Samber merrie x ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Samber merrie x ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 22:53

Een vriendin van ons heeft een Sambermerrie gekocht en zoekt daar een hengst bij. Het is een chique bonte merrie, 1.71 hoog, lange benen en is een wakkere dame.

Welke hengsten passen bij deze omschrijving?

unamie

Re: Samber merrie x ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:44

PhiaBink schreef:
Het is een chique bonte merrie, 1.71 hoog, lange benen en is een wakkere dame.

het is onmogelijk om met deze magere omschrijving van de merrie een passende hengst te zoeken
bovendien is het al laat in het seisoen om nog te beginnen met dekken

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 08:12

Waarom te laat???
Zelf heb ik liever een juni/juli veulen, dan een april veulen.
Zij wil haar nog laten dekken. Dat moet ze zelf weten, dacht ik zo.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:22

inderdaad

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:22

Wat Unamie volgens mij bedoelt is dat het een laat veulen kán worden, je moet maar het geluk hebben dat het allemaal in 1 keer pakt. Verder is het misschien slim om wat meer info neer te zetten, bouw, wta wil je verbeteren wat wil je verankeren. Verder wat standfoto's, verdere afstamming en predikaten. Ik neem aan dat ze een dressuurgefokt paard wilt, welke hengsten spreken zelf aan??

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:26

Tsja....veel sambers staan bekend om een weke rug en weke lendenen...de afstamming samber x....daar kun je elke hengst wel op zetten.

Zelf heb ik ook 2 samber merrie`s en een kleindochter van samber...qua afstamming kan er veel bij, maar het gaat mijzelf meer om de verbeter punten.

Het is dus belangrijk te weten wat de plus en min punten van die samber merrie zijn, welke punten wil je verbeterd zien en welke hengst past daar het beste bij?

Een handige website: http://www.dutchhorsesunlimited.com

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 17:24

Onze vriendin komt meer uit de draverswereld. Ze heeft zelf een KWPN ruin waar ze recreatief mee rijdt. Nu heeft ze dus een KWPN merrie erbij. Ze is dus niet op de hoogte van KWPN hengsten.

Samber nafok ken ik zelf niet, dus vandaar mijn vraag welke hengsten erbij kunnen.
Wat zijn nog meer de + en - punten van Sambers.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:29

Heb zelf een Kimberley x Samber en een Sambertino (Samber) x Makelaar op stal. Kennisje heeft een Ico Sun x Samber en bij ons op de manege ook en een Samber x onbekend. Heb op de hengstenkeuring een Negro x Samber gezien, wat een beauty en wat kon die lopen zeg! Zijn allen 100 % braaf, Samber zelf had dan ook een 10 voor karakter. Je kunt er zowel de dressuur als de springrichting mee op. Samber staat ook wel op internet hoor. Samber zelf was wat beknopt gebouwd, weet niet of jouw merrie rechthoeks of vierkantsmodel is en wat je met je veulen wilt bereiken? Als je de sport in wilt zou ik een hengst met bloed nemen om te veredelen en als je het karakter wilt behouden een hengst nemen die brave veulens geeft. Heb je wat voorbeelden gegeven van combinaties die goed zijn gelukt, hopelijk kan je er wat mee. Groetjes Brennie

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:51

Brennie schreef:
Heb zelf een Kimberley x Samber en een Sambertino (Samber) x Makelaar op stal. Kennisje heeft een Ico Sun x Samber en bij ons op de manege ook en een Samber x onbekend. Heb op de hengstenkeuring een Negro x Samber gezien, wat een beauty en wat kon die lopen zeg! Zijn allen 100 % braaf, Samber zelf had dan ook een 10 voor karakter. Je kunt er zowel de dressuur als de springrichting mee op. Samber staat ook wel op internet hoor. Samber zelf was wat beknopt gebouwd, weet niet of jouw merrie rechthoeks of vierkantsmodel is en wat je met je veulen wilt bereiken? Als je de sport in wilt zou ik een hengst met bloed nemen om te veredelen en als je het karakter wilt behouden een hengst nemen die brave veulens geeft. Heb je wat voorbeelden gegeven van combinaties die goed zijn gelukt, hopelijk kan je er wat mee. Groetjes Brennie

Dank je!!. De merrie is niet van mij. De eigenaresse vroeg of ik een leuke hengst voor haar merrie wist. Ik ken veel KWPNers, maar Sambers ken ik niet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:54

Heb je ook een (duidelijke) stand foto van die merrie van je vriendin? Bij die 2 samber merrie`s die ik heb, zat ik zelf te denken aan de hengsten: Special D of United. Die kleindochter van samber, is nu nog maar 2 en daar kan ik nog niet teveel over zeggen, daar zou ik weer een hengst opzetten met een schuiner en langer schouder en meer voorbeen gebruik.

