GGK Hengsten 2005

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

GGK Hengsten 2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 07:33

Uitgaande van het dekken komend seizoen met een jong goedgekeurde hengst. Welke raden jullie ons aan voor deze merrie:

Afbeelding

Afbeelding

Punt te verbeteren: croupe/broekspier.

Bloedlijn: Hilltop Rousseau x ster Houston x Statuar x Dirigent

geb. 05-2003

Onze voorkeur gaat uit naar de volgende hengsten:
(in willekeurige volgorde)

Vitamorkus (Contango x Jazz x Zuidhorn)

Van The Man (Furst Heinrich x Volturo x Inschallah)

Johnson (Jazz x Flemmingh x Sultan x Excurs x Apalatin)

Vic (Jazz x Flemmingh x Amor x Wachtmeester)

Voici (Lancet x Flemmingh x Flamingo x Stuyvesant)

Vancouver (Polansky x Jazz x Ulft x Roemer (dubbel roemer))

Santano (Sandro Hit x Silvano x Calypso III x Latano I x Carneval)

Florencio (Florestan I x Weltmeyer x Pik Bube II)

Heeft iemand de Contango al gezien??
Laatst bijgewerkt door Mireille1970 op 08-06-05 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Re: GGK Hengsten 2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:49

Mireille1970 schreef:
Punt te verbeteren: rondere croupe.
Bloedlijn: Hilltop Rousseau x ster Houston x Statuar x Dirigent

geb. 05-2003

"Rondere croupe"........... dat staat niet in mijn KWPN woordenboek.........

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:11

Hoi Mireille,
Ik heb de contango x jazz gezien in de eerste bezichtiging en in Den Bosch. Hij maakte gelijk een super indruk op me. Een hengst met veel uitstraling, goede bewegingen en een nette sprong. Kwam op mij heel goed over. Maar ja voor de fokkerij weet ik het natuurlijk niet. Omdat jouw Rousseau een beetje degelijk in de croupe is en Contango ook nog wel een een wat degelijk paard wil geven (Contango-bloed vind ik trouwens wel fijn in de dressuurpaardenfokkerij...). Zelf vind ik Voice een heel fijne hengst. Mede omdat hij helemaal vrij is van het bekende Nederlandse dressuurbloed en uit een super merrielijn komt. Maar dit staat ff los van jouw merrie.
De Lancet lijkt me (zoals ik hem me kan herinneren van de eerste bezichtiging) wat de plat voor jouw merrie.
Florencio vind ik persoonlijk een topper! Heb je wel een langgelijnde merrie voor nodig en het 'eva-probleem' sluimert toch de hele tijd een beetje door m'n achterhoofd.
Kortom: Moeilijke vraag!! Misschien is het Flemmingh-bloed wat? Die zijn toch over het algemeen wat ronder (en hellender) in de croupe..
Leuke merrie trouwens en mooi gefokt!!
Succes bij het uitzoeken (ik wilde dat ik er zo lekker over na kon denken bij die van mij....Maar ik denk dat ik nog even een paar jaar wacht met fokken, eerst maar eens uitgereden zijn..)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:28

Johnson is wel heel mooi gefokt he... Is er iemand die daar wat van weet?

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:33

Hoi Mireille,
Johnson komt uit de Reina-stam van Van Arkel.
Dat is ook de stam waar onder andere Sultan en Mendel uit komen. Aangezien er in de derde generatie van Johnson ook Sultan voorkomt, is ie dus lichtelijk heel in de verte ingeteeld op Sultan..
Ik vind Johnson een super hengst. Prachtig opwaarts in beweging, alleen vind ik z'n bovenlijn niet zo mooi. Maar hij is idd super gefokt..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:44

Ik ben gek met de Reina stam. Fijne paarden, wakker maar eerlijk. Leneke Geertzema deed veel met Van Arkel en zo heb ik er nogal wat zien passeren. Zou wel eens kunnen passen (mits goedkeuring volgt na de Oldenburgse successen bij Kathmann) bij een bloedmerrie met mooi front. We moeten niet vergeten dat er achter de merrie ook degelijk bloed zit, dus dit zou wel eens mooi kunnen passen toch?

