opfok-stallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

opfok-stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 09:22

Ik overweeg voor mijn veulen een opfokstal. Zijn er mensen op Bokt die mij een bepaalde stal kunnen aanraden, of juist niet? Wat zijn de voordelen en nadelen en wat zijn ongeveer de kosten? Locatie in nederland maakt niet uit. Zou leuk zijn in zuid-holland, maar mag eventueel zelfs in het buitenland zijn.

Laureentje

Re: opfok-stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:40

Heb je een merrie of een hengstveulen. Dat is belangrijk want het kan zijn dat je voor verrassingen komt te staan met een hengstveulen. Dat heb ik gehad. dacht dat ik op een super opfokstal kwam, maar met twee jaar kreeg ik te horen dat hij gecastreerd moets worden of weg moest en dat hoor je dan in juni, wanneer alle andere stallen al nieuwe koppels gemaakt hebben, dus dat was niet zo leuk. Gelukkig kan hij nog wel blijven en hij is hengst maar ik laat een hengst niet midden in de zomer castreren. Dus zoek heel goed uit hoe een opfok bedrijf werkt. Moet een hengst ecastreerd worden met twee of kan hij tot aan zijn derde levensjaar hengst blijven. Voor een merrie veulen is vaak geen probleem. Belangrijk vind ik wel of de veulens (naarmate zer ouder worden) dag en nacht buiten blijven. Is dat niet het geval zoek ik iets anders, want buiten lopen is beter dan op stal staan.

Veel succes met je veulen.
Groetjes laureentje

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:04

er zit in schipluiden, dat is ongeveer bij schiedam ergens.. een opfokstal, dit is de website ervan... http://www.stalverboon.nl/

ik heb zelf stage gelopen daar 2 huizen verderop zeg maar, en die hadden toen ook jaarlingen daar staan, en bij ons op stal hebben ook 2 mensen daar hun veulen gehad, tot ongeveer een jaar of 3 hebben die daar gestaan... ze kunnen daar het land op , in een paddock, en ze staan gloof ik met 8 veulens of waar ze dan ook bij horen ( tot de 3 jarigen gaat het gloof ik ) bij elkaar in zo'n stal..

ik gloof ook dat het niet zo gek veel kostte daarzo, maar je moet maar effies de site bekijken als het je wat lijkt... van wat ik gehoord en gezien heb , dat was alleen maar positief, je beest heeft het daar wel goed hoor...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:29

De mensen bij wie ik mijn jonge paarden in de zomer heb staan houden er waarschijnlijk na dit jaar mee op. Ik ben al op zoek geweest naar een ander adres en waarschijnlijk dat ik ze volgend jaar naar Ameland breng. Daar hebben ze op het Oerd een heel groot natuurgebied waar allerlei paarden bij elkaar lopen...
Van (uit mijn hoofd) 1 april tot 1 november. In de winter wil ik ze toch zelf op stal hebben.
Er lopen daar op het moment al twee jaarlingen van een kennis van mij en die lopen daar met nog zo'n 30/40 andere paarden, zo'n 150 schapen en een kleine 50tal koeien in dat gebied. Ik vond het daar echt ideaal. Ze kunnen op de open vlakte, maar ook in de duinen of tussen de bomen. 4 keer per dag!! komt er een opzichter met een buggy de dieren controleren!
Ik vond ze er allemaal zeer goed uitzien daar. Heel gemoedelijk.
De kosten voor die hele periode is 20 Euro!!
Het nadeel aan het geheel is alleen dat de paarden wel naar Ameland gebracht moeten worden... Dus met een trailer/vrachtwagen op de boot. En dat kost natuurlijk wel wat. Maar voor een kleine 200 euro bij elkaar voor de gehele zomer, kan het denk ik wel uit...
Ze willen daar nog wel meer paarden bij hebben volgend jaar, want het gebied is zo groot dat de dieren di er nu oplopen het nauwelijks aan kunnen. Ze moeten hele stukken maaien aan het einde van de zomer... Dus wellicht voor meer mensen een optie?

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:35

Goede keus lijkt me, Ameland. Weinig dazen! En belangrijk: jonge dieren moeten sprintjes kunnen trekken, en dat kunnen ze in een stal zeker niet!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 10:39

ja , bij de meeste opfokstallen lijkt het me logisch dat de paarden zo veel mogelijk buiten staan toch...?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:41

Nu, dat heb ik helaas wel eens anders gezien. Ik ken stallen waar de jonge paarden halverwege mei nog op stal staan...

Ik ben volgens mij vergeten te zeggen dat op Ameland alleen merries en ruinen in de koppel kunnen. (Maar dat was al wel logisch, denk ik...)

