Haal een dood veulentje niet te snel weg!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Haal een dood veulentje niet te snel weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:48

Jammer genoeg spreek ik ook uit ervaring. 5 februari kreeg onze merrie Trichta haar eerste veulentje (van Sandreo). We waren er heel snel bij, maar Anoniem was tijdens de bevalling al dood. Heel verdrietig hebben we de DA gebeld en gevraagd wat we moesten doen.
Hij drukte ons op het hart het veulentje tenminste 24 uur bij de merrie te laten liggen en ervoor te zorgen dat ze niet zou zien dat wij het veulentje weghaalden. Hoe pijnlijk ook, we hebben Anoniem tot de volgende middag in haar stal laten liggen. Trichta heeft haar dode veulentje gelikt, geprobeerd in de benen te krijgen, geduwd, begraven onder het stro, stro er weer af gehaald en er zelfs bovenop gelegen. Gek genoeg was het de volgende middag goed en besteedde ze geen aandacht meer aan haar veulen. Ze liep er zelfs overheen (heel akelig). We hebben Trichta uit de stal gehaald en haar veulentje weggehaald.

Toen ze terugkwam in de stal zocht ze niet. Het was goed. We hebben haar 's middags gewoon het weiland in gedaan en ze ging direct naar de andere paarden. Het leek wel of ze de anderen vertelde wat haar overkomen was. Trichta was heel ontspannen en heeft nooit gezocht naar haar veulen.

Paarden zijn een heel sociaal, ze rouwen echt om een dood veulen. Niet zoals een mens, maar ze rouwen wel. Geef ze die tijd ook en zorg ervoor dat ze niet zien dat je het veulen weghaalt (dan beweegt het veulentje weer en denkt de merrie dat het tot leven is gekomen).

Ik hoop natuurlijk dat niemand deze kennis nodig heeft, maar als het wel zo is, doe dan wat het beste is voor je merrie.

Marion

PS: het jaar begon bij ons heel slecht: Ziorgio ons veulen van vorig jaar is in januari verongelukt en Anoniem het doodgeboren veulentje van Trichta, maar het tij lijkt gekeerd. We hebben nu 2 gezonde veulentjes gekregen. Aramis was de eerste (heel spannend, vooral na de dood van Anoniem). Ook presteerde hij het om maar liefst 6,5 week te laat gekomen (nee, ik heb me niet vergist in de datum. Zijn moeder heeft echt die tijd overgedragen). Vorige week is Alani (keurig op tijd) geboren. Prachtige veulentjes en liefffff.

CarpeDiem

Re: Haal een dood veulentje niet te snel weg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:51

Inderdaad is dit zeer belangrijke informatie die nog wel eens vergeten wordt!! Goed dat je het hier neerzet, met details, dat mensen weten wat er "normaal" is..

Fijn dat je 2 andere veulens wel gezond zijn!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:07

Hoi
Wow, dat wist ik niet.
Toch wel handig dat je er even een topic over geopend heb.
Veel suc6 met de andere veulentjes !
Verwachten jullie er nog meer ?
-xXx- Marijke

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:21

Heb het dit jaar 2 keer meegemaakt en bij de 1e was het ook echt nodig om afscheid te laten nemen ( het veulen had wel 2 dagen geleefd) en bij de ander was het zo , dat ze na een uur er niet meer naar keek en zodoende hebben wij het na een uur al weggehaald, het leek wel of ze blij was , dat haar veulen uit de box weg was , ze zeurde alleen maar om eten en heeft niet 1 keer gehinnikt of gezocht.

Dus ik denk dat je het per paard moet bekijken of ze er al aan toe zijn of niet.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:27

wat naar dat dit nu al het 2e veulentje is dat is overleden.
maar wel goed dat je hier over begint.
ik geloof ook dat paarden rouwen maar niet alleen om hun veulen maar ook om kuddegenoten. Ik denk ook dat als er een paard dood is gegaan je de rest van de kudde er gewoon even bij moet laten zodat ze 'weten' dat hij niet meer terug komt.
ik heb ook een vehaal gehoord van dat er een paard afgemaakt moest worden en dat deden ze in een wei (zonder andere paarden erbij) en toen er een ander paard in die zelfde wei werd gezet dat paard geleijk bij de plek waar dat dode paard had gelegen begon te ruiken enzo dus dat paard wist dat daar iets gebeurt was.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:43

