Bijtend en steigerend hengstveulen; help!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odess

Bijtend en steigerend hengstveulen; help!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:13

Assedo bijt al een hele tijd naar alles wat er in de buurt is. Hoe je hem ook op zn kop geeft, 2 seconden later doet hij het gewoon weer! Maar vanochtend gebeurde er toch iets vervelenders! Ik bracht de drie paarden naar de wei, zoals gewoonlijk. Assedo aan de ene kant en Timon en Odessa aan de andere. Meneer zit al wat te klieren dus ik moet hem al steeds corrigeren, maar daar lijkt hij alleen nog maar chagerijniger van te worden. Tot het moment dat hij naar me begint te steigeren. Ik sta met mn rug naar hem toe en met mn buik tegen timon aan, helemaal in de klem dus. Hij steigert 2 keer tegen mn rug en geeft dan Timon de volle laag. Ik moet hem loslaten en hij houdt op. Ik pak hem vervolgens weer en 50 meter verder gaat hij weer steigeren. Dit keer voor me en hij slaat venijnig met de voorbenen naar me! Ik moet hem weer loslaten. Bij de weg aangekomen loopt hij rechtsvoor ontzettend kreupel, maar ik hoop dat dat van het bekappen komt; want in de weide begint hij voor de 3e keer de boel te ontregelen door niet te luisteren en ik moet ze allemaal loslaten! De 2 groten had ik wel gauw te pakken maar die kleine rent dus met halster + touw door de wei. Als ik hem ook heb krijg ik nog een bok na, die me bijna in mn gezicht raakt.

Conclusie, hij heeft zich gigantisch misdragen vanochtend terwijl ik dat niet van hem gewend ben. Eergisteravond ook nog een stuk met hem gelopen en dan zet hij geen stap verkeerd! Mijn schouder doet ontzettend veel zeer Hoe kan ik voorkomen dat dit zich door gaat zetten? Hoe lossen jullie het steiger en bijt gedrag bij jullie (hengst)veulens op? Ik zat eraan te denken om iig mijn vader mee te nemen de volgende keer met het in de wei zetten, maar ik kan nu wel wat tips en tricks gebruiken!

Malibu

Re: Bijtend en steigerend hengstveulen; help!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:18

Persoonlijk vind ik het altijd prettiger om met z'n tweeen te lopen. Ook al is het een veulen, als de een wat doet dan kun je je moeilijk in tweeen splitsen. Maar dat had je al ondervonden

Ik zou 'm toch wel een rotschop onder z'n kont verkopen hoor, mij merrie begon ook te bokken naar me en dat was gewoon speelsigheid. Maar meteen afleren.

Of een zweep meenemen om hem te corrigeren. Als je het veulen aan de linker kant heb lopen, dan zou ik de zweep ook in de linkerhand houden tussen jou en het veulen in. En dan de zweep omgekeerd vasthouden, naar boven, zodat het net voor zijn hoofd/nek komt en tussen jullie in. Zodra hij omhoog wil komen dan zou ik 'm wel een klap in z'n nek geven (niet op z'n hoofd, daar worden ze kopschuw van).

Hoop dat je het een beetje snapt, maar vind het erg moeilijk uitleggen zo

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:38

Ik heb ook een hengstenveulen gehad die na 2 maanden het ook leuk vond om tegen je aan te gaan stijgeren. Deed het ook bij zijn moeder en die deed dus niks terug. Hij heeft het bij mij 2 keer geprobeerd, de eerste keer kreeg hij gelijk een schop maar hij was nog niet genoeg afgeschrikt, de dag erna probeerde hij het weer. Toen heb ik hem een wat hardere schop verkocht Meneer kon ineens keurig meelopen en waagde het niet meer om op 2 benen te staan bij mij in de buurt.
Druk het gelijk de kop in, want als het een jaarling is die tegen je stijgert wordt het levensgevaarlijk! En idd, wat Malibu zegt, neem eens iemand mee die Odessa vasthoudt en jij met het veulen lopen. Dan zal je Timon maar in een 2e keer mee moeten nemen. 3 paarden in je eentje is ook teveel, zeker als er eentje tussen zit die nog wat opvoedkundige lessen nodig heeft Succes!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:44

Misschien dat het ook handig is om als hem een schop verkoopt, een schreeuw erbij te geven van PAS OP HE!