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:43

In Heinkenszand (provincie Zeeland) is ook een opfok. Als je interesse hebt kan je een pb sturen.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:02

Mijn jaarlingmerrie staat bij De Vrijhoeve in Hazerswoude.
Dus dat is in ieder geval in Zuid Holland.
In de winter staat ze in een loopstal en paddock en vanaf april loopt ze nu dag en nacht buiten op het land.
Ze hebben meestal koppels van ongeveer 6 a 8 paarden dus ook niet al te groot. Zo hebben ze er ook goed zicht op.
De kosten in de winter zijn 125 euro en in de zomer 90 euro.

Ze hebben ook een website: www.devrijhoeve.nl

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 09:38

ik was inderdaad vergeten te zeggen dat het om een merrie-veulen gaat. Is geboren 12-04-2005. Bedankt voor jullie reacties!

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 10:30

@ Dewi. zal vanmiddag de tel.nrs. opzoeken van de eigenaar van de stal. stuur ik je wel per pb.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:22

Wauw, dat Ameland-verhaal klinkt wel echt super! Maar hoe zit het dan met ontwormen, hoeven, inentingen etc.? Moet je daar dan allemaal zelf voor zorgen? En hoe dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:29

Daar moet je idd zelf voor zorgen.
Er zit geen vaste smid op Ameland dus je moet er een over laten komen.
Er zit wel een (erg goede) DA maar als er wat gebeurd kun je niet snel naar je paard want je bent afhankelijk van de boot en je kunt ook niet snel naar een kliniek.
Wat ik ook een nadeel van het Oerd vind is dat het er best wel schraal is.
Het is echt een duingebied en niet te vergelijken met bijv. de weilanden op andere Friese opfokbedrijven.

Het kost bijna niets maar je krijgt ook bijna niets

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 20:56

het klinkt wel erg 'natuurlijk' zeg maar. bovendien moeten veulens ook weer niet TE veel voeding krijgen (ivm kans op ocd enz. bij te snel groeien) alleen de bereikbaarheid is inderdaad minder. Je vertelde dat het vooral om de zomerperiode gaat. over welke maanden praat je dan?

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:25

Je hebt net 'voor' Ameland ook een fijne opfokstal zitten, nog voor het water, in Blija. Hier zit de 'Gouden Hoep', opfokadres voor paarden(KWPN-ers en Friezen) vanaf 1 jaar. Nu hebben ze de paarden alleen nog maar buiten op een groot aantal ha's. De hengsten achter de zeedijk, merrie's ervoor. Paarden lopen op kleigrond en het is daar geheel vliegvrij(sowieso geen zomerexceemvliegjes).
Er wordt 2x per dag gecontroleerd en wanneer er iets met je paard aan de hand is, word je eerst zelf ingelicht en daarna veearts zo nodig. Dit betaal je dan wel zelf. Verder betaal je 13 euro per week + wormspuit aan het begin van het zomerseizoen. Ze geven alle paarden voordat ze ze los laten in de wei een wormspuit, zodat ze zeker weten dat ze een hebben gehad.
Ze gaan nu bezig met het bouwen van een grote stal voor max. 40 paarden geloof ik. Hier hebben ze straks ook ruimte voor jonge paarden, en nu dus ook voor in de winter> op stal. Geloof dat je dan rond de 100 euro betaald.
Ik vind het zeker een aanrader! Veel gras, goede grond, mooie groepen(zo'n 15 tot 20 paarden bijelkaar, alles gescheiden: merrie/ruinen/hengsten en 1/2/3 of ouder) en goed toezicht.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:34

Uit mijn hoofd gaat het over de periode van 1 april tot 1 november. Na 1 november mag je je paard wel laten staan, maar dan komt er geen opzichter meer 4x per dag langs om te kijken. Dus dan is de controle voor jezelf...
Ze hebben het liefst dat alle paarden op dezelfde dag bij elkaar in de wei komen.
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik de paarden er daar heel goed bij vond staan. Er was genoeg gras en de friezen die daar ook bij stonden waren over het algemeen ronduit vet!
De meeste paarden daar zijn vrij handzaam. Ze worden vlak van te voren geent, ontwormd en bekapt. Mocht er tussendoor nog een keer noodzakelijk ontwormd / bekapt moet worden kan dat uiteraard. Ze hebben daar ook van die vangkralen waar ze de dieren in kunnen jagen. Dus het vangen is geen probleem. Maar de regel is wel dat als het niet absoluut noodzakelijk is, ze de paarden gewoon laten lopen...

