Merrie dekken door eigen zoon??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sasjuh89

Merrie dekken door eigen zoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:53

Ik had laatst een meningsverschil met een fokker. Hij wil een merrie laten dekken door haar eigen zoon en hij zei dat dat best vaak gedaan word in de fokkerswereld. Ook bij grote wedstrijdpaarden enzv. (T gaat hier om falabella's) Dus mijn vraag

Worden er soms (bewust!) merries door hun eigen zoon gedekt? En heeft dat geen gevolgen voor het veulen dat eruit komt?

Joki

Re: Merrie dekken door eigen zoon??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:28

Helaas komt inteelt veelvuldig voor. Het idee erachter is dat5 de sterke eigenschappen verbeteren. Waar niet aan gedacht wordt is dat de zwakke punten ook verzwakken en de kans op aandoeningen vergroot. Ik ben dan ook fel tegen een paard dat is ingeteelt

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:18

Doe dat twee keer achter elkaar, en je krijgt een paard dat zelfs de slager niet meer wilt hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:30

Het gebeurd idd wel meer maar dat vind ik toch echt veel te dicht bij.

Ik heb een jaarling lopen. Haar moeder is een Light van de Vuurbaak x Staturos van Boeicop. Die jaarling wil ik ook wel weer naar Staturos sturen, die valt dan aan moeders kan dan van papier af. Ik wil die eigenschappen vast leggen, maar voor die moeder vind ik het te dicht bij, voor die jaarling kan het imo net.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:20

Lijnenteelt wordt vaak toegepast in de paardenfokkerij om eigenschappen te verankeren. Zo is er in België een stammerrie die vele goede sportpaarden heeft gebracht, zij kwam uit de combinatie halfbroer x halfzus.
Zoon op moeder vind ik vrij heftig, ik zou me er niet aan wagen.
Hoe dan ook, ik denk wel dat je lijnenteelt nodig hebt in de fokkerij, ik ben er dus niet op tegen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:23

Maar als je bepaalde eigenschappen verankerd zijn dat toch net zo hard de mindere eigenschappen?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 07:57

ik zou dat zeker nooit doen! veel te dichtbij.

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:47

dat fokkers dat doen?? Fokkers willen juist de beste paarden fokken en dan doe je toch niet hetzelfde maal hetzelfde lijkt mij.. Dan is de afstammeling precies hetzelfde... Het zal vast wel is voorkomen maar moeder en zoon vind ik wel erg ver gaan eigenlijk.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:00

Persoonlijk denk ik dat de echt fokkers nooit een zoon op een moeder zetten. Neef zou nog kunnen, maar een zoon nee..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:17

inteelt is helaas een redelijk bekend fenomeen in de broodfok net als lijnteelt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:52

Als je je verdiept in het fenomeen lijnenteelt kom je tot verrassende conclusies. Veel mensen beoordelen dit als uiterst negatief, maar dit berust grotendeels op onbegrip en een gebrek aan kennis.
Sterke inteelt moet natuurlijk alleen worden toegepast als je de merrielijn goed kent. Er zijn legio voorbeelden van hele goede producten uit sterke lijnenteelt. Een voorbeeld uit de warmbloedfokkerij is de merrie Blita, een product van een moeder- zoonkruising. Door deze sterke inteelt is o.a. de aparte roankleur in de moederlijn verankerd.
Natuurlijk versterk je de goede eigenschappen én de slechte. Als het fokproduct dus goed is, dan mag je ervan uitgaan dat je er behoorlijk wat slechte eigenschappen hebt uitgemendeld. Als het fokproduct slecht is, dan weet je in ieder geval wat de slechte eigenschappen zijn en kun je betere keuzes maken.
Inteelt of lijnenteelt, met kennis van zaken toegepast, leidt snel tot verbetering en heeft niets te maken met 'broodfokken'.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:09

ik ben tegen inteelt.
Mijn moeder zij iets dat ze dan verzwakken ofzo(weet niet meer precies)
Ik zou het niet doen.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:13

bij mij op stal doen ze het wel gewoon hoor! Er komen prachtveulens uit! alhoewel ik het er niet helemaal mee eens ben ;S

