Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Fredie schreef:IJSLANDERS natuurlijk.
Verder zijn de meeste ijslanders vuur op vier benen... En dat is voor veel mensen effe wennen.
Als je wat meer informatie wilt kun je het beste even kijken op www.icelandic-horses.com

Ze zijn ten eerste wat goedkoper, en voor de rest net zo makkelijk in het onderhoud als een IJslanders. Je zit nooit moeilijk te doen om hem in draf te krijgen ipv van telgang of tölt of andersom.
of op een wat nieuwere site; www.ijslanders.info
En als je aan 1 IJslander begint volgen er vast snel meer
Als je goed rond kijkt kun je ook een leuke IJslander van 2500euro kopen die beleert is en alle gangen goed beheerst. Er staan op dit moment een paar hele leuke te koop van prijscat. b (tot 2000euro) Dus een IJslander hoeft niet duurder te zijn! Citaat:Fjorden vind ik vaak ernstig snot eigenwijs en een klein kind kan er vaak geen wijs mee. Fjordje gaat mooi de kant op die hij wil. En da's vaak de kant van het gras op.
maar uit persoonlijke observatie
. Maneges en hier op stal. Ik ken wel enigszins gezellige Fjorden maar niet veel. Dus mijn ervaring met Fjorden is eigenlijk niet zo heel best..... Nu zijn er vast ook mensen die geen hele goede ervaring hebben met IJslanders.... maar die ken ik niet persoonlijk. Mensen die met een Fjord achteruit in een sloot beland zijn die ken ik wel.
of zoals 2 leuke meiden hier op stal die alleen in de longeerkraal kunnen rijden met hun Fjordje want zelfs in de bak kunnen ze niet met haar rijden.... Omdat ze precies doet waar ze zelf zin in heeft.
.. ja wel wat prijzig maar dan heb je ook wel een super paard.. ijslanders zijn gewoon makkelijker als fjorden om dat ze minder eigenwijs zijn , in mijn ervaring dan.
!
En dat niet alleen, jullie hebben het hier wel over gangen van de ijslander maar je hoeft echt geen ijslander te hebben om te kunnen tolten of telgang. Meer paarden bezitten die gangen, ik spreek uit ervaring met mijn appaloosa. Die beheerst ook telgang en sinds een heel korte tijd ben ik erachter dat ook hij kan tolten.

Cinnepin schreef:de fjord!
Een ijslander vind ik niet eens zo mooi.En dat niet alleen, jullie hebben het hier wel over gangen van de ijslander maar je hoeft echt geen ijslander te hebben om te kunnen tolten of telgang. Meer paarden bezitten die gangen, ik spreek uit ervaring met mijn appaloosa. Die beheerst ook telgang en sinds een heel korte tijd ben ik erachter dat ook hij kan tolten.
Dus speciaal voor de gangen hoef je geen ijslander te hebben
En Ja duur hoeven ijslanders ook niet te zijn...rond de 3000 euro vind ik niet duur voor een paard en de meeste ijslanders die ik ken waren rond die prijs. ok fjorden zijn meestal een 1000 euro goedkoper maarja.
Ik vind de fjord veel mooier en grappiger. Ik zou zelf nooit aan een ijslander beginnen. Maarja dit is natuurlijk allemaal mijn mening
Laat je wel weten wat het word?
ik hoop dat het wat word !
Wieke schreef:Ben heel benieuwd... hoe heet hij/zij en wat is zijn/haar afstamming? 4 of 5 ganger.... of een natuurtölter?
Spannend hoor!
groetjes Wieke
Wieke schreef:Hoi Valerie,
Vrienden van mij hebben ook een paard van die stoeterij... maar drie jaar ouder (dit paardje heeft onlangs in de draad gezeten en had ik ze, toen bleek dat ze er ernstig aan toe was, gewezen op jouw paardje (had haar zien staan op een verkoopsite). Het gaat nu heel goed met Tinna dus met een beetje mazzel komt alles weer goed! en een andere vriendin van mij heeft ook een Trausti. Een pracht van een ruin. Ragnar!
Heel veel plezier met je meisje. Ze is een 5-ganger toch? Wel zorgen dat je een goede instructrice vindt. Ze moet goed soepel gehouden worden.
Groetjes Wieke