Mijn ene samber merrie is van achteren super krachtig, die heeft een enorme motor achter zitten maar die is qua karakter echt wel lief maar niet zo lief als die andere en samber zelf. Een moederlijn doet ook veel, haar moeder stond bekend als een vechter, snel gepikeerd en een heethoofd. Mijn samber merrie is exact zo, veel mensen zeggen dan ook "maar samber geeft toch alleen lieverds" nee dus...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:59

Ik wilde vandaag gaan kijken, maar ze is er niet. Ik heb de merrie ook nog niet gezien. Gegevens die ik heb zijn van haar. De merrie heeft 2 nakomelingen van 00seven, 1 zwarte en 1 bonte.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:13

foto's zijn van groot belang. Zonder dat valt er niets over te zeggen.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:16

Hey,

Ik heb een samber x cocktail ruin, erg leuk en lief dier....

Groetjes

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:52

ik zou zelf niet zo goed weten welke hengst leuk is voor een samber merrie...

zelf heb ik een bonte jaarling merrie... dit is haar afstamming: http://www.geocities.com/kitag1rl/003.html

Het is echt een onwijs leuk diertje, wat ontzettend goed loopt, heeft volgens de DA swung, is alleen niet zo groot.. misshien kan je er iets mee..

veel suc6

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:29

ik fok zelf al enige jaren met een Samber x Notaris merrie. En mijn ervaring is dat het beste een dressuurgefokte hengst gebruikt kan worden. OF een langgelijnde springhengst met extra beweging

carrembally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:19

Dit is mijn samber merrie met haar HV van Sydney!!

Afbeelding

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:49

Ik heb hele goede gezien van Bachelor NH X Samber. Bachelor is een Burggraaf.
is wel een NRPS hengst maar kan je KWPN papier bij krijgen.
Zeer mooie paarden die goed kunnen lopen en veel gummie hebben. Springen ook zeer goed.
Moeder is een Samber x Liguster

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 21:34

De merrie is niet van mij!!!!!!!!!
Ze moet zelf beslissen of ze haar nog laat dekken en door wie!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:41

Waarom vraag je hioer dan naar een passende hengst als het toch niet uitmaakt?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 21:45

patsur schreef:
Waarom vraag je hioer dan naar een passende hengst als het toch niet uitmaakt?

PhiaBink schreef:
Een vriendin van ons heeft een Sambermerrie gekocht en zoekt daar een hengst bij. Het is een chique bonte merrie, 1.71 hoog, lange benen en is een wakkere dame.

PhiaBink schreef:
Onze vriendin komt meer uit de draverswereld. Ze heeft zelf een KWPN ruin waar ze recreatief mee rijdt. Nu heeft ze dus een KWPN merrie erbij. Ze is dus niet op de hoogte van KWPN hengsten.

Samber nafok ken ik zelf niet, dus vandaar mijn vraag welke hengsten erbij kunnen.
Wat zijn nog meer de + en - punten van Sambers.

Als je dit had gelezen dat had je geweten dat ik names iemand anders het vroeg.
Ik weet zelf niks van Samber of de nafok ervan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:59

is de merrie dan nog steeds niet gedekt ?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 22:03

unamie schreef:
is de merrie dan nog steeds niet gedekt ?

Ik heb haar al een week of 2 niet meer gesproken, dus??????

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:06

PhiaBink schreef:

Ik heb haar al een week of 2 niet meer gesproken, dus??????

dus... is dit topic vrij nutteloos

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 22:30

Voor mij is de topic nutteloos, want ik heb geen KWPN merrie . Voor haar is de topic wel belangrijk, want zij heeft een KWPN merrie van Samber en wil de merrie laten dekken. Ik help haar alleen, meer niet. Mag dat niet soms??

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:23

Krijg je nu een juli of augustus veulen, ik weet niet of je daar blij mee moet zijn. En verder is het inderdaad vrij nutteloos om concrete antwoorden te geven op je (vriendin's) vragen als je zelf met niet zo concreet materiaal komt. We weten geen van allen nog hoe de merrie eruit ziet, wat verbeter en pluspunten eraan zijn en óf ze uberhaubt al gedekt is of niet. Als je met weinig informatie komt dan zul je ook gebrekkige informatie terug krijgen. Immers, hoe concreter en nauwkeuriger jij de merrie kunt beschrijven en illustreren, hoe beter je de geschikte hengst ervoor kunt uitzoeken. Bovendien zou ik je vriendin willen adviseren zich eerst zelf wat meer te verdiepen in de KWPN fokkerij en haar hengsten, dan naar een geschikte hengst te vragen hier op internet. Of anders met fokkers en/of eigenaren van de nafok van Samber praten om een juist beeld van de nafok te krijgen, om zo de juiste hengst voor (volgend) jaar te vinden. In ieder geval succes en ik raad je niet echt aan om nu nog te beginnen met het dekken. Dan kun je er volgend jaar beter wat eerder bij zijn.