Fokdoel Fjord & Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Fokdoel Fjord & Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:43

Fjorden VS Haflingers..... vaak onderwerp van discussie

Haflingers worden steeds luxer in Nederland, verloopt dit bij de Fjorden ook zo?

Ik heb bij een Fjorden(hengsten)houder stage gelopen en heb zelf een Haflinger. Van beide heb ik dus wel wat gezien. Zo ken ik iemand met een Fjordenruin (ster) die al 'lekker vol was' en voor de keuring nog wat voller werd gestopt en zo behaalde hij de beste resultaten. Terwijl iedereen voor een Haflingerkeuring ze op een flink dieet zet zodat er weinig vet meer aanzit.

Afbeelding
Watson Imladris, geboren 26-04-2000 (H.1.53m)

Bovenste foto kampioen Haflingerhengst van dit jaar en dus een goed voobeeld (lijkt mij) van het fokdoel. Ik weet niet of iemand een foto heeft van de Kampioen Fjordenhengst van dit jaar?

ACSM

Re: Fokdoel Fjord & Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 08:22

Ik weet het antwoord hier niet op, maar ben wel heel nieuwsgierig. Als je kijkt naar andere rassen, lijkt het me bijna logisch (ben er trouwens niet mee eens hoor!). De friezen en gelderse paarden worden ook steeds eleganter...

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:54

Je ziet de laatste jaren toch steeds meer luxere rijtypische fjorden die ook nog eens groot zijn zo rond de 1.50 m.
Geef mij maar het oudere type lekker degelijk en stevig.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:45

Ik houd er niet zo van dat alles tegenwoordig steeds luxer word.
Ik heb het idee dat de Haflingers toch wel wat luxer gefokt worden dan de Fjorden.
En idd, alles is tegenwoordig ranker, Haflingers, Friezen, Fjorden, Gelderse Paarden, New Forest pony's, IJslanders en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Doodzonde vind ik, ik vind dat het oorspronkelijke uiterlijk van deze rassen absoluut behouden moet worden, we moeten zwaardere rassen, en lichtere rassen hebben, niet alles moet lichter worden. We hebben toch al NRPS en New Forest pony's? Waarom moeten de Haflingers dan ook zo luxe gefokt worden? We hebben toch al sportgefokte KWPNers? Waarom moeten de Friezen en de Geldersen dan ook zo luxe? Net alsof ze niet geschikt zijn voor de sport als ze wat forser zijn.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:04

Daar ben ik het helemaal mee eens manuutje! We kunnen nu eenmaal geen arabieren van onze koudbloeds maken. Ik vind ook als je een sportpaard of pony wil die luxe is dan moet je geen zwaarder ras kiezen. Straks komt er misschien nog een tijd dat ze juist het oude orginele ras terug gaan fokken. Dat ze ze groter fokken vind ik geen probleem omdat het in mijn ogen niet altijd ideale kinderpony's zijn dus dan is het wel fijn dat ze wat groter zijn voor de volwassenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:46

Ik vind dat het "trekpaarden" moeten blijven, dát zijn de oorspronkelijke paarden. Werkpaarden.
Je gaat van een bels toch ook geen rijtypisch paard maken?
Ik vind ze mooi hoor, daar niet van, maar sommige kunnen voor een palo NRPS of Welsh NWR door.... en dat vind ik zonde

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:58

stef schreef:
Ik vind dat het "trekpaarden" moeten blijven, dát zijn de oorspronkelijke paarden. Werkpaarden.
Je gaat van een bels toch ook geen rijtypisch paard maken?
Ik vind ze mooi hoor, daar niet van, maar sommige kunnen voor een palo NRPS of Welsh NWR door.... en dat vind ik zonde

Sorry, maar ik begrijp hier uit dat je sommige Trekpaarden vind lijken op een NRPS of een Welsh NWR?
Iig, Trekpaarden zijn er in alle soorten en maten, en zijn eigenlijk niet over 1 kam te scheren. Zo heb je de hele mooie zware, maar ook wat compactere, waar je als sportieve ruiter/menner meer mee kan, simpelweg omdat ze dan een beter uithoudingsvermogen hebben.
De zware Trekpaarden moeten ook zeker blijven, en niet vervangen worden door de lichtere paarden, want het blijven prachtige gigantische paarden.

