Nakomelingen van "Oscar".

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Nakomelingen van "Oscar".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:45

Ik heb op de CK te Ermelo 2 hele mooie merries van Oscar gezien, ik vond ze opvallend mooi van exterieur zijn.

Nu wilde ik vragen: Wie heeft er nakomelingen van Oscar en uit wat voor moeders/merries zijn ze gefokt (met name hoogtemaat, lichte of zwaardere merries en afstamming)?
Vind je dat het veulen, enter, twenter of ouder groot of klein is? of het fors of iel is?
Heel benieuwd naar jullie reakties.

Basvdv

Re: Nakomelingen van "Oscar".

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:43

heb een oscar veulen bij mn merrie lopen. uit een stermerrie v Pretendent x keur pref prest v. Vanitas x pref prest Erdball. Uit het Rieka-lijntje waar veel nationaal geklasseerde dressuurpaarden uit komen.
Veulen was 2e bij de hengstveulens op CK Flevoland. Paardenkrant : 'Fijne bewegingstechniek met veel ruimte'.
In de Strengen: 'Bijzonder correct lichaam met mooie verhoudingen. Beweegt zeer gemakkelijk en correct'.
Veulen met zeer veel potentie die we gezien exterieur, beweging en moederlijn later nog wel gaan tegenkomen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 16:42

Gefeliciteerd, dat klinkt erg goed!

De merrie, is zij na jouw mening groot, klein, fors, iel, compact..?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:01

wij hebben een hengstveulen van Oscar, uit een keurmerrie van Rossini

Afbeelding

Dit hengstveulen liep 1a op de stamboekkeuring met een eerste premie

En dit is een Oscar merrieveulen uit een keurmerrie van Kennedy:

Afbeelding

op deze foto nog geen dag oud, a.s vrijdag 29 juli gaan we met dit veulen naar de jonge veulenkeuring in Tolbert

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:18

Zoon van Oscar is Uphill, KWPN goedgekeurd (in 2004).

Familie Van Norel, Pretendenthoeve, kun je anders eens bellen. Zij kunnen je ook wel vertellen of Oscar goed bij jouw merrie past (ga ervan uit dat je het daarom vraagt). Zij hebben ook een aantal mooie jonge paarden staan voor de verkoop.
De hengstenshow van de Pretendenthoeve in het voorjaar is erg leuk en informatief.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:52

tja van norel vragen of oscar bij dr merrie vraagt lijkt me een open deur, dan zou ik liever onafhankelijk advies zoeken.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:09

ben ook naar keuring geweest end aar vielen de oscar mij ook erg positief op,terwijl vader zelf me niet eens zo aanspreekt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:11

op de HK vond ik ze ook positief opvallen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:39

De Veulens die ik van Oscar heb gezien hadden doorgaans een mooi front en veel uitstraling, maar ik vond dat ze het voorbeen vaak wat strak wegzetten en dus meer uit de schouder zouden moeten lopen, daardoor werd ook de rug vaak weggedrukt.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:50

Alanta hou me op de hoogte wat je veulen in Tolbert doet.
Natuurlijk informeer ik voor mijn eigen merrie, maar het moet natuurlijk wel passen.
Mijn merrie lijkt wat op de Kennedy, tenminste dat lijkt me zo als ik de foto zie.

Ik hou van paarden die er ook echt staan, niet dat ielige, slanke...maar front, borst, ééntje van zo hier ben ik!
Zijn er nog meer mensen die dezelfde ervaring hebben als Valori: dat de nakomelingen het voorbeen wat strak wegzetten en eigenlijk wat meer schoudervrijheid zouden mogen hebben!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:07

Karinna: ik hou je op de hoogte

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:24

valori schreef:
De Veulens die ik van Oscar heb gezien hadden doorgaans een mooi front en veel uitstraling, maar ik vond dat ze het voorbeen vaak wat strak wegzetten en dus meer uit de schouder zouden moeten lopen, daardoor werd ook de rug vaak weggedrukt.

citaat uit de veulenrapportage: 'De veulens hebben doorgaans opvallend goed gebruik van het voorbeen.'
Ook het wegdrukken van de rug ben ik het totaal niet mee eens.

Ik geef de mensen hier op bokt de uitdaging een hengst te zoeken die uit dit aantal dekkingen net zo'n hoog percentage ster- en voorlopig keurmerries weet te realiseren. Dus kom niet met absolute aantallen van Gribaldi of dergelijke, maar reken dit om in percentages gerelateerd aan het aantal dekkingen. Er is er geeneen met zo'n hoog percentage.

