Een kruising met arabier, toch een arabier noemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minou

Een kruising met arabier, toch een arabier noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:46

Ik vind als je een kruising hebt met arabier dat je het paard geen arabier is. Wat vinden jullie hiervan?

Frantic

Re: Een kruising met arabier, toch een arabier noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:06

Leg eens uit? Heb je hier een discussie over met iemand?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:01

een kruising met een arabier is geen arabier meer.

Want je bv kruisingen met een qaurter en die noem je weer qareb (of hoe je dat ook schrijft) en je hebt kruizingen met een haflingers. Maar het zijn geen arabieren...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:17

In Duitsland noemen ze halfbloed Arabieren Araber, en volbloed Arabieren Vollblutaraber, maw, daar noemen ze de kruisingen wel Araber (dus Arabier). In Nederland worden de kruisingen tegenwoordig meestal maar NRPS genoemd, of ze daar nou zijn ingeschreven of niet.

In de tijd dat AVS en NRPS nog 1 waren en APS heette (Arabisch Paarden Stamboek, jaren 70) werden overigens ook in Nederland de halfbloeden wel ook gewoon Arabier genoemd. Zie ook de naam van het toenmalige stamboek...

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:49

Nee, ik vind een kruising met Arabier geen arabier. De haflinger waar ik sinds kort voor zorg staat samen met een kruising Fjord/Arabier, maar dit is geen arabier, je kan het wel zien doordat het beessie iets compacter gebouwd is en een kleiner hoofdje heeft als een gewone Fjord.
Maar kruisingen blijven kruisingen, ik vind dat je het dan een arabier moet noemen, gewoon om het feit dat het geen arabier is.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:13

Ik heb geen discussie met iemand hoor. Maar ik stoor me er wel aan dat er veel mensen zijn die een paardje hebben of verzorgen met iets van arabier in met een zeggen het is een arabier. Ik heb zelf wel volbloed arabieren.

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:05

Dit:
Maar kruisingen blijven kruisingen, ik vind dat je het dan een arabier moet noemen, gewoon om het feit dat het geen arabier is.

Moest dit zijn:
Maar kruisingen blijven kruisingen, ik vind dat je het dan geen arabier moet noemen, gewoon om het feit dat het geen arabier is.

Haha een G vergeten, maar toch maakt het dan best veel verschil

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:32

ik vind het niet zo storend, kijk als je nou zegt dat je een volbloed arabier hebt terwijl het een kruising is oke. Maar denk dat dat soort mensen gewoon trots zijn om het zo maar te zeggen dat er arabier in zit....

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:53

kzeg ook dikwijls halve arabier tegen mijn pony maar bij hem is het wel heel erg duidelijk
wat maakt het trouwens ook uit hoe andere mensen hun eigen paard noemen? maakt toch iedereen voor zijn eigen uit

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 23:54

Uhm zo kan ik ook zeggen dat ik een kwpn'er heb terwijl ik een fries heb, bedoel hoe dom kom je dan over?!
ik vind dit een belediging voor het ras. Ik heb over het algemeen niet zo met kruisingen. Maarja ieder zijn eigensmaak!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 05:21

Nou sorrie, ik haak af.
Als iemand zijn halfbloed of NRPS ook een arabier noemt is het mij prima. Gaat toch om het uiterlijk en het karakter.

Maar zoals jij erover denkt, belediging voor het ras, dom als je een halfbloed arabier noemt e.d., dat zou je eens met mensenrassen moeten durven zeggen. "Iets" wat kortzichtig in mijn ogen.

En ergens heb ik het idee dat alle paardenrassen ontstaan zijn uit kruisingen, zo ook de arabier.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 08:49

in meer dan de helft van de rassen, zit arabier zou mooi worden als iedereen zijn paard zou noemen zoals hij zij dat zou willen. En Uhm Amondi ik heb het absoluut niet over mensenrassen!!! Dus leg me geen woorden in de mond die ik niet heb uitgesproken.
En ik denk dat ik best mag zeggen dat ik er niet voor ben (BIJ DIEREN) dat alles zomaar gekruist wordt!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:02

is dit dan niet een beetje kortzichtig?
ik heb zelf een welsh arabier en nog drie andere die gekruist zijn maar die kan ik misschien beter niet vernoemen daar je dan misschien wel een hartaanval zou krijgen...

als iedereen zo zou denken en alleen de rasechte arabieren met nette papieren zouden mogen blijven leven bleven er niet veel paardjes meer over hoor.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:04

heb ik het over dood maken? NEEE
Heb ik het erover dat hetniet mag? NEE
Ik zeg alleen dat als je een welsh arabier hebt het een welsh arabier is en geen arabier. Heel simpel. En dat ik weinig heb met kruisingen wil nog niet zeggen dat ik ze dood wil hebben of dat mensen ze niet mogen fokken. Moeten ze vooral zelf weten.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:35

Een kruising is gwn geen ras. Dat geld niet alleen voor een kruising met een Arabier, maar ook voor een kruising met een Trekpaard bijv.
Hiermee wil ik niet zeggen dat kruisingen niet mogen bestaan, natuurlijk mogen ze bestaan, er kunnen vaak heel leuke paardjes uit komen.

