Arabische merrie laten dekken door Anglo Arabier of NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tsikala

Arabische merrie laten dekken door Anglo Arabier of NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 22:08

Ik weet niet of dit een gek idee is van mij, maar ik zit erover te denken, om Saké (volbloed arabier) in de toekomst eens te laten dekken door een Anglo Arabier of een NRPS rijpaard. Ze is vorig jaar gedekt door een Arabisch Volbloed, hier is een erg mooi Arabisch hengstveulen uit gekomen. Maar ik zou voor mezelf graag een veulen willen fokken die wat meer maat krijgt als moeders (liefst een grote E / klein rijpaard) en een paardje die rijtypisch gebouwd is, met net dat beetje extra elegantie van de arabier.

Saké is zelf 1.47m. en jammergenoeg een wat klein gebleven Arabier, haar ouders vallen beide in de E maat. Mijn eerste vraag is eigenlijk, of het niet schadelijk is voor de merrie/het veulen, wanneer je een te groot hoogteverschil erop zet. Dus wanneer ik Saké laat dekken door een hengst, die rond de 1.65m. ligt...? Verder was ik benieuwd of er mensen van het forum zijn die al eens een Arabier gekruist hebben met een ander ras, zo ja, welk ras en hoe is het resultaat geworden? Voor Saké zat ik zelf aan de hengst Santo Amigo (Anglo Arabier), Kasparow (NRPS) of Zodiak (NRPS, dekt vaker pony merrie's) te denken. Wat vinden jullie passen?

Hier een aantal (hopelijk) duidelijke foto's van de merrie;

Standfoto, hier 8 maand drachtig

Afbeelding

Nog een standfoto, hier 10 maand drachtig

Afbeelding

Saké in beweging

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben...

Beetje extra info over Saké, het karakter is echt top. Ze is erg werkwillig en erg lief zowel met rijden als in de omgang. Het is wel echt een Arabier, dus wel de neiging om zich op te kroppen in de hals en wat steken in de draf. Verder voor een Arabier best rond en compact gebouwd, mocht wat meer lengte in de hals.

Nou ja, ik ben wel benieuwd naar jullie meningen en adviezen, dus kom maar op

Gr. Melina

unamie

Re: Arabische merrie laten dekken door Anglo Arabier of NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:38

lijkt me een prima idee
saké is een prachtige arabische volbloed met een mooie bovenlijn dat zie je niet vaak bij arabieren..
ik ken iemand bij het NRPS die al jaren toppony's heeft gefokt met als stammoeder een arabische volbloed
later liet hij de nakomelingen weer dekken door rijpaarden daar kwamen ook al weer van die (keurings) toppers uit en die kregen dan weer de maat E of zelfs groter

ik ben zelf weg van Kasparow prachtige hengst die van alle markten thuis is.. zowel springen als dressuur en heel belangrijk een super karakter

Zodiac is ook een superhengst maar de nakomelingen hebben regelmatig de maat van de moeder ook uit ponymerrie's
dus kwa maat zou ik die niet nemen

Disconto lijk me ook heel geschikt die kan wel een merrie met bloed gebruiken en heeft ook een goed karakter
fokt prima sportpaarden (voor deze merrie mijn eerste keus)
hij geeft lang gelijnde paarden

verder misschien Ferrolan grote donkere hengst
geeft ook al goede karakters en loopt zelf hoog in de dressuursport

succes er mee

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:23

Dat van de maat is echt geen probleem Melina!
Wij hebben zelf Wisper (die ken je wel) laten dekken door Painted Black, alleen maar voor mezelf om een wat groter formaat paard(je) te krijgen.
Nou en dat het goed is uit gepakt is: dit jaar Jeugdkampioen van NH, ZH én Utrecht!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:27

Misschien is Kanut ook wel een passende hengst. Heeft nl. Krimh als vader maar is een rijpaard grote maat. Verder combi met Kasparow is ook wel goed. Kan je nog kiezen om je paard als nrps'ers in te schrijven of als trakhener.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 08:31

met Kanut heb je denk ik meer kans op een kleintje
vader Krimh is ook niet echt groot

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:46

Als je met Kasparow dekt kan je ook trakehner papier krijgen denk ik, het veulen zal wat meer massa krijgen. Santo Amigo vind ik persoonlijk ook een mooie hengst,en zal meer het hoge bloed er inhouden.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 11:43

