De mening van Pukpaleis: commentaar Stamboek-keuring KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pukpaleis

De mening van Pukpaleis: commentaar Stamboek-keuring KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 16:23

Heb een kort bezoek gebracht aan een dag stamboek-opname, wat mij opviel was het gebrek aan kwaliteit in het paarden-materiaal, enkele hele gewone dieren soms amper aan de maat en in een te gewone conditie voor-gesteld .
Maar wat mij nog meer opviel was het negatieve commentaar erop (misschien verbaast dit jullie niet na mijn opmerking over de kwaliteit) maar ik heb op alle cursussen competities wat betreft jureren altijd geleerd dat je bij elk paard zowel de positieve als de negatiev aspecten moet belichten en het niet nodig een paard onnodig de grond in te douwen , ook al is het overduidlijk geen ster-merrie de Heer (of moet ik zeggen de "pummel" ) van Rijswijk presteert het om een hele groep van negatief commentaar te voorzien, er deugde dan werkelijk ,vlgs hem, ook helemaal niets aan deze paarden...de enkeling die het bij god vergeven recht had om ster te worden werd dan ook de hemel in geprezen, daar mankeerde dan weer niets aan.
Hij krijgt het ook voor elkaar om de lineaire score en het mondeling commentaar volledig tegenstrijdig te laten zijn, zeggen dat de schoft te weinig ontwikkeld is en een score naar hoog invullen, is dit om de tweede premie kracht bij te zetten of wordt er maar met de pet naar gegooid...
Als ik dan uit stamboek-wandelgangen hoor dat het KWPN als organisatie zich afvraagd waarom slechts 17% van de drie jarige merries wordt aangeboden is de bel op de kantoren te Zeist nog niet gaan rinkelen. Na een donatie om mee te mogen doen (inschrijfgeld) een tijd trainen (of elders laten prepareren) poetsen vlechten voeren in twee minuten je werk de grond in laten praten is niet uitnodigend, nu de markt vooral vraagt naar fijn te rijden sportpaarden met een aansprekend exterieur (en niet vanzelfsprekend een ster of keur merrie/ruin/hengst) lijkt men hier de boot gaan missen, vond Martien Verbakel altijd een zacht ei maar deze harde bikkels bakken er ook wat van hoor...

Suel

Re: De mening van Pukpaleis: commentaar Stamboek-keuring KWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:29

Ik vind dat je op zich best wel een punt hebt, maar om mensen met naam en toenaam te noemen, vind ik niet helemaal correct...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:08

Gewoon noemen die namen, geen enkel probleem. Als maar 17% wordt aangeboden, wat is dan de kwaliteit van die overige 83%?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:10

Ik vind het niet correct dat je scheldnamen gebruikt. Verder geen probleem als er eens een keer een naam valt, maar het moet geen roddel worden.
Verder heb ik ook hier in het Oosten ervaren dat je paard de grond in gepraat wordt bij de nabespreking. Bij mijn merrie is dat nu 2 jaar geleden en het begon al bij het opstellen buiten.
Een sterpredicaat is altijd afwachten, maar om het hele paard van neus tot staart af te kraken is niet nodig, zeker bij deze niet. Ze was te jeugdig en te gespannen, maar onbegrijpelijk dat ze je dan op die manier afkraken. Ik voel met degenen mee die het dit jaar weer mee hebben gemaakt en ook een paar bokkers hebben het al ervaren. Als ik weer met een merrie naar de keuring ga, zorg ik dat ik een heel grote plaat voor mijn hoofd heb, dan ga ik weer net zo vrolijk naar huis als ik gekomen ben. Het blijft zo, je moet je eigen paard leuk vinden en in geloven en zelf met plezier naar de stal gaan.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:14

Ook hier in het Oosten; Van een bekende fokker, HH,Da worden alle paarden de hemel in geprezen. Hij brengt ze voor op straat terwijl hij aan het bellen is. Niemand mag bij het vrijspringen mee de bak in, maar deze man wel. En Jan met de Pet kan het doen met negatief commentaar.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:48

pukpaleis schreef:
) van Rijswijk presteert het om een hele groep van negatief commentaar te voorzien,

Bij hem kom je altijd terecht.

Veulenselektie, stamboekkeuring,merrietest.

Als de kwaliteit dan zo slecht is dan hebben de eigenaren toch niet naar zijn kommentaar geluisterd de laatste 10 tal jaren.

En blijft hij blijkbaar een roepende in de "woestijn" totdat je weer voor hem staat. (oliebol..)
Er was vandaag iemand die de verschillende voeten had geprepareerd.

Werd geen ster.
Deze mevrouw:" ik dacht dat ze er nu wel overheen zouden kijken."

