schuren bij tinkers met warm weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

schuren bij tinkers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:42

sinds het echt warm weer is begint Taryn te schuren. Ik denk dat het komt door de dikke manen en dat het gaat kriebelen door het zweten.
Ik baal hier wel ontzettend van omdat ze elk jaar een klein laagje van haar manen wegschuurt. Het was nu net weer bijgegroeid en nu begint ze het met de warme dagen weer te schuren

hebben jullie een middel wat jullie daarvoor gebruiken??

Het geen zomerexceem, want dan zou ze al in het voorja moeten beginnnen met schuren, het is alleen echt met warme dagen!

schuren jullie tinkers ook met warm weer? en wat doe je er tegen?

ik doe er soms klitwortel in dat helpt een klein beetje

groetjes marjolein

lailapri

Re: schuren bij tinkers met warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:58

Dettol oplossing werkt super, ik las de tip op bokt, ben het gaat gebruiken en waar ik gesprayt heb stopt echt de jeuk. Goedkope maar handige oplossing dus.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:01

waar kan je dat kopen?? dettol is toch iets wat ook voor mensen te gebruiken is?

groetjes marjolein

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:04

Ik gebruik berkenwater en sindsdien is het schuren gestopt. Je ziet nu ook geen schilvertjes van het schuren meer in haar manen en staart omdat het iets vettiger spul is. Je kunt berkenwater gewoon bij het kruidvat kopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:28

cool daarga ik even naar kijken dan!
Ja is gewoon voor mensen, je kunt je wc ermee schoonmaken, maar ook wondjes ontsmetten etc. etc.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:50

uhm nou onze tinker heeft niet veel kans maar ons andeere paard wel met erg warm weer.
geen exzeem en wij smeren er antivries op.
wat je ook op de auto ruiten doet. zo dat ze niet bevriezen en en dan gewoon mengen met water

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:51

uhm nou onze tinker heeft niet veel kans maar ons andeere paard wel met erg warm weer.
geen exzeem en wij smeren er antivries op.
wat je ook op de auto ruiten doet. zo dat ze niet bevriezen en en dan gewoon mengen met water en het werkt erg goed

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:57

is het geen, staart en maan exeem.. hebben mijn paadjes ook allemaal! echtwaar het hele hoofd zit onder wondjes en de manen worden er ook zo half afgeschuurt! wij gebruiken er een grote deken voor.. en voor ons jonge paardje, die alleen maar bij de nek schuurt een deken die dus over haar nek zit... en wij hebben ook wel eens baby olie gebruikt! klinkt raar maar dat maakt de huid iets van vettig en dat helpt of zo.. achja dat zal dan wel weer

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:25

Toushie.. nu vraag ik me toch echt serieus even af, hoe jullie ooit op dat idee gekomen zijn????????????

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:28

Tot nog toe heb ik het geluk dat mijn Tinker niet gaat schuren. Ik heb jammer genoeg geen tips voor je maar ik hoop dat je iets tegenkomt zodat ze er minder last van heeft

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:47

Mijn eczeem tink schuurt ook.....
Maar iet als ze haar deken om heeft.
Als het geen eczeem-tijd is gebruik ik teatree-zalf tegen schuren.
Dat schuren doet ze inderdaad ook als het buiten eczeem-tijd warm is.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:50

Wij wassen met water waarin aardappels gekookt zijn, dat af laten koelen en daarmee je paard wassen. Is wel een vieze geur als het er te lang staat met warm weer maar het werkt hier heel goed!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:59

onze tink heeft er niet zo'n last van, jaa een klein beetje maarja..Dat vind ik niet zo erg(zolang hij zn huid iet open gaat schuren), want ik zie het verschil bij die van ons niet echt, die heeft zulke dikke manen ..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:33

Hoihoi

Mijn ex-paardje had ook zomereczeem en voor hem gebruikte ik Fenonolf. Dat werkt echt super, maar je moet het wel eerst 2 dagen gebruiken voor het effect heeft als de jeuk echt heftig is. Fenonolf kan je in de betere ruitershops kopen en kost ongeveer 32 euro per placon

Mijn huidige paardje Bonita heeft 2 weken terug ook last gehad van jeuk op haar staart en ging schuren, maar dat kwam waarschijnlijk door wormen. Kon er min of meer vanuit gaan dat ze nog niet was ontwormd, had haar nog maar net. Bij haar ook 1 keer de fenonolf gebruikt en de jeuk was met een half uur verdwenen. Wormenspuit erin en nooit meer jeuk aan de staart gehad.

Fenonolf is speciaal voor ongemak en jeuk bij warm weer.