De hoeven slijten automatisch ook wel af. Mijn jaarling staat ook al sinds april op de wei en ze worden pas weer volgende maand bekapt... Het brokkelt wel een beetje, maar een hoefsmid is absoluut nog niet noodzakelijk.

Maar wanneer er mensen echt serieus belangstelling hebben moet je me anders even PB'en. Dan geef ik je het telefoonummer van iemand op het eiland zelf. Die kan je wellicht nog meer info geven dan ik dat kan.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:35

Onze paarden staan als jonge dieren ook in die groep op Ameland. De prijs van 20 euro klopt niet helemaal, als enter betaal je 100 als twenter 200 euro. (maar dat is natuurlijk nog geen geld)

Wel moet je zorgen dat je een Amelander hebt die je daar een plaatsje regelt, niet iedereen mag zijn paard daar zomaar naar toe brengen, ik geloof dat het met aandelen werkt.

Het is ook niet een echte opfok zoals dat aan het vaste land is. Niet dat de mensen zich al rijk prijzen met een goedkope opfok. Er is inderdaad geen verzorging, alhoewel de herder wel erg goed oplet.
Maar als er iets is met je paard, zal hij toch ergens naar een stal moeten. Dat zul je dus goed moeten bedenken en goed moeten regelen

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 07:46

Die van ons staat op Haras La Fleuterie in Normandie. Wel ver weg maar echt super. Paarden hebben heuvels om lekker in te rennen en nog betaalbaar ook

Er is ook goede controle op de paarden. Als je meer info wilt dan hoor ik het wel. En anders hebben we het er de 27ste wel over

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:05

wij hebben net een veulen in de opfok gedaan bij een stal in oud-leusden,dat zag er goed uit.
De paarden gaan daar alle dagen naar buiten,ook 's winters en komen 's nachts binnen.
En ze worden halstermak gemaakt en krijgen veel aandacht,dus wat wil je nog meer
o,ja ook niet onbelangrijk,het is heel betaalbaar 60 euro per maand.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 08:46

Mijn adres voor de zomerweide heb ik van marije1987.
Het bevalt ons heel goed daar en de controle en verzorging zijn ook super.

Marije nog bedankt he

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:43

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:47

He dat ziet er super uit Mansolein. Waarom wist ik dat niet 2 jaar eerder? Is iig een stuk dichter bij.
Wie weet....als we weer een veulentje hebben.

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:43

Ik laat mijn 2 jarige in Vlist (volgens mij niet ver bij jou vandaan) opgroeien bij de familie Rijneveld. Dat bevald mij erg goed, ze staan in grote stallen, het enten,ontwormen en bekappen wordt via hun geregeld.
Bij bij goed weer gaan ze een paar uur naar buiten en in de zomermaanden, staan ze op goed stuk land bij de opfok, je kan ze altijd uit de stal halen en mag gebruik maken van de accumendatie.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:48

arie schreef:
Ik laat mijn 2 jarige in Vlist (volgens mij niet ver bij jou vandaan) opgroeien bij de familie Rijneveld. Dat bevald mij erg goed, ze staan in grote stallen, het enten,ontwormen en bekappen wordt via hun geregeld.
Bij bij goed weer gaan ze een paar uur naar buiten en in de zomermaanden, staan ze op goed stuk land bij de opfok, je kan ze altijd uit de stal halen en mag gebruik maken van de accumendatie.

Staan die van ons ook altijd en van vrienden van ons ook...

De 2 jarige die ik samen met die vriend van wie de merrie is ga dekken staat er nu ook nog, bij jou in de groep?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:54

jantina schreef:
Onze paarden staan als jonge dieren ook in die groep op Ameland. De prijs van 20 euro klopt niet helemaal, als enter betaal je 100 als twenter 200 euro. (maar dat is natuurlijk nog geen geld)

Wel moet je zorgen dat je een Amelander hebt die je daar een plaatsje regelt, niet iedereen mag zijn paard daar zomaar naar toe brengen, ik geloof dat het met aandelen werkt.

Het is ook niet een echte opfok zoals dat aan het vaste land is. Niet dat de mensen zich al rijk prijzen met een goedkope opfok. Er is inderdaad geen verzorging, alhoewel de herder wel erg goed oplet.
Maar als er iets is met je paard, zal hij toch ergens naar een stal moeten. Dat zul je dus goed moeten bedenken en goed moeten regelen

Misschien heb ik Eduard dan verkeerd verstaan??
Ik zal het hem nog eens even vragen. Ze willen volgend jaar meer paarden, dus misschien gaan de prijzen omlaag?
Mocht ik het wel verkeerd begrepen hebben, dan hierbij mijn excusses voor de eerder genoemde tarieven...