Edit: Sorry, ik denk dat je bedoeld dat Haflingers, e.d. op NRPSen en Welsh NWR lijken.. Hoezo blond..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:46

ik had het idd over dat de hafs steeds luxer worden, vind dat dus wel mooie pony's. maar zonde van het ras

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:23

stef schreef:
ik had het idd over dat de hafs steeds luxer worden, vind dat dus wel mooie pony's. maar zonde van het ras

Ik vind de ouderwetse Haflinger heel mooi, en de moderne ook, mits ze een mooie voskleur hebben. Maar het zijn eigenlijk gewoon 2 verschillende pony's.
Ik zou zeggen, fok 2 types, voordat er straks alleen nog maar luxe Haflingers zijn.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:36

Volgens mij is dit een kwestie van vraag en aanbod.
Een haf moet een veelzijdig paard worden, dus ook ietsjes luxer zodat er makkerlijker mee gesprongen/gedressuurd moet worden. Daar springt het stamboek op in (bij de haffies is Oostenrijk natuurlijk een groot voorbeeld)

Ik denk dat er een spitsing komt (met de haffies dan, met de fjord heb ik geen ervaring) met luxere en ouderwetse haflingers. Mensen die graag naar keuringen gaan kiezen voor de luxere, mensen die van een "echte"haflinger houden kiezen voor de 2e.

Persoonlijk vind ik een luxe haflinger mooier om te zien.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:35

joelle schreef:
Een haf moet een veelzijdig paard worden, dus ook ietsjes luxer zodat er makkerlijker mee gesprongen/gedressuurd moet worden. Daar springt het stamboek op in (bij de haffies is Oostenrijk natuurlijk een groot voorbeeld)

.

Grap is alleen dat dat lang niet altijd op gaat. Mijn vorige haflinger was van het modernere type (v Liz. Amadeus) en die had echt vrij belabberde gangen. Mijn huidige haflinger is ouderwetser en klein (1.38) (v Strizzi van de Heksenketel) maar weet zijn benen meer dan prima te gebruiken.

Ik hoop écht dat er een splitsing komt, ik vind die ultra moderne haflingers maar niks.

joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:46

Amulet, dat klopt hoor, het was ook niet mijn bedoeling gelijk alle ouderwetse haflingers over 1 kam te scheren dat ze in de sport niets kunnen. Ik ken zelf ook voorbeelden van "ouderwets"gebouwde haffies die het erg goed doen.
Met een spilsing bedoel ik niet letterlijk een splitsing, maar meer een figuurlijke splitsing (snap je het nog)
Mensen die van keuringen houden en mensen die van de ouderwetse haflinger houden.

Daarom zullen er ook altijd nog mensen zijn die specifiek een "ouderwetse"haflinger fokken, omdat ze het mooier vinden.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:22

Van fjorden weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt alsof daar het fokken van luxere typen minder is dan bij de haflingers.
Bij de laatste hengstenkeuring van haflingers werd elke, wat ouderwetse gebouwde haflinger onherroepelijk afgekeurd en stonden de luxe types vaak hoog bovenaan.

Ik heb er persoonlijk weinig op tegen, ik vind de luxere haflingers om te smullen Maar ben er wel voor dat de "ouderwetse" haflinger niet mag verdwijnen..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:10

Ik zie idd bij de haflingers heel veel luxe "sport" types. Bij de Fjorden veel minder. Zelf heb ik dan wel een luxe Fjord.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:55

joelle schreef:
Amulet, dat klopt hoor, het was ook niet mijn bedoeling gelijk alle ouderwetse haflingers over 1 kam te scheren dat ze in de sport niets kunnen. Ik ken zelf ook voorbeelden van "ouderwets"gebouwde haffies die het erg goed doen.
Met een spilsing bedoel ik niet letterlijk een splitsing, maar meer een figuurlijke splitsing (snap je het nog)
Mensen die van keuringen houden en mensen die van de ouderwetse haflinger houden.

Daarom zullen er ook altijd nog mensen zijn die specifiek een "ouderwetse"haflinger fokken, omdat ze het mooier vinden.