Statement: Oscar wordt de nieuwe Cabochon, en gaat zo mogelijk van nóg grotere waarde zijn voor de dressuurfokkerij. Oscar wordt
een stempelhengst.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:31

basvdv: jouw ervaring met nakomelingen van Oscar is dus totaal anders dan de mening van Valori.

Komt weer mijn vraag, uit wat voor moeders ken jij deze nakomelingen?
Deze vraag is voor mij heel belangrijk, omdat ik probeer uit te zoeken of Oscar een optie is voor mijn merrie.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:37

karinna schreef:
Komt weer mijn vraag, uit wat voor moeders ken jij deze nakomelingen?
Deze vraag is voor mij heel belangrijk, omdat ik probeer uit te zoeken of Oscar een optie is voor mijn merrie.

Je hebt een paar goede Oscars gezien. Je weet wat er is goedgekeurd. Je kijkt naar de afstamming van het veulen dat ik gefokt hebt....welke conclusie trek je dan aangaande bloedvoering?

PS gaat het om de Ferro merrie waar ik in Ermelo een Trento veulen bij zag lopen?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:44

Ja om haar gaat het. Wat denk jij?

De Oscars die mij positief opvielen waren 3 jaar en heb hun moeders dus niet gezien, daarom mijn specifieke vraag.
Sorry ik kan me niet herinneren dat ik je veulen heb gezien, ik was waarschijnlijk te nerveus om veel van mijn omgeving op te nemen.
Dus aub wat voor een merrie had jij bij je?

En even off-topic: ik neem aan dat je het Trento veulen hebt gezien in beweging, kun jij me vertellen wat je aan haar zag wat niet goed was (eventueel per e-mail), je moeite wordt gewaardeerd!

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:49

zie eerder bericht in dit topic aangaande bloedvoering van mijn veulen. voor foto's, www.melissen.net en zoeken onder austin powers.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:30

Samsam schreef:
tja van norel vragen of oscar bij dr merrie vraagt lijkt me een open deur, dan zou ik liever onafhankelijk advies zoeken.

Denk dat Van Norel gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Je kan het Van Norel vragen en zelf ook het een en ander uitzoeken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:43

Denk ik niet, elke dekking is er een.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:46

Samsam schreef:

uit deze opmerking blijkt dat jij V Norel dus NIET kent.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:29

Bij mij op stal loop ook een Oscar. De moeder is een vrij kleine, lichte schimmelmerrie. Afstamming weet ik niet maar wil ik eventueel wel voor je navragen.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:47

Samsam schreef:

Ik ga er van uit dat Van Norel niet zo denkt!!

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:52

Afstammelingkeuring donderdag 8 september 9:00 uur

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:07

[
Basvdv schreef:
veulens hebben doorgaans opvallend goed gebruik van het voorbeen.'

Er staat "doorgaans", niet alle veulens. Ik zeg niet dat er geen goede zijn, alleen wat ik zelf een aantal keren geconstateerd heb langs de lijn op de keuring. Hoe de nakomelingen van zijn zoon eruit zien dat horen we binnenkort. O ja, als Oscar echt een stempelhengst gaat worden, wil ik er ook wel een veulen van, maar voorlopig wacht ik even af.
Verder mag ieder zijn favoriet hebben en of Oscar bij de merrie van de TS past kan zij uiteindelijk zelf het beste kiezen.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:07

[
Basvdv schreef:
veulens hebben doorgaans opvallend goed gebruik van het voorbeen.'

Er staat "doorgaans", niet alle veulens. Ik zeg niet dat er geen goede zijn, alleen wat ik zelf een aantal keren geconstateerd heb langs de lijn op de keuring. Hoe de nakomelingen van zijn zoon eruit zien dat horen we binnenkort. O ja, als Oscar echt een stempelhengst gaat worden, wil ik er ook wel een veulen van, maar voorlopig wacht ik even af.
Verder mag ieder zijn favoriet hebben en of Oscar bij de merrie van de TS past kan zij uiteindelijk zelf het beste kiezen.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:58

valori schreef:
O ja, als Oscar echt een stempelhengst gaat worden, wil ik er ook wel een veulen van, maar voorlopig wacht ik even af.

Tja, de één probeert voorop te lopen en vooruit te denken, anderen lopen er liever achteraan...