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:04

Ik ben idd ook erg te spreken over Johnson, al vanaf de eerste bezichtiging. Ik vind trouwens de Krack x Jazz (uit de Utopia stam, heeft nog geen examen gedaan) ook een heel fijn paard. Ken je die? Die hoogbenige vos die met ontzettend veel souplesse beweegt??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:06

Nee hoe heet die? Heb je info?

Bedoel je Vivaldi? Die ook 3e in de kampioenskeuring was? (Krack C x Jazz x Ulft x Duc)?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:12

Dat zal die Krack C x Jazz van Van Uytert zijn....

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:43

hmmmmm ik had net ook al een reactie geplaatst, maar daar ging denk ik iets mis...
ik bedoel idd de hengst van Van Uytert en Valk. Hij heet Vivaldi (in eerste bezichting volgens mij Vivaldi Utopia. Het is een zoon van Krack en de stermerrie Renate Utopia (v.Jazz). Haar moeder is Darla Utopia ster preferent (Ulft x Duc de Normandie). Vivaldi is een vos van (toen nog) 1.70 m. groot. Hij is ontzettend hoogbenig en elegant van type. Veel jeugd (toch belangrijk voor een jonge hengst) en super fijn los door hetl lijf bewegen. Wat ik ook belangrijk vind is dat hij uit een mooi, bewezen merrielijn komt. De merrielijn is toch mede bepalend in de fokkerij en zeker belangrijk bij een fokhengst.
Vivaldi gaat als het goed is meedoen aan het najaarsonderzoek.. en oja, hij was een van de weinige hengsten die in de eerste bezichtiging applaus kreeg van het publiek..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:18

Klinkt goed, heb je ook een foto?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:25

Mireille1970 schreef:
Klinkt goed, heb je ook een foto?

Staat in de Ids

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:29

Dank je wel...

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:14

En er heeft een artikel over hem en z'n moederlijn in de Paardenkrant gestaan, vlak voor de hengstenkeuring in Den Bosch of zelfs in een krant die verscheen in de week van de HK.....
Met foto's..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:15

Die heb ik niet meer dus graag inscannen als iemand die nog heeft...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:00

Ik ben zelf helemaal weg van Vainqeur. Hij kon goed springen en hat ook goede dressuurcijfers. En Duits gefokt.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:10

Van de nieuwe lichting hensgten ben ik heel erg weg van Santano!! Geweldige hengst.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:35

Mag ik vragen waarom je een jonge hengst wilt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:49

Van the man,die vindt ik mooi gefokt,maar voor de rest heb ik de jonge hengsten helaas nog niet in beweging gezien.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 20:27

