Slechte paarden, slechte ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Slechte paarden, slechte ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 08:46

Na alle oeverloze discussie over een “aangeboren” op de voorhand gaan, wordt er op een website gezegd dat we gewoon heel verkeerd bezig zijn met hoe we onze paarden rijden en wat we van ze vragen. Ik heb bij “rijtechnische problemen” om meningen gevraagd of mensen het hiermee eens zijn, maar er komt niet veel reactie.
viewtopic.php?f=8&t=443673
Ik ben het er wel mee eens dat al die praat dat we tegenwoordig van die slechte/moeilijke rijpaarden hebben, gewoon niet klopt. Dat het probleem voor een groot deel ergens anders ligt (bij het rijden). Op deze (Engelse) website wordt het wel een beetje recht voor zijn raap gebracht, maar in mijn ogen zit er een flinke kern van waarheid in.

Himyar

Re: Slechte paarden, slechte ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 08:59

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:05

Nou een deel ben ik het wel mee eens. Een duurder paard gaat eerder naar een betere ruiter, die er weer meer mee bereikt en daarmee worden bepaalde bloedlijnen ook wel in stand gehouden. Je kunt deze discussie samenvoegen met discussies over gedrag en dat je dus 'moeilijke' paardenstammen hebt, en met blessuregevoeligheid. een paard dat 23 uur per dag in zijn box staat, even ter vergelijk met de grootte van een wc voor mensen.... en dan mogelijk nog ondoordacht wordt belast is natuurlijk blessuregevoeliger dan een die veel kan bewegen. Nou zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:06

Hier komt de echte harde aanpak van de dressuur wereld (houd je vast!):
Dressage
http://horsemanpro.com/articles2/dressage_abuse.htm
Related article:
http://horsemanpro.com/articles2/dressa ... _state.htm
Very confused and misunderstood style of riding today, which in its own principles contradict itself in the present situation. High corruption of the dressage society of wars and battles for names and recognitions. No Riders and insurmountable amount of "teachers".

En ook het volgende:
http://horsemanpro.com/articles2/equine ... ations.htm
The influence of various equine organizations and their judges carries the greatest weight in what we do with horses today and is responsible for most of the horse abuse and misuse. Most people just don't know any better.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:15

Wel eens bij springen "insider" geweest??

EN bij Western......?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:16

Net als er elk jaar poesjes aan bomen worden gedumpt of in asiels of honden heb je bij paarden ook vreselijke mensen....

Maar mensen geef het geen naam alsjeblieft.

Dat ligt niet aan juryleden, niet aan bodems, niet aan het weer, niet aan de sport die beoefent wordt.... maar aan de MENS erachter!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:24

zo hehe, eindelijk iemand die het ook ziet amen, iedereen denkt goed te kunnen rijden, maar als je het zo goed kan waarom al die troep, een paard is al eigenlijk niet gebouwd om te rijden, laat staan om zo te lopen op dat bepaalde nivotje wat mensen noemen, geef mij maar een grote wei, zo groot mogelijk, zonder zadel rijden of met kussen, vanwege puntbillen en een halstertje om te sturen, dat noem ik rijden. En om je paard geven, ik snap ook wel dat mensen niet beter weten, omdat het zo ingeprent is en het ook gewoon menselijk is om alles te doen omdat anderen het ook zo doen, neem het ze niet kwalijk, maar er is zoveel meer mogelijk zonder ze zoveel pijn te doen, dan kun je wel zeggen ze hebben hun oren naar voren, maar als een paard de keuze had , dan weet ik wel wat ze zouden kiezen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:30

Ook hier staat dat de hedendaagse "prestaties" niet zo zeer door slecht gefokte paarden tot stand komen, maar door slecht rijden:
http://horsemanpro.com/articles/collection_terms.htm
The passage in dressage today is complete disaster because there is simply not enough energy collected to lift the horse off the ground. All they do is lifting their legs, but not their bodies (sort of like circus horses trained by whips to look high stepping).

Ik kan niet beoordelen of alles juist is wat hier allemaal wordt beweerd, maar er zit zeker wel een kern van waarheid in.
Overigens krijgt niet alleen de dressuur er van langs op deze website.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:51

Ik vind het ietwat overdreven/ zwart wit gesteld op die site.. ach je hebt overal tegenstanders van. Ik weet iig zeker dat mijn paard er echt niet zo'n pokke hekel aan heeft om voor me te werken als hij stelt. Je moet wel afwisselen natuurlijk en dat ontbreekt er tegenwoordig misschien wel een beetje aan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:05

Mijn paarden en ook mijn pony gaan graag aan het werk. Ze zijn alledrie blij als ik kom om ze te halen voor het rijden, (ze rennen in ieder geval niet weg) ze komen juist naar me toe, ik hou helemaal niet van dwang en het ene paard pakt iets sneller op dan de andere, nou dan wacht ik toch iets langer?! Mijn 3 jarige pony heeft het meisje wat er op rijdt nog nooit bedrogen door te gaan bokken, steigeren of werk te weigeren. Mijn merrie is 4 en die rij ik alleen de basisgangen omdat ze nog niet toe is aan oprichting en wedstrijden. Ik rij ook niet met dwangmiddelen zoals slof of martingaal en een zweep hou ik ook niet van. Ik rij nu 1 van hen in de M1 dressuur en hij neemt heel ontspannen een hogere oprichting. Mijn sporen gebruik ik als aanwijzing voor het paard in de hogere oefeningen en niet als aansporing bij elke stap die het paard zet. Dus ik vind niet dat je iedere sportruiter over 1 kam mag scheren. Groetjes Brennie

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:26

Het gaat mij erom dat er bij fokkerij en afstamming nogal eens de schuld bij het paard wordt gelegd als bepaalde dingen niet gaan zoals de ruiter dat wil. Dan zouden de paarden niet in staat zijn te verzamelen, de voorhand te ontlasten etc. etc. Dus de fokker krijgt dan de schuld.
Op deze website wordt de "schuld" dus niet bij de fokker gelegd.

