Tinkers/Irish Cobs in de USA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Tinkers/Irish Cobs in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 21:27

Mijn god zeg, ik loop steeds weer te kwijlen bij de foto's van (dek)hengsten en Tinkers/Irish Cobs die in Amerika staan.

Daarbij vergeleken vallen al die eerste premie-Tinks hier gewoon in het niet. Zou de creme-de-lá-creme kwa Tinkers allemaal richting de USA gaan?

Ik bedoel; neem nou deze hengst;
Afbeelding

D'r staat op de website gewoon een hele lijst waaraan merrie's moeten voldoen (!) gewoon om uberhaupt in aanmerking te komen om om gedekt te worden.. niet meer normaal gewoon...
En dan is een dekking nog $ 4000

website; http://www.gypsyhorses.com

raar toch, een paar jaar geleden betaalde je niks voor een Tinker, en als je daar die fantasieprijzen ziet, dat is toch gewoon krankzinnig eigelijk..

Poosje81

Re: Tinkers/Irish Cobs in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:32

zou die hengst sokimpantaten hebben dan wil ik die ook wel voor Baggio, want in verhouding vind ik zijn staart zo dun
En hoe zou ie eruit zien zonder al dat haar? denk niet dat alle hengsten in Nl er bij in het niets vallen hoor....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:33

en ze gaan op die site er vanuit dat een tink met spots homozygoot bont is....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 21:37

Mijn Tink valt er in elk geval bij in het niet ..die heeft og niet 1/10 van die sokken volgens mij...
Nou moet ik zeggen dat er toch ook wel hele mooie hengsten in Nederland lopen hoor maar die in de USA..

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:44

En wat ze dan vragen voor de hengst Legend Boy pffffffffffffffffff wat een bedrag zeg! Vind het wel een leuke site en echt kwijl tinkers.......

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:13

Ik denk eerlijk gezegd dat het heel erg meevalt. We mogen onze eigen hengsten ook niet onderschatten. Een keurmeester van het ICS vertelde dat Nederland de top van de hengsten in Europa had. Wil ook wel wat zeggen natuurlijk.
De meeste paarden zitten ruimschoots in het behang. Erg mooi en rastypisch maar zegt nog niets over de kwaliteit!
Kunst ligt hem denk ik vooral in het fotograveren. Er staan allemaal prachtige foto's op de sites. Paarden zijn wit gewassen, behang helemaal uitgekamd en staan allen in prachtige poses. Teksten zijn allemaal erg overdreven geschreven.
De sites die ik ken zijn van importeurs/handelsstallen die in contact staan met Engeland/Ierland. De mooisten worden gekocht en ge-exporteerd. Denk dat de Tinkers die naar Nederland zijn ge-exporteerd minder selectief zijn gekozen. Maar ook hier zitten er beauty's tussen die met gemak kunnen schitteren op zo'n Amerikaanse site.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:30

Dat klopt! Maar ik snap de prijzen dan niet. In amerika worden er enorme bedragen betaald voor tinkers/cobs en dat kan niet zitten in de transport. Want er staan prijzen bij van veulens die al in america staan waar je van achterover valt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:38

Djana schreef:
Dat klopt! Maar ik snap de prijzen dan niet. In amerika worden er enorme bedragen betaald voor tinkers/cobs en dat kan niet zitten in de transport. Want er staan prijzen bij van veulens die al in america staan waar je van achterover valt.

mode/trendpaardjes

(voskleurige) friezen en bepalen lijnen binnen de KWPN brengen ook zo veel geld op daar

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 06:14

nou, die zwabbers aan hun poten spreken mij toch ook echt wel aan, dat is daar waarschijnlijk een must voor een irish cob?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:27

Pellie schreef:
nou, die zwabbers aan hun poten spreken mij toch ook echt wel aan, dat is daar waarschijnlijk een must voor een irish cob?

dit behang is natuurlijk wel erg uitzonderlijk. Als je naar de andere paarden kijkt op die site is het vergelijkbaar met bij onze tinks (behalve Baggio dan )

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:01

Pellie schreef:

Ja klopt, er is een soort lijst van kenmerken waar het behang (sokken)aan moet voldoen om een echte Irish Cob/Gypsy Horse te zijn.
Zo mag o.a de voorkant van de hoef niet zichtbaar zijn en moet onder de haren van de sokken vallen.
Kijk eens op deze link, daar staat hun verhaal hierover:
http://www.gypsyhorses.com/feather.htm

Veel sokken vind ik ook mooi. Maar ik denk dat deze overdreven zwabbers praktisch gezien niet echt handig zijn, je paard zou immers eens mok krijgen

Wat Leonoor ook al zegt hebben sommige hengsten echt extreem behang maar de andere paarden zijn wel ongeveer vergelijkbaar met onze zwaardere Tinks.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:57

Die Amerikanen draven altijd zo door! Voor Friezen tellen ze ook al belachelijk veel geld neer. En het behang moet helemaal over the top, als een soort "my little pony" maar dan anders!

