet van karton.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:59

Nou, mijn vader kroop een keer op mijn fjord, en ik heb hem er weer snel eraf gehaald. Was echt te zwaar voor haar. En toen weegde mijn vader zo'n 95 kg. En hij stapte alleen maar.

Maar ze is ook alleen maar mijn kippegewicht gewend (45 kg). Maar als je een hele flinke en grote fjord hebt en er niet dagelijks op kruipt en rustig aan doet, moet het wel gaan denk ik. Maar ligt een beetje aan de pony zelf.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:25

Ze zullen het wel KUNNEN dragen, maar als dat vaak gebeurd, dan zal de fjord ondanks zijn sterke gestel wel snel been- en rugproblemen krijgen. Ik zou het zelf niet doen, vind ik beetje zielig.