Intelligente hengsten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mansolein

Intelligente hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 17:24

Van welke rijpaardhengsten is bekend dat ze erg intelligent zijn en dat mogelijk doorgeven aan hun nakomelingen?

Ben met name opzoek naar dressuurhengsten, maar springers mogen ook.

sarabande

Re: Intelligente hengsten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:52

Wat is jouw defenitie van intelligent bij een paard dat ze doen wat ze zelf willen of wat jij wilt????

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:35

na de ocd -test nu ook een IQ-test bij de hengsten?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:27

En paard die intelligent is een paard die zelf mee kan denken en iniatief toond. Dat heeft voor mij niets te maken met een meewerkend karakter of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:16

Amor gaf volgens mij wel intelligente paarden.
Maar volgens mij krijgen de "intelligente" hengsten al snel het stempel lastig mee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:26

libke schreef:

*LOL*
Ik vraag me idd ook af wat je onder intelligent verstaat...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:34

Argentinus! Ramirobloed..ff denken verder hoor..Goodtimes

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:27

Rinske schreef:
libke schreef:

*LOL*
Ik vraag me idd ook af wat je onder intelligent verstaat...

ik denk dat je dan het beste het woordenboek er bij kan pakken en kijken wat er staat bij het woord intelligent................

Duidelijker dan ik het al geformuleerd heb kan toch eigelijk niet?!?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 21:29

Suzanne F. schreef:
Maar volgens mij krijgen de "intelligente" hengsten al snel het stempel lastig mee.

Kijk dat is een eerste voorbeeld, bedankt.

Dat komt geloof ik omdat de meesten mensen niet veelzijdig genoeg zijn om met een intelligent paard om te gaan en ze afwisseling te geven.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:34

Mansolein schreef:
En paard die intelligent is een paard die zelf mee kan denken en iniatief toond. Dat heeft voor mij niets te maken met een meewerkend karakter of niet.

We hadden een Alme die zich op commando zelf kon opzadelen, heeft het later nog geschopt tot stalmanager.
Verder een Ramiro die altijd keurig drie keer tegen de staldeur schopte, dan naar de mestplaats liep om te poepen.
Het toppunt was een Abgar, die op concours vooraf al aangaf op welke hindernis hij een fout zou maken, door dat aantal met zijn voorhoef op de grond te stampen.

Maar ja, die hengsten zijn er niet meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:40

Haha! Haha! Haha!

John Swaab zei altijd een paard is het stomste dier dat er bestaat hij laat idoten op zijn rug vertellen wat ie moet doen en doet het ook nog.

De beschrijving in het woordenboek gaat over humane intelligentie Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:50

Suzanne F. schreef:

Net als Balzflug Haha!

Volgens mij heeft intelligentie niets met afstamming te maken.
Net als 2 zwakbegaafden ook een qua intelligentie volwaardig kind kunnen krijgen, en dat 2 hoogbegaafden ook een zwakbegaafd (of heel erg dom) kind kunnen krijgen.

Een intelligent paard is voor mij een paard wat veel voor je doet als je het maar correct en op een eerlijke manier vraagt. Een paard wat snel verveeld is, bijvoorbeeld na 2 keer een proef oefenen al een stap voor is (ook kan dit getuigen van een extreem goed geheugen Knipoog ).
Een paard wat zich niet laat beledigen, en op eigen initiatief oplossingen kan bedenken (bijvoorbeeld met een "bak voer achter een 3zijdige muur" test).
Nou ja, je snapt wat ik bedoel.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:58

Dan moet je engels volbloed erin hebben..... Zie mijn onderschrift!! Haha! Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:24

Over dit onderwerp zal vast weinig bekend zijn.

Maar moest wel denken aan die "karaktertesten" die eens zijn uitgevoerd.
Volgens bestond de test daaruit dat het paard zijn neus in de ene voerbak moest steken en dan rammelde er in de voerbak van de volgende stal wat brokjes. Sommige paarden leerden het nooit en andere renden van de ene naar de andere stal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:00

Mijn Balzflug en haar dochter van Rubiquil kan ik niet scharen onder de onnozelen der paardenpopulatie.

Mijn Royal Dance x Amethist misschien wel Nagelbijten / Gniffelen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:06

Suzanne F. schreef:

Mijn 3 jarige Osmium x Junior waar ik 15 keer op heb gezeten springt al een wissel op mijn hulpen.
Vraag m'n eigen regelmatig af of de dag dat ie "lastig" wordt snel zal komen, maar hoop natuurlijk dat dit uitblijft Haha!