Ik was in april op doorreis in Amerika en heb daar op het vliegveld het boek "If I had a horse" gekocht, een prachtig fotoboek met daarin behalve veel Arabieren, ook Tinkers (en Friezen). Er zit ook een dvdtje bij, zeg maar het boek maar dan bewegend met een muziekje erbij. Echt prachtig!!!

Dus een beetje dubbel; erg mooi, maar ook een beetje te hier en daar.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:28

Vind echt een schitterende hengst, maar met behang een beetje over the top. En zoals eerder werd gezegd: hij zou maar mok krijgen. Bij mijn merrie kom ik er al niet bij en moet ik waarschijnlijk haar sokken afscheren . Laat staan bij hem, dan ga je helemaal janken.
En het dekgeld is ook erg veel hoor, maar als iemand zijn of haar merrie erdoor laat dekken en zoveel geld er voor over heeft, moet ie het vooral doen. Maar ik niet, dat weet ik wel.
Het is allemaal een beetje overdreven vind ik.

Chantaljamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:36

Pffffffffffft, ze zijn wel heel mooi he. Maar vergeet niet dat ze op de foto er wel op hun voordeligst op staan. En ja...... paardjes in Amerika zijn walgelijk duur.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:40

komen die van de coloneenfarm af soms

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 17:49

haha ik kom ook al een tijd op die site altijd even bij te koop kijke
nee lion king is ecgt mooi. en rom baro ook

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:26

Ja volgens mij kwamen er heel veel van coloneens farm , kijk daar maar eens bij verkocht (hall of fame)

Maar t is echt absurt (vind hier de prijzen al de pan uit rijzen ), maarja ... wat de gek ervoor geeft.

Ze zijn daar trouwens geloof ik ook allemaal boven de 1.60m, tenminste van wat ik gelezen heb, heb ze niet in het echt gezien

Effe offtopic:
blackstar schreef:
Hij zou maar mok krijgen. Bij mijn merrie kom ik er al niet bij en moet ik waarschijnlijk haar sokken afscheren . Laat staan bij hem, dan ga je helemaal janken.
En het dekgeld is ook erg veel hoor, maar als iemand zijn of haar merrie erdoor laat dekken en zoveel geld er voor over heeft, moet ie het vooral doen. Maar ik niet, dat weet ik wel.
Het is allemaal een beetje overdreven vind ik.

De sokken kun je beter niet scheren bij mok Gewoon goed wassen met betadine (en natuurlijk goed afdrogen) en daarna de plekken dik insmeren met sudocreme (voor babybillen).
Je kunt de haren zo aan de kant kammen om de plekken in te smeren, daarvoor hoef je echt niet te scheren (grr kan nog steeds niet hebben dat DA's dit adviseren --> hier gelukkig niet trouwens, die vinden dat echt onzin )

Ook teveel eiwit kan trouwens mok veroorzaken/ verergeren, dus let op het rantsoen
en als preventie de sokken altijd goed luchtig kammen, zodat het niet kan verstikken en als je kleine plekjes ziet meteen al sudocreme opsmeren zodat het meteen weer ingedamd wordt

Is het rasp (hoger op been) dan goed behandelen met sebacil.

Er zijn trouwens hier op bokt al best veel topics over geweest

Ook eprinex (is meteen ontwormmiddel) zou goed werken (vertelde Vasthi) succes ermee !!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:16

@ Grid: Bedankt voor de tip

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:04

Prachtige foto's, prachtige paarden, prachtige prijzen.
Allemaal een beetje over de top.
Hier in Europa kun je ook prachtige paarden krijgen, neem een voorbeeld aan de paarden van jean van de clononeen farm.
Maar onze eigen paardjes zijn ook stuk voor stuk goud waard.
Sterker nog, onbetaalbaar!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:05

Dat is toch The Lion King niet? Prachtige hengst vind ik het. Zijn sokken zijn volgens de site ook zo als hij net van de wei afkomt. Ik heb al vaak op plaatjes van hem zitten kwijlen.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:16

Zo wat een lekker ding. Ik vind dit nou echt mooi. Ga gelijk even op de site kijken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:24

Dat verhaal over het behang bij de paarden! Als ze dit niet zo hebben als beschreven zijn het geen echte, pfffff ze hebben inderdaad een goed verkoopverhaal. De hengsten zijn prachtig, maar de merries vind ik niet zo bijzonder

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 21:28

Ook de andere hengsten die ze hebben, hebben niet zoveel behang als "Lion King"

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:09

Wooow, wat een plaatje, en zo te zien is hij nog groot ook. Echt een kwijlhengst!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:44

ik vind dit wel een hele mooie tinker, maar de rest op die site vind ik weinig aparts aan.