Bedankt voor alle antwoorden

Jullie zaten dus ook al een beetje te denken aan de hengsten, die ik al bedacht had. Als ik mijn rijbewijs heb (mag bijna afrijden ), maar eens een aantal hengsten bezoeken. Want het blijft moeilijk vanaf een foto in te schatten of hij/zij geschikt is voor je merrie.

unamie, ik wist niet dat er vaker met een Arabische merrie gekruist word met een ander ras, je ziet het nog wel eens andersom, maar leuk om te horen dat dit best kan Kasparow leek mij indd ook wel erg leuk, ik geloof dat deze hengst ook wel een mooie hals heeft en het fijne karakter en zijn veelzijdigheid vind ik ook erg belangrijk. Disconto (van Boeve) heb ik zelf ook wel aan zitten te denken. Maar ik ken zelf een Disconto merrie, die vrij zwaar in de hals was (wat Saké niet nodig heeft, die heeft al een vrij zware/korte hals). Maar dit kan natuurlijk ook aan de merrielijn liggen. Verder vind ik het wel een hele mooie hengst, ook zeker aan gedacht. Hij geeft meestal ook wel goede beweging mee dacht ik.

Hey Leonie! Ja, dat is waar ook. Jij hebt jou Wisper ook door een groot rijpaard laten dekken, hoe groot is Painted? Verder geen complicatie's gehad bij de bevalling? Ze zeggen wel dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder...

Petraaken; Ik heb zelf ook nog aan Kanut gedacht, heb dit jaar een erg leuk veulen uit Saké x Krimh gehad, zie mijn profiel voor foto's van dit veulen. Maar net wat unamie zegt, misschien omdat Krimh erachter zit, dat je toch de kleine maat er weer in krijgt.

Jubeltje; Grappig dat ik een Trakhener kan fokken Gaat waarschijnlijk toch gewoon in het NRPS stamboek, maar toch wel leuk om te weten! Ik heb zelf nog een merrie gehad van Santo, erg mooi diertje (helemaal mijn type paard), maar dit paard kwam jammergenoeg uit een draver merrie, dus dat leverde in de dressuur nog wel eens problemen op. Maar misschien als ik Santo kruis met Saké dat er dan toch een leuk rijpaardje uit kan komen. Moeilijk, moeilijk....

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!!! Voor de geïnteresseerden, in mijn profiel meer foto's van Saké en het veulen van dit jaar.

Gr. Melina

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:55

hooi,

nou, persoonlijk vind ik Santo Amigo een erg leuke en lieve hengst. maar niet alleen maar omdat hij van een vriendin van me is en ik er zelf ook eens opgezeten heb haha! neej, echt een super lief en braaf ding, persoonlijk vind ik het wel meer een springer dan een dressuurpaard. verder heeft hij gewoon een super karakter, echt nuchterder paarden ken ik niet! en er komen ook wel mooie types uit die best kunnen lopen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:21

Ik denk dat het NRPS niet bepaald gechameerd is van deze fokprodukten.
Een serieuze aantal fokkers is al veel langer bezig met deze combinaties op deze website en onder verschillende topics kun je produkten zien van deze fokkerij.
http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=3407&start=105

Je kunt hier eens je licht opsteken hoe een dergelijke fokkerij werkt en moet werken.
www.easpstamboek.nl

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:31

maar Arie53
het NRPS heeft toch ook Kanut goedgekeurd ???
lijkt me sterk dat ze dat niet gecharmeerd zijn van arab x rijpaard
Laatst bijgewerkt door unamie op 03-08-05 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:20

Volgens mij zijn de oprichters van fokt.nl, arie 53 of kennissen van hem/haar zelf met enige strubbelingen bij het NRPS weggegaan.

Nadeel van fokt.nl is dat je je eerst moet aanmelden voor je ook maar 1 bericht gelezen hebt. Als je mee wilt discusseren is het logisch dat je je moet aanmelden.
Je kan je er alleen niet orrienteren.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:21

P.s Ben niet geintresseerd in de reden waarom ze zijn weggegaan dus die discussie hoeft niet te worden opgestart.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:47

Nrps is juist opgricht om de spreiding van het arabische bloed te registreren, dus waarom zouden ze niet gecharmeerd zijn van deze combianties?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 19:34

arie53 schreef:
Een serieuze aantal fokkers is al veel langer bezig met deze combinaties op deze website en onder verschillende topics kun je produkten zien van deze fokkerij.

Je kunt hier eens je licht opsteken hoe een dergelijke fokkerij werkt en moet werken.
www.easpstamboek.nl

Arie, heb je hier misschien een beargumentatie bij? Wij zijn benieuwd

Ik kan eventueel dit topic wel even openen op fokt, ben wel benieuwd hoe er daar op gereageerd word.

