Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:37

Mijn titel klopt niet helemaal, maar wat ik eigenlijk bedoel is:
Tegenwoordig worden er steeds beter bewegende paarden gefokt met veel beweging én een niet zo makkelijk karakter....
Maar waar stopt de grens?
Vinden jullie karakter belangrijker of gaan jullie toch voor die bijna niet handelbare super beweger?

dan ga ik toch uiteindelijk voor het karakter...(hoewel beweging wel moet blijven natuurlijk)

Rhea

Re: Paarden tegenwoordig erg heet gefokt.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:44

Er zijn, zeker onder de oudere generaties, maar weinig fokkers die ook echt het karater meenemen. Op grote stallen zullen de eigenaren ook weinig kennis hebben van de karakters van hun merries heb ik het idee.

Mijn eigen ervaring is dat ik momenteel een beetje in tweestrijd zit. Een wat heter karater showt vaak ook meer, dat komt weer ten goede bij de veulenverkoop.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:50

Ik ben het helemaal met je eens. Ik werk op een dressuurstal, en daar zijn veel paarden die een erg moeilijk karakter hebben en waar je bv niet zo naar 2 dagen op stal op kan stappen.
Dan heb ik het vooral over de jazzen. Maar ik vraag me ook wel eens af, hoe verkoop je zulke paarden als anderen er niet mee over weg kunnen

Ik heb dan een gentleman merrie die ook veel te heet gefokt is, te veel bloed.
Gentleman is zelf al best een moeilijk dier, en dan zit er nog duchtboy en 2x luckyboy in. En de moeder bleek ookal dit karakter te hebben.
Ze word altijd beledigd als ik mijn been naar achteren leg en in galop wil aanspringen, dan bokt ze ontzettend...

Terwijl ik hiervoor een kwpn X gelderlander had die echt een gouden karakter had, echt 1 die zeldzaam was!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:02

Dat er bij KWPN rijpaarden maar raak gefokt wordt is alleen maar leuk voor fokkers van bruikbare karakters.
Gelders en Groninger paarden komen zo steeds meer in de belangstelling te staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:04

Nimmedor schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik werk op een dressuurstal, en daar zijn veel paarden die een erg moeilijk karakter hebben en waar je bv niet zo naar 2 dagen op stal op kan stappen.
Dan heb ik het vooral over de jazzen. Maar ik vraag me ook wel eens af, hoe verkoop je zulke paarden als anderen er niet mee over weg kunnen

Die verkoop je aan de idioten die meer interesse hebben in een duur papier dan in een lekker en veilig te rijden paard. Die paarden staan vervolgens ergens op stal en hobbelen dan hopelijk elke dag 3 rondjes door de binnenbak met 3 hulpteugels eraan, maar ze hebben wel een Jazz/Ferro/vul maar in... op stal!

Ik kreeg een 4 jarige Jazz aangeboden toen ik naar mijn paardje op zoek was. Mijn advertentie gaf aan:
tussen de 6 en de 10 jaar, verkeers en bosmak voor lange buitenritten/trektocht, etc.
Ik heb toen terug gemaild dat dit paard absoluut niet aan de voorwaarden uit de advertentie voldeed.

Ik heb uiteindelijk een Criollo gekocht waar een gouden kop op zit.

boertjesfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:15

volgens mij gaan we de verkeerde kant uit. 90% (zo niet meer) van de ruiters wil gewoon een fijn paard waarmee ie lekker buiten kan rijden, fijn een parcourstje kan springen of een dressuurproefje mee rond kan komen. Ik denk dat de fokkers dat toch een beetje vergeten. Als je ziet wat een Jazz en Ferro dekken....?????!!!!!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:30

boertjesfan schreef:
volgens mij gaan we de verkeerde kant uit. 90% (zo niet meer) van de ruiters wil gewoon een fijn paard waarmee ie lekker buiten kan rijden, fijn een parcourstje kan springen of een dressuurproefje mee rond kan komen. Ik denk dat de fokkers dat toch een beetje vergeten. Als je ziet wat een Jazz en Ferro dekken....?????!!!!!

dit ben ik niet met je eens, die 90% is al ruimschoots voorzien, kijk eens wat er aangeboden wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:06

Rhea schreef:
boertjesfan schreef:

dit ben ik niet met je eens, die 90% is al ruimschoots voorzien, kijk eens wat er aangeboden wordt.

