Welk ras zou bij mij kunnen passen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Welk ras zou bij mij kunnen passen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:43

Zoals de titel al zegt, welk ras zou bij mij kunnen passen?
Ik houd van paarden met een eerlijk karakter, braaf, vrolijk en voorwaarts. Heel veelzeidig, ik houdt namelijk van veel en lang buitenrijden, maar ook lekker wat dressuur, af en toe een sprongetje en mennen. Ook zo nu en dan een wedstrijdje.
Wat ik ook heel belangrijk vind, is dat een paard nuchter en koel in z'n kop is, mag best eenkennig zijn, maar niet 1tje die nergens langs durft of schrikt van allerlei stomme dingen.
Ik houd zowiezo al van Trekpaarden en koudbloeden, dus als jullie nog leuke trekpaard/koudbloed rassen weten? Of misschien wel een heel ander ras.
Owjah, het paard mag best wat temperament hebben, hij mag best fel zijn op het strand of in het bos, en hij mag het er is niet mee eens zijn en dat dan laten merken.
Kleur maakt me absoluut niks uit.

Alvast bedankt! Groetjes Manuela.

mcrielaard

Re: Welk ras zou bij mij kunnen passen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:12

Niemand?
Je mag met van alles aankomen, maakt niet uit wat voor ras of type.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:18

wat ik wil gaan zeggen, weet je vast al ......

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:20

een gewoon warmbloedpaard
ben je op zoek naar een paardje?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:53

smurf schreef:
wat ik wil gaan zeggen, weet je vast al ......

Een Noriker?
Dat lijken me ook echt heel gave paardjes!

isabelleke schreef:
een gewoon warmbloedpaard
ben je op zoek naar een paardje?

Voorlopig nog niet echt, maar over 1 à 2 jaar kan ik wel een eigen paard kopen denk ik
Wat ik dus bij bijv. een KWPN-er bang voor ben, is dat ik hem misschien te schrikkerig ga vinden.. Dat vind ik dus echt irritant, een schrikkerig paard. Maar ik weet niet wat jou ervaring is met warmbloedpaarden? Want het is niet zo dat ik veel ervaring heb met warmbloedpaarden.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:01

Zelf heb ik nu een KWPNer ruin van Houston en hij is redelijk koelbloedig. Maar aan je eisen voldoet een Kwpner redelijk maar dan moet je je nog goed in bloedlijnen gaan verdiepen. Ik zou absoluut uit de buurt blijven van Trakheners want die zijn meestal wat onbetrouwbaar in de kop. BWP is ook een goede optie. Of een appaloosa.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:03

Joki schreef:
Zelf heb ik nu een KWPNer ruin van Houston en hij is redelijk koelbloedig. Maar aan je eisen voldoet een Kwpner redelijk maar dan moet je je nog goed in bloedlijnen gaan verdiepen. Ik zou absoluut uit de buurt blijven van Trakheners want die zijn meestal wat onbetrouwbaar in de kop. BWP is ook een goede optie. Of een appaloosa.

Appaloosa's zijn idd ook heel gaaf! Ik houd daar wel van, aparte kleuren
Mag ik vragen waar je dat op baseerd, over Trakheners? Niet dat ik ze wil verdedigen, want dat is sowieso al mijn smaak niet, maar ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:09

Mijn mening over Trakheners. Ik heb een voorliefde voor Duitse paarden dat geef ik toe heb hiervoor een leuke Holsteiner gehad. Maar het probleem met Trakheners is dat ze een hele tijd alleen op het plaatje zijn gefokt; dus een elegant mooi paardje. Dit is een heel end ten koste van het karakter gegaan, waardoor ze snel schrikachtig werden en sommige zelfs vals. Ik heb een aantal Gribladi's van nu gezien die onrustig en onbetrouwbaar waren. Ik wil zeker niet al Gribaldi's of Trakheners afkeuren maar een plaatje dat ten koste van het karakter is gefokt is niet handig als het je juist om een prettig karakter gaat

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:15

Joki schreef:
Mijn mening over Trakheners. Ik heb een voorliefde voor Duitse paarden dat geef ik toe heb hiervoor een leuke Holsteiner gehad. Maar het probleem met Trakheners is dat ze een hele tijd alleen op het plaatje zijn gefokt; dus een elegant mooi paardje. Dit is een heel end ten koste van het karakter gegaan, waardoor ze snel schrikachtig werden en sommige zelfs vals. Ik heb een aantal Gribladi's van nu gezien die onrustig en onbetrouwbaar waren. Ik wil zeker niet al Gribaldi's of Trakheners afkeuren maar een plaatje dat ten koste van het karakter is gefokt is niet handig als het je juist om een prettig karakter gaat