Als je dat een paar keer consequent heb gedaan, dan is de schreeuw/waarschuwing vaak al genoeg en hoef je niet meer en schop of slag uit te delen. Zo min mogelijk fysiek geweld proberen te gebruiken, en liever 1 goed schop dan 10 kleintjes

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:48

Alleen hoe kan ik dat beest een rotschop verkopen als hij recht naar me toesteigerd en slaat? Zweep heeft hij vrijwel geen respect voor. Dressuurzweep niet in ieder geval. Ik zal de springzweep eens meenemen. Ik heb wel eens gedacht om apart iemand mee te nemen met de zweep in de hand die hem op het moment dat hij gaat klieren een mep kan geven.

Qua kreet heb ik 'EU' (ofzo) en Pas erop! en daar reageerd hij over het algemeen erg goed op. Maar eens met wat meer geweld gaan bijzetten dus, want hij loopt nu duidelijk over me heen.

Paulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:50

ten eerste vind ik het al gevaarlijk dat je ze alle 3 tegelijk mee neemt.
ga proberen hem te laten staan de andere 2 al naar buiten en dan hem mee nemen, is hij dan ongehoorzaam kan je hem gelijk afstraffen of met een brul of een harde lel boven op ze neus, of grijp ze neus en oor (heeft zelfde werking als praam) daar hebben ze vaan ontzag van

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:22

probeer toch een paar keer alleen je merrie en veulen mee te nemen en liefst iemand anders die je merrie meeneemt .Oefen desnoods een paar keer achtereen naar de wei gaan als er hulp in de buurt is .
Jij houdt het veulen en idd een springzweepje ,lekker kort, naar zijn hoofd gericht en als hij lelijk doet verkoop hem maar een rake klap op zijn neus zonder medelijden want nu is het misschien nog uit speelsheid en doet het nog niet zo'n pijn maar binnen enkele maanden zal het waarschijnlijk verergeren en gemaander zijn ;Dus nu afstraffen !!
Verder vindt ik dat als je ze éénmaal afspeent ze wel iets makkelijker worden .Met mams bij zijn ze "stoer".

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:32

Moeder en kind alleen naar buiten doen en dan nog met 2 personen. De een houdt mama vast en de ander zoonlief (hoewel nu niet even lief ). Begint hij te steigeren even brullen misschien samen met een rake klap op zijn borst of hals.

Rachmaninoff heeft het ook even geprobeerd om eens op mijn rug te springen maar ik draaide mij plots om en gaf een flinke brul en hij schrok flink. Tot nu toe probeert hij het toch niet meer bij mij als ik in de wei aan het werk ben.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:43

Ik moet zeggen dat ik jou wel een beetje herken in mijn geval. Kayo is ook een hengstje en nu inmiddels 3 maand en is ook erg op de bijttour, hij weet wel dat hij het niet mag, maar toch telkens proberen. Vaak geef ik hem een touw of iets, waar hij een beetje op mag kauwen, soms heb ik ook het idee dat het met de tanden te maken heeft, want hij wil dan ook overal op kauwen/bijten, maakt niet uit wat het is. Hij doet het niet echt uit nijdigheid, maar meer dat hij gewoon heel erg die behoefte heeft, instinctmatig of door het wisselen van tanden?? Verder heeft hij dat stijgeren niet echt, maar hij heeft het wel eens geprobeert, maar net als wat de anderen zeggen, ik maak wel gelijk duidelijk dat ik daar niet van gedient ben, meestal door zelf een plotselinge beweging te maken en als het moet een tik tegen zijn borst/hoofd. Hij is nu nog niet zo heel sterk, dus dan lukt het wel om te straffen, maar straks is dat niet meer zo gemakkelijk. Dus ik wil nu dat hij ontzag voor mij heeft. Ik vind het ook moeilijk om te straffen, maar bij mij gaat het meer als automatische, helemaal als hij mij pijn doet, kan ik heel vernijdig uit de hoek komen en sla ik precies op het goede moment. Meestal 1 goede tik is voldoende, op het goede moment, om te laten weten dat je er niet van gedient bent. En tot nu toe gaat dit eigenlijk wel heel goed. Hij loopt wel redelijk mee aan het touwtje naast moeders en echt veel problemen heb ik niet met hem, alleen dat eeuwige overal in bijten probleem, maar dit zal ook wel een beetje komen doordat het een hengstje is.

