[TI] tinkers: gericht op 1 persoon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

tinkers: gericht op 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:50

zijn jullie tinkers ook zo gericht op 1 persoon? Ik merk in de loop van de tijd dat ze zich steeds meer aan me gaat hechten.

Als een ander persoon erop rijd is ze druk en bijna niet te houden. BIj mijn verzorgster doet ze ook wel redelijk normaal, maar is ze wel een stuk voorwaartser dan bij mij. Het gekke is dat ze bij mij steeds rustiger wordt en me echt begint te vetrouwen.

Het duurt bij een Tinker volgens mij ook best wel lang vooradt ze iemand echt vertrouwen, ik heb haar nu ruim 1,5 jaar, maar vind dat het de laatste tijd pas echt goed gaat tussen ons.

Hebben jullie dat ook?

groetjes Marjolein

Angeliekje

Re: tinkers: gericht op 1 persoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:35

Mijn merrie Anouk is met rijden wel op mij gericht, maar met de omgang is ze wel op meerdere mensen gericht, dat komt ook waarschijnlijk omdat er op de tinkerfokkerij waar ze staat veel mensen rondlopen. Ik heb een bijrijdster die twee keer achter elkaar eraf gebokt is door haar, en daardoor begin ik wel te twijfelen over ermee doorgaan, straks gebeuren er nog ongelukken!! Als ik erop rijd is het echt een engeltje, maar ze is nog jong (in mei 4 jaar geworden), ze moet het wel leren iemand anders op haar rug.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:52

klopt mijn tinker is ook erg gericht op mij.
als ik hem uitleen aan 1 van mijn vriendinnen is hij niet voor uit te branden, terwijl ik nergens last van heb!

ik kan er wel om lachen dat hij dit gedrag vertoont bij andere, toch een teken dat hij mij erg mag en vertrouw!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:14

Ja, dit herken ik !! Zowel mijn eerste paardje als mijn huidige hebben dit heel sterk. Ik kan alles met ze doen, terwijl ze bij mijn verzorgster echt rotzooi uithalen.. Ze testten ze echt uit.. Het gaat tegenwoordig wel beter, maar in het begin was ze echt mn bijrijdster aan het uitproberen door bijvoorbeeld niet te willen lopen bij het wandelen, stokstijf midden op straat stond ze stil!! En met longeren wilde ze ook niet lopen..

Toen ik haar net een paar dagen had, liep ze zo de binnenbak uit toen ik haar longeerde, rende ze gelijk naar het gras om te eten!! Ik ging er zo achteraan met de longeerlijn Gelukkig was het gras maar 5 meter verderop al

Als ik bij haar op het land was, toen ze nog met alle andere merries stond, joeg ze alle paarden weg, om daarna mij voor haar alleen te hebben.. Dan kwam ze echt helemaal tegen me aan staan kroelen.

Andere mensen vind ze wel leuk, maar dan is het meer om een snoepje te bietsen of iets dergelijks.

Groetjes Dianne

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:44

Tosca trekt ook heel erg naar mij. Alleen als iemand anders haar voert, gaat ze er op af. Als ze mij hoort lopen, gaat ze helemaal hinniken. Doet ze alleen bij mij. Mijn man vindt ze alleen interessant als hij wat lekkers heeft. Met rijden weet ik niet, alleen ik rijd haar.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:57

da's eigenlijk best wel cool hihi

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:06

Ha ha, ja, dat doet Keeva dus ook. Als ze in de wei staat, en iemand anders (ook mijn man) wil haar aaien, dan gaat ze met haar dikke kont naar hem toe staan. Als ik er dan bij kom staan, draait ze zich om en laat ze zich wel kroelen.

Met rijden is ze overigens niet vervelend naar anderen, ze probeert dan wel wat meer uit (even kijken hoe ver ze kan gaan), maar is niet vervelend of zo.

Dit heeft ook wel een tijd geduurd hoor, heb haar nu 2 jaar en pas sinds een half jaar of zo "geeft" ze zichzelf helemaal over. Mooi is dat hé !