Wat je ook kan proberen is je paardje invlechen, dat doe ik ook als het echt heet wordt, geen hengstevlecht, maar gewoon losse vlechten, een stuk of 8

Zo staat ze dan op de wei:
Afbeelding

Groetjes Dianne

Edit: Fenonolf kan je iig bij Ton van Bemmelen kopen en mn berichtje staat er nu inees wel!! Deed het eerst niet..

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:38

Teuntje111 schreef:
Hoihoi

Mijn ex-paardje had ook zomereczeem en voor hem gebruikte ik Fenonolf. Dat werkt echt super, maar je moet het wel eerst 2 dagen gebruiken voor het effect heeft als de jeuk echt heftig is. Fenonolf kan je in de betere ruitershops kopen en kost ongeveer 32 euro per placon

Mijn huidige paardje Bonita heeft 2 weken terug ook last gehad van jeuk op haar staart en ging schuren, maar dat kwam waarschijnlijk door wormen. Kon er min of meer vanuit gaan dat ze nog niet was ontwormd, had haar nog maar net. Bij haar ook 1 keer de fenonolf gebruikt en de jeuk was met een half uur verdwenen. Wormenspuit erin en nooit meer jeuk aan de staart gehad.

Fenonolf is speciaal voor ongemak en jeuk bij warm weer.

Wat je ook kan proberen is je paardje invlechen, dat doe ik ook als het echt heet wordt, geen hengstevlecht, maar gewoon losse vlechten, een stuk of 8

Groetjes Dianne

Edit: Fenonolf kan je iig bij Ton van Bemmelen kopen en mn berichtje staat er nu inees wel!! Deed het eerst niet..

Dit super middel gebruik ik dus ook. Mijn hengst had vorig haar alles er af en veel plekken open liggen door het schuren en krabben. Maar nu gaat het super met Fenonolf. We kunnen niet meer zonder. Ik haal het bij mijn dierenarts die het zelf ook gebruikt mij een merrie van hem en bij haar werkt het ook super.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 05:54

het is in ieder geval gene zomerexceem hoor, anders had ze het wel heftiger gedaan en waren er wel wondjes te zien, ze doet het ook echt alleen als het heel warm is, in het begin van de zomer doet ze het ook niet, maar pas later in de zomer als het echt warm is (28 graden zeg maar) en als het weer afkoelt doet ze het volgens mij niet meer zo...maar ja ik ga maar eens wat dingen uitproberen die ik van jullie heb gehoord!

bedantk allemaal!groetjes Marjolein

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 06:54

lailapri schreef:
Dettol oplossing werkt super, ik las de tip op bokt, ben het gaat gebruiken en waar ik gesprayt heb stopt echt de jeuk. Goedkope maar handige oplossing dus.

Is dat niet slecht voor je paard ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:27

Connor heeft er ook wat last van. Hij zweet heel erg in zijn dikke manen en als dat opdroogt geeft het een vettig wit goedje wat kennelijk heel erg jeukt.

Wat ik er ook opsmeerde niks hielp. maakte het vaak zelfs erger.

Ik heb het nu drastisch opgelost. Ik heb een deel van zijn haar weggeschoren dat niet in de zon komt. Hierdoor kan hij zijn zweet makkelijker kwijt en is het probleem over.

gelukkig zie je er op het oog weinig van en heeft hij er ook met rijden veel baat bij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:58

LuckySpirit schreef:
lailapri schreef:

Is dat niet slecht voor je paard ?

Nee, het is niet slecht voor je paard, mits je een verdunning maakt van ongeveer 1 op 10. Het is een ontsmettingsmiddel, waarvan de werking ongeveer hetzelfde is als van Betadine. Alleen prikt Dettol een heel klein beetje in de wondjes door de alcohol die erin zit. Betadine is vaak opgelost in water en prikt dus minder.

Groetjes Dianne

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:27

Leovet manenliquid helpt heel goed bij het Kieranbeest!

tinker_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:50

vanaf ongeveer 25 graden vlecht ik de manen van mijn tinkertje in...
idd geen hengstenvlecht maar losse vlechten.
dat helpt bij mij prima!

succes ermee!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:07

snowdon schreef:
Toushie.. nu vraag ik me toch echt serieus even af, hoe jullie ooit op dat idee gekomen zijn????????????

nou dat komt door de stal eigenaren die daar staan. die hebben er ook last van en hebben het zo tegen ons gezegd is er soms wat mis mee dan.?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:32

Met dat antivries: Houd je er wel rekening mee dat huisdieren en kleine kinderen binnen een uur het loodje leggen als ze maar een klein slokje binnenkrijgen? Het is echt een supergiftig goedje. Het giftige bestanddeel Glycol zit ook in koelvloeistof.

Groetjes Dianne

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:09

dqankej maar het staat goed opgeborgen en kan ver niemand bij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:40

Ja maar je sprayt het wel op de manen van je lieve paardje... Die ademt het daardoor in!!