Gezocht: Haflingers met zomereczeem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffiesbedum

Gezocht: Haflingers met zomereczeem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:56

deze titel zegt het al, ik ben voor een onderzoekje op zoek naar haflingers met zomereczeem. Daarvan zou ik graag de afstamming horen, en leeftijd, mate van schuren, en wat je eraan doet (smeren, deken etc) Hoop van jullie te horen!!

agee

Re: Gezocht: Haflingers met zomereczeem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:26

Wij hebben er een aantal (gehad) die in meer of mindere mate last hiervan hebben:
- Monique: 28-jarige merrie van de hengst Stromboli (heeft pas op latere leeftijd last gekregen)
- Nando: inmiddels overleden ruin van Nico (had al op jonge leeftijd)
- Blondie: 18 jarige merrie van Waldemar (op latere leeftijd last gekregen)
- Stefan: inmiddels overleden ruin van Stefan van 't Hout (had al op jonge leeftijd)
- Kirstin: 10 jarige merrie van Marchal van de Klingelbeecke (had ca. vanaf haar 5e last)
- 2 veulens van de hengst Wallenstein: een hengst en een merrie hadden al op zeer jonge leeftijd last
Onze ervaring is dat niets afdoende werkt.
Met een combinatie van smeren, homeopatische druppels, dekens en veel op stal zetten, proberen we het voor de paarden zo goed mogelijk te doen.
Zomerexceem is volgens mij erfelijk, maar uit dezelfde combinatie merrie/hengst hebben we gelukkig ook diverse paarden gefokt die nergens last van hebben. Inmiddels fokken we niet meer met de merries die het hebben, maar omdat enkele merries het pas op later leeftijd gekregen hebben (na hun 10e jaar), hadden die wel al veulens gehad.
Onze paarden stammen allemaal af van de eerstgenoemde merrie.
Zo hebben wij de combinatie Waldemar x Monique 6 x gefokt, waarvan er 1 last heeft.
Ook de combinatie Stefan van 't Hout x Blondie hebben we 4 x gefokt, en hiervan heeft er ook maar 1 last.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:20

Bedankt voor je reactie,dit schiet tenminste op! Zou je me nog even de volledige afstamming van Monique willen laten weten, Stromboli x ??
Bedankt alvast!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:19

Poeh dat weet ik zo niet. Daarvoor moet ik even in de papieren duiken. Haar moeder heet Mariska. De hengst zal zeker niet meer leven, want onze Monique is al 28 jaar oud! (maar nog steeds superfit!) Als je foto's van haar wilt zien, moet je me maar even een mailtje sturen.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:24

mocht je er nog op komen, hoor ik het graag, maar iig bedankt voor alle info, ben er erg blij mee!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:59

moonlight, mijn haflingermerrie, 9 jaar, v: marok, behoorlijk zomereczeem, ik gebruik deken en andere middeltjes

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:40

weet je toevallig haar moeders vader ook??

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:47

dat is geen bekende haflinger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:49

Sabina van Stereo v/d de haflingerhoeve... alleen een beetje bij der staart Lachen

Moet ngo even een shampoo kopen verder krijg ze een speciale deken die over haar staart heen valt dat ze niet meer kan schuren

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 15:06

@ menino: Wat is de vader van sabina's moeder??

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:24

Ik heb het gevonden. De afstamming van Monique is Stromboli x Maarschalk.
Succes met je onderzoek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:31

FA -> RP

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:33

Ik heb geen Haflinger met eczeem (wel een Haf zonder Knipoog ), maar wel een ijslander met eczeem.
Ergens in een boek over ijslanders las ik dat eczeem meestal een generatie overslaat? Ik weet niet hoe beproefd die uitspraak is. Misschien heb je er iets aan.
Ook is er een topic van bokkers met een paard met eczeem, zitten vast mensen met een Haf bij Lachen
Succes!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:07