SharifYoffry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:06

Hoi,

Ik vind dat een kruising met een Arabisch volbloed geen Arabier genoemd "kan/mag" worden... Tuurlijk kan je wel gewoon zeggen dat er arabisch bloed in zit. Of dat het een Arabisch halfbloed is ( als de vader of moeder wel een volbloed is)

Groetjes Cynthia

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:14

Ik vind dat je een kruising met een Arabier geen Arabier meer kunt noemen. Dan lieg je simpelweg, ook al zeg je het voor je gemak. Als je een paard te koop aan bied bv., dan ga je niet zeggen dat je een Arabier hebt, wie weet reageren fokkers erop, en denken ze een mooie volbloed Arabier te kopen. Dat gebeurt natuurlijk niet zo snel, maar het is maar een voorbeeld. Als je een kruising met een Arabier hebt, dan kun je gewoon zeggen dat je paard/pony arabisch bloed heeft.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:11

dus ik mag wel zeggen dat ik een welsh arabier heb of mag dat ook niet?

Bashuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:20

als je paard geen officieel papier heeft, waar zwart op wit staat dat hij van een bepaald ras is , dan IS je paard gewoon geen bepaald ras maar een mengeling .
dus als iemand je vraagt is het toch niet zo moeilijk om gewoon toe te geven dat het dier geen bepaald ras is? maar dat hij toevallig welsh en arabisch bloed voert? wil je wel graag kunnen rondvertellen wat voor ras je paard is, schrijf hem dan bijvoorbeeld in bij het NRPS, mits hij 50% raszuiver arabisch bloed voert.
Dan kun je zeggen ik heb en NRPS'er, dan is het voor iedereen duidelijk dat er in ieder geval arabier in zit, maar dat maakt hem dan nog steeds geen ARABIER

ik heb er persoonlijk ook een hekel aan dat mensen kieren dat ze een arabier hebben terwijl het maar voor de helft is of meer.
het meest stoor ik me er nog aan in een advertentie. Je bent dan op zoek naar een volbloed en dan schrijven mensen op dat er een arabier te koop staat, bel je op, " nee sorry mevrouw maar 75% "

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:25

beautyke schreef:
dus ik mag wel zeggen dat ik een welsh arabier heb of mag dat ook niet?

Eigenlijk niet, het is een welch als hij welsh papieren heeft, er zit trouwens vaak arabisch bloed in welshjes, vooral in de welsh K pony's. Je kunt wel zeggen dat er arabisch bloed in je welsje zit, maar dat is voor de meeste mensen niet eens intressant........omdat dat algemeen bekend is

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:38

hij heeft geen papieren en zijn moeder was een welsh en zijn vader een arabier dus noem ik hem simpel welsh arabier....

en mijn halve fries (fries*new forest) noem ik gewoon halve fries of hebben jullie daar ook een idee voor?

ik woon trouwens in belgie en daar bestaat er niks zoals een NPRS stamboek, het enige wat je hier kunt krijgen voor paarden zonder papieren is een paspoort.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:55

Waarom al dat gedraai om Arabisch Bloed?
Is dat iets geweldigs ofzo als er Arabisch Bloed in je paard zit?
Net zoals de titel, een kruising Arabier, toch een Arabier noemen? Net alsof dat alleen geld voor een kruising met een Arabier.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:20

Manuutje1990 schreef:
Net zoals de titel, een kruising Arabier, toch een Arabier noemen? Net alsof dat alleen geld voor een kruising met een Arabier.

Tja, veel kinderen vinden denk ik een Arabier een geweldig ras (kunnen ze misschien mee uitsloven ofzo ), en daarom zeggen ze liever Arabier ipv het andere ras waarmee hij gekruist is.
Ze vinden Arabier stoerder klinken.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:37

Anora schreef:
Manuutje1990 schreef:

Tja, veel kinderen vinden denk ik een Arabier een geweldig ras (kunnen ze misschien mee uitsloven ofzo ), en daarom zeggen ze liever Arabier ipv het andere ras waarmee hij gekruist is.
Ze vinden Arabier stoerder klinken.

In mijn ogen is het gewoon een paard hoor.
Maar ik bedoelde vooral eigenlijk de titel enzo, de TS heeft het alleen maar over dat een Arabier-kruising geen Arabier genoemd mag worden, wrm speciaal die Arabier? Wrm niet gwn over het algemeen, dat je van een kruising niet mag zeggen dat tie een bepaald ras is.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:58

en als je een Volbloed arabier x Welsch K hebt?