Afspenen met 3 maanden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Afspenen met 3 maanden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 17:23

Help! Ons veulen Surprise is 25 maart geboren. Ze is meteen verkocht en omdat ze erg snel is gegroeid en erg ondernemend is zou ze met 4maanden weg gaan.
Nu komt e.e.a beetje in het nauw door vakanties enzo. Kunnen we haar met 3 maanden en 1 week al wegdoen???

Mac

Re: Afspenen met 3 maanden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:34

Dat vind ik wel erg vroeg! Toch je planning maar wat aanpassen, denk ik.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:41

Dat is wel heeeel erg vroeg. Ik vind 4 maanden al te vroeg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:58

Dat vind ik wel heel vroeg. Dat ze zo groeit is, is toppie, maar nu nog even dat extra melk en opvoeding.
Ik vind 4 maanden ook wat vroeg. Dan 5 maandjes zit je misschien ook niet zo lastig met je vakantie?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:00

Bij mij blijven ze er minimaal 4 maanden bij. Maar het liefst zo lang mogelijk!

Ukkie is vorig jaar met 7 maanden bij haar moeder weg gegaan. Senna is nu ruim 1,5 maand en die mag voorlopig nog lekker bij mama blijven . Als hij al verkocht is gaat het in overleg met z'n nieuwe eigenaar. Als hij nog niet verkocht is blijft hij er lekker lang bij lopen.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:06

Niet doen !!! juist 4 maanden is al te kort vind ik, bij ons gaan ze er pas op 5 maanden af. Ik wil gewoon een goed gezond lekker en goed afgespeend veulen. Dus mijn tip = zeker niet doen !!!

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:08

zeker niet doen 4 maanden is al VEELSTE vroeg als het niet uitkomt wacht je toch tot 5 maanden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:17

Is geestelijk ook veel te vroeg. En ze kan ook nog wel wat melk gebruiken. Erg onverstandig.

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:22

Absoluut niet doen! Wij hebben vroeger een keer een veulen moeten kopen van een oude man om dat hij van de trap gevallen was en niks meer kon doen met pony's.. wij MOESTEN daarom een veulen van 3 maanden (stond nog bij de moeder) van hem overnemen!(deden wij met alle plezier natuurlijk) Dat veulen is zo ziek geweest, (1 jaar lang!) omdat het te vroeg bij de moeder weg ging! Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik raad het je ABSOLUUT af!
Als je weet hoeveel geld wij aan het veulen hebben moeten besteden (al hadden wij het wel over voor zo'n lieverd)
Toen hij ong. 6 jaar was, ging het nog niet zo goed met hem (iedere keer kreupel en dat soort dingen)

Eigen keuze maar ik raad het dus af!!!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:23

Ik zit ook met een dilemma.
Ik wil ook het liefst mijn veulen afspenen met 5 maanden, maar man lief vind dat onzin.

Hij wil haar afspenen met 4 maanden, maar volgens mij komt dat omdat dat andere veulen van ons twee maanden ouder is en ze samen naar het weiland gaan.

Maar onder de vier maanden mag ie zelluf ook naar het weiland verhuizen

Ik zou het echt niet onder 4 maanden doen!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 23:57

Het is vroeg, wij doen altijd later! Zou toch wachten tenminste tot 120 dagen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:56

Ik ben het met deze mensen eens. Dat is echt nog te vroeg.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 06:37

Ook ik zou het niet doen.
4.5 maand minimaal.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 06:43

Dat vindt ik ook nog te vroeg.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:26

Er is al genoeg over gezegd, iedereen is het er wel over eens
De koper heeft zelf toch zeker ook belang bij een goed gezond veulen zonder terugval? Een paar weken meer of minder zal dan toch ook niet uitmaken, lijkt me.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:29

Dat neem ik toch aan van wel dat hij belang heeft bij een gezond en sterk veulen. Tenminste zo denk ik er wel over

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:40

DAt jullie uberhaupt aan vakantie kunnen denken . Is ons nog niet gelukt met het beestenspul. Vind ik overigens niet erg trouwens.

Maar wat ik me afvraag. Tot hoelang kan je het veulen erbij laten. Is er ook een maximale tijd aan? Mijn buurman had zijn veulen er een driekwart jaar bijlopen. Toen is mamma verkocht.

Wij verwachten hopelijk volgend jaar zelf een veulen en ik ben eigenlijk niet van plan haast te maken. Wat mij betreft minimaal een half jaar maar als het langer is zal het mij niet erg zijn. Hopelijk is het een merrietje, dan is ze voor de blijf

3 maanden is veel te jong!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:52

Van mij mag het veulen tot ongeveer 7 a 8 maanden bij de moeder blijven drinken.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:57

Als er geen dringende reden is zou ik het niet doen.Alleen als er bijvoorbeeld een medische reden zou zijn ,zou ik het overwegen.Een van onze merrie's weeft.Zij heeft 6 veulens gehad en 1 daarvan begon na 2,5 maand hetzelfde te doen.Die hebben we er met 3,5 maand vanaf gehaald.We hadden dat net zo goed niet kunnen doen,want het kwaad was toch al geschiedt.Derest van al onze veulens lopen zeker 7 maanden bij mams en het is al regelmatig gebeurd dat ze zichzelf(of dat de merrie dat doet)afspenen.Al duurt het wel veel langer dan........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:02

Bij ons gebeurt het pas naar een half jaar maar bij een friezenfokker bijons in de buurt al naar drie maanden. Die veulens zijn dan niet alleen en kunnen met andere veulens spelen. Ze zijn altijd uit gergroeit tot sterke friezen maar zelf ben ik er geen voorstander van.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:05

Het niet iets waar ik zomaar voor kies!!! Ik ga niet op vakantie want we hebben 20 paarden thuis staan, en 4 veulens dus daar heb ik geen tijd voor. Dus om daar even snel over te oordelen lijkt me niet op zijn plaats. De koper zit beetje in het nauw, alle da waar ze bij heeft geinformeerd zeggen dat het geen kwaad kan. De merrie is nog erg jong (dracht was ongelukje!) en veulen vraagt erg veel van haar dus wat at betreft vindt ik het niet erg. Ik laat de keuze aan de koper!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:08

Als je goed leest dan zie je dat ik ook niet oordeel. Ik zei alleen 'dat je aan vakantie kunt denken'. MAar daarmee zeg ik niet 'wat een rotmens ben jij want je gaat op vakantie etc. etc.'. Lezen dus .

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:12

ik zou het niet doen, meestal begin ik met 4 maanden de merrie en veulen te scheiden en met 5.5 maand staan ze apart. maar 3 maanden of 3.5 is echt te vroeg hoor!!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:22

Toe ik mijn veulen kocht was hij 4 maanden en omdat de verkopende partij hem echt kwijt moest is hij toen ook van zijn moeder afgegaan. Hij is nu ruim 6 maanden en ik heb nog nooit een veulen zo hard zien groeien. Hij staat met andere veulens op een flinke wei en doet erg goed. In principe mogen veulens met 4 maanden van hun moeder af, zonder dat dat nadelige gevolgen heeft. Eerder bij mama weg is een klein risico en later is beter maar dat wil niet zeggen dat veulens die langer bij mama zijn geweest het per definitie beter doen dan een veulen dat na 4 maanden op zichzelf is gaan wonen.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 09:52

Maar het heeft helemaal niets met mij te maken. Dit is de keuze van de koper die zelf diergeneeskunde doet en daarom ga ik er niet moeilijk over doen.