Onze haffies hebben ook nergens last van. Nu moet ik er wel bij zeggen dat we op de ruimte wonen redelijk dicht bij zee.... Maar toen we nog in het bos woonden hadden we er ook geen last van.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:50

Mijn haflinger Joy heeft ook zomerexeem.

vader: Star hfk. 105
moeder: nanci
5 jaar.
Behoorlijk zomerexeem
gebruiken middeltjes (bv. tkc 97), en deken geprobeert, maar die heeft ze een paar dagen geleden in stukken gescheurt.. Bloos Tong uitsteken

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:06

heb ook een haf met jeuk schuurt haar hele kont en staart kapot en ook op de hals. was haar 3 x in de week met karatoshampoo, en daarna doe ik er ongeparfumeerde uiercreme op, helpt uitstekend.
3 jarige merrie Nestro x Strizzi v/d heksenketel.
Moeder heeft al 9 veulens gehad en dit is de eerste met jeuk (eczeem) Huilen

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:25

Hagar, een haflinger (ruin) bij ons op de manege, heeft ook zomereczeem. Hij schuurt zijn hele staart en kont kapot, gelukkig laat hij z'n manen nu gerust. Helaas doet de eigenaar van de manege hier niks tegen (ik weet wel dat haast niks efficient helpt) en nu loopt hij dus rond met nog een paar sprietjes op z'n staartwortel.
Ik weet niet of hij papieren heeft en hoe oud hij juist is. Nog niet zo oud.. Schat een jaar of 8. Ik zal het eens vragen op de manege.
Jammer van die eczeem, want hij heeft/had een mooie volle staart.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:54

Mijn haflinger milka is van starwin, 9 jaar, een van de ergste vormen van eczeem en ik gebruik Fenonolf. Er is geen teken meer te bekennen van eczeem.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 07:40

Graag ook moeders vader vermelden (als dat bekend is) Scheelt mij een hele hoop zoeken!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:46

Milkaatjuh schreef:
Mijn haflinger milka is van starwin, 9 jaar, een van de ergste vormen van eczeem en ik gebruik Fenonolf. Er is geen teken meer te bekennen van eczeem.

Mijn pony heeft ook last van zomerexceem (is geen haflinger maar een NRPS) maar wat is fenonolf precies en waar zou je dat kunnen halen?
Heb ook echt al duizende zalfjes geprobeerd en sam heeft zelfs zo'n speciale deken, maar hij blijft toch schuren, hoop echt zo dat ie nog genoeg manen overhoud om in te vlechten... Verdrietig

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 08:29

Fenonolf kun je halen bij Divoza, maar vast ook bij andere ruitersportzaken.

Fenonolf
Voor toepassing op staart en manen van paarden tijdens warm weer. Fenonolf helpt het ongemak te reduceren ten geveole van huidirritaties bij paarden tijdens warm weer. Gebruik Fenonolf vroeg in de lente zodra de huidirritie begint. 1x per dag, 2 tot 7 dagen per week. In handige sprayflacon. 250ml.
€ 33.95 (van de Divoza site)

Ik heb het zelf ook gebruikt, maar het hielp bij de mijne niet echt, die heeft nu een deken om...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:48

Vind het zo poedersuiker dat al die middeltjes zo duur zijn, zit nu ook met twee flessen van beide €40....

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:11

Precies en je bent zo 3 tot 4 flessen nodig per zomer (= meer dan 120 euries) dan maar een deken van 70 euro!! Scheelt ook een hoop geklooi met smeerseltjes enzo! Ben er erg blij mee (en mn pony ook trouwens!!)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:15

3 tot 4 flessen per zomer? Gaaaaa weeeeeeeeeg! Ik doe met 1 flesje 2 zomers. Heel veel mensen op bokt gebruiken het en zowat iedereen is tevreden.

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:03

Die van mij heeft hele erge eczeem, en als ik het volgens de gebruiksaanwijzing gebruik red ik het niet met 1 fles!