Ook hier denken mensen dat jury-leden "dom" zijn.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:02

Ik heb de heer van Rijswijk nu 2x meegemaakt.
De eerste keer was in Esbeek. Ik ging toen met mijn 1e gefokte merrie Unabalou (v. Gribaldi) Deze merrie is keuringsklaar gemaakt door Paul van Rijswijk. Jawel, zijn zoon!
Wij hebben voor hem gekozen omdat onze merrie een zeer harde hand nodig had en wij niemand beters wisten op dat moment.
Onze merrie werd inderdaad geen ster en de grond ingeboord!
Ext. 65 pnt beweging 70 punten.

Dit jaar naar Alblasserdam met onze 3-jarige Veraine (v. Gribaldi) een volle zus van Unabalou. Ook dit jaar was de heer van Rijswijk mijn jury. En dit jaar werd mijn merrie wel ster. Ik weet het, het zijn 2 verschillende paarden en ik vind Veraine ook beter lopen op deze leeftijd. Aan Veraine mankeerde niets, tenminste zo deed hij voorkomen. Alleen wat toontredend. Maar dat bolletje was 1 van uit het midden, dus zo extreem was het nu ook weer niet.
Ik kan mij volledig vinden in het verhaal hier boven.
Is ze ster, prijst hij ze de hemel in, is ze het niet, worden ze tot op het bot afgekraakt!!
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

svans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:04

Naar mijn mening is het niet verkeerd een paard te beoordelen naar wat je ziet... Geen 1 paard is perfect dus er zijn altijd bemerkingen. Wel heb ik ooit het idee dat een paard beoordeeld wordt op z'n eigena(a)resse of op de vader.... Spreek maar van gunnen of niet gunnen.. als ik dit tenminste mag zeggen....

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:12

Nou, ik ben ook een onbekende in de "paardenwereld".
Maar goed, de eerste keer dat ik naar de keuring ging en mijn merrie toen bij P. van Rijswijk stond en hem ook voorbracht, zou je kunnen denken dat pa van Rijswijk haar dan zou goedkeuren. Tenminste dat zou zo zijn wat jij zegt. Maar dat gebeurde dus niet. Dus het is echt niet altijd zo. Maar zo'n gevoel kan je inderdaad wel hebben. De eerste keer dacht ikd at ook: Zie je wel, ik heb geen naam.
Maar het 2e jaar had ik net zo goed nog geen naam en nu is de merrie wel ster, dus deze merrie was gewoon echt beter. Naam of geen naam!

svans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:17

Klopt ook ben ik zeker met je eens! Om een echt goed paard kunnen ze niet omheen. Maar ooit denk ik en dan gaat het niet eens om een eigen paard, waar laten ze die in hemelsnaam op staan.... Denk dan ooit dat de hengst niet zo populair is...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:29

Twee gaat terug speelden ze het in Beek (Limburg) klaar om een Now of Never merrie te bestempelen met het commentaar "een grote lelijke kop" ik vond dat toen ook echt niet kunnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:31

Waarom vind ik Mnr. van Rijswijk dan wel aardig???

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:32

Bij mij ging het om dhr Moors....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:39

Excuseme schreef:
Ook hier in het Oosten; Van een bekende fokker, HH,Da worden alle paarden de hemel in geprezen. Hij brengt ze voor op straat terwijl hij aan het bellen is. Niemand mag bij het vrijspringen mee de bak in, maar deze man wel. En Jan met de Pet kan het doen met negatief commentaar.

goh, komt me bekend voor

Keuren is mensenwerk en altijd vatbaar voor commentaar. Iemands werk afkraken vind ik de weg van de minste weerstand, commentaar ondebouwen met argumenten is leerzaam, afbranden nivoloos.....

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:49

Suzanne F. schreef:
Waarom vind ik Mnr. van Rijswijk dan wel aardig???

Ik zeg ook niet dat ik hem niet aardig vind..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:13

Het is maar net met wat voor idee je naar een keuring gaat. Ga je voor het sterpredikaat omdat je heilig bent overtuigd van je merrie, dan kan het vies tegenvallen.

Ga je voor een mening van heren die al jaren keuren en wil je een objectief oordeel hebben, welke niet beoordeeld is door je eigen roze bril, dan denk ik dat je prima terecht kan bij de stamboekopname.