Owkeej, dat wist ik dus allemaal niet.
Is idd zonde van het ras Je kan nog zo'n mooi paard hebben, als het karakter niet in orde is heb je er nog weinig aan.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:18

Nee daarom ben ik juist voor barokke paarden als Andalusiers alleen is het springen daarmee moeilijk dus zijn deze niet echt geschikt. Maar het karakter van een paard is het allebelangrijkst want schrikachtigheid zit niet alleen in het ras maar ook in het karakter. daarom raad ik je ook ernstig een redelijk lange proeftijd met je nieuwe paard aan

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:29

Hoi!

Ik zou je de Fell-pony kunnen advieseren.
Het is een koudbloed paard en redelijk stevig gebouwd.
Heeft een super uithoudingsvermogen, (onuitputtelijk)
Ze zijn ook zeer geschikt voor mennen.
Fell-pony's zijn ook heel cool in hun kop, dus niet snel ergens bang voor.
Voor meer info zou je op de website kunnen kijken www.nfps.nl

Ik heb zelf ook een fell-pony. Ze is heel veelzijdig. Kan er een leuke buitenrit mee maken (is nergens bang van!)
Kan haar zo nu en dan voor een wagen spannen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:33

Ik dacht aan een merens. Ik weet dat ze braaf zijn buiten, en ook wel dresuur kunnen. (maar springen weet ik niet)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:38

Joki schreef:
Nee daarom ben ik juist voor barokke paarden als Andalusiers alleen is het springen daarmee moeilijk dus zijn deze niet echt geschikt. Maar het karakter van een paard is het allebelangrijkst want schrikachtigheid zit niet alleen in het ras maar ook in het karakter. daarom raad ik je ook ernstig een redelijk lange proeftijd met je nieuwe paard aan

Ik wil niet de springsport in, maar gewoon zo af en toe is een parcoursje voor de lol. Dat moet toch lukken, ik vind Barokkepaarden ook ontzettend gaaf
Ik snap dat het ook voor een deel in het karakter ligt, en dat er in bepaalde bloedlijnen ook een wereld van verschil kan zitten, maar sommige karaktertrekjes daar staan bepaalde rassen toch wel bekend om.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:38

Nee ik bedoelde alleen dat de meeste barokke paarden zeer dressur gefokt zijn en zeer verzameld daarom is springen voor hen duidelijk moeilijker. maar barokke paarden blijven gaaf! En wat betreft de rassen de meeste duitse warmbloed paarden hebben een prettig karakter om mee samen te werken. Blijf uit de buurt van volbloeds, arabieren en alle Kwpners met Animo of Amor erin

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:49

Joki schreef:
Nee ik bedoelde alleen dat de meeste barokke paarden zeer dressur gefokt zijn en zeer verzameld daarom is springen voor hen duidelijk moeilijker. maar barokke paarden blijven gaaf! En wat betreft de rassen de meeste duitse warmbloed paarden hebben een prettig karakter om mee samen te werken. Blijf uit de buurt van volbloeds, arabieren en alle Kwpners met Animo of Amor erin

Owkeej
Ik zit sowieso al meer aan de Koudbloeden/Barokke/Zwaardere Warmbloeden kant

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:51

ja ik dacht ook aan een merensje of feel.
maar misschien is de tinker ook wat oor je. zeer veelzeidig .
dresuur springen , mennen buiten. een goede is voor alles inzetbaar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:01

