Wie heeft er een Jazz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Wie heeft er een Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 20:01

Wie heeft er een jazz en wat zijn jou ervaringen met deze afstamming?

Groetjes Yvonne

Yell

Re: Wie heeft er een Jazz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 17:01

niemand?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:03

Gehad, ze is nu van een andere bokster.

Super karakter, ging voor mij door het vuur Haha!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:02

bij mij op stal staat een Jazz... erg moeilijk paard Ja je moet echt goed kunnen rijden om daar wat mee te kunnen...

http://www.mijnalbum.nl/Album=RLSMBIMF

hier staan foto's van de merrie met haar hengstveulen van United...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:53

Ik heb al heel wat Jazzen gereden. Zowel om klaar te maken als op concours. Ik heb met sommigen ook al wel heel wat meegemaakt. Jazz nakomelingen staan bekend om hun moeilijke karakter.
Jazz geeft vaak wel leuke paarden met aparte beweging, maar ze zijn tussen de oren niet altijd zo gemakkelijk.
Je moet wel weten waar je aan begint wanneer je een Jazz gaat rijden/ kopen... Knipoog

Maar ik denk dat het ook wel ligt aan de moederlijn. Ik heb nu sinds kort zelf ook een Jazz. Het is nu een jaarling, maar ze is echt superbraaf. Ze staat nu in de koppel ( en is wel heel duidelijk de baas...) maar komt direct naar je toe. Ze wil dan heel graag geaaid worden en je kunt haar ook overal aankomen.
Ik heb dit veulen vorig jaar gekocht, mede doordat de merrie mij zo aanstond. Een kast van een merrie en Zóóó ongelooflijk lief.

Ik ben blij dat ik haar gekocht heb. Ik denk dat het een heel leuk paard gaat worden waar ik nog veel lol aan ga beleven.

Wil je zelf een Jazz kopen of heb je er eentje??

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 15:17

Nee ik heb er geen, ik heb zelf een nimmerdor maar ik vernam dat jazz vrij groot doorfokt.. en hoor er veel slechte verhalen over dus ik wil wel eens weten hoe de bokker daar over denken..

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:38

De veulens die ik ken van Jazz zijn idd wel goed aan de maat. Mijn mening is, dat wanneer je een lieve merrie hebt, je Jazz best kunt gebruiken. Een merrie doet ook heel veel!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:29

Ja daar heb je helemaal gelijk in..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:41

Mijn paard is een olivi (jazz) En dat is echt een schat van een beest. Zeer werkwillig, doet nooit een stap verkeerd. Olivi schijnt net zo te zijn.

romykiki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:41

een kennis van me heeft ook een jazz, maar daar heeft ze niet veel succes mee.. Boos!

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:53

Ik rij een jazzxamor en die heeft zijn kuren......
Maar haar volle zus schijnt een heel lief paard te zijn.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:59

Van Jazz worden altijd allerlei verhalen verteld, maar volgens mij is dat een soort cumulatief effect op een gegeven moment, iedereen zegt dat omdat iedereen het zegt (dat zijn nakomelingen een moeilijk karakter zouden hebben).
Een groot deel van het omgangsgemak wordt ook nog altijd door de opvoeding bepaald.

Ik ken trouwens wel een Riant (vader daarvan is Jazz), een tweejarige, die niet heel makkelijk is, vooral niet met andere paarden. maar van dat veulen is de moeder overleden toen het veulen drie maanden oud was, dus of dat nou aan de afstamming ligt of aan de omstandigheden....zeg het maar!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:31

Masja heeft een Jazz, pas geleden op gereden voor de rest geen ervaring mee. Het dier kwam op mij erg vriendelijk over!

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:55

in de omgang heel erg lief, maar zodra het zadel erop ligt Boos!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:59

Kleintje hier op Bokt heeft een Jazz... Stuur eens pb, ze is nu bezig met een veulen te krijgen van haar merrie en denk dat ze veel info voor je heeft Knipoog

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:36

ik ken jazz'en die rot zijn
maar ken er ook erg veel die heel lief zijn
het is waar dat sommige hengsten dingen door de bloedlijnen fokken zoals aram singelangst doorfokt maar dat hebben ze ook niet allemaal, ligt natuurlijk ook aan de merrie
ik ken er 1 en die loopt gewoon in de beginnerlessen van de manege super beestje wel jammer want ze kan meer maar toch
ik vind jazz helemaal te gek Lachen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 12:01

een die Singelangst doorfokt? Dat wist ik niet dat het ook zo ver kon gaan met erfelijke dingen..

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:11

Dus Jazz fokt zijn maat goed door? mmmmmm...interessant om te weten! Kan iemand mij iets vertellen per pm over hoe het dekken met Jazz in zijn werk gaat, de kosten misschien e.d. ??

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:53

Ik heb vorig jaar een Jazz gereden, hij was toen 4, vrij heet paardje maar wel goudeerlijk.
Ik vond hem super!