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:44

Als je je verdiept in de afstammingen van paarden en zeker van prestatiepaarden dan zie je dat er vroeg of laat dezelfde voorouders in voorkomen.
Ik moet bekennen dat ik onze jaarling o.a. heb gekocht omdat er in mijn ogen een mooie manier van lijnenteelt is toegepast.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:46

Toch is het redelijk tegen natuurlijk volgens mij en in de natuur wordt toch gezorgd voor de sterkste paarden? In de natuur wordt een merrie ook niet weer door haar zoon gedekt want die is dan al uit de kudde gezet.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:47

Dat klopt niet, want als op den duur die zoon het wint van zijn vader, wat heb je dan? De zoon neemt dan de leiding over. Maar goed, zo kan je dus over en weer gaan, allerlei verhalen bedenken, feit blijft dat het veel wordt toegepast in de sportpaardenfokkerij.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:52

ik zou het ook niet doen.
misschien verbeter je wel de sterke punten door vader op dochter te zetten, maar de zwakke punten worden er ook sterker op lijkt mij.
wij hebben wel eens met halfbroer gedekt (dan hadden merrie en hengst dezelfde vader).
hier kwamen overigens top veulens uit (ons beste veulen kwam eruit NL kampioen), dus daar lijkt me niks mis mee.
veulens uit lijnteelt zijn net zo goed of zelfs beter dan geen lijnteelt veulens, maar vind met vader dekken te ver gaan.

Stal_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:34

tja het zal in de natuur misschien ook wel eens voorkomen.
maar dan nog we hebben op de kinderboerderij hier een ezel merrie die door haar zoon gedekt was.
het veulen werd zonder staart geboren.......
ik denk niet dat het goed is hoe vaak het dan wel word gedaan.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:52

ik ben eens langs geweest bij iemand die had een talent uit een talent uit een talent, moeder en veulen waren prachtig, maar nee dankje niks voor mij. Wat voor zin heeft het om met hetzelfde bloed te blijven fokken?! En teveel inteeld verbeterd ook niet echt bevoordelijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 00:58

Sasjuh89 schreef:
Ik had laatst een meningsverschil met een fokker. Hij wil een merrie laten dekken door haar eigen zoon en hij zei dat dat best vaak gedaan word in de fokkerswereld. Ook bij grote wedstrijdpaarden enzv. (T gaat hier om falabella's) Dus mijn vraag ;)

Worden er soms (bewust!) merries door hun eigen zoon gedekt? En heeft dat geen gevolgen voor het veulen dat eruit komt?

Bij falabella's is dat misschien minder erg maar zelf zou ik het nooit doen tenzij je geen ander alternatief zou8 hebben maar dan nog de zoon op een andere goede merrie.
Het is gewoon inteelt broer en zus mag voor de wet niet in nederland zelfs nicht en neef moet je volgens mij toestemming vragen aan de koningin.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:32

Misschien weet de TS ondertussen iets te vertellen over het fokproduct?
Sasjuh89 schreef:
Ik had laatst een meningsverschil met een fokker. Hij wil een merrie laten dekken door haar eigen zoon en hij zei dat dat best vaak gedaan word in de fokkerswereld.

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:00

De Falabella is het kleinste paard ter wereld, met een stokmaat tot 0,80 m. De Falabella is, vanwege zijn proporties en karakter, toch eerder een paardtype dan een ponytype. Door het jarenlange doorfokken van de kleinste exemplaren heeft het paard een aantal fysieke gebreken, zoals zwakke spronggewrichten, kromme benen en een groot hoofd.

Inteelt is bekend onder de Falabella's maar als het jou paardje is dan zou ik dat niet doen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:11

hier op stal hadden we ook weleens kwpn ers met inteelt in de 3 e lijn.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:25

Het word wel vaker, en ook bewust gedaan.
Alleen kijken mensen vaak alleen naar het goede, en niet naar de nadelen.

Zelf zou ik het ook niet doen, ook mede omdat ik zeer tegen inteelt ben, en moeder x zoon is toch echt wel iets te dicht bij..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:31

youngster schreef:
Persoonlijk denk ik dat de echt fokkers nooit een zoon op een moeder zetten. Neef zou nog kunnen, maar een zoon nee..

mijn GGK welsh dekhengst was een product van moeder met zoon en deze was op een vrij grote welsh fokkerij gefokt. Bijna alles in die bloedlijn was kampioen of bijna kampioen... Dus ook grote fokkers wagen zich eraan.