Citaat:

ik weet een geweldig mooie vos (2 zelfs, volle zusjes) te koop, past perfect bij Tekla ook nog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:09

verschillend per paard...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:19

ik denk dat dat toch vooral verschilt per paard. Ik heb rottige gribaldis gezien, maar ook eentje gereden die doodbraaf was. Zelfde geldt voor Metall, staan bekend als wat rillerig maar mijn vriendin heeft er eentje die ze naast een tractor kan parkeren zonder dat hij met zijn ogen knippert. ik denk dat je je niet zo vast moet leggen op een ras, maar gewoon moet zoeken naar een paardje dat je aanspreekt. Wbt de barokjes: die zijn natuuurlijk fantastisch, maar wel aan de prijs en heel sensibel, dus daar moet je mee om kunnen gaan. Ik zou gewoon lekker om je heen kijken, zoeken naar een paardje wat je qua karakter en uiterlijk aanspreekt en daar hopeloos verliefd op worden- en die tip mbt de proeftijd is ook een hele goeie, dan kun je echt zelf even testen hoe hij is. succes!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:05

smurf schreef:
Citaat:

ik weet een geweldig mooie vos (2 zelfs, volle zusjes) te koop, past perfect bij Tekla ook nog

Zijn dat ook Duitse Koudbloeden?? Vertel is wat meer..
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:07

kjoetie schreef:
ik denk dat dat toch vooral verschilt per paard. Ik heb rottige gribaldis gezien, maar ook eentje gereden die doodbraaf was. Zelfde geldt voor Metall, staan bekend als wat rillerig maar mijn vriendin heeft er eentje die ze naast een tractor kan parkeren zonder dat hij met zijn ogen knippert. ik denk dat je je niet zo vast moet leggen op een ras, maar gewoon moet zoeken naar een paardje dat je aanspreekt. Wbt de barokjes: die zijn natuuurlijk fantastisch, maar wel aan de prijs en heel sensibel, dus daar moet je mee om kunnen gaan. Ik zou gewoon lekker om je heen kijken, zoeken naar een paardje wat je qua karakter en uiterlijk aanspreekt en daar hopeloos verliefd op worden- en die tip mbt de proeftijd is ook een hele goeie, dan kun je echt zelf even testen hoe hij is. succes!

Ja, maar bepaalde karaktertrekken zijn toch wel typisch voor bepaalde rassen. Zo staan Fjorden erom bekend dat het lekker koele kikkers zijn en een tikje eigenwijs. En zo staat een Arabier weer bekend om zijn temperament. Om zo maar wat voorbeelden te noemen.

Een Fell en een Merens zijn ook heel leuke pony's
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:41

IJslander, de meeste ijslanders hebben veel temperament je kan er heerlijk op buitenrijden je kan er mee mennen en dressuur en springen kunnen ze ook wel een beetje, viergangers zij makkelijker in dressuur en springen. En je hebt natuurlijk nog 1 of 2 extra gangen!! ze zijn wel best wel duur maar je krijgt er veel voor terug

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:51

Citaat:
Zijn dat ook Duitse Koudbloeden?? Vertel is wat meer..

dat zijn 2 Noriker merries, volle zussen van elkaar, verschillen 1 jaar, volledig ingeleerd, Ik heb ze zaterdag nog gezien en verzucht äls ik toch eens geld had"....

Je kan ze op deze site bewonderen, het zijn Direkort Liesa en Calif Liesa (de boer waar ze vandaan komen, kon ze ook al niet uit elkaar houden en noemde ze beide gemakshalve maar Liesa

en dit is ook nog een fotootje van 1 van hen, afgelopen zaterdag gemaakt

Afbeelding

de andere ziet er dus precies zo uit, maar liep net buiten beeld

die zwarte is btw ook te koop, staat ook op die site (Allegria)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:54

Ja, maar bepaalde karaktertrekken zijn toch wel typisch voor bepaalde rassen. Zo staan Fjorden erom bekend dat het lekker koele kikkers zijn en een tikje eigenwijs. En zo staat een Arabier weer bekend om zijn temperament. Om zo maar wat voorbeelden te noemen.

Een Fell en een Merens zijn ook heel leuke pony's [/quote]

ja, maar op 'bekend staan om' moet je geen heel ras aan de kant schuiven, dat is nu precies mijn point. Kijk naar het paard op zich. Ik heb 2 jaar een ijskoude arabier verzorgd, kon je een kind mee wegsturen, en een fjordje van een vriendin een tijdje gereden waar je zo ongeveer mee dood bleef omdat hij overal kabouters zag. zoveel paarden, zoveel karakters.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 14:59

@ smurf: Dat is wel een mooie merrie zeg! Hangt zeker een flink prijskaartje aan?

Edit; Op de site staat dat als je de ene neemt, je de ander ook moet nemen Mooi dubbelspan, maar dat word toch een beetje te gek
Die zwarte is ook heel gaaf!