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:13

Een meisje in mijn les rijdt op een 5 jarige jazz afstammeling.. Hij heeft een zeer moeilijk karakter maar wat een gangen Echt zo mooi.. Soms dan is het echt een gevaarlijk paard, dan staat hij gewoon recht op zn achterbenen omhoog en springt hij rond als een super wild paard, maar soms dan loopt hij zo mooi verzameld dan oogt hij gewoon een Z-paard..(ze rijdt nu L1) hij is zeer lichtvoetig en een hele mooie bouw, maar als je niet kan rijden dan verongeluk je gewoon met dat paard! Ik zou zelf niet op dat paard willen rijden ook al heb ik enige ervaring, maar soms draait hij zo erg door, dan zit er geen stuur meer op,, Ze heeft er ook heel vaak houden en keren mee..

Ik zelf heb een twenter, haar opa is jazz.. Ze is echt een enorme boef.. Ze staat nu in een weiland met een grote kudde paarden.. Ze is er als laatste in gekomen, maar ze is nu ook al de baas! Ze heoft haar achterbeentje maar even op te tillen en de andere gaan snel om haar weg.. Dus van haar verwacht ik later ook wel een moeilijk rijpaard..Maar ik hoop alleen dat ze eerlijk blijft, en niet zo als het paard wordt bij mij in de les.. (want paardrijden doe je voor je plezier toch )!!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:29

Tjah, mijn ervaringen met een Jazz zijn alles behalve goed. 3 maanden geleden haddenwij er 1tje een tijdje op stal. Hij was kei lief in omgang, maar zo moeilijk te rijden. Hij had wel super gangen!! 1 keer waren we zo boos op he dat we hem met en slof gelongeerd hebben, nou egt die gangen
Mijn instructrice denkt wel dat hij zo vervelend was omdat ie vroeger verkeerd gereden is.
Het was een hele donkerbruine en hij is weer terug gebracht naar een handelaar in Brabant. Hij was ongeveer 4/5jaar. Kent iemand hem misschien??
Maar ik vind voor de rest Jazz zelf een prachting beest

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:49

Ik heb een 3,5 jarige hengst van Jazz.
Die van mij heb ik in het begin echte problemen mee gehad dat hij zeer dominant was, en dan ook zeker op de gemene manier.
Maar naar een paar maanden begon dat gedrag al wat te mindere en nu moet ik hem soms nog wel straffen vanwege happen of zo ( maar ja dat is ook wel hengst eigen) maar verder niet echte problemen er meer mee.
Naar mij begint hij nu ook echt aan hangelijk te worden ( gelukkig)
Maar dan moet ik er toch zeer zeker bij vermelden dat het niet bij iedereen zo is! Hij mag je of hij mag je niet en mag hij je niet dan moet je gewoon bij hem weg blijven, en er zijn ook niet veel mensen die hij mag.

Ik hoop dat dat in de komende jaren nog wel gaat veranderen, maar dat is afwachten.
En heb er nu 5 keer op gezeten en ik moet zeggen dat dat nog een hele grote klus gaat worden!

En met de opmerking dat de nakomenlingen wan Jazz groot zijn klopt als je het aan mij vraagt, die van mij is nu 3,5 jaar en is al 1,73 en al behoorlijk fors voor een 3,5 jarige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:55

Ik heb een Tango (V: Jazz) jaarling
Dus over het rijden kan ik weinig vertellen.
Maar in omgang is het een heel lief dier.
Totaal niet dominant en is erg onder de indruk van een stemverheffing.
Hij vind wel vlug dingen eng, maar gaat daarna voetje voor voetje toch kijken

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 00:22

ik heb een 4-jarige jazz gereden

een merrie, koffievosje, SUPERgangen maar wel heel kijkerig en onzeker.
Beest kon echt super lopen, alleen als je hem over balkjes draafde ofzo, kreeg je de dag erna een reactie van dat zij die dinger nog nooit gezien had

paard was ook niet correct op de foto's, wat er verder aan de hand was weet ik niet. Ze is niet van mij en is verkocht.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 23:38

mijn merrie heeft een veulen gehad van jazz, 8 jaar geleden, die heeft absoluut haar kuren, maar is op stal een echte knuffeldoos. ik ken trouwens meer jazz-en en mijn ervaring is juist dat hij helemaal niet groot fokt. die van mijn merrie is maar 1.57 m geworden. (merrie is ook maar 1.61 m)
mijn dierenarts is heel erg ANTI-jazz, die vindt dat hij uit het hengstenbestand zou moeten worden gehaald. ik kreeg eens een rondleiding op zijn stekkie, daar stond een apparaat onder een laken verstopt, hij haalde het laken weg en dat apparaat was helemaal aan gort, hij zei; 'dat was nou een Jazz'. haha
vorig jaar is bij mij op stal ook nog een jazz geboren, een hengstje, maar die heb ik maar meegemaakt tot hij 4 maanden was, dus kan ik niet zo veel van zeggen