Gr. Melina

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:17

Melina schreef:
arie53 schreef:

www.easpstamboek.nl

Arie, heb je hier misschien een beargumentatie bij? Wij zijn benieuwd

Ik kan eventueel dit topic wel even openen op fokt, ben wel benieuwd hoe er daar op gereageerd word.

Gr. Melina

Dat zal de inbreng en de discussie dan wel uitwijzen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:38

Ik deed het juist andersom

Ik had een Anglo-merrie (80% Arab en 20% Engels) en die heb ik 4 keer met een volbloed Arabische hengst laten dekken. 2 keer met dezelfde (Maroukh) 1 keer met Drug en 1 keer met Balaton.

4 keer heb ik daar een supermooi, bruikbaar en fijn bewegend hengstje uit gekregen (ja fijn, ik kreeg niets dan hengsten van mijn merrie ).
De veulens zijn allemaal uitgegroeid tot superfijne E-maat sportpony's (merrie was 1.56) op de eerste na, dat was een knappe D-er. Helaas is die op 3jarige leeftijd verongelukt

Ook heb ik die merrie 1 keer met Wellborn gedekt en daar kwam wederom een hengst uit, waarvan ik eerst dacht dat-ie te klein zou blijven maar is uiteindelijk toch 1.65 geworden. Ook een mooi, goed bewegend, fijn sportpaard alleen deze had een wat lastiger karakter .

Nu heb ik een rijpaardmerrie, en mijn doelen liggen zo anders dat ik het niet aandurf om met een Arabier te dekken
Al zou ik het via ET wel willen proberen!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 20:45

Wat leuk om te lezen Missouri, heb jij nog advies voor mij? Dus welke hengst jij wel vind passen bij deze Arabische merrie? Ik vind het zelf best moeilijk, heb gelukkig nog wel drie kwart jaar om te oriënteren, maar alle adviezen zijn welkom!

Gr. Melina

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:22

Ik vind het echt een hele mooie merrie met sterk verbindingen, je zou het jezelf makkelijk kunnen maken en kiezen voor een hengst die vooral veel "lijf" en lengte vererft

Het is ook super moeilijk, vooral omdat je zoveel kanten op kunt. De Kasparows die ik ken zijn allemaal bloedmooi, maar niet teveel lengte en ook net niet genoeg maat. Ze kunnen wel lopen.

Je lkunt iig wel kiezen voor een grote hengst hoor, de merrie bepaalt namelijk het geboortegewicht van het veulen ( niet zoals bij honden, die dan dood kunnnen gaan aan te grote pups).

Heb je nog wat meer foto's van je merrie? Leuk dier trouwens

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 21:54

Mijn profiel staat vol met foto's van zowel de merrie als van haar veulen die ze dit jaar heeft gekregen.

Misschien ook wel leuk om te weten, ze heeft dit jaar een hengstveulen gekregen van Krimh (Komplekt x Somalia) en ik heb gisteren net een paar foto's genomen, hier is hij ongeveer 3 maand oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een volledige pedigree van de merrie;

http://www.allbreedpedigree.com/haverkamps+sake

Je hebt het over hengsten die meer lijf en lengte mee geven, heb je een paar voorbeelden?

Alvast bedankt!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 22:31

Het veulen is knap en heel typisch. Wees er maar blij mee!

Ik vind de hoofd-halsverbinding iets minder mooi en de halsaanzet kan voor een sportpaard ook wat mooier.
De croupe lijkt goed gevormd, het achterbeen is aan de lange kant.
Maar goed dit is een volbloed Arabier.

Ik zou zeker niet voor Ferrolan gaan zoals hier eerder werd geopperd, dat vindik echt een buffel met veel minpunten en da's zonde van zo'n merrie.

Ik vind wel dat je zou moeten proberen niet teveel in te leveren op type, maar ik ben dus ook een Arabierenfan

Wil je persé een NRPS hengst? Voor front, super galop en afdruk kun je bijvoorbeeld bij Metall kijken, al heb je dan wel kans op een beknopt beestje. Een Trakehner zou idd niet verkeerd hoeven zijn, maar kies er dan wel een die al het een en ander heeft kunnen laten zien. Maar ik weet niet zoveel van Trakehners.

Casantos vind ik zelf een hele fijne hengst, mooi, goed bewegen, fijn springen... maar daar heb ik nog geen nafok van gezien...

Rubiquil geeft vaak wel lengte, maar die bovenlijn is net zo vaak minder mooi.

