Veulenhaar kwijtraken, hoe lang duurt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Veulenhaar kwijtraken, hoe lang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:31

23 juli hebben we veulenkeuring. Aprilfee is de veulenvacht op haar hals en hoofd grotendeels kwijt, maar op de rest van haar lijf is het nog een donzig vachtje.
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat ze dit kwijt raken?

Y_DG

Re: Veulenhaar kwijtraken, hoe lang duurt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:35

ik volg dit topic bij Forpreza is het ook op haar hoofd en hals ook grotendeels weg, op haar lijf is alles er practisch nog behalve de benen Ik wil het ook wel weten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:37

Daar kunnen wel een paar maanden overheen gaan totdat een veulen compleet door het haar heen is. Hangt ook een beetje af van de tijd van het jaar dat het veulen geboren is en van het weer.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:39

Sommige scheren de veulens voor de keuring. Ik vind het niet mooi, maar ieder zijn smaak.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:45

de eigenaar van Warkant van t Gestelhof (papa Forpreza) die zei dat een veulen op ongeveer 4 maanden al het haar kwijt is. Maar Forpreza is er 3 en dat ze op één maand al het haar op haar lijf kwijt raakt? Ik denk niet dat dat kan

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:57

Quirinake schreef:
de eigenaar van Warkant van t Gestelhof (papa Forpreza) die zei dat een veulen op ongeveer 4 maanden al het haar kwijt is. Maar Forpreza is er 3 en dat ze op één maand al het haar op haar lijf kwijt raakt? Ik denk niet dat dat kan

Kan wel hoor! Ik ben eens even in het archief van Shane gedoken en die was op 4 maanden helemaal "onthaard" . Op drie maanden was hij nog behoorlijk plukkerig. Maar 2003 was wel een hele warme zomer. Shane is trouwens van 10 mei.

Grace is nu ook bijna 4 maanden, maar heeft nog wat plekjes en plukjes te gaan ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:02

Ter illustratie:
Shane, 3 maanden (foto is van 14 augustus). Kinky patroon, of niet ??
Afbeelding
Shane 4 maanden (13 September):
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:09

Ligt ook heel erg aan het weer en of ze 's nachts op stal komen of niet.
Ik heb het wel eens gehad dat ze vanuit de veulenvacht meteen verhaarden naar de wintervacht met een koele en natte zomer...

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:05

Wanneer beginnen de veulens eigenlijk met verharen?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:16

Ik scheer Luna 2 weken voor de keuring. Ze ziet er nu verschrikkelijk uit zwarte oren en ogen t/m haar neus

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:27

als je ze scheert, geef je dan verdoving of doe je het zonder? Een veulen kan nogal snel rondspringen eh, als je dan in het vel scheert?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:38

Scheren was ik eigenlijk niet van plan. Alleen de oortjes en de kinharen, maar verder niet.
Dat wordt dus ontharingscreme smeren
Nee, ik pluk eruit wat er makkelijk uit wil en de rest laat ik gewoon zitten.

Shane is wel snel haar vachtje kwijt geraakt zeg! Ik hoop dat dat ook zo snel met April gaat, maar dat zal vast niet...

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:53

Ik laat haar scheren dus ik zie wel hoe het gebeurd komt vast goed

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 13:55

ik denk dat we met hetzelfde probleem zitten kitty Is er bij april op het lijfje ook nog bijna niets weg van haar? Bij Forpreza is een groot deel in de hals weg, de voorkant van de borst ook. En het hoofdje en de benen. Meer aan haar lijf is er nog niet bezig. Lastig is dat, het is echt van dat dik "wolhaar"

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:21

Precies hetzelfde! De benen en het grootste gedeelte van de hals en op het hoofd is het haar weg. Maar op het lijf zit het er nog grotendeels.
Ik neem aan dat een jury er wel doorheen kan kijken, maar toch ziet het er mooier uit als dat veulenhaar helemaal weg is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:40

idd. het oogt mooier als het weg zou zijn. Maar ja. De natuur zn gang laten gaan zeker e

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:52

Ik ga altijd met die aangevreten veulens naar keuringen en ze doen het er echt niet minder om hoor
Het haar zit er ook niet voor niets op. Liever op de keuring wat lelijk in de vacht dan scheren en daardoor het veulen veel binnen moeten zetten met regenachtig weer of zelfs een ziek veulen...
Ik was mijn veulens ook nooit voor de keuring, hooguit de beentjes en het staartje maar meer niet. Die vettigheid in de vacht hebben ze hard nodig als ze in de wei lopen. Een washandje met baby olie haal ik er even overheen vlak voor ze de ring in gaan en daar doet de jury het maar mee
Het hoofdje wel netjes toiletteren en een mooi halstertje om of een touwhalster (welshjes).

Je loopt tenslotte hooguit 5 minuten in de ring en daar heb ik geen ziek veulen voor over

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:12

hmm ajax is 3,5 maand
en zn hoofd is nog geen eens helemala verhaart, zn benen beginnen wel al heel, ziet er niet uit maar goed
ben begonnen met poetsblok maar dat vind meneer 5 min. goed en dan wordt hij baldadig
scheren wil ik opzich wel doen alleen hij heeft niet zoon brave moeder ze flipt om het minste geringste dus een voorbeeld is ze niet maja scheren is alleen de laatste optie

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:12

de mijne is 21 juni 4 maanden geworden en is pas sinds 2 weken ong. helemaal uit der wintervacht dus idd 4 maanden

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:55

Hindu is nu 2 maanden en begint nu langzaam bij haar hoofd te verharen. Ik moet in september naar de keuring dus hoop echt dat voor die tijd de vacht eraf is!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 21:11

Afbeelding

Zo is ze nu en over een kleine twee weken is de keuring. (23 juli).
Ik denk dat het niet meer gaat lukken om de hele veulenvacht eraf te krijgen. Ik ben stiekem al wel een beetje de wat lossere haren eruit aan het plukken (arm paardje)

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:19

Ik heb een veulentje bijna 90% arabier laten scheren, zonder praam gewoon heel rustig ook de oren meneer vondt t allemaal prima!

Dat hebben we gedaan omdat de periode in de zomer heel erg warm was en hij alleen maar stond te zweten en te hijgen in de wei. Nadat die haren eraf waren voelde die als een schaap zo opgelucht.

Ik zou het ook niet afhalen in een nat of koud seizoen.

NuageJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:28

Afbeelding

Ik moet het hiermee doen op dit moment... gelukkig heb ik nog tot half september, hopelijk is het er dan allemaal af!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:02

wrangler is net 2 maanden, en begint nu echt te verharen bij zijn ogen neus billen en benen, ik heb 20 augustus keuring, maar dan zal het er nog niet af zijn denk ik... tis ook een shet en dan gaat het niet zo snel verwacht ik of wel?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:34

Kaylen is nu 3 maanden en is kwa veulenhaar in hetzelfde stadium als jou veulen, Kitty
ben ook erg benieuwd wanneer het er helemaal af komt, z'n koppie is al verhaard. Toch wel spannend wat eronder vandaan komt

Echt haast heb ik niet, aangezien de keuringen hier veelste ver vandaan zijn.. dus wordt ie niet gekeurd, helaas