Ik denk dat intelligentie en karakter wel samenspeelt hoor.
En echte slimme paarden zijn vaak niet te rijden voor een gewone ruiter.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 06:55

Kijk dit is waar ik op doelde. Leuke reacties allemaal. Inderdaad is het zo dat intelligentie en karakrter samen spelen omdat dat het enige is wat een paard kan tonen, gedrag.

En volbloed zorgt zeker voor extra impulsen ook wat beterft intelligentie.

Wie kan op noemen welke heden ten daagse hengsten slim lijken te zijn?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:03

Dees schreef:
Mijn Balzflug en haar dochter van Rubiquil kan ik niet scharen onder de onnozelen der paardenpopulatie.

Mijn Royal Dance x Amethist misschien wel Nagelbijten / Gniffelen

Wat is er mis met je Royal Dance?? Ben wel benieuwd waarom je dat vind, want op dit moment durf ik nog geen uitspraken te doen over die van ons (Royal Dance x Wall Street), omdat we haar daarvoor nog te kort hebben (ik vind haar uiteraard niet dom, maar ja ...)

AphroditePK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:05

Nou vooruit, ik doe ook een zegje... ik ga voor Julio Mariner xx, al leeft ie niet meer. Breng een nakomeling op springconcours uit en die lijkt alles te snappen wat je wil. Noem haar altijd De Professor.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:13

Mansolein het enige dat ik je kan aanraden is de verrichtingsonderzoeken lezen van hengsten die jou aanstaan en wat ze in de sport doen.
Ik denk dat je eigenlijk, meer het karakter en de wil om mee te werken bedoelt .

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:17

IK heb ooit een Dageraad x Formateur merrie gehad. Grote en toch chique merrie maar oh zo dom! Om nu een slimme aan te wijzen vind ik wat moeilijker.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:27

Paarden met Farnbloed zijn over het algemeen vrij wakker en tonen veel initiatief, maar soms ook op een manier die je liever niet wilt. Ik zie dit karakter ook terug in mijn eigen merrie wiens oma een Farnmerrie was. Alles in de smiezen hebben, overal op reageren, overal bij willen zijn, overal een "mening" over hebben en overal commentaar op hebben (bijna letterlijk...!). Persoonlijk vind ik dit erg leuk en ontzettend leerzaam, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen dit niet altijd even fijn vinden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:18

Je ziet het vaak al aan de oogopslag. Paarden met een mooi groot, expressief en wakker oog zijn vaak heel opmerkzaam en alert.
Terwijl paarden met een wat klein, ongeïnteresseerd kijkend oog niet de slimsten zijn. Ze reageren ook niet zo snel als je bijvoorbeeld de stal inloopt.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:00

Leuk onderwerp. Wel moeilijk.
Ik heb een Jet Stream x Nimmerdor x Landgraf x Tushwin.

Zij leert mij rijden, vanaf de dag dat ik ze zadelmak heb gemaakt.
Als ik boos of onredelijk word, gaat zij protesteren. Eigenlijk heel logisch. Ze eist eigenlijk om eerlijk behandeld te worden.

Maar ook de basis hulpen heeft zij mij opnieuw geleerd. Met haar moeder heb ik Z2 gereden. Dan ga je er zelf vanuit dat je in ieder geval je basis wel onder de knie hebt. Nou in mijn geval ging dat dus niet helemaal op.

Als ik een hulp verkeerd geef, zoals de overgang van stap naar draf, heel simpel eigenlijk. Maar als ik haar alleen met m'n been aandrijf, reageert ze niet. Ze doet hooguit haar oren naar achter. Drijf ik, zoals het hoort, met m'n zit, draaft ze zonder twijfel in één keer aan.

Is leuk rijden! Mijn paard wijst mij op mijn fouten. Misschien zijn de juiste hulpen wel alleen logisch voor een paard, maar ik zie het toch ook als een vorm van intelligentie.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:12

Ik had er ooit een die alle soorten staldeuren open kreeg .. alle touwtjes los kon peuteren. Keurig zelf de weg naar het voerhok wist en ook de deurklink daarvan snapte..

Hij snapte ook heel erg goed dat ie in volle draf moest maken dat ie terug in zijn stal kwam als er iemand aankwam Haha! Haha!

Als hij het zat was in de wei te staan sprong hij over het slootje langs het hek en stond dan voor het gemak vast in zijn stal (of wederom in het voerhok of in de hooiberg). Ik moest dus regelmatig eerst mijn paard gaan zoeken als ik op stal kwam.

Da's pas een slim paard !!!
(afstamming was niet bijzonder Usselo * Graveur)