Jeetje, moeilijk, moeilijk!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:48

Casantos zou inderdaad ook geen slechte keus zijn
van Casantos heb ik al een paar aparte veulens gezien
eentje in st Oedenrode op de keuring
was een plaatje van een veulen.. groot, hoogbenig en echt superlopen
een echte blikvanger!!

Metall zou ik niet doen
ik ben niet zo weg van de karakters
er zitten hele stoute tussen

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 10:54

Bedankt wederom voor de reacties, ik vind het zelf heel erg moeilijk, je wil een goed product fokken, maar hoe doe je dat? Welke hengst past bij de merrie, krijgt het veulen de gewenste eigenschappen mee?

Ik heb mijn topic ook op fokt.nl geplaatst en ik ben benieuwd wat daaruit komt. Ik zal even een stukje kopieren, wat ik daar neergezet heb;

Wat ik precies wil fokken? In eerste instantie een rijpaard voor mezelf. Ik ben zelf niet zo groot, zo'n 1.60m. Dus ik hoef geen knots van een paard. Maar een mooie E maat of een klein paard zou super zijn. Daarvoor is de merrie net wat aan de kleine kant, helemaal als ik in de toekomst nog eens wil starten. Het paard wat ik wil fokken, moet een beetje allround zijn. Ik dressuur merendeel, maar spring ook wel 1 keer per week. Verder heb ik veel lol aan buitenritten, dus lekker door de natuur rijden met het paard. Dus met andere woorden, het paard moet over een goed karakter beschikken en lekker veelzijdig. Daarom dacht ik zelf aan Kasparow, krijg je wel weer veel bloed samen, of dit een voordeel is weet ik niet? Misschien dat ik beter een wat groffere hengst kan nemen, dat je er wat tussenin krijgt.

Nog een paar zwakkere punten van de merrie, ze heeft wat iel beenwerk, hier zou wel wat groffer (meer bot) aan mogen zitten. Verder heeft ze in de uitgestrekte draf de neiging om achter wat wijd te gaan, dit wil ik er ook proberen uit te fokken. Verder heeft ze wel een super fijn karakter, ze kan een goede B/L proef lopen (dressuur) en spring ook zeer makkelijk. Er zit een goede gallop op de merrie, met veel sprong. Verder stapt ze goed over (ruime stap). Ze is wat kort in de hals, dus daar zou wat meer lengte in mogen komen. En in zijn geheel wat meer lengte en massa.

Ik zal eens even wat opzoeken over Casantos, deze hengst ken ik niet echt, volgens mij is het een schimmel hengst van Cantos? Ik vind zelf Cantos ook wel erg mooi, maar of hij bij Saké zou passen?? Verder houdt ik zelf niet zo van schimmels, nouja ik vind ze wel mooi, maar ik kijk niet graag naar een vies paard, en bij een schimmel blijf je aan het wassen Maargoed kleur is natuurlijk niet het belangrijkst.

Missouri, leuk dat je het veulen mooi vind. Ik ben ook super blij met hem, hij heeft echt een mooi koppie, met een groot oog gekregen. Nu nog afwachten hoe hij uitgroeit, over zijn hoofd/hals verbinding heb je gelijk, misschien dat er straks nog wat meer kap op de hals komt en dat dan de bovelijn wat mooier word Ja en inderdaad je moet er rekening mee houden dat het een Arabisch Volbloed is. Wat ik ook graag blijf behouden is het type, de merrie heeft een fijn en kort hoofd, niet te extreem, maar gewoon mooi, ik hoop dat het veulen dat blijft behouden, ondanks de kruising met ander bloed... Tja, ik wil gewoon een mooi rijpaard fokken, dat hoeft natuurlijk niet alleen NRPS te zijn. Aan een trakhener zat ik ook te denken, maar misschien krijg je dan teveel bloed erin en krijg je te weinig massa mee. Verder vind ik sterk beenwerk ook wel erg belangrijk en dat mist de merrie. Ze heeft wel erg droog beenwerk, maar er zou wat meer bot aan mogen zitten.