Vaak lees ik later een linear score formulier na en pak ik het paard erbij. En dan moet ik ze toch echt wel gelijk geven, echter is het niet leuk om te horen. Maar als je de minder sterke punten van je merrie op deze manier duidelijk hebt is het wel prettiger fokken om je merrie te verbeteren. Van altijd horen dat het zo goed is, word je nooit beter. Echter kan het wel flink confronterend zijn

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:02

De heer R. is niet geheel een onbesproken blad , is al jaren actief en even geliefd als gehaat....ooit ook in hengstenkeurings-commisie gezeten maar daar weer uit-geknikkerd. Ook bekend als architect van architectonische hoogstandjes als de stallen van Dhr. van Tuyl en van der Vorm........
Dhr. Z. noemde hem ooit "die dronken architect" in "In de Strengen" verwijzend naar een lichte voorkeur om alcohol houdende dranken in een meer dan gemiddelde hoeveelheid tot zich te nemen...fokt zelf ook op beperkte schaal en met beperkt succes heeft een voorliefde voor Frans bloed in de aderen ooit een voorvechter voor de hengst Ubis (er gaat een belletje Caesario) en "losse knieen" het laaste verschijnsel is door een strenge selectie door de heer R. geheel verdwenen uit de fokkerij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:29

Dat is nou gewoon ordinair roddelen Pukpaleis.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:58

pukpaleis schreef:
Als ik dan uit stamboek-wandelgangen hoor dat het KWPN als organisatie zich afvraagd waarom
slechts 17% van de drie jarige merries wordt aangeboden

is de bel op de kantoren te Zeist nog niet gaan rinkelen.

Even een kritische noot:

Waar haal jij die 17% in hemelsnaam vandaan????

Levend geboren merrieveulens in van de U-jaargang (2001): 6.603
Aantal merries als 3- jarige op de keuring in 2004: 1.831
Aantal merries (voor het eerst) als 4-jarige aangeboden in 2005: "voorlopig nog niet geteld, maar zeker een paar honderd".

De opkomst ligt dus echt flink hoger dan de 17% die jij noemt.........
Wél even vande juiste feiten uitgaan als het even kan.........

( en ga er ook maar even vanuit dat een flink aantal niet getoonde merries gewoon bij de "ruiters" zijn terechtgekomen en nooit verder voor de fokkerij ingezet zullen gaan worden)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:07

Excuseme schreef:
Gewoon noemen die namen, geen enkel probleem. Als maar 17% wordt aangeboden, wat is dan de kwaliteit van die overige 83%?

Zoals gemeld: die 17% is onzin........
Sterker nog......... zo'n 15% van alle levende 3-jarige merries wordt als 3-jarige STER !!!! (en ik verwacht dat op 4 of 5-jarige leeftijd nog wel 2% volgt
Dat is dus een héél ander verhaal......

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:10

tel der nog een paar procent bij voor de merries die wel ster waren geworden als ze naar de stamboekkeuring waren geweest, maar doordat ze bij ruiters terecht komen die het aan hun achterste zal roesten of ze ster zijn of niet, dan wordt het beeld van de gemiddelde kwpn-merrie al een stuk positiever

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:26

Pipo schreef:
Vaak lees ik later een linear score formulier na en pak ik het paard erbij. En dan moet ik ze toch echt wel gelijk geven, echter is het niet leuk om te horen. Maar als je de minder sterke punten van je merrie op deze manier duidelijk hebt is het wel prettiger fokken om je merrie te verbeteren. Van altijd horen dat het zo goed is, word je nooit beter. Echter kan het wel flink confronterend zijn

Ik vraag me al tijden af hoe ze van de inschaling 0-40 op diverse exterieurkenmerken aan het einde altijd komen tot een getal tussen de 50 en 80, vaak schommelend tussen 60 en 70?

Voor mij is het allemaal maar een subjectief gedoetje. Tuurlijk, stijl schouder, hol voorbeen, weke lendenen - al die losse elementen zijn wel te volgen. Maar wat is nou dan het verschil tussen 65 op exterieur en 68 punten? Dat is toch echt helemaal niets anders dan smaak....

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 06:54

ik heb ook zo'n cursus gevolgt en ik vond de bovenbalk ook altijd het moeilijkst. Er is dus geen "regel"voor. Je met dus zelf naar het paard kijken en tegen mij zeiden ze dan ook. Als je de bovenbalk gaat doen, moet je dus bedenken of je de merrie Ster-waardig vind. Zo niet, dan geef je dus geen 68 punten voor ext.
Dus je persoonlijke mening telt ook!

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:49

Pipo schreef:
Dat is nou gewoon ordinair roddelen Pukpaleis.

beetje maar

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:02

Het is geen roddelen, maar de praktijk.
Maar het is eigenlijk wat ik ook al in het andere topic zei, ik vind het heel dom om de eigen fokkerij zo volledig af te kraken.
Nogmaals niet ster ok, maar maak er dan als het niet echt nodig is geen brandhout van in een tijd dat de fokkers het al niet zo makkelijk hebben.
Je ondergraaft op die manier als stamboek zelf je positie binnen de internationale sportfokkerijen.
Ooit een Duitse keurmeester een paard horen afmaken uit de eigen fokkerij?????
Voor Moors was dit het laatste jaar, Van Rijswijk zou tijden geleden al afscheid genomen hebben.
In een moderne fokkerij met een evolutie in ontwikkeling en vraag moet men het jurykorps daar op afstemmen, dus verjongen.