Fokkerij in 2100

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Fokkerij in 2100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:43

Bij fokkerij zijn we nogal gewend om terug te kijken naar wat er vroeger was en waar onze paarden vandaan komen. Toch gaat het bij fokkerij toch vooral over de toekomst. Daarom is het wel eens leuk om in de toekomst te kijken en te denken over hoe de paarden (en pony) fokkerij eruit ziet over 100 jaar. Als we kijken hoe de paardenfokkerij is veranderd in de afgelopen 100 jaar, dan kan ons nog heel veel te wachten staan.

Dus:
Waar worden paarden/ponies voor gebruikt. Komen er nieuwe toepassingen of verdwijnen er toepassingen?
Wie heeft er paarden/ponies ?
Wat kost het fokken van paarden/ponies?
Hoe wordt er geselekteerd?
Hoe ziet een paard/pony eruit?
- worden paarden groter/kleiner?
- worden paarden zwaarder/lichter?
- gaan paarden beter bewegen?
- veranderen de karakters?
- etc.
Wordt er meer technologie toegepast en welke?
Wordt de wereldmarkt meer homogeen of heterogeen?
Komen er rassen bij of verdwijnen er rassen?
Leven paarden langer of korter?
Wordt er nog geld verdiend aan paarden?

etc.

het zou leuk zijn om een aantal visies te bekijken. Denk daarbij vooral aan welke factoren het paardenbestand zullen beïnvloeden.

CGJ12

Re: Fokkerij in 2100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:11

Joost.......... ga aan je werk joh........

Over 100 jaar op zich is er aan het paard niet zo bar veel veranderd denk ik. Maar om een paard te mogen houden, of om er op te mogen zitten zal wel onderhevig zijn aan VEEL regels, wetten en verplichtingen. Kortom, het paardrijden wordt verboden.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:24

Ik denk idd dat er een heleboel regels e.d. bijkomen die paarden houden en paardrijden niet makkelijker gaan maken, en ik denk dat een paard houden nog een stuk duurder gaat worden en dus voor veel mensen die het nu (net) lukt onbetaalbaar gaat worden...

En zeker een auto onderhouden die een trailer kan trekken gaat voor veel mensen moeilijk worden, ik vrees al in de meer nabije toekomst. Maar dat heeft ook een positieve kant: dan komen er weer startplaatsen vrij! Ook weer opgelost...

Overigens zouden dit soort gevolgen wel invloed kunnen hebben op het paardenbestand: mss wel vooral dure sportpaarden en minder "recreatieve" rassen omdat alleen de rijken en profs een paard kunnen betalen? Of juist de andere kant op: meer sobere paarden die goedkoper gehouden kunnen worden zodat je dat nog net kunt betalen. Qua fokkerij bij bijv. het KWPN is nu die splitsing dressuur/springen ingezet en ik vraag me af of dat gehandhaafd blijft, heb daar echt nog geen idee over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:49

100 jaar.... het paarden/ponybestand van onze achter-achterkleinkinderen...

Als de mensheid zichzelf dan nog niet heeft uitgeroeid, of alles heeft vernietigd uit winstoogmerk en egoisme dan vermoed ik zo dat het paard zich heeft aangepast aan de voortdurende ontbossing en andere milieubelastende factoren waardoor eigenlijk inzetbaarheid voor sport terug zal lopen omdat daardoor de zuurstofopname te hoog zal worden waardoor er in 3e wereldlanden zoals Nederland, Duitsland enzovoort mensen zullen sterven door zuurstof tekort.....

Daarnaast vermoed ikzo dat paarden houden dusdanig kostbaar wordt dat er te selectief gefokt gaat worden en men het friezenvoorbeeld zal gaan volgen....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 10:53

Een heel interessante kijk op de zaak is de olieprijs. We zien nou al dat de vraag het aanbod overschrijdt. Dat betekent dat vervoersprijzen de lucht in gaan schieten. Over 100 jaar hebben we geen fossiele brandstoffen meer. Wat betekent dat? Gaan paarden weer ingezet worden voor economische doeleinden zoals bosbouw, landbouw enz? Of gaan we allemaal maar aan de kernenergie en lopen al onze autootjes maar op elektra?

Demografisch gezien zal Nederland in 2100 stokoud zijn waarschijnlijk. Meer dan 30% is nieuw autochtoon (4e, 5e generatie immigrant) en er zal niet teveel jeugd zijn om paarden te rijden. De jeugd zit in wat we nu derde wereldlanden noemen. Natuurlijk houdt niemand de 70-plussers (die over pakweg 20-30 jaar geboren gaan worden) tegen om paard te rijden, maar dat is wat anders. De vraag is of Nederland dan al 25 Miljoen inwoners heeft of juist minder dan 15 miljoen. Ik weet het niet.