Unamie; ik zal Casantos even natrekken

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:08

wat vind je van Disconto?
die zal zeker meer bot vererven
de afstammelingenrapportage was zeer positief
wel stond er dat de nakoelingen achter wat nauw zijn maar dat is in jou geval geen probleem
en heel belangrijk hij schijnt ook een superkarakter te hebben
aan schijthuizen heb je niks als je buiten wilt rijden

hier nog een verslag van de disconto afstammelingen op de keuring

Bij de rijpaardveulens was het kampioenslint voor het merrieveulen Gerdien d’Sier (Disconto x Harcos x Blanc Rivage xx) van J.J. Sieroversche uit Veessen, een sterk veulen dat in draf echt ging ‘zitten’ en telkens opnieuw goed aantrad. Sieroversche had een goede dag, want ook het beste hengstveulen Don Rogier d’Sier (Disconto x Vincent x Rex Magna xx) is van hem en dat leverde hem dus tweemaal de fokkerspremie op. Beste van de oudere merrieveulens was Latina, een knappe en goed bewegende dochter van Lys Rouge uit een veulenboekmerrie van Epilot x Libero H x Pastroccio xx, fokker/eigenaar R. Smit in Almelo. De helemaal NRPS-gefokte Florencio-dochter Sacre Coeur (mv. Bachelor prest.sport x Chico prest.sport) van J.W. Klomphaar in Laren stond in de rubriek jongere merrieveulens achter de kampioen. Het is een correct gebouwd, goed type veulen dat fijn kon bewegen, maar daarin net iets minder overtuigde dan de uiteindelijke kampioene.
Ook bij de driejarige en oudere rijpaarden speelde de prestatie-sporthengst Disconto de hoofdrol met de kampioene Djiena (mv. Kennedy x elite; keur; prest.sport v. Aram). Deze driejarige merrie is eigendom van de fokker A. Bloem in Heerde. Zij vertegenwoordigt een leuk type, maar won de titel vooral op haar geweldige manier van bewegen. Ook een aanwinst lijkt de vierjarige Mundi du Vi (Bachelor prest.sport x Candy Surprice keur; prest.sport) van de gebr. Veldmate in Luttenberg. Zij voerde de rubriek vierjarige en oudere voor stamboekopname aan en is aangewezen voor Ermelo. Mundi had een luxe en goed bewegend merrieveulen van Contendro II bij de voet, die als Register A veulen een eerste premie kreeg en eveneens is doorverwezen naar de Nationale keuring, waar dit jaar voor het eerst een aparte rubriek voor Register A veulens wordt uitgeschreven. De gebroeders André en Raimond Veldmate zijn erin geslaagd in slechts enkele generaties een volwaardig rijpaard te fokken uit hun D-ponymerrie Monique (Apollo pref x Kebir II ox pref; prest.fok). Monique heeft alle predikaten behaald die het NRPS kent. Ze heeft ook zeer veel goede D-pony’s voortgebracht, die goed in de sport lopen maar ook succes hebben in de keuringsring. Ook de moeder van Mundi, de E-pony Mandy du Vi ster, stond in Raalte als eerste in haar rubriek opgesteld en zij mag reglementair in Ermelo verschijnen om mee te dingen naar het keurschap, een kans die de twee enthousiaste prestatiefokkers zeker zullen aangrijpen. Mundi was voor het eerst op de keuring, ze is de zesde eerste premie nakomeling die de twaalfjarige Mandy tot nu toe heeft gebracht! De zwager van de heren Veldmate, André Legebeke uit Dalmsholte, had eveneens succes: zijn stamboekmerrie Beauty (Bachelor x Lector x Amor), gefokt door F.H. Juurlink in Slagharen, kreeg een eerste premie en ze werd aangewezen voor de Nationale keuring, evenals zijn eigen fokproduct Otis ster (Bachelor x Amethist x Arragon ox), die eerder onder andere twee zeer aansprekende hengstveulens van Disconto heeft gebracht.
(Sandra Nieuwendijk)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 11:13

ik vind hem erg leuk
website www.jboeve.nl

Afbeelding
Afbeelding
Na goedkeuring in Westfalen is de Rheinlander Disconto op jonge leeftijd naar Nederland gehaald waar hij ook werd goedgekeurd bij het NRPS. In Münster-Handorf lefde Disconto een uitstekende verrichtingstest af met een goede beoordeling voor zowel de spring- als de dressuuronderdelen. Vervolgens werd Disconto in Nederland uitgebracht in de dressuursport tot de klasse ZZ-licht en in de springsport op Z-niveau. Disconto kreeg een zeer positief afstammelingenrapport waarin de producten worden gekenmerkt als paarden met veel takt, balans en zelfhouding in beweging waarbij hij tevens verbetert in type als beweging

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 12:07

Bedankt!! Ik ga het even op mijn gemakje doorlezen, ik had al even op de site van Boeve gekeken en hij sprak mij zeker aan. Boeve is hier ook niet zo ver vandaan, dus ik ga er binnenkort even langs om bij Disconto te kijken