Succes!!

Gr. Melina

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:18

Sluit me aan bij de rest en wil daarbij nog zeggen: probeer te zorgen dat je hem niet meer loslaat. Dat is ook een truc die ze, als ze het eenmaal aangeleerd hebben, ten aller tijde tegen je kunnen gebruiken en straks 600 kilo die los wil, die komt echt los hoor.
Het is allemaal een kwestie van respect voor jou en dat zul je hem nu bij moeten brengen!

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:22

Heb ik ook last van gehad, de hengst is inmiddels een jaarling. zet hem eens tussen paniek haken en veel tegen hem praten, gewoon rustig en zacht, doet die wat verkeerd en geef je hem een klap op zn voorbeen ( teminste dat hielp bij die van mij,) na een poosje zul je zien dat het gaat helpen.
En je moet hem vooral niet los laten want dan weet hij dat die gewonnen heeft

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:55

Shane heeft het ook geprobeerd, maar toen was hij nog heel klein. De correctie was toen eenvoudig: een FLINKE punter tussen zijn voorbenen. Na twee keer was het over. Als hij op je afkomt en gaat klauwen kun je -hoe onlogisch het ook klinkt- het beste de rollen omdraaien, op hem afduiken en hem raken waar je hem raken kunt. Daarna doen of er niks aan de hand is.

En als hij probeert weg te rennen: meteen zijn hoofd omtrekken zodat zijn achterhand de andere kant op gaat en hij met zijn hoofd naar jou toe staat.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:25

blijven straffen en steeds srenger zijn.
zoals al eerder is gezegd een gigantiche schop onder zijn kont geven.
ons hengstveulen trapte mij vanmiddag en die heefd hem ook terug gehad van mij.

een veulen of niet hij mag het niet doen!!!
dus gewoon blijven volhouden en niet loslaten.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:32

Zo nu even je hele verhaal gelezen.

Draak! Begint ie nu al te puberen??
Nee zo is het gevaarlijk voor jou! Hij lijkt je uit te testen...

Schop voor zijn kont, tegen zijn buik, lel tegen zijn schouder of hals.
En een zweepje is misschien best een goed idee. Als ik naar jou steigert, naar jouw voorkant, pets proberen te geven tegen zijn buik. Dat is de aanvalsmethode die ze ook in het eggie gebruiken, paarden onderling. Dan zou ie naar beneden moeten komen!

Hou vol en wees boos!
Als ie braaf is, is het weer knuffeltijd met de baas.
Goed gedrag kun je dus gewoon blijven belonen. Je hoeft niet boos te blijven. Maar directe reactie op zijn verkeerde gedrag is een must.

Wens je heel veel succes, want het is zeker niet makkelijk. Je bent vaak zo onder de indruk dat je in eerste instantie vergeet boos te worden.

Succes!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:55

Toen Rick begon te bijten hebben we hem elke keer als hij het probeerde even flink in z'n lip gepakt en hard Nee of Foei gezegt. Daarna zijn we gewoon doorgegaan alsof er niets aan de hand was. Als je dit doet moet je er wel voor zorgen dat je er echt consequent mee bent. En dat je hem ook elke keer straft, zodat het geen spelletje wordt. Hij zal snel genoeg leren dat het helemaal niet leuk is om iemand te bijten. Rick was er met 2 weken helemaal vanaf.