100 jaar terugkijkend had het paard een hele andere rol in de samenleving. Wint het paard iets terug van die rol? Of blijft het paard volledig in de recreatieve hoek (op wat medische en voedingsapplicaties na)?

Het feitelijk gebruik zal ons paardenbestand het meest gaan beïnvloeden. Ook of de exportmarkt nog zo hevig bestaat in die tijd of juist groter wordt.

Feit is dat het autopark van Nederland niet door paarden vervangen kan worden (denk aan een file van paarden op de A2 en aan de hoeveelheid mest die zo'n aantal paarden gaat produceren, om het maar niet eens te hebben over de hoeveelheid voer, stalling en weide die dat soort paarden nodig hebben)

In de fokkerij wordt veel KI toegepast. Wordt dat meer in de toekomst of loopt het juist terug? Gaan bepaalde hengsten gewoon tienduizenden merries dekken per jaar of wordt het juist ingekrompen?

Hoe zit het met embryotransplanties? Gaan we merries krijgen die 100 veulens per jaar "fokken" of worden daar regels aan gesteld? Hoe gaat het verder met het klonen van paarden? En hoe doen we aan genetische manipulatie? (we maken een paard op bestelling in het laboratorium).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:32

joostvangestel schreef:
Demografisch gezien zal Nederland in 2100 stokoud zijn waarschijnlijk.

Geografisch gezien staat Nederland dan voor de helft weer onder water, aangezien de VN heeft besloten om van alle ingepolderde stukken land alle kunstmatige dijken te verwijderen en de grond terug te geven aan de natuur.....

Het zou met trouwens niks verbazen als er dan nog vele voertuigen en machines gewoon op fossiele brandstoffen lopen.
25 jaar gelden zeiden mijn leraren ook al dat dat in 2000 op zou zijn........ (stelletje paniekzaaiers!) maar de voorraden zijn nu nog veel groter dan toen gedacht werd. Dat spul maken we echt op tot de laatste druppel zolang het economisch nog uit kan. Kyoto of geen Kyoto.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:36

Dan KLONEN we allemaal onze eigen Salinero of Rubinstein of Ferro haha

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:41

joostvangestel schreef:
En hoe doen we aan genetische manipulatie? (we maken een paard op bestelling in het laboratorium).

Dat is waar ik meteen aan dacht bij het zien van de topictitel. Er zijn er nu in ieder geval al twee 'gemaakt':

* Italian scientists clone first horse
* Champion endurance horse cloned

In de komende jaren zal ongetwijfeld duidelijk worden welke 'bijwerkingen' het klonen heeft en of het een levensvatbare (toepasselijk woord in dit verband) techniek is. Ben benieuwd wat er in 2100 van is waargemaakt, zelf zullen we dat niet meer meemaken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:42

Misschien wel maar heet ik dan anders...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 14:36

CGJ12 schreef:
25 jaar gelden zeiden mijn leraren ook al dat dat in 2000 op zou zijn........ (stelletje paniekzaaiers!) maar de voorraden zijn nu nog veel groter dan toen gedacht werd. Dat spul maken we echt op tot de laatste druppel zolang het economisch nog uit kan. Kyoto of geen Kyoto.

Dat klopt, maar er zijn wat nieuwe effecten. met mijn wereldreisjes ben ik me redelijk rot geschrokken van de hoeveelheid auto's in landen als de Philippijnen, Mexico, Indonesië etcetera. Sommige mensen dachten dat G.O.II (je weet wel Irak) het aanbod op de oliemarkt zou vergroten en dat de prijs zou drukken. Waarheid is dat de olieproductie op maximaal draait en we nog steeds prijzen omhoog zien gaan. Binnenkort neemt China alles op.

Daarnaast is 100 jaar wel 4 keer zo veel als 25 jaar

Maar goed, we verzinnen alternatieve energiebronnen. Over een paar jaar lopen auto's gewoon op plantaardige olie of alcohol o.i.d. Dan is ook dat weer opgelost. Conclusie: we gaan dus niet meer terug naar paard en wagen

iedereen denkt wel dat de markt voor paarden (althans in Nederland) gaat krimpen. Gaat dat ten koste van de kwaliteit? Of importeren onze kleinkinderen over 100 jaar gewoon alle paarden uit Namibië?