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:25

Nee, eigelijk niet.
Shakyra kan het volgens mij met iedereen wel vinden (zolang ze aandacht en vooral eten krijgt )
Haar hengstveulen, Kaylen, trekt misschien wel iets meer naar mij toe, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik bij de geboorte geweest ben en ook elke dag met hem bezig ben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:39

Ik merk dat eigenlijk bij ieder paard (ieder ras dus ook...)?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:11

Rhona is een allemansvriendje. Daar ben ik juist wel blij mee, als ik om wat voor reden dan ook niet kan komen, is het geen probleem dat iemand anders haar verzorgt. Ze zal zeker wel uitproberen, maar als je duidelijk bent met je grenzen, is dat snel over. Als er gewerkt moet worden, is het wel handig als je haar kent, want dan wil ze nog wel eens haar trukendoos open trekken Maar ook daar is voor een vreemde wel door heen te komen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:44

Bij Tinker had ik ik idd ook, zodra ik de stal in kwam lopen en ik riep hem stond hij meteen met zijn hoofd over de deur te hiniken, terwijl hij dat bij anderen niet deed (tenzij ze kwamen voeren ) en dat terwijl hij toch eigenlijk manegepaard was. Ook als hij werd losgegooit, iedereen moest moeite doen hem weer te vangen terwijl hij naar mij toe kwam lopen .
Maar met rijden luisterde hij gewoon naar niemand.

Met Gaia (kwpn) heb ik dat veeel minder, dat begin nu na 2 jaar pas een beetje te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:47

Dewi trekt wel naar mij en naar mijn vader. Ik omdat ik er veel mee bezig ben, mijn vader omdat die ze doordeweeks voert en verzorgt als ik op kot ben. Naar andere mensen zal ze meer de kat uit de boom kijken, maar het betert al, en ze gaat niet meer op de loop met vreemden, maar blijft afwachtend in de buurt.

Isa is een allemansvriendinnetje, al is ze wel helemaal verzot op mijn vader. Maar die is er ook vanaf de eerste dag heel veel mee bezig geweest, alle dagen meerdere keren per dag gaan knuffelen enzo. Mijn vader kan er dus álles mee, en van hem accepteert ze alles Naar mij luistert ze ook wel, maar ik doe ook meer vervelende dingen (haar van moeder weghalen, wassen etc. )

Dus kortgezegd, het is gewoon puur hoe het dier is opgevoed, welke ervaringen het heeft, en hoe het van karakter is.

Ander voorbeeldje, ik heb nog een haflinger, is ook een allemansvriendje, naar iedereen aandacht vragen en ze luistert naar iedereen. Toch zal ze alleen voor mij echt alles doen, en werkt ze actiever mee, bij de anderen is ze wat passiever. Komt gewoon omdat ik haar baas ben en die anderen niet

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 14:37

ik denk ook dat het bij elk paard/paardenras verschilt !
macho heeft wel de kat uit de boom gekeken,ik heb hem nu bijna drie jaar maar het heeft wel 1,1/2 jaar geduurt voordat onze band echt goed werd.
bij andere paarden van mijn nichtje ging dat altijd veel sneller !
hij is wel vriendelijk naar andere mensen,maar afstandelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 19:31

Jessie komt uit Engeland, en was ontzettend gesloten de eerste twee jaar. Pas na 2 jaar (heb haar nou 3 jaar) werd ze opener, ging ze geintjes uithalen, gaf ze zich over en stelde zich open. Heb nou een veel betere band met haar. Ze is een echte einzelgänger, ook wat weidemaatjes betreft.
Ze vind mensen wel gezellig, (je weet nooit of ze wat lekkers hebben ) maar ze houd wel afstand. Behalve bij mij thuis, ik vrees dat ze de volgende keer in de gang staat haha.

Dus tja, ze is wel meer op mij gericht dan op anderen, en ze wordt met de dag opener en gezelliger. We blijven elkaar ontdekken

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:07

mijn Tinkerbell is wel erg gefixeerd op de mensen die ze kent: met name mij, mn vriend en mn moeder. Vreemden vertrouwt ze absoluut niet en ze loopt dan ook gewoon weg op de wei ofzo. Uiteindelijk is ze wel handelbaar bij vreemden, ze houdt er alleen helemaal niet van.