Haha oke Dan snappen we elkaar tenminste goed

Ik ben gewoon voor een 2 lijnen/splitsing systeem (zowel letterlijk als figuurlijk haha). Dan is iedereen blij toch? De aanhangers van de klassieke haflinger krijgen niet het idee iets opgelegd te krijgen en de aanhangers van de moderne haflinger kunnen mooi hun gang gaan. Klaar toch?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:40

We staan misschien wel aan de voorgrond van een nieuwe ras

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:39

Suzy schreef:
We staan misschien wel aan de voorgrond van een nieuwe ras

Haha dàt is ook nog een optie. De ouderwetse haflinger blijft gewoon 'de haflinger' en de moderne wordt 'Haps' (HAflinger/nrPS) }>

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:56

NHRPS

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:53

ik vind het wel jammer.Ik hoop dat er ouderwetse type haflinger gewoon blijft bestaan.

De mijne is volgens mij net geen luxe hij is 1.45

Maar goed.Ik hoef geen iel paardje.

Ik hoop dat de haflinger niet uitsterft.Heb het nu over de ouderwetse type

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:44

Ik vind ze allebei heel mooi, de ouderwetse, maar ook de luxe haflinger. Mijn haflinger is volgens mij wel een luxe haf.

@willeke16, volgens mij is de luxere haf geen iel paardje hoor de haflinger blijft een wat breder, groffer gebouwd paardenras, ik vind de luxere types nog niet echt iel lijken

Ik hoop wel dat dat ouderwetse er wel wat blijft, en dat die nog wel naar de keuringen komen. Maar het luxere type mag er ook wel zijn, en ik vind dat die er ook echt bij horen .

En ik vind de kampioenhengst van dit jaar (zie foto boven) ook een erg mooie hengst .

Ik hoop dat ze gewoon allebei blijven, en vind ze allebei echte haflingers!! gewoon omdat ik ze zo ben gewend .

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:14

ik heb zelf ook het sport type haflinger
staat heel mooi op zijn papieren TYPE: SPORT PONY
maar dat is nog steeds een stevige knol en niet iel

ik vind dat er bij allebei de types wel leuke paardjes tussen zitte zowel de ouderwetse als de luxe

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:32

Omdat de Haflingers onder het al bestaande stamboek van het Nederlandse Trekpaard geimporteerd werden door allemaal trekpaarden liefhebbers zijn er voornamelijk stevige werkpaarden naar Nederland gehaald. Terwijl er in Oostenrijk al heel lang luxe types rondlopen is Nederland pas een paar jaar bezig om ze wat luxer te krijgen (meer richting de richtlijnen van het wereld Haflinger verband)

Wij zijn dus de wat zware types gewend

Maar hoe het nu met de Fjorden zit weet ik nog niet. Ik heb het idee dat die zoiezo wat zwaarder blijven dan de Haflinger (uitzonderingen daargelaten)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:00

ik rijd de echte ouderwetse type , en die loopt dan wel weer heel luxe/chique....

en nee hij is niet dik

en het is een sportpaard, ook al vinden veel mensen dat het niet zo is bij haflingers, maar gezien het feit dat hij heeel goed! kan lopen

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:13

Wat fjorden betreft merk je ook wel dat ze ze wat luxer en vooral groter willen hebben.
We hebben wel het geluk dat de voorzitter van het fjordenstamboek de fjord, fjord wil houden!
Dus ze mogen wel groter gefokt worden maar niet ieler.
Gelukkig wel, ik vind de sport haflinger niet heel erg mooi meer om eerlijk te zijn!
Dat ze de rassen groter willen hebben is niet zo heel erg vreemd, het zijn beide geen ideale kinderpony's en voor sommige volwassenen zijn ze soms te klein.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:41

Wat mij vooral opvalt bij fjorden, is dat de hengsten vaak slanker zijn dan de meeste merries en ruinen op de keuring.
Ik heb zelf een luxe fjord, totaal niet luxe gefokt, maar het scheelt heel erg hoe je een fjord rijdt en traint. De meeste recreatie-fjorden zijn breder/ dikker dan de fjorden die in de sport gebruikt worden.
De jongere generatie jurys op de keuring zien vaak liever een wat luxer type fjord, de oudere jurys houden van wat meer vet.
Wij haalden met onze luxe fjord een 1e premie bij een 'jonge' jury.
Ik denk wel dat de lichter gebouwde fjorden beter zijn om fantatiek de dressuur- of springsport te beoefenen. Ik rijd nu zelf L1 met mij fjord, en ik heb in 6/7 wedstrijden mijn 10 winstpunten in de B gehaald. Ik hoop eind volgend jaar M1 te starten, maar hij is nog jong en wil hem niet overvragen.

Afbeelding