Misschien wel, maar hoeveel van die ruiters rijden op een KWPNer? Meestal wijken die mensen toch uit naar andere rassen/kruisingen, of eventueel naar de basispaarden/gelders/groningers. Meestal rijden zij geen KWPN sportpaarden.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:56

Die verkoop je aan de idioten die meer interesse hebben in een duur papier dan in een lekker en veilig te rijden paard. Die paarden staan vervolgens ergens op stal en hobbelen dan hopelijk elke dag 3 rondjes door de binnenbak met 3 hulpteugels eraan, maar ze hebben wel een Jazz/Ferro/vul maar in... op stal!
[/qoute]

Je haalt de woorden uit mijn mond
Ik ken ook genoeg van die snobbistische ruiters, die nog nooit niet eens een nette B proef kunnen rijden , en dna een paard kopen van duizenden euro's (waar ze nog een lening voor af hebben moeten sluiten ook) die niet tot zn recht komt bij die ruiter!
Zonde van zo'n paard! Doordat hij temperamentvol is wordt er dus vrij weinig mee gedaan!
Zo verziek je een paard dus!!

Ik heb een jaarling met jazz bloed, niet expres op uitgezocht ofzo, ben ook bij de stallen in een hoge prijsklasse gaan kijken en schrik niet er stonden daar gewoon veulens tussen van minimaal 6000 euro!!
Dan betaal je dus in feite alleen voor het bloed!

Met een paard van een goede afkomst ben je nooit verzekerd van topprestaties, in principe kan bijna elk rijpaard het ver schoppen als er maar iemand op rijdt met wie het klikt en die de knopjes weet te vinden! Een paard met wat minder heet bloed is denk ik een stuk aantrekkelijker!
( voorbeeld: frisco (1e paard van anky) en bonfire)

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:06

ik vind ook dat meer mensen moeten letten op het karakter. Maar ik denk ook dat dat bijna onmogelijk is voor de grote stallen die 20 of meer fokmerries hebben srtaan. mensen kennen hun paarden dan gewoon niet ( is ook moeilijk met veel paarden). Wij selecteren in ieder geval heel streng op karakter! Dat staat voor prestatie!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:17

de handel is kapot op het moment, en het geld zit in het bloed, dus gaan veel fokkers dan voor een goeie bloedhengst omdat die veulens idd vaak meer opbrengen. Maar idd, voor mij hoeft het niet, de ideale combi vind ik nog altijd een gelderxkwpn, net iets meer adel dan een gelder, maar wel de goeie kop en massa en beweging van de gelder (als het goed lukt iig). Ik zou het ook fijn vinden als er weer wat meer aandacht kwam voor een goed bruikbaar paard met een karakter dat voor een breder publiek geschikt is.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 21:30

Ha, meiden ik ben dus niet de enige die hier zo over denkt....
Ik hoor mijn hoefsmid ook al regelmatig klagen over de Ferro's, Jazz en Metalls.....
Allemaal stuk voor stuk prachtige dieren om te zien, maar kan je er nou echt mee aan het werk??
Ja, ruiters die heel wat gevoel in hun donder hebben wel, maar het overige ruiterpubliek willen ook zo'n mooie knol onder hun kont, anders tel je niet meer mee op de wedstrijden....

Overigens ben ik zelf wel iemand die van bloedkikkers houdt , maar ze moeten wel te rijden zijn...
Zelf fokken we NRPS pony's en ik probeer toch een hengst uit te kiezen met een goed karakter wat ie ook doorgeeft.
wat heb je nou aan een prachtige pony/paard die niet te verkopen is, omdat niemand hem kan rijden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:38

Nou wil ik mijn eigen loftrompet niet te veel luiden, maar ik ben nou net een van de paardenhouders die wel met een drukke stresskip een buitenrit aandurf...

Maar doe mij maar mooi een brave!
Waarom zou je het gevaar op willen zoeken, als je voor hetzelfde geld ook gewoon een aardig gemoedelijk dier kunt kopen met misschien iets steviger beenwerk, maar minstens zo'n charmante uitstraling?
Mij niet gezien hoor, hou die Etterbak x Angsthaas x Staker's maar lekker voor jezelf

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:43

Hoor idd regelmatig heel trots de quote:
"Wij hebben een Jazz, Ferro oid"

Dat zegt mij in die zin genoeg dat het dus voor die mensen heel belangrijk is, anders zeg je dat niet zomaar (zonder dat iemand het vraagt natuurlijk)
Wel makkelijk, kun je stoer doen met je paard zonder dat iemand maar weet hoe het paard eruit ziet en of je wel/niet prestaties levert.
En blijkbaar wordt er ook met extra belangstelling geluisterd als je dat zegt, dus veel mensen "doen eraan mee"
Ik kan het wel over mijn WeeJeetje hebben, maar dan weet niemand waar ik het over heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:54

Ben het niet echt met je eens. De laatste 10 jaar ( en meer) is de paardensport enorm populair geworden. Daardoor is er een groot gedeelte mensen bijgekomen die nooit met dieren zijn opgegroeid maar wel een paard hebben gekocht. De mensen die niet van die boertjes met de pet hebben geleerd hoe ze met een paard om moeten gaan. De mensen die totaal geen idee hebben dat een paard een vluchtdier is en een gewoonte dier.