We hebben haar nu iets meer dan 4 jaar en pas nu merk ik dat er van hechting met ons sprake is!!!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:08

Ik denk dat ieder paard zich wel meer richt tot zijn eigenaar of verzorger.
Dat is bekend en vertrouwd.
Noop hinnikt altijd érg enthousiast als ik aankom, en als ze buiten staan (op de wei of in de bak) komt ze ook altijd naar me toe.
Maar... dat is niet om MIJ, maar om de wortel of appel die ik altijd mee heb.
Dus... ze hinnikt naar de appel. ('hee, daar is mijn appeltje weer..' )
Ik maak me geen illusies.
Dat ze me (of de appel ) herkent is een feit.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:46

ik heb nooit paardensnoep of appels of wortels of andere lekkernijen bij me dus als ze naar me toekomen is het weldegelijk omwille van mij

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:56

Ik ben overigens wel van mening dat veel import-tinkers moeite hebben met iemand te vertouwen.
Bij Noop merk ik wel dat ik dát nu heb overwonnen, ze is goedmoedig en zachtaardig, maar vertrouwen heb ik wel moeten verdienen.
Door trauma's of stress voor. tijdens enna het transport (import) zijn veel tinks beschadigd.
Misschien bedoel je dat, Leintje24?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:29

ik heb hier nog lang over nagedacht en ik blijf twijfelen of het tinker-typisch is. ik heb geen ervaring met andere eigen-paarden dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

gam is wel erg op mij gericht, eten of geen eten bij me, en zet inderdaad ook geen stap als de ruiter op hem ook maar even laat zien dat die geen overwicht heeft.

zijn er paarden-eigenaren die dit herkennen? vast wel!

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:39

hoi ik heb ook een tinker, en mijn tinker heeft het ook heel erg, ik kan alles bij dr doen enzo, maar als me zus, pa, of stalgenootje, of iemand anders bijv. de stal in komt draait ze haar kont naar je toe, niet omdat ze gemeen wilt, maar gewoon omdat ze echt best wel bang is dan, en dat kan ik ook met heel veel andere dingen merken!.
groetjes marinda

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:17

Grappig, onze Djana ziet ons altijd samen en als ik een dag alleen kom dan blijft ze maar zoeken en achterom kijken zo van, hallo waar is die andere ik mis toch iets.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:20

Snowdon en Ultimate staan altijd al op me te wachten en anders komen ze er wel aan gedarteld. Als ik met Snowdon weg ben geweest en ik op de terugweg Ultimate roep, hinnikt ie altijd.. echt zoo lief. (Maar dat is natuurlijk voor Snow bestemd )

Maar ik blijf van mening dat t niet iets tinkertypisch is...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:30

Ik vind het ook niet Tinker typisch. Ik heb zelf heel wat andere rassen (gehad) en sommige paarden hebben het natuurlijk wel wat sterker dan anderen.

Parcival probeert ook mensen uit. Mensen die niet zo heel erg handig zijn met rijden worden getrakteerd op een rondvliegende Tinker, voor mensen die wel aardig kunnen rijden heeft hij het duikbooteffect. Dan gaat hij opeens heel erg diep lopen.

Mijn andere paarden hebben/hadden weer andere trucs voor onbekende ruiters. Het is nu eenmaal paarden eigen om een nieuwe berijder uit te proberen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:08

Mijn paardjes zijn absoluut niet gericht op 1 persoon. Iedereen kan lopen en rijden met ze. Ook met Katinka, die uit Ierland komt. Dus nee, dat eenkennige hebben die van mij helemaal niet.
"Wie voert is vriend" denken ze...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:56

ik denk eigenlijk ook wel dat alle rassen zich vooral richten op hun eigenaar (heb voor mn tinkers ook een bont allegaartje gehad), maar bij tinkers valt me dat extra op.
nu moet ik wel zeggen dat er een groot verschil is van paard tot paard. Tinkerbell heeft meer dan twee weken op transport gestaan en is toen ook nog een twee weken ernstig ziek geweest. Zoals al gezegd begint ze nu pas ons echt te vertrouwen en van vreemden op de wei moet ze al helemaal niet weten (we hebben haar inmiddels 4 jaar) ze moet volgens mij echt getraumatiseerd zijn. mijn moeder denkt dat ze ontzettend vaak van eigenaar is verwisseld, want toen we ze voor het eerst op manege zetten was ze compleet van de kaart: apathisch,...
Nu al enkele keren van huis is geweest voor een tijdje (manege, hengsten,...) voelt ze zich steeds beter...misschien omdat ze weet dat ze daarna weer terug mag bij ons???
Mijn nieuwe tinker angel is helemaal anders. we hebben haar sinds vorige week woensdag en nu al is er sprake van een band: ze komt naar je toe, hinnikt vrolijk, is niet bang als je iets met haar doet,...
Ik denk dat het vooral met de voorgeschiedenis te maken heeft hoe je tinker op jou en anderen reageert...