Afbeelding
A good impulsion line (in red) in this free moving horse in hand, pointing well into the uplifting direction. Both, left front and right hind are solid on the ground, contrarily to the dressage picture below.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:20

Maar er zijn ook paarden die gebouwd zijn voor het ene onderdeel en paarden die gebouwd zijn voor het andere onderdeel. Of vind jij van niet?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:26

Dat is waar, maar ik krijg sterk de indruk dat de schrijver i.i.g. graag het type Anglo-Arabier voor zowel springen als dressuur ziet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:27

Dat kan. En een andere schrijver ziet liever een Fries met veel behang en een andere schrijver een zware Holsteiner....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:30

Mireille1970 schreef:
Dat kan. En een andere schrijver ziet liever een Fries met veel behang en een andere schrijver een zware Holsteiner....

Deze schrijver geeft wel toe dat het ene paard meer gemaakt is voor bepaalde onderdelen dan het andere paard, maar waar hij het meest op focust is toch wel hoe onkundig er tegenwoordig met paarden zou worden omgegaan. En dat niet een paard daar op gebouwd is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:35

Geen enkel dier is gebouwd op onkunde!

Ik reageer steeds omdat we niet uit het oog mogen verliezen dat de meeste mensen in hun ogen het beste en naar hun beste kunnen handelen en dat mensen van hun paard houden. Toch worden er vele dieren (niet alleen paarden) mishandeld of per abuis verkeerd behandeld...

Maar er is niet 1 manier om het goed te doen. Als je dat wilt doen, moet je ze terug de steppe opgooien.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:49

Maar het moge duidelijk zijn dat veel mensen zelf het paard op de voorhand brengen (en uit balans):

http://horsemanpro.com/articles2/hand-aid-inhand.htm
Whenever you manipulate the horse's head with your hands (reins) and/or equipment you are throwing him of balance. Riding a horse through his head is done by incompetent riders. This article will clarify the genuine use of hands in riding and its function in the energy field of the horse. Without a fine hand of the rider there is no riding and without a fine seat there are no fine hands.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 27-07-05 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:52

Wat is nou je punt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:55

Het punt is dat er hier heel vaak is gezegd dat veel paarden dusdanig worden gefokt, dat ze niet goed kunnen verzamelen/in balans lopen.
Mijn punt is dat het blijkbaar toch meer aan het rijden ligt dan aan de paarden. Als je de schrijver van die website mag geloven.

Hoeveel mensen zijn er wel niet bezig met slof teugels, strakke neusriemen en dergelijke? In hoeverre is het hedendaagse rijden klassiek?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:01

Gaan we weer....

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:29

[quote="Himyar"]Maar het moge duidelijk zijn dat veel mensen zelf het paard op de voorhand brengen (en uit balans):

Sorry hoor maar ik snap het niet helemaal. Wil je hiermee zeggen dat paarden die op de voorhand lopen dit meestal niet te danken hebben aan hun bouw?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:14

Oregon schreef:
Himyar schreef:
Maar het moge duidelijk zijn dat veel mensen zelf het paard op de voorhand brengen (en uit balans):

Sorry hoor maar ik snap het niet helemaal. Wil je hiermee zeggen dat paarden die op de voorhand lopen dit meestal niet te danken hebben aan hun bouw?

Dat zegt de schrijver.
De enige paarden die volgens hem echt neigen naar op de voorhand gaan, zijn trekpaarden. Die dienen hun zwaartepunt naar voren te gooien om een zware last te trekken.
Een paard moet licht en niet zwaar zijn in de schouder partij.
Waar het mij om gaat is dat deze schrijver niet het hele verhaal over Volbloed (thoroughbred) bevestigt dat hier in het verleden vaak is verteld. Dat onze huidige paarden verknalt worden/zijn door het gebruik van Volbloed. Echter bespeur ik wel een voorliefde voor Arabisch bloed. Maar geen verhaal over de lendenen.
Ik zou gewoon eens lezen wat er op die site staat. Zodat je een idee krijgt, waar hij op aan stuurt.
Het zijn niet MIJN woorden, maar ik denk dat in e.e.a. zeker een kern van waarheid zit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:18

Mireille1970 schreef:
Gaan we weer....

Dit soort opmerkingen voegen niets toe aan de discussie.
Kom liever met tegen argumenten.
Of neem de moeite je eerst te verdiepen in hetgeen deze schrijver zegt, want ik kan niet alles hier herhalen. En ik zeg ook niet dat ik denk dat hij in alles gelijk heeft. Daarover wilde ik hier dus discussieren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:31

Maar iedereen die zegt dat iets wat verkeerd gebeurt schade berokkend heeft gelijk...

Dat heeft geen discussie nodig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:58