Het is inderdaad een goed idee van Marion 71 om er een topic over te openen. Ook wij spreken uit ervaring en hebben het zelfde gadaan als Marion 71 Zo als zij hier boven beschrijft is het bij ons precies het zelfde gegaan en wij hebben ook precies hetzelfde gehandeld als Marion 71 De merrie had ook bij ons het veulentje begraven onder stro. Op dit moment hebben wij ook 7 prachtige gezonde veulentje`s lopen. Ookhier moet nog 1 merrie bevallen heeft vandaag 364 dagen dracht maar is nog helemaal niet aan het uieren. Dus die draagt ook langer als een jaar. Nou we blijven maar afwachten wanneer het zover zal zijn . Hoop voor degene die het mee maken dat die er iets aan hebben wat hier staat geschreven. Natuurlijk is het beter om het helemaal niet mee te hoeven maken!!!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:05

Wat verschrikkelijk dat dat al het tweede overleden veulen is ...
Je wenst niemand zoiets toe, maar het is idd een erg goed idee om er een topic over te openen...

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:19

Hier zijn de meningen nog erg over verschilt, de vraag is natuurlijk waar is het veulen aan overleden, was het gewoon zwak? had het bacterien? etc. Ik heb vorig jaar 2 maart ook een dood veulen gehad. S'avonds laat kwam ik op stal en zag dat mijn merrie aan het persen was terwijl ze nog 28 dagen moest voordat ze uitgerekent was. Snel de DA gebeld en die kwam met spoed naar stal toe. Achteraf bleek het dat er bij onze stal Rhino virus was uitgebroken, alle merries die moesten veulenen die stootte het veulen af. Ik heb mijn veulen gelijk na 10 minuten erbij weg gehaald ondanks dat het haar eerste veulen was.
Dus denk wel goed na een dood dier heeft bacterien bij zich, wat ook de merrie kan krijgen en dan krijg je een zieke merrie. Je kan een veulen erbij laten liggen maximaal een uurtje. Meer niet omdat je met de bacterien te maken krijgt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:33

Deeday: als die merries verwierpen door dat virus waren zij er toch al door aangedaan? Lijkt mij dat een veulen dat in de merrie zit van een virus alleen iets kan merken doordat hij het via de moeder meekrijgt.
Ik heb verder ook altijd gehoord dat je het veulen bij de merrie moet laten totdat deze er niet meer op reageert.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:02

bij ons is dit ook gebeurt...
we hebben haar weggehaald toen ze idd ook al 24 uur bij willie was gebleven...
toen willie weer in de wei kwam was er niets meer aan de hand... maar ze keek wel heel verdrietig
love you my sweat bariet
ons vuelen heette; bariet lilly cupido

gelukkig hebben we nu wel een gezond veuelen (8 weken) (silly lexus boeddha bloempje) en bloempje is bedacht voor een meisje uit mijn klas dat onlangs is gestorven aan kanker.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:14

EEFIETJE schreef:
bij ons is dit ook gebeurt...
we hebben haar weggehaald toen ze idd ook al 24 uur bij willie was gebleven...
toen willie weer in de wei kwam was er niets meer aan de hand... maar ze keek wel heel verdrietig
love you my sweat bariet
ons vuelen heette; bariet lilly cupido

gelukkig hebben we nu wel een gezond veuelen (8 weken) (silly lexus boeddha bloempje) en bloempje is bedacht voor een meisje uit mijn klas dat onlangs is gestorven aan kanker.

Even off topic, wat een gave namen, voor welk ras is dit.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:07

Wij hebben het veulen er vorig jaar direct bij weg gehaald. De merrie was een maiden en had het veulen wel schoongelikt, maar maalde er niet naar. Ze leek blij om verlost te zijn van deze last. Ik heb er toen geen seconde bij na gedacht dat het zou moeten, het veulen erbij laten, maar gelukkig was er niets aan de hand. Wel goed van je om het te noemen!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:50

Daarnaast als je de merrie op wil geven als veulenloze moeder (bij de moederloze veulencentrale) is het misschien handig om te weten dat een merrie tot 5 dagen nadat een dood is geboren (of vlak daarna overleden) de melkproductie op 'wacht' houdt als het veulen erbij blijft (klinkt luguber, ik weet het).
je kan dus tot 5 dagen daarna er een ander veulen bij zetten (of proberen) en ze zal weer melk geven.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 21:09