Over dat steigeren. Dat heeft hij welgeteld 2x gedaan. En we hebben het hetzelfde als Mac het heeft gedaan. Dat heeft perfect geholpen.. Je kun hem maar beter 1 of 2 keer goed duidelijk maken dat dat dus niet mag, dan dat je telkens weer overnieuw kan beginnen.

Veel succes!!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:02

Als hij zo voor je steigert kun je het beste wat Inglio ook zegt hem een klap (met touw of zweep) tegen zijn buik geven. Door te steigeren komen zijn kwetsbare delen (buik) bloot te liggen. Als hij daar van jou een pets tegen krijgt dan zal hij zich de volgende keer (of de keer daarna) wel bedenken voordat hij dat nogmaals doet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:08

Atje bijt ook in alles en nog wat. Hij krijgt elke keer een harde tik op zijn neus. Ik weet dat veulen Polaco tjes schijt aan iedereen en allemaal heeft. Zijn broertjes/zusjes zijn net zo .
Ik blijf hem corrigeren en afstraffen. Stijgeren doet hij alleen tegen zijn ma aan. Hij moet het ook niet flikken om dat tegen ons te doen.
Verder heb ik altijd een stuk touw of een wilgenstokje bij me voor het geval dat. Heb altijd wat bij je om hem af te straffen.
We zetten altijd met z'n 2en Famosa en Atje buiten en binnen. Atje voorop!!!

Vraag aan Jeddah advies!!!! Zij traint veulens hard op! Ik heb ook een keer advies gevraagt en ze heeft precies vertelt wat ik moest doen. Het werkte!!!!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:42

Nou ik heb hem gisteren een enorme knal (met de springzweep 2x op zn kont, zon beetje zo hard als ik kon) verkocht toen hij me wou bijten, daar was hij nogal van onder de indruk en sinds dien heeft hij niets meer geprobeerd! Ik hou in ieder geval de springzweep even bij de hand en neem mijn vader mee (die kan hem goed aan, is rustig en raakt niet gauw onder de indruk) als ik ze naar achteren breng. Bedankt voor alle tips! Ik ga even nog harder optreden, schijnbaar moet dat bij hem. (zn moeder heeft aan een heel klein tikje al genoeg, dus was het niet gewend om zo hard te straffen!) Bedankt in ieder geval!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:01

Odess,

Naar is dat als je loeihard op moet treden terwijl je dat bij de merrie niet gewend bent he?
Ardino is over het algemeen wel braaf, ik kan m ook nog wel de baas, ja hij is pas 6 weken. Maar ik liet de eerste keren dat hij gek ging doen het touw ook los.
Dat moet dus Echt niet.....
Nicole288 wees me daar ook op. Dan heeft ie nog gewonnen ondanks de straf, tik of wat dan ook.
Ik houd nu altijd vast. Soms betekend dat dat ik mis mep, (ik heb evenwichtstoornissen). Maar toch merk ik dat Ardino dan wel onder de indruk is en daarna luisterd. Hij doet t in ieder geval niet weer.

Succes.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 12:25

Ja inderdaad, zij zijn schijnbaar veel sneller onder de indruk! Vind ik ook veel prettiger... Assedo steigerde vandaag weer tegen me aan (ze hadden de hele nacht buiten gestaan in de regen en ik wou ze binne zetten om even weer op te warmen) maar ik heb hem een schop tegen zn buik verkocht. Toen hield hij op. Hij was wel helemaal door het dolle heen en heeft in de stal een hele tijd onafgebroken gesteigerd en gebokt. Maar zodra ik in de stal kwam haalde hij het wel uit zn hoofd om bij mij in de buurt te klieren, dan ging hij naar de achterste stal, dus dat is een vooruitgang. Bijten heeft hij niet meer gedaan, en deed hij toch bijna alsof, dan hef ik mijn vinger op en is het weer helemaal duidelijk! Ik zie een vooruitgang