Als je bijv. in Duitsland kijkt zie je veel meer brave paarden, maar dat is echt niet zo dat de paarden braver gefokt worden, ze worden echter veel consequenter opgeleid.

Dan komt er ook nog bij dat in Nederland iedereen een instructeursopleiding kan doen. Mensen die zelf voor geen meter met een paard om kunnen gaan of kunnen rijden die leren anderen hoe ze met paarden moeten omgaan/rijden. Op deze manier zal het niet snel beter gaan.

Op het moment dat een instructeur tegen een ruiter zegt dat ie gewoon totaal verkeerd bezig is met zijn paard, dan is de instructeur degene die het verkeerd ziet en gaat de ruiter naar een andere instructeur, en ze switchen net zolang tot ze de instructeur hebben gevonden die roept dat ze het allemaal zo geweldig doen, maar dat het paard gewoon een "etterbak" is.

Of te wel: Er is een groot mensprobleem, maar geen paardprobleem.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:58

daar zat ik pas nou ook al aan tedenken

september ga ik weer op stal rijden, waar ze dus spring gefokte kwpn-ers fokken, met aardig wat bloed erin.
en altijd is er wat met die paarden, de 1 staakt en is gewoon link bezig, de andere trapt naar je been, en de andere steigerd weer, zucht...

en het mooie is er word dan gezegd: ja dat is allemaal rijtechnisch optelossen, ja duh! maar of dit nou de bedoeling is van paardrijden of de paardensport? zo erg dan he bedoel ik, je loopt sowieso tegen problemen aan, anders zou iedereen grand prix rijden.
het zijn inderdaad gauw heethoofden en stakers.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 22:03

je hebt gelijk pipo.
ik ben het gedeeltelijk met je eens.
ik sta ook wel eens versteld dat er mensen les geven die zelf nog geen eens kunnen rijden, maar dat ter zijde...
het gaat erom dat een paard gewoon een goed karakter moet hebben.
weet je wat ik pas knap vindt een paard zo opgeleid hebben, dat iedereen er mee weg kan rijden!
en dat kan niet meer met elk paard tegenwoordig.
maar ja, voor ieder wat wils.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:15

Ik was vandaag bij de open dag van zuchthof Klatte, hengstenhouder van oa Argentinus. Ik heb hier de jonge paarden gezien en de enige hengst die brutaal en vervelend was (sorry...) was de kwpn gefokte sir de henry, welsiwaar bijna geheel frans. Frans bloed staat niet bepaald garant voor vriendelijke meewerkende paarden.

De jonge Lauries As, waarvoor het publiek gewoon mocht klappen, de hengsten Farewell 3, dr Doolitte allen hele fijne dressuurgefokte hengsten met een goed en meewerkend karakter en gezien de rijkunsten van sommige amazones hebben ze dat ook nodig. Opvoeding speelt een rol, maar dit zijn bruikbaar gefokte paarden.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:33

Paardensport moet wel leuk blijven, het is voor mij nog altijd een hobby. Zogauw het gaat worden *hoe overleef ik mijn paard* dan weet ik dat ik verkeerd bezig ben.

Je kunt op elke merrie wel een hengst zetten met een klinkende naam maar de meesten van ons zullen hier niet mee om kunnen gaan.

Ben benieuwd hoelang het gaat duren voor we weer teruggaan naar een ongecompliceerd karakter want dat is wat een paard eigenlijk van nature behoord te hebben en hierbij spreek ik niet van temperament want dat is voor elke ruiter verschillend.

Ik ben blij dat ik zelf een heel nuchter en ongecompliceerd paard heb. Deze zal ook niet zo gauw in de handel verdwijnen omdat iedereen hier mee om kan gaan. De meest onhandelbare verdwijnen in het handelscircuit met als reden *niet passende combinatie*

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:20

Ach zolang heel marktplaats en paardentekoop vol staat met superbrave en verkeersmakke paarden en de handel overspoeld is met "gewone braven" zie ik de nood niet...

Een heel goed paard fokken en opfokken kan je doel blijven...