Nee je moet t veulen zeker niet te vroeg bij de merrie weghalen! Pas als je merkt dat t paard t veulen gaat onderstoppen met strooisel kun j t veulen er wel weghalen. doe j het veel eerder zal de merrie overstuur zijn. Ik kan t weten k spreek jammer genoeg uit ervaring Verdrietig

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:02

Nee een rhino virus kan je paard in drie verschillende vormen krijgen:

* Verlammingsverschijnselen
* Verkouden
* Abortus

Het laaste heb ik dus mee gemaakt. Doordat er op de manege in de buurt het Rhino virus was en andere stalgenootjes dit meenamen naar onze stal, kregen onze drachtige merrie het zo vie de paarden die daar reden op de manege. Plus dat jonge paarden jaarlingen die dragen dit virus ook mee en zijn deze zeer bedreigt voor de drachtige merries. Al dit is helemaal uitgezocht door de kliniek in Ede. Het virus heeft een paard altijd bij zich hoewel een klein gedeelte, maar komt er een paard bij die het volle "virus" bij zich draagt dan kun je een van deze vormen krijgen. Echt mensen die hun merrie willen laten dekken denk er over na om een Rhino enting te laten doen!! Het sluipt er gewoon om 1 of andere vage manier in.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:08

Wat naar voor je van Anoniem, maar fijn dat je er nog twee hebt rondhuppelen Lachen
Ik was ook verbijsterd dat mijn veearts voorstelde mijn veulen in de kliniek achter te laten om in te laten slapen en dan met Fleur naar huis te rijden. Ze zou dan nog dagen in de stress zitten en waarschijlijk nooit meer de trailer in gaan. We hebben het toen op stal gedaan en Fleur had er na 2 uur genoeg van en had Mick begraven onder het stro. Goed dus dat je dit nog eens benadrukt.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:29

De bacteriën in een veulen hebben dus ook een tijdje in de moeder gezeten. Ze zijn verbonden door de navelstreng en placenta dus ik zie niet in waarom de moeder niet al "besmet" zou zijn voor het verwerpen. Bij Rhino is de moeder besmet, een reactie van het lichaam is het verwerpen van het veulen. Het veulen besmet de moeder dan echt niet nog een keer.
Ik vind het goed dat hier wordt neergezet dat je het veulen moet laten liggen. De moeder geeft vaak heel duidelijk aan wanneer ze afscheid genomen heeft.
Ook bij volwassen paarden onderling gebeurd het trouwens. Als een paard overlijd in de wei zal de kudde afscheid nemen. Als een paard afscheid genomen heeft loopt het weg, totdat het dode paard alleen achter blijft. Paarden hebben hier echt een ritueel in.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:12

Donja schreef:
Daarnaast als je de merrie op wil geven als veulenloze moeder (bij de moederloze veulencentrale) is het misschien handig om te weten dat een merrie tot 5 dagen nadat een dood is geboren (of vlak daarna overleden) de melkproductie op 'wacht' houdt als het veulen erbij blijft (klinkt luguber, ik weet het).
je kan dus tot 5 dagen daarna er een ander veulen bij zetten (of proberen) en ze zal weer melk geven.

tegenwoordig kunnen ze al veel meer dan dat ,alleen weten veel mensen dat niet .Ik zie nu dagelijks zo'n gevallen in de kliniek waar fighter staat ,gisteren werd er ook een meriie met pasgeboren veulen binnengebracht ,meerrie had koliek en is overleden .S'avonds werd er een merrie binnengebracht die meer dan een week tevoren een veulen is verloren ,merrie gaf nog wat melk .Ze gaan nu oestrogenen bijgeven om de moedergevoelens wat op te wekken en dan de melkproductie meer stimuleren ,ik ga straks kijken of het heeft gewerkt .
Met oudere merries die al veel veulens hebben gehad gaat de acceptatie meestal vlotter ,die weten wat te doen .
Maar er worden hier merries binnengebracht die dit jaar geen veulen hebben gehad ,die krijgen ook die hormonen toegediend + melkproducerende middelen en vaginale stimulatie en na een paar dagen nemen die het veulen aan !!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:20

Mijn merrie heeft in november haar veulentje verworpen op 5 maanden. Haar vorige veulen liep toen nog aan haar voet.
Toen ik het 's ochtends vond zocht ze er al helemaal niet naar en was het al helemaal koud. Het moet dus eerder in nacht gebeurd zijn.