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:34

welnee je kan over honderd jaar je eigen paaard samenstellen op internet, met de creditcart betalen en hij word binnen 24 uur thuis afgeleverd

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:40

in de toekomst zullen er veel paarden grand prix aan kunnen door een chipje plaatsen in de hersens

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:46

gevonden schreef:
welnee je kan over honderd jaar je eigen paaard samenstellen op internet, met de creditcart betalen en hij word binnen 24 uur thuis afgeleverd

Geweldig!!!!!!!!!! hahahahahaha ik lig in een deuk.

MET Pentium 4 processor, en heel veel geheugen........

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:48

Ja, en als het karakter je niet meer bevalt kun je een vervangend chipje kopen, even plaatsen en klaar! Zo kun je ook switchen van dressuur naar crossen e.d. ... gewoon even die chip vervangen!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:49

whahaha zou handig zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:04

joostvangestel schreef:
Of importeren onze kleinkinderen over 100 jaar gewoon alle paarden uit Namibië?

Goed plan, daar fokken ze nu al fantastische endurancepaarden.

Hopelijk is er tegen die tijd ook een goede remedie tegen die rottige Afrikaanse paardenziekte.

Maar serieus, ik vraag me idd ook af in hoeverre je tegen die tijd een paard 'op bestelling' kunt krijgen. Net zoals een kind op bestelling...

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:07

Mireille1970 schreef:
Dan KLONEN we allemaal onze eigen Salinero of Rubinstein of Ferro haha

Hahah dat wilde ik ook zeggen. Dan lopen er 500 klonen van Salinero, bonfire, rembrant etc rond

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:14

Hmm wel leuk, maar houd dan ook rekening met de levensduur... klonen leven niet zo lang...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 22:11

adriana schreef:
Hmm wel leuk, maar houd dan ook rekening met de levensduur... klonen leven niet zo lang...

Zoveel te beter, want een gemiddeld paard boven de 14 voegt echt niks meer toe. Die kost alleen nog maar geld ......... (net als 65-plussers... )

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 06:28

CGJ12 schreef:
adriana schreef:

Zoveel te beter, want een gemiddeld paard boven de 14 voegt echt niks meer toe. Die kost alleen nog maar geld ......... (net als 65-plussers... )

Ben ik bij dat ik geen gemiddeld paard heb... Ik hou het wel bij een echte, hoef geen kloon! Om heel eerlijk te zijn: ik vind dat ook allemaal maar een eng idee, dat klonen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:23

Tegen die tijd zal niemand vreemd opkijken van de veranderingen, want er verandert elk moment iets in de paardenwereld. Er was altijd zo'n autoprogramma op tv, waarin ze auto's van de toekomst lieten zien, dit was zo'n 15 jaar geleden en toen dachten we: 'wat een rare auto's, die komen echt niet in productie', maar nu kijken we niet eens vreemd op als er een Ford Ka of een andere vreemde auto voorbijkomt. Dus ik denk dat omdat die veranderingen er in sluipen je het eigenlijk helemaal niet zo door hebt en het als vanzelfsprekend vindt als er twee Ferro's aan een wedstrijd meedoen of dat je een paard kunt bestellen via internet.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:36

Eigenlijk nooit over de verre toekomst nagedacht, 1 jaar verder lukt me al niet eens, kan niet eens voorspellen wat voor veulens er volgend jaar geboren gaan worden.
Wel denk ik dat de paardenhouderij weer elitair gaat worden, door alle regels, slechte economie , vergrijzing ( al die bejaarde hobbybfokkers, dus weinig "gewone" veulens ) etc. , maar of dat over 100 jaar ook zo is....

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:49

Ik ben bang dat er enkel pony's en paarden met superpapier er zijn en de leuke boerenkruisingen geheel verdwijnen. Daarnaast denk ik dat het al moeilijker zal zijn om te fokken omdat het paard meer en meer gedomisiceerd zijn, toevallig las ik laatst een stuk over de verminderde vruchtbaarheid van paarden ten opzichte van de paarden in het wild en de huispaarden. Ik denk ook dat de gekloonde paard ook opkomt helaas.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:50

Hmmm...misschien gaat het ook wel heel ander!

Misschien fokken we op dat moment helemaal geen paarden meer, omdat vanwege het paardenwelzijn de paardenhouderij verboden is!
Het gehele paardenbestand wordt losgelaten in "natuurreservaten" waar een groot deel van de gedomesticeerde paarden het niet red.
Niet "wij"(de mens) beslist over de paardenfokkerij, maar de natuur.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:49

Als ik het allemaal zo lees (mezelf incluis hoor) is niemand echt heel optimistisch over de toekomst... en da's toch eigenlijk wel heel erg.