Er worden nogal wat hengsten genoemd die eerst nog een verrichtingstest moeten lopen. Niet dat ik geen vertrouwen in deze hengsten heb, maar het moet eerst nog maar eens gebeuren.
Vitamorka liet zich in 1e bezichtiging goed zien. Bij de NRPS keuring viel de hengst mij zeer tegen, weinig techniek in de benen, en het achterbeen werd niet onder de massa geplaatst (is ook pas in de herkansing aangewezen bij het nrps) Een tikje beknopt in het front, in ieder geval een heel andere hengst dan Johnson (het zou niet mijn keuze zijn).
de JazzxFlemmingh Vic is interessant omdat deze uit als grootmoeder Astrade heeft. de jonge Rousseau die deze lente de verrichting heeft gelopen heeft dezelfde grootmoeder. De rousseau was geen vaderdier maar naar mijn idee een lekker sportpaard. de Jazz heeft een fraaier model.
Vancouver de polansky moet zich eerst maar eens bewijzen. Deze hengst heeft naar mijn idee niet genoeg beweging, maar ik ben dan ook geen polansky fan, polansky heeft veel gedekt, maar fokt niet genoeg beweging zowel voor- als achterbeen door.
Voor Florencio heb je een ruim gelijnde, ontwikkelde merrie nodig. hangt af hoe de merrielijn in zn algemeen fokt.
Santano zou wel eens kunnen passen. Interessante hengst qua bloedlijn, mocht nog iets meer uitstraling hebben in het hoofd, goed model. Bij Sandro hit bloed moet wel een merrie die genoeg voet heeft, Sandro Hit geeft die nogal eens fijn door. Bemerking op Santano is het achterbeengebruik (geldt voor veel Sandro Hits) naar mijn mening komt de motor vanuit de achterhand en mag je daar nooit compromissen sluiten..
Van the Man. Bloedbok. Niet voor niets kampioen geworden, maar viel mij in Den Bosch niet helemaal mee. Furst Heinrich is interessant, maar de rest vind ik nog niet zo overtuigend.
Vivaldi Utopia, mooie moederlijn en een prachtige bewegingstechniek. Beenwerk heeft wel kwaliteit maar naar mijn idee een tikkie fijn.
En dan lest best Johnson? Denk het wel, best ontwikkelde hengst. Draaft zeer groot, machtige voorhand, interessante bloedlijn. Vaak zijn de paarden uit v Arkels lijn wat laat rijp (k ben buurman van v Arkel) maar dit is een beste uitzondering op de regel. Heeft een beste test gelopen in Duitsland, als Nijhof zuinig op de hengst is kan dit een hele beste worden. Enig minder puntje aan de hengst is dat deze niet heel best kan stappen en de moeder daarin ook niet uitblonk.
Tja, het scheelt dat je met een 2 jarige nog ff kan nadenken over de hengst he!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 20:47

Basvdv dank je wel. Om even antwoord te geven op Luvdatossa: omdat ik het leuk vind met een jonge merrie eerst met een jonge hengst te dekken omdat je nog niet zoveel weet... En een goede jonge hengst op een goede jonge merrie (en ik denk dat dat voor deze merrie geldt) moet ook een goed sportpaard opleveren, mits je geen concessies doet.

Ik denk dat Johnson het beste uit de bus komt. Heb inmiddels de folder aangevraagd en wat extra beelden. Is vandaag gepost zei Jeanette... Ben benieuwd. ook ik ben gek van Van Arkel paarden. Degelijke sterke stam met kwaliteit.

Goede 2e is Santano maar ik vind deze in type iets gewoner. Hoewel hij zich opwaardeert op papier. Op papier kan je wel niet rijden maar je hebt in 1 klap én Sandro Hit én Silvano N (heb de hengst dagelijks in het werk mogen zien en ik ben er weg van... niet de allerlaatste loper maar een fantastisch allrounder met veel bot en veel werklust en bloed...)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:40

Mireille1970 schreef:
Basvdv dank je wel. Om even antwoord te geven op Luvdatossa: omdat ik het leuk vind met een jonge merrie eerst met een jonge hengst te dekken omdat je nog niet zoveel weet... En een goede jonge hengst op een goede jonge merrie (en ik denk dat dat voor deze merrie geldt) moet ook een goed sportpaard opleveren, mits je geen concessies doet.

De eerste veulens zijn kwalitatief altijd iets minder dan die daar op volgen (geleerd van bewezen fokker), waarom zou je dan niet eerst een bewezen hengst gaan gebruiken, waarvan je weet hoe hij doorfokt? Kijken hoe de merrie doorfokt en in latere jaren een jonge hengst te gebruiken?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:48

Mireille1970 schreef:

Als het nou een middelmatig produkt oplevert, aan wie ligt het dan?

Als je al een jonge hengst wilt gebruiken zet je die bij voorkeur op een bewezen merrie, op een jonge merrie zet je een bewezen vererver. Gewoon een fokkers a-b-ctje.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:23

Oeps dan wordt de keuze me toch wel moeilijk.....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:25

Juiste gemakkelijker, omdat je , bijv. met behulp van indexen, het resultaat kunt voorspellen met een oudere hengst.