Ik had 2 drachtige merries bij elkaar lopen. Die ene reageerde nauwelijks toen ik buiten kwam, dus ik ging er van uit dat het wel haar veulen moest zijn. Maar bij nadere inspectie was het de merrie(een schimmel met bloed langs haar benen, kon niet missen dus) die het eerst om eten stond te zeuren bij het hek.
Ze heeft er verder ook helemaal geen last van gehad. Dit jaar wil ze helaas wel wat slechter drachtig worden. Ze was al 3x achter elkaar in 1x drachtig, nu zit ik nog te wachten of het de 2e keer gelukt is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 10:40

het veulen van cheyenne heeft bijna 3 uur in de wei gelegen en ze had er al afstand van gedaan.
toen wij erbij kwamen is ze wel wezen kijken en beet ze het nog in het voetje ,maar liep steeds weg.
de stalhouder kwam toen met de aanhanger en alle paarden hebben in de aanhanger gekeken,en cheyenne was wel even in paniek.
maar eenmaal op stal was dat over en we hebben niets aan haar gemerkt dat ze het veulen zoekt of zo!

ze is erg rustig,eet goed en staat nu voorlopig [helaas] apart vanwege beginnende hoefbevangeheid.

nog een paar dagen en dan gaan we de wei weer opbouwen.

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:09

Ik heb het dit jaar ook meegemaakt met onze shetlandpony. Zij bracht ook een dood veulentje met behulp van de DA. We hebben het bij haar laten liggen en ze heeft het gelikt en gewassen, geprobeert of het wilde staan echt een heel verdrietig gezicht. Op het laatst accepteerde ze ook da thet dood was en taalde er niet meer na en uiteindelijk is ze uit zichzelf naar buiten gelopen naar de andere pony toe en toen was het goed zeg maar.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:12

ik ben het hier helemaal mee eens maar het geld inderdaad ook voor paarden die elkaar lang kennen ik heb het zelf vorig jaar meegemaakt ze waren zulke dikke maatjes en ze heeft echt afscheid van hem genomen maar hier is jammer genoeg niks over bekend als je een veearst belt die vinden het onzin om ze afscheid te laten nemen nou ik zal het altijd doen en dat kan ik iedereen ook aanraden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:49

Ik heb begin vorig jaar mijn veulen helaas moeten euthaniseren. Hij had een "carpus vulgus"of een wind swept foal , hij had een hoek van 39 graden in zijn voorbeen, uit het kniegewricht en de kans op herstel was minimaal......

merrie stond op de kliniek in emmeloord....

sochtend om 8 uur hebben ze het veulen in laten slapen en smiddags 3 uur heb ik de merrie op geladen en mee naar huis genomen, al die tijd heeft het dode veulen bij haar in de box gelegen....

Toen ze thuis kwam heb ik haar bij mijn paarden in het land gezet en ze was blij dat ze weer thuis was, ze heeft niet 1 keer gehinnikt of gezocht om haar veulen....

Het is maar net hoe de merrie is.....kwestie van aanvoelen...

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:19

wat erg voor je!

wat jij idd. zegt klopt bij ons op stal is helemaal het zelfde gebeurd. tis wel heel naar om te zien!

ik had vroeger een shetlander die verzorgde ik die kreeg ook een doodgeboren veulentje die hadden ze ook in de wei laten liggen toen ik kwam kwam de shet naar me toe van kom eens kijken dus ik naar dat dode veulentje toe en toen hinnekte ze heel zachtjes van kijk nou eens ze is dood.... ik vond dat zo'n appart moment ze wou me gewoon laten zien dat het dood was.... Verdrietig

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:38

Hey,

Vorig jaar heeft onze merrie ook een dood veulen gekregen, ze had het meteen in de gaten en had er ook echt geen behoefte aan om er verder naar te kijken oid.
Ze ging ook niet hinniken ofzo toen het eruit was, likte niet, helemaal niks.
We hebben haar in een andere stal gezet en ze heeft er helemaal niet meer naar gezocht, ik vond het zo bijzonder dat ze dat meteen bij de bevalling al door had.
Dus het gaat niet altijd op dat je het moet laten liggen.