Lingh op mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_G

Lingh op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 18:13

Hallo allemaal,

Binnen een paar jaar willen wij een veulentje fokken uit onze KWPN merrie Passion (Cordial Medoc x Nurprimus).
De afstamming zegt jullie wwarschijnlijk niets, maar in Duitsland is de bloedlijn van Cordial Medoc erg bekend --> Cordial Medoc, Coriolan, Calypso II, Cor de la Bryere.
Het is een springgefokte merrie, maar heeft een hele mooie ruime draf, en een erg mooie galop. De stap is ruim voldoende maar zou ik bij het veulen graag ruimer willen zien. De draf en galop wil ik zo mooi houden als dat ze nu zijn, of misschien verbeteren.
Door de springafstamming heeft ze een mooie achterhand waar ze veel kracht uit haalt voor de verzameling in de dressuur, maar we willen graag een dressuurhengst op Passion.
Zelf dacht ik aan Lingh, aangezien hij het goed doet in de dressuur, en ik hem heel erg mooie vind. Wat vinden jullie?
P.s: Foto's plaats ik zo

Mick_G

Re: Lingh op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 19:23

Hier zijn de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mick_G op 26-06-05 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:38

Als je de stap wilt verbeteren moet je er geen Lingh op zetten.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 19:50

heeft hij geen goede stap dan? kennen jullie misschien nog andere hengsten die een ruime stap hebben (vererfen)?
Ik vind Lingh wel erg mooi...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:54

Nou hij heeft geen ronduit slechte stap maar dit is wel zijn slechtste gang als je het mij vraagt. Dus als je de stap als verbeterpunt voor je merrie aanhaalt, schiet Lingh me nou niet gelijk te binnen als de ideale hengst daarvoor.
Er zijn genoeg hengsten met een tactmatige ruime stap. Wat wil je exterieurgewijs verbeteren aan de merrie?

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 19:59

Haar exterieur vind ikzelf erg mooi, ze is niet zo een superslank paard, ik vind wat breder mooier. Het veulen wil ik graag ook niet zo superdun hebben. Ik wil wel een mooie volle achterhand houden, en een mooie hals.
Het komt er dus min of meer op neer dat ik zo'n zelfde type veulen wil hebben als de moeder, maar dat de stap verbeterd en de draf en galop in ieder geval niet slechter worden.
Ik weet niet of je ook aftekeningen door kan fokken, maar ik vind een kol+sneb erg mooi. Een brede bles kan ook erg mooi zijn, maar dan moet die wel redelijk symmetrisch zijn.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:05

Citaat:
UB 40 behaalde tijdens het examen een schitterende eindlijst:
* stap 8 * draf 8,5 * galop 8 * aanleg dressuur 8,5

UB40 vind ik ook erg mooi, misschien is die wel geschikt...

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:22

Waarom een dresuurhengst op een mooi springefokte merrie?

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:23

Wie weet nog een hengst?

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:30

Omdat we eigenlijk meer dressuur rijden en ze daar ook (heel raar) veel talent voor heeft. Met springen heeft ze ook een goede techniek. Ik ben bang dat als ik er een springhengst op zet, dat het veulen niet goed wordt in dressuur en ik daar toch mee verder wil. Als ik de dressuurtalenten van mijn springmerrie kan versterken met een dressuurhengst wil ik dat graag doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:11

Er komen veel goede dressuurpaarden uit de combi springhengst op dressuurmerrie, maar volgens mij zelden een goed paard uit een dressuurhengst op een springmerrie. Ik geloof dat ze dat in de wandelgangen bloedlijnverkrachting noemen. Je bent vrij om te dekken waar je maar bij wil gelukkig maar mijn tip is: zoek een goed bewegende springhengst, een goede allround gefokte hengst of koop een dressuur gefokt veulen.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 22:14

maar als de springmerrie nou veel talent heeft voor de dressuur, voor de verzameling enz? Het paard kan al op de hulpen galopswissels om de 2pas. Als je vraagt om te verzamelen gaat ze al stukjes passageren (bij schouderbinnenwaarts etc).
Er zit ook wat dressuurbloed in van de moeder haar kant, Nurprimus is volgens mij ook dressuur...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:24

Mijn advies is om hier ook een allrounder op te zetten. Als je geen al te luxe paard wil moet je lingh er ook niet opzetten denk ik. Die is ook niet vreselijk breed en die lijn fokt dat ook niet erg door denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:26

Flemmingh(vader van Lingh) is ook springgefokt. Dus ja. Je kan het proberen, het is alleen geen beproefde combi. Aanleg voor dressuur is wat anders dan wissels, maar op een goede merrie kan je veel hengsten gebruiken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:27

Tis alleen jammer dat Flemmingh weinig springpaarden heeft gefokt.
Kies dan Burggraaf ofzo.

SuperSuupJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:40

Ik heb ook een springhengst x dressuurmerrie en daar is toch iets heel moois uitgekomen hoor, kan best, hij heeft (vind ik) geen minpunten en goed dressuuren en spriongen

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:06

Lingh is op het moment een beetje een hype. Een goed sportpaard betekent nog geen goede vererfer. Wat mij betreft is Lancet daar een voorbeeld van (veel nakomelingen gezien en de meeste vallen me erg tegen). Ik ben het eens met de anderen, kies een goede springer of all rounder voor je merrie.
Wat dacht je bijvoorbeeld van Riverman? Springt goed, beweegt goed en fokt goed. Wat wil je nog meer? De nakomelingen die ik ken zijn stuk voor stuk mooi (luxe maar er blijft wel paard over), goede springers en bewegers. Kun je dus alle kanten mee op. Succes

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:05

Misschien Haarlem, een hengst met goede afstamming en hij geeft veelzijdige paarden en daarbij komt dat hij ook wel in het type past wat jij omschrijft ( van wat je mooi vind)

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:14

Riverman is een Redfort x Landego x Calypso II en Calypso II heeft Passion ook al in haar afstamming.
Haarlem is een goede springer maar als dressuurpaard is hij beneden gemiddeld, niet echt wat ik zoek.
Maar wel bedankt!

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:15

youngster schreef:
Mijn advies is om hier ook een allrounder op te zetten. Als je geen al te luxe paard wil moet je lingh er ook niet opzetten denk ik. Die is ook niet vreselijk breed en die lijn fokt dat ook niet erg door denk ik zo.

Lingh is volgens Edward Gal juist breed gebouwd...

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:16

Wat vinden jullie van UB40, TCN Partout en United?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:24

Whispertje schreef:
youngster schreef:

Lingh is volgens Edward Gal juist breed gebouwd...

Ik vind het nogal meevallen. Heb zelf ook een Flemmingh maar die is ook niet megabreed.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:31

Whispertje schreef:
Riverman is een Redfort x Landego x Calypso II en Calypso II heeft Passion ook al in haar afstamming.
Haarlem is een goede springer maar als dressuurpaard is hij beneden gemiddeld, niet echt wat ik zoek.
Maar wel bedankt!

Riverman is een Kenwood x Voltaire x Purioso. Springgefokte hengst die goed kan bewegen.

Lingh is voor zijn leeftijd zeker niet royaal ontwikkeld. Wacht nou eerst maar eens op de eerste veulencollectie.

En UB40 voert behoorlijk wat bloed hoor.

United is interessant, maar er komen dit jaar ong 200 veulens van..ik zou eerst die maar eens afwachten.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:50

Basvdv schreef:
Whispertje schreef:
Maar wel bedankt!

Riverman is een Kenwood x Voltaire x Purioso. Springgefokte hengst die goed kan bewegen.

Lingh is voor zijn leeftijd zeker niet royaal ontwikkeld. Wacht nou eerst maar eens op de eerste veulencollectie.

En UB40 voert behoorlijk wat bloed hoor.

United is interessant, maar er komen dit jaar ong 200 veulens van..ik zou eerst die maar eens afwachten.

Huh? Dan had ik zeker de verkeerde Riverman...
Wel bedankt voor je reactie!
We gaan toch pas over een paar jaar dekken, dus dan heb ik al wat veulens gezien.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:02

Van united ben ik niet onder de indruk, van de meeste die we gezien hebbe vind ik de koppie's niet mooi.
Van die hoofdjes die uitstraling missen .

Ub40 daarin tegen vind ik een super hengst, hengst heeft erg mooi bloed.

Verder vind ik zelf Trento B een gave hengst en tuschinski.