Twinkel,

ik heb wel twee keer het touw losgelaten en dat was op die dag zoals beschreven, maar op dat moment had ik het gevoel dat ik in gevaar was. Kijk en dan laat ik los, wat heb ik eraan als ik bewusteloos op de grond lig? Vandaag heb ik de kans gekregen om te reageren, en dat ook gedaan. Hopenlijk heeft het indruk gemaakt! Natuurlijk probeer ik vast te houden, maar als het niet kan, dan kan het niet Bovendien zitten mn beentjes nu ook wat losser

Bedankt!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:51

Grappig Odess, dat was precies mijn reaktie toen ik vertelde dat ik het touw losliet.....ik kon op dat moment ook niet anders dan loslaten.

Mijn reaktie was ook niet bedoeld als kritiek hoor!

Maar ik wist ook niet dat het niet verstandig is om het touw los te laten, vond het wel een veilig idee.
Nu weet ik beter en zal het niet zo snel meer doen. Maar als ik mezelf in een nare positie bevind zoals jij beschrijft laat ik ook echt los hoor! En dat wou ik eigenlijk even zeggen.

Mijn handjes/beentjes zitten inmiddels ook wat losser en dat werkt beter.
Succes.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 08:47

Nou net de kleine (ik) weer met zn mamma en peetpappa (mn vader) naar de wei gebracht en hij heeft het heeeel vaak geprobeerd. Maar ik heb elke keer vastgehouden (een keer viel hij op zn kont ) en gestraft als ik het kon. Hij vecht ook niet door ofzo, hij steigerd een paar keer (wat vaak resulteerd in een voorbeen dat in het touw zit) en blijft dan heel kalm staan totdat ik hem weer pak. De laatste 2 keer zette hij aan en kwam hij niet meer omhoog! (mijn zweep in de aanslag was waarschuwing genoeg?) Hij heeft ook alleen de eerste keer maar in mijn richting gesteigerd, toen kreeg hij zon lel (met de springzweep) dat hij dat niet meer gedaan heeft. Verder heb ik hem ook wat meer geprobeerd rustig te praten, en dat helpt ook. Meneer had vanaf gisteren 12.00 uur binnen gestaan (hij trilde van de kou, kon echt niet al die regen) en dat is wel raar voor een 24/7 buitensta paardje natuurlijk!

@ Twinkel, ik had het ook niet zo opgevat hoor. Bedankt voor je reactie

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:52

Denk zwart/wit. Nee is nee en ja is ja en er zit niks tussen in.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:04

Ik ben blij te lezen dat veel mensen dit tegenkomen. Alive is pas 14 dagen en maakt al volledig de dienst uit! Ik ben ook op mijn strepen gaan staan! Ik vind het wel opvallend dat mijn 3 merrieveulens van vorig en dit jaar veel zachtaardiger waren en snel onder de indruk bij straffen. Alive is ons eerste hengstveulen en hij is echt VEEL lastiger.

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:18

Simpele tip, als meneer omhoog komt geef je hem een knal met de zweep tegen zijn buik, dat is de enigste plek die hij niet kan beschermen.
En geen klein knalletje maar een flinke, heb ik ook gedaan en inmiddels is hij een meneer van 4 (incl gereedschap) met respect voor mij.

Straks zal hij ook heel slim zich op gaan dringen, ga met je rug naar hem toe staan en haal met je elleboog uit naar achteren en roep TERUG
kun je nu ook al oefenen, jouw elleboog lijkt dan op het achterbeen van de moeder en straks neem jij toch de taak van opvoeder over dus nu alvast maar beginnen.

Tikken op de neus ben ik geen voorstander van daar zitten toch wel wat zintuigen en kraakbeen die ze nodig hebben in de toekomst, en ik heb nog nooit een merrie een veulen een tik op de neus zien geven in de kader van de opvoeding.

Veel succes verder