We roepen allemaal over de Jazzen, maar hoe fijn was Jazz zelf niet over te nemen door Kirsten? En tussen wakker en heet zit een groot verschil.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:25

Het is geen nieuw gegeven dat toppaarden vaak heethoofden zijn. Ook vroeger had men velen heethoofden in de fokkerij en in de sport. Abgar XX is daar een goed voorbeeld van, veel nakomelingen van hem waren en zijn ook enorme heethoofden, maar deze paarden hebben voor het oog ook allemaal iets speciaals wat een ander net mist.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:17

Het is al eerder gezegd, en ik ga in deze helemaal mee met Pipo, de fout ligt voor 90% niet bij de paarden, kijk eens hoe braaf de meest "hete" jonge bloedpaarden zijn, in handen van kundige ruiters.
Er is nog een ander aspect, iedereen denkt tegenwoordig maar met een jong paard te kunnen beginnen.
Niets maakt je zo snel kapot als een jong paard, die in het begin, overdondert door het nieuwe wellicht datgene doet wat er gevraagd wordt, maar zich al snel tegen onkundigheid gaat verzetten.

Door het grote aanbod werkt de markt tegen het zorgvuldig omgaan met jonge paarden. Men wil een mooi paard, men wil weinig betalen en men wil dat dat paard als ie 3 is al allemaal trucjes kent, als dat verkeerd gaat kopen ze toch weer een nieuwe.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:33

Als ik jullie allemaal zo hoor, verbaast het mij dat ik alleen maar potentiele kopers op het erf krijg, die een superbrave altijd weer nét te braaf vinden.
Volgens mij zijn er toch nog te veel mensen die graag spectakel willen, maar als het dan een keer goed mis gaat ligt het natuurlijk aan die rotbok .

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:52

sarabande schreef:
Het is al eerder gezegd, en ik ga in deze helemaal mee met Pipo, de fout ligt voor 90% niet bij de paarden, kijk eens hoe braaf de meest "hete" jonge bloedpaarden zijn, in handen van kundige ruiters.
Er is nog een ander aspect, iedereen denkt tegenwoordig maar met een jong paard te kunnen beginnen.
Niets maakt je zo snel kapot als een jong paard, die in het begin, overdondert door het nieuwe wellicht datgene doet wat er gevraagd wordt, maar zich al snel tegen onkundigheid gaat verzetten.

Door het grote aanbod werkt de markt tegen het zorgvuldig omgaan met jonge paarden. Men wil een mooi paard, men wil weinig betalen en men wil dat dat paard als ie 3 is al allemaal trucjes kent, als dat verkeerd gaat kopen ze toch weer een nieuwe.

Het ligt dan ook aan de mens! Zo'n verkeerde instelling...
Bloed is nodig om het ras niet lomp te maken. En een basis-ruiter moet lekker een 10 jarige kopen, die al wat gezien heeft... (en dat kan dus ook een brave 10jarige jazz zijn).

Maar een basisruiter met een getalenteerde driejarige is vragen om problemen op termijn... en dat ligt niet aan dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:56

Mireille1970 schreef:
Ach zolang heel marktplaats en paardentekoop vol staat met superbrave en verkeersmakke paarden en de handel overspoeld is met "gewone braven" zie ik de nood niet...

Dat hoop je dan maar, je gaat niet zeggen, snel bededigd, kan geen 1 dag op stal blijven, niet verkeersmak-komt alleen in de bak anders flipt ie....

Maar als je de advertenties leest, willen ze allemaal een 4 -5 jarige, leerpaard met veel dressuurpotentie, enz. Maar ze moeten wel allemaal super braaf zijn en makkelijk te rijden, omdat er veel ruiters bij zitten die niet van kinds af aan op de shetties zijn begonnen maar wel een super bewegend en flitsend paard willen die in 2 jaar dikke Z is. Deze paarden komen vaak al weer heel kort in de verkoop omdat het niet "Klikt". Ik ben ook ontzettend op die paarden, maar zou ze nooit kopen want ik kan niet met dat soort paarden overweg.

Kijk er liever naar en heb een brave schat die ook nog eens beregoed is opgevoed maar wel minder kan. Maar ken er genoeg die een paard zoeken die al bij het in de ring komen bij wijze van spreken al punten heeft verdiend, dan regelmatig door een hele goede ruiter worden gereden zodat ze keertje kunnen narijden, vaak gaat het dus ook weer fout. Paard verpest of ruiter ligt steeds in het zand.

Een paard opvoeden aan de hand is snel te leren, een paard opvoeden in het zadel is andere koek, moet je wel ervaren voor zijn, goed kunnen rijden. De gemiddelde B ruiter zie ik wel een paard netjes in de omgang opvoeden, maar in het zadel een heet, druk en dominant en vlug jong lenig paard niet zo 1,2,3 netjes opvoeden. Zo een paard zou ik niet na 2 jaar kl*oten willen kopen via marktplaats. De zogenaamde brave borsten.